Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #26 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er en myte at man har mindre tid. Man har kortere arbeidsdager, fri i helgene (eller tilsvarende andre dager om man jobber turnus) og velger selv å sette andre begrensninger på tiden sin, så for eksempel at det skal være så vanskelig å lage ordentlig mat er jo bare bullshit. Jeg lager mat fra bunnen hver dag og bruker aldri mer enn tjue minutter før alt er på bordet. Anonymkode: 8b015...e07 "Hvis alle bare var som jeg...." Anonymkode: 320c4...be2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #27 Skrevet 13. november 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Hvis alle bare var som jeg...." Anonymkode: 320c4...be2 Det ville hjulpet. Her jobbes det full tid, ungene er aktive, glade og har oppdragelse, økonomien er i orden, vi spiser sunt og er i form. Er det noe her du har problemer med? For i så fall er det mye som tyder på at DU er et samfunnsproblem. Anonymkode: 8b015...e07
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #28 Skrevet 13. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Hvis alle bare var som jeg...." Anonymkode: 320c4...be2 Det gjelder for gjennomsnittet av befolkningen. Som gruppe har vi mulighet til mer fritid en noen gang tidligere i løpet av de siste 2000 år. Noen få har veldig lite tid fordi de må jobbe mye for å klare seg, men flertallet av dem som klager på lite tid vet ikke hvor godt de egentlig har det. Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #29 Skrevet 13. november 2018 Jeg merker at alt er dyrere. Vi ligger også på 1,3 mill inn og har et boliglån som er langt lavere enn de fleste jeg kjenner. I fjor gikk jeg opp 60 000 i lønn, det merker vi knapt. Mannen tror det er jeg som sløser, men jeg ser at det sløses fint lite i denne familien. Vi går oftest med overskudd og lider ingen nød, men jeg tenker ofte på at vi faktisk har høy, samlet inntekt og mye mindre boutgifter enn mange andre. Vi har også bare én bil, noe de færreste syns de klarer seg med her. Så hva om jeg (som tjener lite i forhold til utdanning) blir alene? Og hva med andre som har dårligere betalte jobber? De fleste har det komfortabelt i Norge, ingen tvil om det i verdenssammenheng, men jeg ser at jeg lett kunne blitt kvalt av faste utgifter alene. Anonymkode: 160e7...72a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #30 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvordan har økningen i stønader fra Nav vært de siste 10-20 årene. Første gangen jeg fikk, det som i dag heter AAP, er 15 år siden, hadde da laveste sats, og hadde da 12 000 utbetalt. I dag har jeg og AAP, laveste sats og utbetalt 13 000 kr. For 15 år siden kunne jeg leie en 3 roms leilighet til 5000 kr, mat var nesten halve prisen av hva det er nå, nå koster den samme 3 roms leiligheten 12 000 kr, og maten nesten det dobbelte. Og man har hatt en latterlig lav økning. For 15 år siden klarte man seg fint på stønader fra Nav, i dag klarer ikke folk å leve av det lenger, ikke hvis man er alene. Anonymkode: e6223...e63 Det sier jo ikke noe om summen før skatt da Anonymkode: 8bbbf...e99
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #31 Skrevet 13. november 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville hjulpet. Her jobbes det full tid, ungene er aktive, glade og har oppdragelse, økonomien er i orden, vi spiser sunt og er i form. Er det noe her du har problemer med? For i så fall er det mye som tyder på at DU er et samfunnsproblem. Anonymkode: 8b015...e07 Hjelpes! Det finns mange typer jobber. At man ikke er hjemme fast kl 16 hver dag betyr ikke at man er et samfunnsproblem! Flere jobber ukurante arbeidstider nå enn for 20 år siden. Matbutikker har åpent fra 6 til 23 f eks. Jeg jobber fullt og med skiftende arbeidstider og som regel mer enn standard arbeidsuke. I tillegg er jeg alene med to barn som følges opp med skole og aktiviteter osv. Ikke at det har noe som helst med denne diskusjon ellers å gjøre. Skal man fungere i samfunnet er det viktig at man evner å se at ikke alle lever i den samme situasjon som en selv, og hvis man skal klare å forstå andre er det viktig at man ikke har skylapper på og kun ser sitt eget liv og sin egen fortreffelighet. Anonymkode: 320c4...be2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #32 Skrevet 13. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes! Det finns mange typer jobber. At man ikke er hjemme fast kl 16 hver dag betyr ikke at man er et samfunnsproblem! Flere jobber ukurante arbeidstider nå enn for 20 år siden. Matbutikker har åpent fra 6 til 23 f eks. Jeg jobber fullt og med skiftende arbeidstider og som regel mer enn standard arbeidsuke. I tillegg er jeg alene med to barn som følges opp med skole og aktiviteter osv. Ikke at det har noe som helst med denne diskusjon ellers å gjøre. Skal man fungere i samfunnet er det viktig at man evner å se at ikke alle lever i den samme situasjon som en selv, og hvis man skal klare å forstå andre er det viktig at man ikke har skylapper på og kun ser sitt eget liv og sin egen fortreffelighet. Anonymkode: 320c4...be2 Hvor fikk du ut av mitt innlegg at alle må ha arbeidstid så man er hjemme til fire? Det endrer ingenting at du jobber andre tider. Jeg jobber også mer enn full uke, til tider på ukurant tid av døgnet. Det er ingen unnskyldning for å spise dårlig, ikke følge opp barn eller hva annet det er du ikke forstår. Anonymkode: 8b015...e07
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #33 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er en myte at man har mindre tid. Man har kortere arbeidsdager, fri i helgene (eller tilsvarende andre dager om man jobber turnus) og velger selv å sette andre begrensninger på tiden sin, så for eksempel at det skal være så vanskelig å lage ordentlig mat er jo bare bullshit. Jeg lager mat fra bunnen hver dag og bruker aldri mer enn tjue minutter før alt er på bordet. Anonymkode: 8b015...e07 Hva lager du som er ferdig på tjue minutter? Jeg lager middag fra bunnen av hver dag, og med vasking, kutting, steking/koking, så tar det som regel alltid en times tid. Anonymkode: 90725...4a1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #34 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: At du er dårlig på beslutningstaking er jo ikke alle andres problem og heller ikke et samfunnsproblem som forklarer folks økonomiske problemer. Anonymkode: 8b015...e07 Jeg er dårlig på det altså? Morsom du. Jeg never bare grunner til at folk ender opp med dårlig råd fordi de velger trivsel og mer tid fremfor å fokusere på økonomi. De fleste jeg kjenner med pengeproblemer sier at dette er nettopp grunnen. Vi er heldige og får spart opp i mot 10 000 hver mnd. Det er det ikke mange som kan. Og som oftest er det fordi de ikke har ork til å prioritere økonomiske grep. For det tar for mye av tiden dems. Dere er jo helt forskrudd. Alle som ender opp med dårlig råd har ikke håndtert pengene sine dårlig vettu. Men i dette forumet så er det helt grusomt å mene noe helt annet. For da syter man tydeligvis. Anonymkode: 1dc2e...aa3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #35 Skrevet 13. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig på det altså? Morsom du. Jeg never bare grunner til at folk ender opp med dårlig råd fordi de velger trivsel og mer tid fremfor å fokusere på økonomi. De fleste jeg kjenner med pengeproblemer sier at dette er nettopp grunnen. Vi er heldige og får spart opp i mot 10 000 hver mnd. Det er det ikke mange som kan. Og som oftest er det fordi de ikke har ork til å prioritere økonomiske grep. For det tar for mye av tiden dems. Dere er jo helt forskrudd. Alle som ender opp med dårlig råd har ikke håndtert pengene sine dårlig vettu. Men i dette forumet så er det helt grusomt å mene noe helt annet. For da syter man tydeligvis. Anonymkode: 1dc2e...aa3 Skal og nevnes at grunnen til at vi får spart så mye annenhver mnd er fordi jeg under permisjon rakk å rydde opp i mye. Sånn i tilfelle dere kråker skal si noe på det også.. Anonymkode: 1dc2e...aa3
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #36 Skrevet 13. november 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor fikk du ut av mitt innlegg at alle må ha arbeidstid så man er hjemme til fire? Det endrer ingenting at du jobber andre tider. Jeg jobber også mer enn full uke, til tider på ukurant tid av døgnet. Det er ingen unnskyldning for å spise dårlig, ikke følge opp barn eller hva annet det er du ikke forstår. Anonymkode: 8b015...e07 Det jeg reagerer på er din overbevisning om at slik du lever livet bør og kan alle andre leve det. Nei. Folk er forskjellige og du greier det åpenbart bra. Fint det. Men det er ikke gitt at din er den eneste oppskrift som fungerer og at den fungerer for alle andre mennesker. Verden er ikke slik. Anonymkode: 320c4...be2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #37 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg merker at alt er dyrere. Vi ligger også på 1,3 mill inn og har et boliglån som er langt lavere enn de fleste jeg kjenner. I fjor gikk jeg opp 60 000 i lønn, det merker vi knapt. Mannen tror det er jeg som sløser, men jeg ser at det sløses fint lite i denne familien. Vi går oftest med overskudd og lider ingen nød, men jeg tenker ofte på at vi faktisk har høy, samlet inntekt og mye mindre boutgifter enn mange andre. Vi har også bare én bil, noe de færreste syns de klarer seg med her. Så hva om jeg (som tjener lite i forhold til utdanning) blir alene? Og hva med andre som har dårligere betalte jobber? De fleste har det komfortabelt i Norge, ingen tvil om det i verdenssammenheng, men jeg ser at jeg lett kunne blitt kvalt av faste utgifter alene. Anonymkode: 160e7...72a Ja!! Nettop det samme her. Bortsett fra st her har mannen og jeg helt lik lønn. Han også anklagde meg for sløsing men vi gjør absolutt ikke det. Handler også kun få ganger i uken og da som regel ting som er på tilbud eller de som er nedsatt grunnet dato. Jeg fatter ikke hvordan andre lever. Anonymkode: 11f41...5b7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #38 Skrevet 13. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja!! Nettop det samme her. Bortsett fra st her har mannen og jeg helt lik lønn. Han også anklagde meg for sløsing men vi gjør absolutt ikke det. Handler også kun få ganger i uken og da som regel ting som er på tilbud eller de som er nedsatt grunnet dato. Jeg fatter ikke hvordan andre lever. Anonymkode: 11f41...5b7 Har du forsøkt å gå gjennom ankutskriftene deres og se hvor pengene blir av? Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #39 Skrevet 13. november 2018 Når jeg kjøpte første leilighet var renta på 14%. Idagbetaler vi knapt renter. synes folk stresser for å få mye ting. Man ser tiggerinnlegg fordi man vil til syden. «Hjelp oss å hjelpe» og andre organisasjoner vil kun ha nye, innpakkede gaver. Folk syter over liten tid med familien, men hva med å prioritere litt anderledes? Anonymkode: 270b9...22e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #40 Skrevet 13. november 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du forsøkt å gå gjennom ankutskriftene deres og se hvor pengene blir av? Anonymkode: d1b51...d33 Ja det er rett og slett livet. Dessverre. Men altså ikke på luksus. Med tre barn så går det mye penger dessverre Anonymkode: 11f41...5b7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #41 Skrevet 13. november 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er rett og slett livet. Dessverre. Men altså ikke på luksus. Med tre barn så går det mye penger dessverre Anonymkode: 11f41...5b7 Og dette "livet" tror du kostet mindre før i forhold til hva folk tjente? Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #42 Skrevet 13. november 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og dette "livet" tror du kostet mindre før i forhold til hva folk tjente? Anonymkode: d1b51...d33 Ja selvsagt! Jeg vet hvor mye penger jeg brukte vi har ikke godt opp mer i lønn en vanlig konsumindeksen. Det er vel under 2 % i året. Med andre ord hadde vi mye bedre råd for bare 5 år siden enn i dag. Jeg bruker mye mer penger i dag på nødvendige regninger en det jeg brukte da og dette er veldig tydelig! Anonymkode: 11f41...5b7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #43 Skrevet 13. november 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja selvsagt! Jeg vet hvor mye penger jeg brukte vi har ikke godt opp mer i lønn en vanlig konsumindeksen. Det er vel under 2 % i året. Med andre ord hadde vi mye bedre råd for bare 5 år siden enn i dag. Jeg bruker mye mer penger i dag på nødvendige regninger en det jeg brukte da og dette er veldig tydelig! Anonymkode: 11f41...5b7 De siste 5 årene har lønnsindeksen vært høyere enn konsumprisindeksen. Konsumprisene har økt med 12,2% og lønnen med 13,2%. Lønnen holder med andre ord til litt mer i 2018 enn i 2013. Det betyr selvfølgelig at alle har fått mer å rutte med. Det kan hende dere har hatt mindre lønnsøkning enn gjennomsnittet eller at dere bruker mer av de varene som har steget mest, men totalt sett har lønningene steget mer enn prisstigningen i perioden. Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #44 Skrevet 13. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De siste 5 årene har lønnsindeksen vært høyere enn konsumprisindeksen. Konsumprisene har økt med 12,2% og lønnen med 13,2%. Lønnen holder med andre ord til litt mer i 2018 enn i 2013. Det betyr selvfølgelig at alle har fått mer å rutte med. Det kan hende dere har hatt mindre lønnsøkning enn gjennomsnittet eller at dere bruker mer av de varene som har steget mest, men totalt sett har lønningene steget mer enn prisstigningen i perioden. Anonymkode: d1b51...d33 Det betyr selvfølgelig ikke at alle har fått mer å rutte med. Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #45 Skrevet 13. november 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det betyr selvfølgelig ikke at alle har fått mer å rutte med. Anonymkode: d1b51...d33 Ja nettop! Jeg drev regnskapet til familien da og jeg gjør den nå. Og nei vi har absolutt ikke fått mer å rutte med! Anonymkode: 11f41...5b7
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #46 Skrevet 13. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er helt klart noe rart med tallene dine. For 15 år siden var minstesatsen for uføretrygd 101.000. I dag er den på 231.000. Minstesats asp er på 194.000. Jeg vet ikke hva du fikk i steden for asp for 15 år siden, men som du ser for utviklingen av minstesatsen for uføretrygd har satsene til nav steget vesentlig i perioden. De har mer enn doblet seg. Anonymkode: d1b51...d33 Da får du vise til noe bevis for det. For ut i fra hva jeg fikk, kan overhodet ikke det stemme. Anonymkode: e6223...e63
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #47 Skrevet 13. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Da får du vise til noe bevis for det. For ut i fra hva jeg fikk, kan overhodet ikke det stemme. Anonymkode: e6223...e63 Du kan se tallene i tabellen her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-4-20172018/id2575494/sec12 Sap kom ikke før i 2010. Den avløste flere stønadsormer. Hvilken stønad du fikk for 15 år siden har betydning for hva du fikk utbetalt. Anonymkode: d1b51...d33
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #48 Skrevet 13. november 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan se tallene i tabellen her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-4-20172018/id2575494/sec12 Sap kom ikke før i 2010. Den avløste flere stønadsormer. Hvilken stønad du fikk for 15 år siden har betydning for hva du fikk utbetalt. Anonymkode: d1b51...d33 Ikke Sap men aap. Anonymkode: d1b51...d33
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. november 2018 #49 Skrevet 14. november 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå jobber både jeg og mannen veldig mye så det at jeg har tak over hodet og penger til å holde meg varm er en selvfølge! Antal jobbtiler reflekterer dette! Denne måneden betalte jeg 9000 kroene i kommunale avgifter +1 pipekontroll uten feier. Synes jo det er ganske så mye jeg. Ja vi har råd til det men hva om man plutselig blir alene, eller mister jobben da er 9000 kroner sinnsykt mye for bare de tre tingene. Vann, avløp og renovasjon Anonymkode: 11f41...5b7 Vi betaler 12000 i halvåret. Men da må man sette av penger gjennom hele året. Vi bor i en kommune med svært høye kommunale avgifter. Alltid med på topplista over dyreste kommuner.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. november 2018 #50 Skrevet 14. november 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Vann regnes forresten ikke med i kommunale avgifter bare så det er sagt. Anonymkode: 11f41...5b7 Om du har kommunalt vannverk så..og det har vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå