Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Jeg fikk et spørsmål her om dagen, fra ei dame som ikke kan få egne barn. Eller, med mindre noen donerer egg til henne. Kjenner henne egentlig ikke, men ho kjenner veldig godt barna våre. Og det ho sa da, var at ho lurte på om jeg, og mannen min, ville donert til henne. Kjente jeg ble veldig sjokkert over spørsmålet, siden jeg kjenner ho jo ikke. Vet bare hvem ho er, og at ho har ganske ressursterke mennesker rundt seg. Ho sa at ho var villig til å betale oss hva enn vi ville ha, uten at jeg helt vet hva ho legger i det. Har føyet det vekk i mange dager nå, og ikke vurdert det en gang, men så tenker jeg at vi må jo svare ho. Ja eller nei. Hvis det er mye penger det er snakk om, er det vanskelig å si nei også. Hvor mye penger skulle dere minst hatt for å vurdert dette? Anonymkode: 6875f...52a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Ikke at jeg tror på denne problemstillingen.men penger bør selvsagt ikke motivere til eggdonasjon. Ikke er det lov i Norge, og en ressurssterk person vet garantert at dette kan gjøres i utlandet. Anonymkode: 6a05a...f90
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 Hadde det vært en bestevenninne eller søster så hadde jeg gjort det gratis. Men må man jo ut av landet og bør kanskje være ferdig med barn selv, så man ikke bruker opp sine egg på noen andre. Hadde det kunne gjøres i norge så kunne jeg kanskje vurdert det. Har du spurt henne om hvordan hun tenker å få det gjennomført? Må du bruke medisiner? Blir det mye reising? Står hun for forsikring om det skulle skje noe galt under henting av egg? Det er en del risiko for noen man si vidt kjenner. Anonymkode: 5194f...450
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde det vært en bestevenninne eller søster så hadde jeg gjort det gratis. Men må man jo ut av landet og bør kanskje være ferdig med barn selv, så man ikke bruker opp sine egg på noen andre. Hadde det kunne gjøres i norge så kunne jeg kanskje vurdert det. Har du spurt henne om hvordan hun tenker å få det gjennomført? Må du bruke medisiner? Blir det mye reising? Står hun for forsikring om det skulle skje noe galt under henting av egg? Det er en del risiko for noen man si vidt kjenner. Anonymkode: 5194f...450 🤣 Går du rundt å tror at vi kvinner bare har en håndfull egg å ta av eller? Anonymkode: d7297...9b3
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 Jeg hadde ikke gjort det. Jeg hadde ikke klart å leve med min manns og mitt biologiske barn i «nærmiljøet». Jeg kunne donert til min bror og hans kone eller til mine søstre, men ikke til venninner. De måtte benyttet donor. Anonymkode: 246ff...e8b
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 Hun må like barna deres veldig godt, ettersom det finnes både enklere å billigere alternativer enn å betale noen "hva enn de vil ha". Jeg har vært gjennom IVF selv, og det er ikke noe jeg ville gjort igjen for penger eller for en tilfeldig person. Kunne nok gjort det for søsteren min, men hun har heldigvis ikke behov for det. Anonymkode: ec0dc...78f
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: 🤣 Går du rundt å tror at vi kvinner bare har en håndfull egg å ta av eller? Anonymkode: d7297...9b3 Vi har faktisk ikke ubegrenset med egg, og om hi er i slutten av tredveårene og muligens ønsker et barn til, så er det ikke sikkert hun har flust av gode egg å ta av... Anonymkode: 5194f...450
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 Skal du gi bort barnet ditt til henne? du vet at det for alltid vil være ditt barn? Hva hvis hun spurte om du kunne adoptert bort en av ungene dine til henne, Hadde du svart ja? Det er akkurat det samme (noen har bare litt tungt for å forstå det). Anonymkode: fc59f...cba
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 Jeg kunne godt gjort det jeg. I tillegg til at de må dekke faktiske utgifter ville jeg hatt 20 000. Anonymkode: 9c312...ed8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 Oi, det var en "merkelig" problemstilling å få. Jeg kunne sikkert vurdert det selv. Aner ikke hva jeg skulle tatt for en slik tjeneste. Er det snakk om at din mann skal befrukte eggene, eller skal hennes mann gjøre det? Det blir jo ikke som å adoptere bort et barn uansett hvordan man ser det. Anonymkode: ea0ea...bbe
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #11 Skrevet 12. november 2018 Først, foret kjempekompliment! Jeg hadde seriøst vurdert det. Men det avhenger selvsakt av at mottager er skikkelige, stabile, økonomisk sikre og gode mennesker som kan tilby et godt hjem. Da hadde jeg faktisk sakt ja på to vilkår: 1) De skal dekke alle utgifter i forbindelse med reise og tapt arbeidsinntekt. Betaling ut over det forventer jeg ikke. 2) Jeg skal ha kontakt med barnet hele oppveksten, kun som en venn av familien. Men barnet skal ved rett tid få vite opprinnelsen. Anonymkode: d5dd5...b19
Ostehviskeren Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 Jeg kunne godt gjort det for en månedslønn (30.000) pluss reise/utgifter. Synes det er fint at noen vil gjøre det for andre.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #13 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Først, foret kjempekompliment! Jeg hadde seriøst vurdert det. Men det avhenger selvsakt av at mottager er skikkelige, stabile, økonomisk sikre og gode mennesker som kan tilby et godt hjem. Da hadde jeg faktisk sakt ja på to vilkår: 1) De skal dekke alle utgifter i forbindelse med reise og tapt arbeidsinntekt. Betaling ut over det forventer jeg ikke. 2) Jeg skal ha kontakt med barnet hele oppveksten, kun som en venn av familien. Men barnet skal ved rett tid få vite opprinnelsen. Anonymkode: d5dd5...b19 Dette skjønner ikke jeg. Når man donerer egg så blir ikke barnet hennes liksom. Eggene blir jo på laboratori befruktet av mottakers mann. Anonymkode: 9c312...ed8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #14 Skrevet 12. november 2018 For en venninne eller søster hadde jeg gjort det kun mot å få dekket utgiftene Jeg hadde aldri gitt en fremmed egg. Anonymkode: 7ea2d...261
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #15 Skrevet 12. november 2018 Etter jeg fikk barn selv kunne jeg aldri ha donert egg. Og særlig ikke til noen jeg kjenner/vet hvem er. Jeg må bare si at jeg er for egg og sæddonasjon, men jeg hadde aldri taklet å gjøre det selv. Hatten av for de som er så raus og vil donere til andre:) For meg hadde det vært helt krise å møte på barnet og hun dama tilfeldig på et kjøpesenter f.eks... og så dra der fra hver for dere. Huff nei det hadde jeg ikke taklet. Det er jo på en måte MITT barn!! Og 20.000-30.000 er en latterlig lav sum. Anonymkode: cb81f...810
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 Uaktuelt. Jeg vil være mor til mine egne barn.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: 🤣 Går du rundt å tror at vi kvinner bare har en håndfull egg å ta av eller? Anonymkode: d7297...9b3 Haha. Samme tenkte jeg. Eggene forsvinner jo måned etter måned om du bruker de eller ei. Anonymkode: a9a18...aab
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #18 Skrevet 12. november 2018 75 000,- minst. Og alle utgifter dekket så klart. Anonymkode: 9f6d0...82c
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 Ingen sum hadde fått meg til å donere egg. Ikke til søstre eller venninner heller. Det er ikke slik man skal få barn, selv om teknologien tillater det. Barnløse må lære å akseptere sin livssituasjon eller adoptere. Anonymkode: 2a93b...a61
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #20 Skrevet 12. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Etter jeg fikk barn selv kunne jeg aldri ha donert egg. Og særlig ikke til noen jeg kjenner/vet hvem er. Jeg må bare si at jeg er for egg og sæddonasjon, men jeg hadde aldri taklet å gjøre det selv. Hatten av for de som er så raus og vil donere til andre:) For meg hadde det vært helt krise å møte på barnet og hun dama tilfeldig på et kjøpesenter f.eks... og så dra der fra hver for dere. Huff nei det hadde jeg ikke taklet. Det er jo på en måte MITT barn!! Og 20.000-30.000 er en latterlig lav sum. Anonymkode: cb81f...810 Helt enig i alt du sier. Anonymkode: 3d9dc...a90
Anonym bruker Skrevet 12. november 2018 #21 Skrevet 12. november 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal du gi bort barnet ditt til henne? du vet at det for alltid vil være ditt barn? Hva hvis hun spurte om du kunne adoptert bort en av ungene dine til henne, Hadde du svart ja? Det er akkurat det samme (noen har bare litt tungt for å forstå det). Anonymkode: fc59f...cba Jeg har ikke tungt for å forstå det, men klarer fint å skille mellom eggdonasjon og adopsjon. Ikke det at jeg hadde sagt ja til en perifer bekjent. Enten så måtte det ha vært til søsteren min som er barnløs eller en ukjent for penger.. Anonymkode: 8783d...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå