Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Huff....yngstemann skal begynne på skole til høsten og jeg kjenner at jeg GRUER meg. Barnet er født sent på året og veldig glad i lek. Hadde jeg kunne velge, hadde jeg holdt igjen et ekstra år i barnehage, rett og slett pga viktighet av lek, samt en viss umodenhet i forhold til praktiske ting som påkledning, dogåing osv...rent faglig er det lite bekymring. Barnet kan nesten lese (klarer å sette bokstaver sammen i ord) og enkel matematikk.... så, noen som har erfaring med montesorri? Er det et bedre alternativ for et (svært) lekeglad barn? takker for all erfaring, både positive og negative. Anonymkode: 97517...d55
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Nei er ikke det. like streng der Anonymkode: c3d41...006
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei er ikke det. like streng der Anonymkode: c3d41...006 Du vet vel omtrent like mye om Montessori som om alt annet du uttaler deg om? Hi, en god Montessori-skole vil møte barnet ditt der det er i større grad enn offentlig skole. Det kan være verd å prøve. Anonymkode: c9e23...f02
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Dere som har barna på montesorri, opplever dere det som viktigere med tilrettelagt skole opp mot nærmiljø? Hvordan har det fungert for dere med lek i gaten, er barnet deres utenfor sosialt o nærmiljøet sitt? er så usikker på hva som blir best... Anonymkode: 97517...d55
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Og takk for svar f02 Anonymkode: 97517...d55
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #6 Skrevet 13. november 2018 Har bare erfaring fra ungdomskolen, men mitt barn var utrolig fornøyd. Barnet har ADD, og sliter veldig med konsentrasjon, men gikk opp i karakterer i alle fag, og gikk ut med snitt på 5. Det hadde vi faktisk ikke trodd. Det sosiale var og bra, og vårt barn trivdes veldig med at det er færre elever, og mindre skole. Anonymkode: e3536...3c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 Den lokale Steinerskolen har "ute-førsteklasse", med mye fokus på lek og aktiviteter utendørs. Det kunne kanskje være et alternativ om det er noe sånt i nærheten? Krever jo at man aksepterer Steinermetodikk, da... Anonymkode: a45c6...a82
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den lokale Steinerskolen har "ute-førsteklasse", med mye fokus på lek og aktiviteter utendørs. Det kunne kanskje være et alternativ om det er noe sånt i nærheten? Krever jo at man aksepterer Steinermetodikk, da... Anonymkode: a45c6...a82 Takk for svar steinerped er ikke aktuelt. Barnet er heller ikke overbegeistret for å være ute i allslags vær (vi bor i vest), så vet ikke helt om det hadde vært populært Anonymkode: 97517...d55
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 Nysgjerrig, hva er det dere mener er galt med speiderpedagogikken? Og hva mener dere er supert med montesorri? Lurer også på hva som er så tipp topp med offentlig skole ? Anonymkode: da37b...393
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #10 Skrevet 13. november 2018 Jeg har vært innom samme tanken. Har gutt født sent på året. Ligger bra an ift alt egentlig, har tørket seg selv på do siden han var 3,5 år, kler på selv og er generelt i rute faglig også. Skal han på Montessori må han kjøres eller busses 20 min. Ingen barn i nærmiljøet går der og den ligger midt i sentrum med inngjerdet asfaltlekeplass. Har etter litt tenketid bestemt meg for at nærmiljøet teller mer. Han skal slippe å stå opp mye tidligere om vinteren for å være sikker på å rekke skolen. Han skal få muligheten til å gå med venner til og fra og avtale «playdates» etter skolen selv. Jeg tror det er viktigst for mitt barn. Anonymkode: e54fe...bf2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 Jeg vurderte Montessori, men gikk for den offentlige. Vi bor rett ved offentlig skole og jeg tenker at det betyr mye. Innerts inne tror jeg alikevel at barnet hadde lært mer på privat. Anonymkode: 20241...a32
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #12 Skrevet 13. november 2018 Kjenner til 3 barn i nærmiljøet som går på Montesorriskolen. Alle 3 er pøbler og rett og slett drittunger som mener alt og alle må tilpasse seg de, og de sliter alle faglig. Det kan selvsagt være tilfeldig, men så blir det dessverre til at man tenker at det har noe med både pedagogikken og foreldrene å gjøre Anonymkode: 7b699...47c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #13 Skrevet 13. november 2018 Har erfaring med montessoribarnehage og der er det vesentlig mindre lek enn i andre barnehager. De har ikke vanlige leker, men montessorrimateriell som det kun er tillatt å bruke på den riktige måten og heller ikke kombinere med annet materiell. Jeg oppfattet pedagogikken som hemmende for kreativitet og fantasi og overhodet ikke som noe for en som er glad i lek. Vi skiftet barnehage fordi vi mener at barn bør få leke på sin måte og utfolde seg kreativt. Anonymkode: 4e1d7...a31
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #14 Skrevet 13. november 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har erfaring med montessoribarnehage og der er det vesentlig mindre lek enn i andre barnehager. De har ikke vanlige leker, men montessorrimateriell som det kun er tillatt å bruke på den riktige måten og heller ikke kombinere med annet materiell. Jeg oppfattet pedagogikken som hemmende for kreativitet og fantasi og overhodet ikke som noe for en som er glad i lek. Vi skiftet barnehage fordi vi mener at barn bør få leke på sin måte og utfolde seg kreativt. Anonymkode: 4e1d7...a31 Jeg har helt motsatt erfaring med Montessori-barnehage, det var et funn for våre barn og fremmet kreativitet og individualitet og utvikling og det enkelte barnets integritet på en helt annen måte en de standard barnehagene vi har erfaring med. Anonymkode: c9e23...f02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå