Gå til innhold

Jo mer de tjener, jo gjerrigere blir de

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp var de veldig gjerrige, mine foreldre. Det vil si, omtrent alt jeg gikk med var arva og jeg hadde aldri skikkelig tøy. Jeg hadde ikke skikkelig vinterdress eller vinterjakke, frøs alltid på beina, hadde votter med hull i osv. Fikk ikke bh før jeg var stor nok til å kjøpe den selv for penger jeg hadde tjent selv. Husker jeg gikk med arva bh som ikke passa. Bind hadde jeg ikke så gikk med papir i trusa.. Var tilstander 🙄 Kuet og redd. 

Foreldrene mine hadde full jobb i kommunen begge to (+ vakttillegg) så var ikke akkurat på minstesatsen til uføretrygden. Bodde seg ihjel, vel?

Vel... Mamma og pappa fikk etter hvert ganske god råd, nye stillinger og gikk kraftig opp i lønn. De tjener godt over en million nå. Og jeg merker i takt med at de går opp i lønn, blir bursdagsgaver til ungene skrallere og billigere. 

Dette er ikke en tråd der jeg klager på det i det hele tatt, for ungene får faktisk gave, men det jeg lurer på er et jeg har sett denne tendensen og hørt om den andre steder. Jo mer penger, jo mindre gavmilde. Men hvorfor skjer det? Og pengene, de forsvinner de, til sydenferier osv. 

Så det jeg lurer på er hvorfor de med dårlig råd gjerne er de som gir mest? Svigermor er minstepensjonist og ga gaver for 2000 kr. Min mor tjener rått og ga gaver for 400 kr. Jeg er bare nysgjerrig her :) For begge gavene var mer enn gode nok og brukes kun til illustrasjon/eksempel.

Anonymkode: bc013...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke detteer en generell regel som gjelder for alle eller de fleste som har mye penger. Jeg har ikke merket noe sånt i min omgangskrets i hvert fall. Tror kanskje du bare har vært "uheldig" med sine forelde og bekjente.

Anonymkode: e799b...b60

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke detteer en generell regel som gjelder for alle eller de fleste som har mye penger. Jeg har ikke merket noe sånt i min omgangskrets i hvert fall. Tror kanskje du bare har vært "uheldig" med sine forelde og bekjente.

Anonymkode: e799b...b60

Kan være det. Glemte å nevne at da eldste var baby ga mamma masse gaver, men etter hvert mindre og mindre. Så er vel det jeg sammenligner det med. 

Skrevet

For noen kan det kanskje være slik at siden de selv har godt med penger og kan kjøpe seg det de vil, glemmer de at andre ikke har det slik. Da kan de fort tenke at det er hyggelig med en oppmerksomhet, men det er det. De selv har jo ikke behov for verdifulle ting. Det vil de kanskje helst kjøpe selv. Ved bytte av dyre gaver ender det bare opp med at begge sitter igjen med dyre ting som ikke er akkurat det de ønsker seg. Da er det bedre med en liten oppmerksomhet og så kan man heller bruke det man sparer på julegavebudsjettet på ting man trenger og ønsker seg.

Bare en teori som kanskje kan passe for noen.

Anonymkode: 4fa3d...587

Skrevet

Her gir hver av mine foreldre gaver til lik sum selv om min far har høy pensjon siden han har jobbet fullt i over 32 år, mens min mor er uføretrygdet og minstepensjonist. Ja de er skilt for lengst. 

Ikke at jeg skal sette pengesummen foran det du egentlig spør om så mener jeg 2000,- er en rådyr gave til barn med mindre det er spleis eller noe som er nyttig. Her i vår familie så er vi såpass mange at til jul har vi max 3-400 kr pr gave/person uavhengig av hvem som tjener mest og dersom noen ønsker seg noe spesielt så spleiser man. 

Og jeg tenker at man i noen tilfeller skal være glad for at man er så heldige at man har mulighet til å få og gi gave, handler kanskje ikke om gjerrighet, men takknemlighet? 

Anonymkode: 83dc5...f4b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her gir hver av mine foreldre gaver til lik sum selv om min far har høy pensjon siden han har jobbet fullt i over 32 år, mens min mor er uføretrygdet og minstepensjonist. Ja de er skilt for lengst. 

Ikke at jeg skal sette pengesummen foran det du egentlig spør om så mener jeg 2000,- er en rådyr gave til barn med mindre det er spleis eller noe som er nyttig. Her i vår familie så er vi såpass mange at til jul har vi max 3-400 kr pr gave/person uavhengig av hvem som tjener mest og dersom noen ønsker seg noe spesielt så spleiser man. 

Og jeg tenker at man i noen tilfeller skal være glad for at man er så heldige at man har mulighet til å få og gi gave, handler kanskje ikke om gjerrighet, men takknemlighet? 

Anonymkode: 83dc5...f4b

Skjønner ikke helt hva du mener. Mamma er veldig materialistisk, i grunnen. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noen kan det kanskje være slik at siden de selv har godt med penger og kan kjøpe seg det de vil, glemmer de at andre ikke har det slik. Da kan de fort tenke at det er hyggelig med en oppmerksomhet, men det er det. De selv har jo ikke behov for verdifulle ting. Det vil de kanskje helst kjøpe selv. Ved bytte av dyre gaver ender det bare opp med at begge sitter igjen med dyre ting som ikke er akkurat det de ønsker seg. Da er det bedre med en liten oppmerksomhet og så kan man heller bruke det man sparer på julegavebudsjettet på ting man trenger og ønsker seg.

Bare en teori som kanskje kan passe for noen.

Anonymkode: 4fa3d...587

Ja, ser den. Men her er bursdag viktigere enn  julegaver for ungene, mest fordi i jula får de mange gaver. Så gavene forsvinner litt inn i hverandre. De får mange flere gaver til jul enn i bursdag av en eller annen merkelig grunn. 

Skrevet

Sånn er det her også. Svigers har gode pensjoner, nedbetalt hus, hytte, to biler, båt og bobil og reiser rundt i verden flere ganger i året. Foreldrene mine eier ikke nåla i veggen og mottar sosialstønad. De bruker aldri noe ekstra på seg selv men spinker og sparer for å kunne bruke penger på barnebarna (har selvsagt sagt at det ikke er nødvendig). Svigers gir gaver for rundt 200,- til barnebarna mens mine foreldre gir for 2000,-.

(Jeg klager heller ikke, vet at det må påpekes her inne. :P Jeg bare registrerer at det er sånn.) Hvorfor? Tja... det har jeg egentlig ikke peiling på. Det er vel logisk at de som er mer sparsomme har bedre råd, men svigers er egentlig ikke sparsomme heller, de bare bruker pengene på seg selv i stedet for andre. Så jeg aner ikke egentlig.

Anonymkode: 15eb8...b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...