Gå til innhold

Min mann vil ikke vaksiner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann vil ikke vaksinere seg selv mot difteri, stivkrampe, polio og kikhoste. Han er 40 år, og har aldri tatt en boosterdose vaksine. Han sier han har tatt sin runde som barn. Nå vil han flyte på flokkbeskyttelsen, og påstår at de alle fleste voksne gjør nettopp det. Jeg har googlet, men finner ingen oversikt over hvor vanlig det er for voksne å følge opp vaksinene. Men de fleste tar vel boosterdosene opp gjennom livet?

Anonymkode: bfa66...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann vil ikke vaksinere seg selv mot difteri, stivkrampe, polio og kikhoste. Han er 40 år, og har aldri tatt en boosterdose vaksine. Han sier han har tatt sin runde som barn. Nå vil han flyte på flokkbeskyttelsen, og påstår at de alle fleste voksne gjør nettopp det. Jeg har googlet, men finner ingen oversikt over hvor vanlig det er for voksne å følge opp vaksinene. Men de fleste tar vel boosterdosene opp gjennom livet?

Nei, det er ikke så vanlig å vaksinere seg med vaksinene fra barnevaksinasjonsprogrammet som voksen for folk flest.

Anonymkode: 5cf32...014

Skrevet

Det er enda godt det ikke er barna han ikke vil vaksinere, som var det jeg tenkte ut fra overskriften. :)

Jeg og mannen skal ta boostervaksine nå for første gang, hhv 37 og 48 år. Vi har ikke tenkt på det før, men ble gjort oppmerksom på at vi burde gjøre det nå siden vi skal ut og reise.

Anonymkode: dec0e...e48

Skrevet

Jeg leste en gang at siden det har vist seg å fungere bra å vaksinere barna, er det ikke like viktig for voksne. Jeg vaksinerte meg i en alder av 38 år, siden jeg skulle ut å reise. Før den tid har jeg ikke tenkt noe over det. 

Anonymkode: 489b7...7c3

Skrevet

Du kan ikke flyte på flokkimmunitet når det gjelder stivkrampe i alle fall. Uten kikhostevaksine håper jeg han holder seg langt unna spedbarn og syke som ikke kan vaksineres. 

Anonymkode: 5b19e...902

Skrevet

Hvis det ikke er så vanlig, så er det jo ikke rart vi har så mye kikhoste. Må si jeg er veldig overrasket. Hva er tankegangen? Krise om en ikke vaksinerer barna, men om voksne drar rundt å sprer smitte, det er ikke så farlig? Kjenner jeg blir provosert. Har lest om barnehager som ikke tar inn uvaksinerte barn, hva hjelper det da, hvis de fleste voksne driter i å følge opp.

https://www.oblad.no/vaksine/kikhoste/oppegard/oppfordrer-til-revaksinering-etter-utbrudd-av-kikhoste/s/5-68-237037

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det ikke er så vanlig, så er det jo ikke rart vi har så mye kikhoste. Må si jeg er veldig overrasket. Hva er tankegangen? Krise om en ikke vaksinerer barna, men om voksne drar rundt å sprer smitte, det er ikke så farlig? Kjenner jeg blir provosert. Har lest om barnehager som ikke tar inn uvaksinerte barn, hva hjelper det da, hvis de fleste voksne driter i å følge opp.

https://www.oblad.no/vaksine/kikhoste/oppegard/oppfordrer-til-revaksinering-etter-utbrudd-av-kikhoste/s/5-68-237037

Dette er ikke på grunn av manglende revaksinering. Det er på grunn av økt innvandring. 

Skrevet

Revaksinering som voksen er ikke veldig vanlig nei, de fleste tar vaksiner om de skal reise, men ikke om de skal være her i Norge.

Anonymkode: 85294...dcc

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke på grunn av manglende revaksinering. Det er på grunn av økt innvandring. 

Fra linken: "Ifølge Folkehelseinstituttet, har det vært en betydelig økning i forekomsten av kikhoste i Norge siden 1997, særlig blant eldre barn og unge. De forklarer det i stor grad med at ungdom og voksne ikke lenger har beskyttende immunitet etter vaksinen de fikk som barn."

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi driter ikke i det, vi bare visste ikke at vi burde det. Det burde blitt sendt ut påminnelse automatisk hvert 10. år, sånn som de gjør med celleprøve hvert 3. år. Eller det kunne vært en rutine på at det ble tilbudt på helsestasjonen når man vaksinerer barna (altså at man kan kjøpe til seg selv samtidig), det ville vel ikke tatt så mye ekstra tid når de først er igang.

Anonymkode: dec0e...e48

Skrevet

Er det så veldig vanlig da? Jeg har aldri tatt boostervaksine, kjenner heller ingen andre som jeg vet har gjort det. Vi snakket om det på jobb for ikke så lenge siden, og ingen av mine kollegaer hadde tatt boostervaksine noen gang

Anonymkode: 75dba...d4d

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så veldig vanlig da? Jeg har aldri tatt boostervaksine, kjenner heller ingen andre som jeg vet har gjort det. Vi snakket om det på jobb for ikke så lenge siden, og ingen av mine kollegaer hadde tatt boostervaksine noen gang

Er det ingen som reiser? For det er anbefalt med booster.

Jeg har tatt booster en gang tidlig i 20-årene før back-packing og nå i slutten av 30-årene også pga reising. Jeg jobber innen helse og har også sjekket om jeg har immunitet mot hep A og B. Influensavaksine tar jeg også for å beskytte pasientene mine.

Anonymkode: 8e89b...94c

Skrevet

Stivkrampevaccine har jeg tatt flere ganger som voksen.

De andre har jeg kun tatt da jeg reiste langt vekk for ca 15 år siden. 

Anonymkode: bb37e...926

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingen som reiser? For det er anbefalt med booster.

Jeg har tatt booster en gang tidlig i 20-årene før back-packing og nå i slutten av 30-årene også pga reising. Jeg jobber innen helse og har også sjekket om jeg har immunitet mot hep A og B. Influensavaksine tar jeg også for å beskytte pasientene mine.

Anonymkode: 8e89b...94c

Du sier noe der, flere av de reiser ganske mye. Men de påsto alle sammen at de ikke hadde tatt det noen gang.

Skrevet

Nei det er ikke vanlig at «alle voksne» tar de. 

Anonymkode: 273ac...aaf

Skrevet

Har aldri tenkt på det en gang og ingen jeg kjenner har tatt den😕 Har aldri hørt fastlegene anbefale det en gang. Egentlig litt rart??

Anonymkode: 8f43f...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...