Gå til innhold

Ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er helt eller delvis uføre. Hva er årsaken/e? Hva er din historie og diagnose og hvordan er det for dere som er delvis uføre?

Selv er jeg bipolar og sliter med å akseptere at jeg må ned i 50% stilling men samtidig lettet etter mange års kamp. 

Anonymkode: d53b9...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på vei mot 100% ufør pga kronisk migrene, men det har ikke vært lett for meg å innse at det er den veien det går.

Anonymkode: 28847...c47

Skrevet
53 minutes ago, Anonym bruker said:

Dere som er helt eller delvis uføre. Hva er årsaken/e?

Aspergers. 100% ufør.

Anonymkode: ca11c...5d1

Skrevet

Bilulykke da jeg var 22 år gammel. Vært veldig tøft å godta. Kronisk migrene +++++

Anonymkode: 3c44f...e27

Skrevet

Hypersomni (søvnsykdom) 100%

Anonymkode: b5abd...f3f

Skrevet

Jeg er nå 100% ufør etter flere prolapser nede i korsryggen. I mange år har jeg prøvd og jobbe litt, men måtte nå gi opp på grunn av smertene.

Anonymkode: 75062...a5d

Skrevet

På vei til å bli. Kompleks ptsd.

Anonymkode: 71323...f03

Skrevet

Dere som er ufør pga kronisk migrene, hvor lang tid gikk det fra diagnosen til dere ble ufør? Hva måtte dere igjennom av utredning og utprøvning? 

Dersom man blir ufør, men blir bedre og jobber en periode, for så å bli verre igjen, faller man tilbake på uføretrygden da? Og vil samme utregningsgrunnlag gjelde? 

Anonymkode: 41b14...3e4

Skrevet

Jeg har ME og er 100% ufør 

Det har vært tungt å akseptere ja, tok noen år hvor jeg gjorde mye feil og presset meg for mye... 

Anonymkode: f9cad...d43

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som er ufør pga kronisk migrene, hvor lang tid gikk det fra diagnosen til dere ble ufør? Hva måtte dere igjennom av utredning og utprøvning? 

Dersom man blir ufør, men blir bedre og jobber en periode, for så å bli verre igjen, faller man tilbake på uføretrygden da? Og vil samme utregningsgrunnlag gjelde? 

Man kan jobbe så mye man vil med uføre. (Med forbehold om at man jobber fullt i 5 år, da vil man måtte bekrefte trygden og etter 10 år kan den falle bort.) Trygden blir redusert mot inntekt. Man får ikke nytt beregningsgrunnlag. 

Anonymkode: 840e2...793

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt migrene diagnose i mange år, nå er den blitt til kronisk migrene. Jeg har gått 2 1/2 år på AAP + 1 år sykemeldt. Jeg har vært til nevrolog, og prøvd ulike medisiner uten resultat. Jeg har vært i avklaringsstiltak 1 periode, var da såvidt utplassert i en bedrift for å se om jeg hadde restarbeidsevne.

Skrevet

Fibromyalgia. 50 % ufør

Anonymkode: 8c1dd...e09

Skrevet

Det skal søkes 100 % uføretrygd for meg nå. Jeg har foreløpig ingen diagnose. Veldig tøft å måtte gjøre det, da jeg virkelig ønsker å jobbe. Jeg håper å komme meg ut i jobb igjen en gang!

Anonymkode: 79784...efe

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det skal søkes 100 % uføretrygd for meg nå. Jeg har foreløpig ingen diagnose. Veldig tøft å måtte gjøre det, da jeg virkelig ønsker å jobbe. Jeg håper å komme meg ut i jobb igjen en gang!

Jeg trodde ikke man fikk ufør uten en diagnose?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke diagnosen man får ufør for. Det er rest arbeidskapasiteten din.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som hun over svarte, man får ikke uføretrygd pga. diagnose, men pga. manglende arbeidskapasitet. Godt eksempel på det er jo at to personer med samme diagnose kan ha helt ulik arbeidsevne, den ene kan være 100 % ufør, den andre 100 % arbeidsfør.

(ps ... man får ikke ufør, man blir ufør og får uføretrygd)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke diagnosen man får ufør for. Det er rest arbeidskapasiteten din.

Du har helt rett, jeg tenkte meg ikke om et øyeblikk der

Skrevet
På 11.11.2018 den 22.55, Anonym bruker skrev:

Dere som er helt eller delvis uføre. Hva er årsaken/e? Hva er din historie og diagnose og hvordan er det for dere som er delvis uføre?

Selv er jeg bipolar og sliter med å akseptere at jeg må ned i 50% stilling men samtidig lettet etter mange års kamp. 

Anonymkode: d53b9...96e

Prolaps i nakke og rygg. (Kan ikke opereres)

Leddband som røk tvers av (hjalp ikke med operasjon) epilepsi (ikke mulig å kontrollere med medisin)

kronisk hodepine etter kraftig hjernerystelse (vart i 3 år) 

Kombinasjonen av dette førte til 100% ufør. Selv om det var tøft er det dessverre helt nødvendig.

Skrevet

Jeg er skal få søke ufør nå, har 3 diagnoser på fysisk sykdom, og PTSD. Veien har vært veldig lang, holdt på i 16 år, og hvor jeg virkelig har kjempet og prøvd å kunne jobbe noe. Men måtte tilslutt innse, at jeg ikke kommer tilbake i arbeid.

Anonymkode: 9c138...029

Skrevet

medfødt hjertefeil

Anonymkode: 2847e...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...