sug lut Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Yo, bitch! I hear you, sistah! Eller helst ikke. Walk in closet? En suite? Man cave? Nei, på norsk har vi garderobe, klesskap, vi har kott, vi har til og med kleskott. Vi har tilstøtende bad, vi har bad med direkte inngang fra soverommet. Vi har muligheten til å kalle et rom en hule, vi kan til og med ha mannehule om det er helt nødvendig, eller hobbyrom, eller furterom, eller rett og slett et eget rom mannen får innrede som han vil (for det er tydeligvis noe deres menn har behov for, men ingen av dere eller deres språklige forbilder trenger et rom som er "woman cave"? ). Peace out. Eller rett og slett bare punktum.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 Hjertens enig. Min psykiske status presens rakner fortløpende ved brutal lobotomering av språket. Gleder meg til å tygge lefser ved lesning av årets julekort: « Cool year, her har familyen har grown even larger» etc. Shady. Anonymkode: a5532...861
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 Hjertens enig, selv om jeg nok synder selv til tider. De fleste ord er mer enn gode nok på norsk. Men begrepet walk-in closet sliter jeg litt med å oversette slik at det enkelt forklares hva man mener. Gå-inn skap? Skap som man kan gå inn i? Eller er det kanskje kleskott som er riktig betegnelse her? Anonymkode: c5256...564
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjertens enig, selv om jeg nok synder selv til tider. De fleste ord er mer enn gode nok på norsk. Men begrepet walk-in closet sliter jeg litt med å oversette slik at det enkelt forklares hva man mener. Gå-inn skap? Skap som man kan gå inn i? Eller er det kanskje kleskott som er riktig betegnelse her? Anonymkode: c5256...564 Det er er et kleskott. Anonymkode: 624ae...100
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er er et kleskott. Anonymkode: 624ae...100 Min bestemor hadde kleskott. Det var et lite rom med oppheng til kleshengere og noen sko på gulvet. Mitt walk-in closet er 3-4 km2, har hyller og skuffer fra vegg til tak, speil og lys. Blir ikke helt det samme 🙈😂 Anonymkode: c5256...564
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 2 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Word! Ja.. eller ord!😝 Anonymkode: 46053...26b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 3 timer siden, sug lut skrev: Yo, bitch! I hear you, sistah! Eller helst ikke. Walk in closet? En suite? Man cave? Nei, på norsk har vi garderobe, klesskap, vi har kott, vi har til og med kleskott. Vi har tilstøtende bad, vi har bad med direkte inngang fra soverommet. Vi har muligheten til å kalle et rom en hule, vi kan til og med ha mannehule om det er helt nødvendig, eller hobbyrom, eller furterom, eller rett og slett et eget rom mannen får innrede som han vil (for det er tydeligvis noe deres menn har behov for, men ingen av dere eller deres språklige forbilder trenger et rom som er "woman cave"? ). Peace out. Eller rett og slett bare punktum. Ser ikke problemet? Bra at språket går mot et felles et. Berikelse av språk heller enn forsøpling. Anonymkode: b15d4...0dc
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min bestemor hadde kleskott. Det var et lite rom med oppheng til kleshengere og noen sko på gulvet. Mitt walk-in closet er 3-4 km2, har hyller og skuffer fra vegg til tak, speil og lys. Blir ikke helt det samme 🙈😂 Anonymkode: c5256...564 Oi! Du må ha et digert hus!😱 Anonymkode: 46053...26b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min bestemor hadde kleskott. Det var et lite rom med oppheng til kleshengere og noen sko på gulvet. Mitt walk-in closet er 3-4 km2, har hyller og skuffer fra vegg til tak, speil og lys. Blir ikke helt det samme 🙈😂 Anonymkode: c5256...564 Kjøkkenet til min bestemor var på 3m2, hadde komfyr, vask, minikjøleskap og respatexbord. Mitt er på 30m2, har mikrobølgeovn, peis, langbord i heltre, diverse kjøkkenmaskiner osv. Begge deler er kjøkken. Mitt er bare større og mer moderne. Anonymkode: 624ae...100
sug lut Skrevet 12. november 2018 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min bestemor hadde kleskott. Det var et lite rom med oppheng til kleshengere og noen sko på gulvet. Mitt walk-in closet er 3-4 km2, har hyller og skuffer fra vegg til tak, speil og lys. Blir ikke helt det samme 🙈😂 Anonymkode: c5256...564 Men hva med garderobe, da?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min bestemor hadde kleskott. Det var et lite rom med oppheng til kleshengere og noen sko på gulvet. Mitt walk-in closet er 3-4 km2, har hyller og skuffer fra vegg til tak, speil og lys. Blir ikke helt det samme 🙈😂 Anonymkode: c5256...564 Det var jammen litt av et walk-in closet Lurer på hvor stor stua di er. Et mål? Anonymkode: 940ff...ba8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #13 Skrevet 12. november 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var jammen litt av et walk-in closet Lurer på hvor stor stua di er. Et mål? Anonymkode: 940ff...ba8 Et mål er 1000m2 3km2 er 3.000.000m2 Anonymkode: 624ae...100
amandine Skrevet 12. november 2018 #14 Skrevet 12. november 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var jammen litt av et walk-in closet Lurer på hvor stor stua di er. Et mål? Anonymkode: 940ff...ba8 Tror faktisk hun må ha garderobe større en kardashian- damene. Med eget postnummer, mest sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #15 Skrevet 12. november 2018 4 hours ago, sug lut said: Yo, bitch! I hear you, sistah! Eller helst ikke. Walk in closet? En suite? Man cave? Nei, på norsk har vi garderobe, klesskap, vi har kott, vi har til og med kleskott. Vi har tilstøtende bad, vi har bad med direkte inngang fra soverommet. Vi har muligheten til å kalle et rom en hule, vi kan til og med ha mannehule om det er helt nødvendig, eller hobbyrom, eller furterom, eller rett og slett et eget rom mannen får innrede som han vil (for det er tydeligvis noe deres menn har behov for, men ingen av dere eller deres språklige forbilder trenger et rom som er "woman cave"? ). Peace out. Eller rett og slett bare punktum. Det finnes menger av ord vi har plukket opp fra utlandet. Ser ikke noe problem med det. Anonymkode: 68037...e2b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Oi! Du må ha et digert hus!😱 Anonymkode: 46053...26b 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var jammen litt av et walk-in closet Lurer på hvor stor stua di er. Et mål? Anonymkode: 940ff...ba8 43 minutter siden, amandine skrev: Tror faktisk hun må ha garderobe større en kardashian- damene. Med eget postnummer, mest sannsynlig. Haha, så gale 😂 Jammen kan en bokstav ekstra endre på meningen altså. Jeg syns rommet er herlig stort, men så ille at jeg måler det i km2 er det tross alt ikke. 1 time siden, sug lut skrev: Men hva med garderobe, da? Joda, men det er heller ikke helt det samme, føler jeg. Det er et ikke-problem egentlig, da det er sjelden jeg trenger å snakke om det i det hele. Jeg ble bare usikker på hva som er det rette norske ordet på det. Jeg bøyer hodet i skam og fortsetter å betegne det som walk-in closet. Anonymkode: c5256...564
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 Er så hjertens enig! Om "kott" i kleskott er for lite pent for mange, så kan man fint bruke klesrom eller garderoberom og kanskje putte på "mitt eget" foran også. Anonymkode: 79a9d...35f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. november 2018 #18 Skrevet 12. november 2018 Stemmer for å inspireres av Island, jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 I hear you, sistah. Word asså!!!! Måtte bare.... helt enig. Jeg elsker våre gamle norske ord jeg. Bruk de mer! Min favoritt å bruke er brosje. Så synd at en pen brosje har falt ut av motebildet. Men pen brosje kan løfte antrekket, det sa mormor. Selv en pjekkert kan bli smart med den rette brosje. Og ordet bukse, benklær er myyyyye bedre. Jeg kan også driste meg til å bruke ordet gå-bort-benklær og TV-benklær. Penbukse og joggebukse. Anonymkode: efd4f...1eb
sug lut Skrevet 12. november 2018 Forfatter #20 Skrevet 12. november 2018 (endret) 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: I hear you, sistah. Word asså!!!! Måtte bare.... helt enig. Jeg elsker våre gamle norske ord jeg. Bruk de mer! Min favoritt å bruke er brosje. Så synd at en pen brosje har falt ut av motebildet. Men pen brosje kan løfte antrekket, det sa mormor. Selv en pjekkert kan bli smart med den rette brosje. Og ordet bukse, benklær er myyyyye bedre. Jeg kan også driste meg til å bruke ordet gå-bort-benklær og TV-benklær. Penbukse og joggebukse. Anonymkode: efd4f...1eb Brosje er nydelig! Jeg har dessuten flere nydelige brosjer, selv om jeg nok har en tendens til å kalle dem nåler. Bruker dem av og til på kåpeslaget, det er vel i din mormors ånd? Men kanskje jeg skal jobbe med å si brosje... Benklær, derimot - det er et superkult ord, men jeg tror aldri jeg hadde greid å si det uten å fnise. Bukse er dessuten etymologisk kult, det kommer fra nedertysk Buxe som igjen er en sammentrekning av Buck-hose, altså bukse av bukkeskinn. Det er tøft. Kanskje jeg må ha meg bukkeskinnsbenklær. Endret 12. november 2018 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #21 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er så hjertens enig! Om "kott" i kleskott er for lite pent for mange, så kan man fint bruke klesrom eller garderoberom og kanskje putte på "mitt eget" foran også. Anonymkode: 79a9d...35f Påkledningsrom er forresten et glemt ord. Det var vel forbeholdt de øvre klasser, resten hadde vel bare et kleskott Ja, til å ta i bruk påkledningsrom igjen istedenfor walk-in-closet Anonymkode: 79a9d...35f
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #22 Skrevet 12. november 2018 31 minutter siden, sug lut skrev: Brosje er nydelig! Jeg har dessuten flere nydelige brosjer, selv om jeg nok har en tendens til å kalle dem nåler. Bruker dem av og til på kåpeslaget, det er vel i din mormors ånd? Men kanskje jeg skal jobbe med å si brosje... Benklær, derimot - det er et superkult ord, men jeg tror aldri jeg hadde greid å si det uten å fnise. Bukse er dessuten etymologisk kult, det kommer fra nedertysk Buxe som igjen er en sammentrekning av Buck-hose, altså bukse av bukkeskinn. Det er tøft. Kanskje jeg må ha meg bukkeskinnsbenklær. Så siden det ikke er er norsk ord, akkurat det du kritiserte, så er det et kult ord? Eh... du er enig med deg selv eller? Anonymkode: b15d4...0dc
the amazing spidermamma Skrevet 12. november 2018 #23 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, LillaGorilla♥♥ skrev: Stemmer for å inspireres av Island, jeg. Helt klart! Skurđleiknir (kirurg) er jo et sånt typisk island-fint ord!
steinbukk30 Skrevet 12. november 2018 #24 Skrevet 12. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så siden det ikke er er norsk ord, akkurat det du kritiserte, så er det et kult ord? Eh... du er enig med deg selv eller? Anonymkode: b15d4...0dc Språkutvikling er kun greit hvis det foregår før man selv ble født. Det er min efaring med språkpurister. Ganske forutsigbart...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå