Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #1 Skrevet 13. november 2018 Stadig på TV, radio, aviser og andre steder omtaler de utøvere av kultur og idrett som "lokale talenter"," unge talenter". De får det til å høres ut som om det er noe spessielt med dem fra fødselen, at de har noe ikke andre har. Det er jo bare tull. De er helt vanlige mennesker som øver mye. Gi dem kreditt for arbeidet som ligger bak. Det er det som er imponerende. Det er det som gjør dem dyktige. Jeg var nylig på en konsert med ungdom. De var kjempeflinke. Etterpå var folk over seg over hvor talentfulle de var. Det er bare tull. De har bare jobbet hardt i mange år. Da de startet var de ikke noe mer talentfulle enn de andre. Forskjellen er at disse har fortsatt å spille. De har øvd hver dag (nesten) i minst 6 år. Det er det som skal til, ikke noe stort "talent" fra fødselen av. Anonymkode: 5c868...7b9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Forklar meg hvorfor jeg ikke kan synge ? Jeg trener på det i duajen, i bilen overalt egentlig. Men høres helt grusomt ut for andre. Har også vært med i kor. Men ja noe kan trenes mens annet må en nesten bare ha talent for. Anonymkode: 9a0f5...241
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forklar meg hvorfor jeg ikke kan synge ? Jeg trener på det i duajen, i bilen overalt egentlig. Men høres helt grusomt ut for andre. Har også vært med i kor. Men ja noe kan trenes mens annet må en nesten bare ha talent for. Anonymkode: 9a0f5...241 Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan synge. Det finnes dem som av ymse årsaker har store problemer med å få til enkelte ting. Mangler du stemmebånd blir det vanskelig å synge for eksempel, men selv om alt fra naturens side er perfekt blir du ikke god uten enormt med trening. Det finnes sikkert hundre tusen nordmenn som har "talent" nok fra naturens side til å bli toppfiolinist, men de færreste av dem spiller fiolin og av dem som spiller øver de aller fleste for lite og feil. Arbeidet du legger ned betyr mye mer for hvor langt du vil nå enn "talentet". Anonymkode: 5c868...7b9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Jo, det FINNES talent. Noen har anlegg for å bli kjempesterke, noen er myke (hypermobile ledd) andre løper fort som f..., andre kan løpe og løpe og aldri bli sliten, og noen har en ballkontroll fra første gang de får en ball trillet mot seg, mens andre deltar i ballspill år ut og år inn og kan nærmest ikke ta imot en ball hverken med hender eller føtter. Noen har sangstemme, andre ikke , noen har absolutt gehør, de fleste har det ikke, osv osv... Man sier interesse fører til at man holder på med noe MYE; og derfor blir man god, jeg tror det er andre veien. Når barn finner ut at de mestrer noe, gjerne bedre enn alle andre, da blir de interessert og begynner å drive enda mer med det. Man liker og gjøre det man mestrer. Matte er gøy for de som har lett for tall og systemer, språkfag er gøy for de som har lett for det. De jobber mer med de fag de liker best,- allerede er gode i,- det de har talent for. De velger den aktiviteten de føler seg mest komfortabel i, den de finner enklest, for noen er det fotball, for andre sjakk, for andre igjen gitar,- den aktiviteten de har mest talent i.... -Tror jeg............ Man må ha talent for å bli VIRKELIG god i noe, men man kan bli god ved trening/øvelse også,- bare ikke like god som de som OGSÅ har talent i bunn som trener like bra og like mye... At en "talentløs" kan bli like god som og BEDRE enn en med talent i det samme er selvsagt, for trening/øving må til, og det kan hende talentet i den idretten/aktiviteten mangler talent for å øve/trene nok, mens barnet med mindre talent for akkurat den aktiviteten har en egen "elsk" i det og øve og øve og terpe og repetere til ting sitter, denne har et talent for å trene/øve Anonymkode: f6762...7c9
*Miss Marple* Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Selvsagt har noen talent! Hvorfor er det ellers forskjell på utøvere som trener og øver like mye? Om jeg hadde sunget 8 timer hver dag i 20 år, hadde jeg likevel ikke fått stemmen til Celine Dion eller Adele. Om jeg hadde trent 24/7 hadde jeg ikke kunnet matche Marit Bjørgen i skisporet. Men med talent alene kommer man selvsagt ikke langt, men må være målbevisst og dedikert i tillegg. Det er ikke nedsnakking å påpeke at noen har talent, altså.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Den typen "talent" du snakker om her har en stor del av befolkningen. Det er for eksempel ingen som er født med absolutt gehør. Det er noe som kommer for noen med masse øving. Så godt som alle med absolutt gehør har spilt et instrument med faste toner fra de var svert unge. De fleste har spilt piano. Du finner for eksempel nesten ikke absolutt gehør hos folk som bare har spilt strykeinstrumenter. Jeg har også hørt "eksperter" uttale at Jacob Ingebrigdsen ikke har kroppen til en løper. Likevell løper han ekstremt fort. Det er klart at om han hadde manglet et bein eller hatt hjerteproblemer kunne han ikke klart det samme, men det er mengden og kvaliteten på treningen som har blitt lagt ned over veldig mange år som har gjort ham så god, ikke at han er et eksepsjonelt talent fra fødselen. Norge er en bedre idrettsnasjon enn Spania, på tross av at de er mange fler enn oss. Det er ikke fordi vi er født mer talentfulle, men fordi det er flere norske barn og ungdomer som trener mer. Anonymkode: 5c868...7b9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 Det kreves BÅDE talent og mye trening for å lykkes. Min eldste fikk beskjed hun hadde talent for noe av en lærer. Hun ville selv satse på dette. Hun var GOD fra start. Selvsagt etterhvert som årene Jar gått må hun trene mye for å kunne konkurrere. Men det er jo fordi hun i de eldre klassene møter «talenter» i det samme som også har trent mye. Så JO, man kan være et talent, det alene holder selvsagt ikke. Så har du de andre, som kanskje ikke har et talent, men som trener seg god. Ta Therese Johaug, hun var ikke et talent som barn, likevel er hun blitt god. Med trening kan man nok bli god i mye, men jeg mener at det er lettere å lykkes om man har talent. Anonymkode: 4a9c9...850
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 Eh, fordi man må ha talent? Jeg kunne aldri blitt verdensmester på 100 meter. Jeg er rett og slett ikke laget for fart. Jeg kunne nok ha prestert langt bedre på lengre distanser. Men, talent tar deg ikke noe sted alene, det kreves hardt arbeid i tillegg for å lykkes.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 I en del ting, må man ha talent, og øve utrolig mye. Jeg var talent i en idrett da jeg var ung, da jeg startet med idretten, så ble jeg flinkere enn både jentene og guttene veldig raskt. Dette er en idrett, hvor guttene er flinkere enn jentene. Jeg hadde talent, og trenerne var i fyr og flamme, for jeg skulle på landslaget, og jeg skulle bli den beste. Men jeg sluttet i tenårene, da jeg var lei av så mye trening, så det ble ikke noe stort av meg. Anonymkode: ecab1...60a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #10 Skrevet 13. november 2018 18 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev: Eh, fordi man må ha talent? Jeg kunne aldri blitt verdensmester på 100 meter. Jeg er rett og slett ikke laget for fart. Jeg kunne nok ha prestert langt bedre på lengre distanser. Men, talent tar deg ikke noe sted alene, det kreves hardt arbeid i tillegg for å lykkes. Det viser seg at dert er veldig vanskelig å plukke ut talentene før de har blitt gode. Therese Johaug er et godt eksempel på det. Sammenliknet med Marit Bjørgen har hun helt andre fysiske forutsetninger og hun var ikke god som ung. Noen ganger kan man nok plukke ut noen som ikke egner seg i en idrett for eksempel. Om du er 150 cm høy blir du nok ikke høydehopper, men i de fleste tilfellene er spennet enormt i hva som kan være et godt utgangspunkt. https://forskning.no/content/hva-er-talent http://www.sportsinteractive.no/talentutvelging https://www.universitetsavisa.no/forskning/article50372.ece Anonymkode: 5c868...7b9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 Du har definitivt talent for å kverulere, HI! Eller har du bare øvd lenge?! Spøk til side - jo, det finnes definitivt talenter. Innenfor musikken kan man godt kalle det x-faktor. Man kan faktisk ikke lære seg alt. Men - man kan absolutt trene og bli god uten å ha et talent! Anonymkode: 78716...806
Nyttårs barn Skrevet 13. november 2018 #12 Skrevet 13. november 2018 Kona til Gro Hammerseng(Anja) uttalte seg om dette i går tror jeg. Hun sa at å fokusere for mye på talentfulle var å ta makta fra barna. De begynte å dele seg inn i de som er spesielt talentfulle og de andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå