Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 På feltet der vi bor er det 14 stykker som begynner i første klasse i årskullet til datteren vår (4 jenter inkludert datteren vår og bestevenninnen hennes, og 10 gutter). Det har også vært veldig mange skolestartere i år og i fjor; erfaringen er at skolen bare «bruker linjal» når de fordeler ungene på de tre klassene slik at de som bor fysisk nærmest hverandre havner sammen, noe som jo er logisk nok. Samtidig bør det sies at de totale avstandene her er svært små; det er bare et par hundre meter fra øverste til nederste hus (kvadratisk boligfelt), så ungene besøker hverandre stadig vekk uavhengig av hvor på feltet de ulike ungene bor. Hvis skolen bruker samme logikk når dattern vår begynner på skolen, vil hun gå i klasse med opptil 7 gutter som bor i umiddelbar nærhet av oss, men ingen av jentene. Guttene er kjempeålreite, de, men jeg tror datteren vår vil føle seg litt utenfor som eneste jente og ikke minst savne bestevenninnen sin veldig. Har vi og bestevenninnens foreldre mulighet til å be om at de to jentene havner i samme klasse? Er det noe man kan legge inn forespørsel om ved innskrivning eller må man søke spesielt? Anonymkode: 1209d...bbd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Ja det kan du om du har gode grunner til det. Jeg hadde en unge som utagerte ekstremt når han følte seg utrygg,så jeg sendte en lang mail om viktigheten for at han komme i klasse med en av de to han kjente fra barnehagen. Jeg ble hørt å han kom i klasse med en fra barnehagen Anonymkode: 0e600...27e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 Men at bestevennene skal komme i samme klasse er nok neppe godt nok argument. Som vi fikk beskjed om etter at klassene var fordelt,at det hadde vært mange hensyn å ta så alle får ikke oppfyllt ønskene sine. Anonymkode: 0e600...27e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Her skillet de foresten sønnen min og bestevennen hans. Men vi var fornøyd så lenge han hvertfall kom i klasse med en han kjente fra før. Anonymkode: 0e600...27e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Men at bestevennene skal komme i samme klasse er nok neppe godt nok argument. Som vi fikk beskjed om etter at klassene var fordelt,at det hadde vært mange hensyn å ta så alle får ikke oppfyllt ønskene sine. Anonymkode: 0e600...27e TS her. Det har jeg kjempestor forståelse for gitt antallet unger som skal fordeles osv., det er jo en skikkelig kabal som skolen må få til å gå opp. Spørsmålet er vel kanskje heller mer om alle får anledning til å ytre et ønske i forbindelse med innskrivning, og så kan skolen velge å ta hensyn til dem der det ellers måtte passe inn? Anonymkode: 1209d...bbd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 De aller fleste steder brukes det ikke «linjal». Fet ergod kommunikasjon mellom barnehage og skole i pretflrcskikestart og man kjører ofte egne overføringsmøter. Klassene settes sammen utfra tilbakemeldinger fra barnehagen, ppt, bup osv. Dersom dere er bekymret ville jeg flest tatt dette opp på foreldresamtaler med barnehagen for å etterspørres hvilken info de gir til skolen Anonymkode: 5aa9b...5fd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: TS her. Det har jeg kjempestor forståelse for gitt antallet unger som skal fordeles osv., det er jo en skikkelig kabal som skolen må få til å gå opp. Spørsmålet er vel kanskje heller mer om alle får anledning til å ytre et ønske i forbindelse med innskrivning, og så kan skolen velge å ta hensyn til dem der det ellers måtte passe inn? Anonymkode: 1209d...bbd Jeg fikk beskjed om at jeg måtte sende en mail om det. Argumentet om at at du ikke vil at hun skal komme i klasse med bare gutter det ville jeg brukt. Du bør bare argumentere godt på hvorfor du ikke vil at datteren din skal gå i klasse med nesten bare gutter. Anonymkode: 0e600...27e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 Her tar de hensyn til både kjønn og geografi (bl.a.), så om du forklarer at du ønsker at hun kommer i klasse med minst én jente fra området, så ville hun fått det her. Men det er ikke gitt at det ville vært bestevenninnen. Datteren min hadde to bestevenninner da hun begynte på skolen. Den ene fikk en anbefaling fra barnevernet om at hun burde få gå i klasse med datteren min fordi hun trengte den tryggheten, og hun fikk det. Moren til den andre spurte selv, med begrunnelsen at datteren hennes ville bli utenfor av de tre. Hun fikk ikke, men kom i klasse med jenter fra sitt nabolag i stedet. Alle tre har forøvrig nye bestevenninner nå. (De går i 3. klasse.) Anonymkode: 72972...f84
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 De bruker vel ikke bare linjal, det skal også tas hensyn til kjønn, spesielle behov osv når de deler inn klassene. De lar ikke en jente gå i klasse med bare gutter. Anonymkode: 2ff39...d74
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 Sønnen vår havna i en klasse hvor ingen fra hans eget nærmiljø bor. Vi sendte en hyggelig mail til rektor, og fikk en hyggelig mail tilbake om at han selvsagt kunne få bytte klasse så han kunne ta følge med klassekamerater til og fra skolen. Generelt vil jeg råde foreldre til å møte skolen med argumenter og en hyggelig tone. Er så mange som går rett i «JEG FORLANGER/JEG HAR KRAV PÅ»-retorikken. Også må man faktisk akseptere at det ikke er alltid man får ønskene sine innfridd. Sånn er det for oss alle. Lykke til 😊 Anonymkode: 6f35a...12b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 Husker rektor snakket om dette på informasjonsmøtet dagen sønnen begynte i 1.klasse. Hun hadde fått en del henvendelser fra foreldre som kom med ønsker om at deres barn ville gå i klasse med den og den. Men hun sa at det er vanskelig å oppfylle alles ønsker. For det skal være jevn fordeling av gutter og jenter i klassen også måtte hun passe på at det ble jevn fordeling av barna utfra hvor de var fra. Slik at ikke alle de utenlandske havnet i en klasse og de norske i en annen. Er vel 40/60 utlanske/norske på trinnet. Også prøvde hun å dele de inn et hvor de bor, hun sa at alle skulle gå i klassen med en ha en av hvert kjønn som bor i nærheten av dem selv. Også kommer jo andre ting inn, er det flere barn som krever ekstra? Da fordeler de barna I de forskjellige klassene osv. Anonymkode: 69839...4ec
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Husker rektor snakket om dette på informasjonsmøtet dagen sønnen begynte i 1.klasse. Hun hadde fått en del henvendelser fra foreldre som kom med ønsker om at deres barn ville gå i klasse med den og den. Men hun sa at det er vanskelig å oppfylle alles ønsker. For det skal være jevn fordeling av gutter og jenter i klassen og så måtte hun passe på at det ble en jevn fordeling av barna utfra hvor de var fra. Slik at ikke alle de utenlandske havnet i en klasse og de norske i en annen. Er vel 40/60 utlanske/norske på trinnet. Rektor prøvde å dele de inn etter hvor de bor, hun sa at alle skulle gå i klassen med en av hvert kjønn som bor i nærheten av dem selv. Også kommer jo andre ting inn, er det flere barn som krever ekstra? Da fordeler de barna I de forskjellige klassene osv. Anonymkode: 69839...4ec Anonymkode: 69839...4ec
Anonym bruker Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 TS her. Takk for alle svar, dette ordner seg helt sikkert! Jeg er uansett ikke bekymret, bare nysgjerrig siden det er eldste barnet og jeg ikke har erfaring med dette fra før Anonymkode: 1209d...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå