Gå til innhold

Ønsker navnetips basert på min liste med litt sjeldne navn.


Krokodillesko

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med et eller to unntak er disse guttenavnene bare tullenavn.

  • Nordahl er ikke noe fornavn, kan sammenlignes med å kalle barnet Haugen eller Skråfjell til fornavn. Ellers forbinder jeg navnet med han ufyselige stalinisten som forsvarte Moskvaprosessene på 30-tallet.
  • Samme gjelder Selmer, et annet etternavn.
  • Dante blir bare teit og pompøst på norsk.
  • Malvin, Emmet og Luis er ikke norske navn eller navn som passer i Norge, dersom det ikke er sånn at barnet har spanske foreldre og derfor heter den spanske formen for Ludvig i stedet for den norske. Emmet meg til å tenke på Emmet, han middelaldrende naboen til Hyacinth Bucket i Keeping Up Appearances; kanskje akseptabelt om barnet faktisk er engelsk, men ellers bare teit, på samme måte som misbruk av navnet Siobhan av foreldre uten tilknytning til de britiske øyer. Vi skal huske på at grunnen til begrepet harry oppstod på norsk var slik ukritisk misbruk av engelske navn fra folk som ikke visste bedre.

De fleste kvinnenavnene er greie nok, bortsett fra Lola og Liva, som er en unødvendig "dulleform" av Olivia.

Anonymkode: abfe9...4f6

Mulig at tråden er tull, men navnene er reelle. At du ikke liker de er jo en annen sak.

Anonymkode: 7b75b...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

 

På 17.5.2019 den 19.17, Anonym bruker skrev:

Med et eller to unntak er disse guttenavnene bare tullenavn.

  • Nordahl er ikke noe fornavn, kan sammenlignes med å kalle barnet Haugen eller Skråfjell til fornavn. Ellers forbinder jeg navnet med han ufyselige stalinisten som forsvarte Moskvaprosessene på 30-tallet.
  • Samme gjelder Selmer, et annet etternavn.
  • Dante blir bare teit og pompøst på norsk.
  • Malvin, Emmet og Luis er ikke norske navn eller navn som passer i Norge, dersom det ikke er sånn at barnet har spanske foreldre og derfor heter den spanske formen for Ludvig i stedet for den norske. Emmet meg til å tenke på Emmet, han middelaldrende naboen til Hyacinth Bucket i Keeping Up Appearances; kanskje akseptabelt om barnet faktisk er engelsk, men ellers bare teit, på samme måte som misbruk av navnet Siobhan av foreldre uten tilknytning til de britiske øyer. Vi skal huske på at grunnen til begrepet harry oppstod på norsk var slik ukritisk misbruk av engelske navn fra folk som ikke visste bedre.

De fleste kvinnenavnene er greie nok, bortsett fra Lola og Liva, som er en unødvendig "dulleform" av Olivia.

Anonymkode: abfe9...4f6

Kjenner en Selmer i barnehagen og en på 80+ :) Det er fint (og lovlig) å hete Selmer. 

Anonymkode: e368f...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...