Gå til innhold

krangel om finansielle bidrag utenom barnebidrag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann har en sønn fra en tidligere forhold. Han betaler bidrag, og utenom det betaler han en del utenom, for eksempel når gutten  trenger klær til spesielle anledninger og han får litt ekstra penger i hånden av og til.

For en par dagen siden ringte gutten og ba om penger til klær han vil ha til en fest av en kompis. Vi har mange regninger og vi kunne ikke gi han det beløpet han ba om. Vi kunne gi ham en mindre sum. For en  vet ordet av det ringer moren til gutten illsint og har en masse å klandre oss.

Jeg forstår at bidrag ikke dekker alle ønsker tenåringer har dagen idag, og vi gir ekstra om vi har muligheten,men jeg mener at dette var veldig frekk av moren! Det er jo forskjellig hva vi kan gi som ekstra familie og bestemmer selv hvor mye ekstra vi gir. Skulle ønske det var litt tidligere retningslinjer her! Hva mener dere? 

Anonymkode: 74bdc...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.11.2018 den 11.27, Anonym bruker skrev:

Min mann har en sønn fra en tidligere forhold. Han betaler bidrag, og utenom det betaler han en del utenom, for eksempel når gutten  trenger klær til spesielle anledninger og han får litt ekstra penger i hånden av og til.

For en par dagen siden ringte gutten og ba om penger til klær han vil ha til en fest av en kompis. Vi har mange regninger og vi kunne ikke gi han det beløpet han ba om. Vi kunne gi ham en mindre sum. For en  vet ordet av det ringer moren til gutten illsint og har en masse å klandre oss.

Jeg forstår at bidrag ikke dekker alle ønsker tenåringer har dagen idag, og vi gir ekstra om vi har muligheten,men jeg mener at dette var veldig frekk av moren! Det er jo forskjellig hva vi kan gi som ekstra familie og bestemmer selv hvor mye ekstra vi gir. Skulle ønske det var litt tidligere retningslinjer her! Hva mener dere? 

Anonymkode: 74bdc...8b1

Ekstra familie? Det er jo kun du som er det. Faren derimot er 50 prosent av guttens familie, og bør derimot spytte i når det er nødvendige utgifter som overstiger bidrag.

når det er sagt, må jo mor og far (ikke du) sammen vurdere om penger til en fest faller innenfor nødvendighets- kategorien. 

Anonymkode: f9bb9...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.11.2018 den 18.55, Anonym bruker skrev:

Ekstra familie? Det er jo kun du som er det. Faren derimot er 50 prosent av guttens familie, og bør derimot spytte i når det er nødvendige utgifter som overstiger bidrag.

når det er sagt, må jo mor og far (ikke du) sammen vurdere om penger til en fest faller innenfor nødvendighets- kategorien. 

Anonymkode: f9bb9...543

Det er jo ts og far som vurderer hva deres familie har råd til utenom det faste bidraget, ikke far og mor. Hvis mor mener gutten ikke kan bruke det han har fra før av klær, må hun selv punge ut og ikke sende regningen videre til andre! Gutten må uansett lære å forholde seg til at han får ikke alt han peker på; akkurat som de fleste andre barn (også de av ikke fraskilte foreldre). 

Anonymkode: 2bf9c...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 13.11.2018 den 11.27, Anonym bruker skrev:

Min mann har en sønn fra en tidligere forhold. Han betaler bidrag, og utenom det betaler han en del utenom, for eksempel når gutten  trenger klær til spesielle anledninger og han får litt ekstra penger i hånden av og til.

For en par dagen siden ringte gutten og ba om penger til klær han vil ha til en fest av en kompis. Vi har mange regninger og vi kunne ikke gi han det beløpet han ba om. Vi kunne gi ham en mindre sum. For en  vet ordet av det ringer moren til gutten illsint og har en masse å klandre oss.

Jeg forstår at bidrag ikke dekker alle ønsker tenåringer har dagen idag, og vi gir ekstra om vi har muligheten,men jeg mener at dette var veldig frekk av moren! Det er jo forskjellig hva vi kan gi som ekstra familie og bestemmer selv hvor mye ekstra vi gir. Skulle ønske det var litt tidligere retningslinjer her! Hva mener dere? 

Anonymkode: 74bdc...8b1

Bidrag skal dekke alt slikt. Dette er moren sitt ansvar. 

Anonymkode: baefb...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bidrag skal dekke alt. At far gir utenom er jo fint og flott, men han må jo tåle å få nei han som alle andre uten at moren skal klikke. Jeg har en 15 åring som gjerne vil ha ha ha ha, men jeg sier jo nei. 

Anonymkode: f8fe0...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidrag skal dekke boutgifter, bhg/SFO utgifter, klær/sko. Men bidraget er også etter evne til den som betaler bidrag. Det den ikke dekker og som kan komme uten om er penger til briller, aktiviteter, konfirmasjon. Regulering osv. 

Her er jo far snill som har betalt utenom. Utrolig frekt av mor å klikke på far pga dette. Ingen MÅ ha nye klær til en fest for å leve

Anonymkode: b15f0...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt samme problem her. Jeg har to barn med en mann som aldri betaler noe ekstra. Hans bidrag dekker ikke halvparten av hve barna egentlig koster (han har null kontakt med barna). Derfor vet vi at mannens bidrag for sitt særkullsbarn heller ikke dekker mors reelle utgifter. Vi har da valgt å kjøpe ekstra ting til hans særkullsbarn, f.eks betaler vi kontigenter og medlemskap i idrett og kulturskole. Vi tar også dyre innkjøp som sykkel, skiutstyr osv. Dette gjør vi fordi vi VIL, men når mor forlanger og tar det for gitt, da er det ikke koselig å ta de regningene. Før jul sendte mor en kopi av faktura for by mobiltelefon til datteren og forlangte at vi skulle betale den UTEN å ha snakket med oss først. Da ble jeg sint. En IPhone x til en 10-åring som hun mener vi skal betale helt uten videre? Hun hadde kjøpt den, gitt den til barnet og forlangt at vi skulle betale. 

Anonymkode: 5c3d6...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt samme problem her. Jeg har to barn med en mann som aldri betaler noe ekstra. Hans bidrag dekker ikke halvparten av hve barna egentlig koster (han har null kontakt med barna). Derfor vet vi at mannens bidrag for sitt særkullsbarn heller ikke dekker mors reelle utgifter. Vi har da valgt å kjøpe ekstra ting til hans særkullsbarn, f.eks betaler vi kontigenter og medlemskap i idrett og kulturskole. Vi tar også dyre innkjøp som sykkel, skiutstyr osv. Dette gjør vi fordi vi VIL, men når mor forlanger og tar det for gitt, da er det ikke koselig å ta de regningene. Før jul sendte mor en kopi av faktura for by mobiltelefon til datteren og forlangte at vi skulle betale den UTEN å ha snakket med oss først. Da ble jeg sint. En IPhone x til en 10-åring som hun mener vi skal betale helt uten videre? Hun hadde kjøpt den, gitt den til barnet og forlangt at vi skulle betale. 

Anonymkode: 5c3d6...ca2

Det er virkelig ikke greit. Da må man vøre enige før noe kjøpes. Ellers må kjøper stå selv for utgiften.

Anonymkode: b15f0...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...