Gå til innhold

Sette seg selv frivillig under verge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å få betalt regninger, sendt inn søknader med dokumentasjon, huske timer osv. Det går bare ikke. Har gjeld som jeg aldri får betalt.

Jeg trenger et enkelt liv med jobb, hente barn, hjem, middag, barne-TV og godnatt. 

Blir ruinert av renter på ubetalte regninger og søknader jeg ikke klarer å følge opp.

Finnes det noe frivillig vergetjeneste? Der jeg kan få utbetalt det jeg trenger til mat i måneden, verge ordner resten.

Det skulle gjort livet mitt så mye bedre.

Anonymkode: 02242...491

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt , du kan sikkert søke om en hjelpeverge, men er vanskelig nok for de som har en diagnose , å få en hjelpeverge, så vet ikke hvordan det blir for de som er helt frisk å få det.

Kan du ikke bare ordne det sånn at du har fast trekk hver mnd, på alle regninger (autogiro) det kan ordnes i banken med noen tastetrykk ? 

Jeg har vært hjelpeverge og dette var en løsning som fungerte for mange. 

Anonymkode: 59b1d...0d9

Skrevet

Du kan jobfintboverlste regnibgsbetaling til hvem du møtte ønske. Da lå du selvfølgelig gi fra det tilgang til bankkontoen din osv. Din mann, søsken, annen familie, naboen for den del.....

om du derimot tenker at det offentlig skal ta  ansvaret for din økonomi bare fordi du ikke selv gidder??? Sånn fungerer det heldigvis ikke. 

Du kan lage autogiro/e-faktura avtaler med de fleste faste betalingsmottakeren. Du kan bruke kalender med påminnelse til avtaler osv. Litt ansvar bør du ta selv med mindre det ikke feiler deg noe

Anonymkode: 8d40c...e52

Skrevet

Samme her Hi. Jeg trenger og verge... 

Anonymkode: 63e4f...923

Skrevet

Jeg vet en som har det, men han er jo alkoholiker med masse psykiske diagnoser, og fikk veld en gjeldsordning og nav ordnet alt sammen. Nav betalte husleie og alt, han fikk bare penger til mat på kontoen sin.

Om du er helt frisk kan jeg ikke skjønne hvem som skulle hatt jobben som vergen din, og ikke minst hvem som skulle betalt han/henne for det? Det er jo dyrt å ha en verge, så friske mennekser får ikke det uten å selv betale for det.

Men det er jo mye du kan gjøre selv, snakk med en økonomisk rådgiver i kommunen (det er nav som organiserer dette, så du må ta kontakt med nav og få time) og få orden på økonomien din. Så får du autogiro og faste trekk på alt du kan få det på, og oppretter en egen konto til mat, en til forbruk og en til regninger. Faste trekk til de forskjellige kontoene hver lønningsdag og veldig mye vil gå av seg selv altså.

Anonymkode: 9c693...870

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke å få betalt regninger, sendt inn søknader med dokumentasjon, huske timer osv. Det går bare ikke. Har gjeld som jeg aldri får betalt.

Jeg trenger et enkelt liv med jobb, hente barn, hjem, middag, barne-TV og godnatt. 

Blir ruinert av renter på ubetalte regninger og søknader jeg ikke klarer å følge opp.

Finnes det noe frivillig vergetjeneste? Der jeg kan få utbetalt det jeg trenger til mat i måneden, verge ordner resten.

Det skulle gjort livet mitt så mye bedre.

Verger er for alvorlig psykisk syke, rusmisbrukere, eller dem med lav IQ. Det du trenger er å ta deg sammen eller betale for en personlig assistent. 

Anonymkode: 8766f...e8d

Skrevet

Kan man søke om og få innvilget verge om man har diagnose bipolar 2? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Verger er for alvorlig psykisk syke, rusmisbrukere, eller dem med lav IQ. Det du trenger er å ta deg sammen eller betale for en personlig assistent. 

Eller for mindreårige som ikke har foresatte. 

Skrevet

På nav i kommunen jeg jobber har de egne folk som jobber med «frivillig nettbankstyring». De gjør nøyaktig det du beskriver ovenfor, med din fullmakt. De lager nedbetalingsavtaler med kreditorer, betaler regningene dine, og setter inn på brukskonto det du har til mat, klær og annet forbruk. Du kan få penger til forbruk hver uke, hver måned, eller det som passer deg best.

Det er sikkert ulike ordninger fra kommune til kommune, men ta kontakt med nav og be om hjelp, så regner jeg med at du får et tilbud. 

Underveis får du opplæring, og når du føler at du har kontroll på økonomien din så kan du avslutte samarbeidet og ta styringen selv. 

Anonymkode: d5c62...a6c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan man søke om og få innvilget verge om man har diagnose bipolar 2? 

Hvis personen vil det selv, så kanskje. Men vær klar over at det koster penger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På nav i kommunen jeg jobber har de egne folk som jobber med «frivillig nettbankstyring». De gjør nøyaktig det du beskriver ovenfor, med din fullmakt. De lager nedbetalingsavtaler med kreditorer, betaler regningene dine, og setter inn på brukskonto det du har til mat, klær og annet forbruk. Du kan få penger til forbruk hver uke, hver måned, eller det som passer deg best.

Det er sikkert ulike ordninger fra kommune til kommune, men ta kontakt med nav og be om hjelp, så regner jeg med at du får et tilbud. 

Underveis får du opplæring, og når du føler at du har kontroll på økonomien din så kan du avslutte samarbeidet og ta styringen selv. 

Det reform dem som mottar inntekten sin fra NAV.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det reform dem som mottar inntekten sin fra NAV.

Nei, det er for alle som har behov for det. Man trenger verken diagnose eller trygd, og det er ikke det samme som å ha en verge. Jeg har jobbet med flere familier i ulike inntektssituasjoner som får hjelp til nettbankstyring. 

Skrevet

HI her, takk for alle svar.

"Helt frisk" er jeg vel ikke, men har klart meg godt med utdanning, fast jobb, leier leilighet og har ett barn som går på skolen. Ingen diagnose men tør vedde skjorta på at jeg har ADD, uten hyperaktivitet altså, og klarte meg fint på skolen fordi jeg var interessert i språk og bøker og derfor ble "regnet" som skoleflink. På universitetet gjorde jeg det bra da jeg "bare" fikk holde på med det jeg var interessert i. Men etter studietiden da jeg fikk ordentlig jobb og penger mellom hendene mistet jeg oversikten.

Skrevet

Det finnes en slik ordning i kommunen, som hun ene over her sier, Hi. Ring kommunens sentralbord i morgen og be om å få snakke med en økonomisk rådgiver. Be så om å få et møte med denne. Den økonomiske rådgiveren kan hjelpe deg med å få oversikt over inntekter og utgifter og ev. gjeld. Så kan du, om du vil/trenger det, få en økonomisk verge i kommunen. Da vil denne ha styringen med kontoene dine, inntekten kommer inn dit, alle faste utgifter blir betalt, ev. nedbetaling av gjeld, og du vil få et fast beløp overført til din konto, et beløp som du da må klare deg med i den perioden du skal klare deg med det. Men kanskje er det også nok for deg å bare få hjelp av økonomisk rådgiver til å få oversikt og få satt opp en plan for økonomien din fremover.

Ellers ville jeg også snakket med legen din om dette og bedt om en henvisning til en psykolog eller andre som kan lære deg teknikker for å få ned stress og for å lære deg å mestre livet ditt på en god måte.

Ofte er det slik at det er verst når man har mistet kontroll og ikke vet hvordan man skal få kontroll igjen. Når du får hjelp til å få oversikt og kontroll, da vil du også lettere greie dette selv i fremtiden.

Bare bestem deg - ring i morgen, da er du i gang for å få kontroll.

Anonymkode: fef08...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...