Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei frøken på litt over to år, som overhodet ikke er interessert i bleieslutt. Frøkna har en lang forhistorie med gjentatte nyrebekkenbetennelser pga refluks. Hun har gjennomgått operasjon og er i utgangspunktet friskmeldt, men er fortsatt ekstra utsatt for uvi. 

Hun begynte på ny avdeling i bhg. De er informert om viktigheten av å få vasket henne helt ren etter bæsjebleier pga forhistorie (noe jeg egentlig tenker burde være en selvfølge for alle barn). Allikevel har jeg gjentatte ganger fått hjem ei frøken med avføringsrester langt oppi tissen, noe jeg konsekvent har gitt tilbakemelding på, samt bedt om tilbakemelding på om det er noe utstyr de trenger for å lette bleieskiftet. På to mnd har hun fått like mange uvi. 

En dag jeg henter står de midt i bleieskift, de spør om det er rent, hvilket det ikke er, da det fortsatt er masse rester oppi tissen. Jeg viser hvordan vi gjør det hjemme, dvs vasker vekk det synlige og spyler vekk resten med rennende vann, ferdig. Dagen etter får jeg telefon fra barnehagen og blir informert om at de ikke kan sjekke om de har fått vekk alle avføringsrester, da de føler de krysser en grense. Dette hadde de da drøftet på avdelingen. Jeg har vært tydelig på at jeg ikke forventer at de skal dra, ta på eller vaske inni noe som helst, men at den mest skånsomme måte for henne å bli helt ren da altså er å ta en kikk, spyle vekk evt rester. Men det går da altså ikke. 

Altså, jeg skjønner at det ikke er gøy å vaske underlivet til andres barn, synes ikke det er alright selv, og det har jeg formidlet. Men kan jeg virkelig ikke forvente at de skal sjekke om de har fått vekk alle avføringsrester, skal ungen måtte gå med bæsj oppi tissen gjennomgå nye uvi, bli sår, fordi de føler at de krysser en grense? Det her var heller ikke noe problem på den forrige avdelingen, fikk alltid hjem ren unge, så jeg skjønner ikke helt hvor det stopper hen. 

Anonymkode: adb26...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemer eller ei, INGEN barn skal gå med avføring verken foran eller bak! Om de syns det er å krysse en grense og sørge for at ungene er rene etter bleieskift så får de finne en annen jobb. Det går helt fint an å vaske rent et underliv på en liten jente uten å krysse noe som helst. Hadde ikke falt meg inn at var et problem?

Anonymkode: ef445...b12

Skrevet

Jøss, så de mener at jenter skal gå med avføring i tissen fordi de ikke vil sjekke om det er rent?

Det er virkelig noe av det rareste jeg har hørt....

De får vaske et par ganger ekstra da, om de ikke vil sjekke, for rent må det jo være. Ingen skal da gå med rester av avføring i tissen!

Anonymkode: 0b81b...19a

Skrevet

Hva er dette for noe? Regner med at hun ikke er eneste jente i bhg og at de klarer å vaske et barn rent uten for mye gransking? Dersom de ikke vasker barnet ditt rent må du melde fra til fylkesmannen eller til bhg sjefen. Dersom du har for mange krav til rengjøring, har du det? Til ikke å ta på, servietter osv. må du kanskje tenke deg om. Det er søren meg ikke vanskelig å rengjøre jenter etter avføring og barnet har krav på å bli rengjort! 

Anonymkode: a071f...139

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dette for noe? Regner med at hun ikke er eneste jente i bhg og at de klarer å vaske et barn rent uten for mye gransking? Dersom de ikke vasker barnet ditt rent må du melde fra til fylkesmannen eller til bhg sjefen. Dersom du har for mange krav til rengjøring, har du det? Til ikke å ta på, servietter osv. må du kanskje tenke deg om. Det er søren meg ikke vanskelig å rengjøre jenter etter avføring og barnet har krav på å bli rengjort! 

Er egentlig ikke så kravstor på hvordan de gjør det, bare ungen blir ren. Jeg viste bare hvordan vi gjør det da det definitivt er den enkleste og mest skånsomme måten å gjøre det på. Dvs, vask vekk alt synlig, spyl vekk det som er oppi tissen, så både hun og de slipper å pirke oppi der. Problemet her ble vel at de faktisk må ta en kikk der urinrøret ligger, da det av en eller annen grunn alltid legger seg bæsj der, hvilket er ekstra uheldig for ei med refluks. 

Fikk tlf i går, så er allerede på planen å kontakte styrer på mandag. Tydeligvis er det ikke jeg er som er kravstor og vanskelig. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er egentlig ikke så kravstor på hvordan de gjør det, bare ungen blir ren. Jeg viste bare hvordan vi gjør det da det definitivt er den enkleste og mest skånsomme måten å gjøre det på. Dvs, vask vekk alt synlig, spyl vekk det som er oppi tissen, så både hun og de slipper å pirke oppi der. Problemet her ble vel at de faktisk må ta en kikk der urinrøret ligger, da det av en eller annen grunn alltid legger seg bæsj der, hvilket er ekstra uheldig for ei med refluks. 

Fikk tlf i går, så er allerede på planen å kontakte styrer på mandag. Tydeligvis er det ikke jeg er som er kravstor og vanskelig. 

Kontakt styrer først men om dette ikke blir endret innen ASAP, så må du klage dem inn til fylkesmann eller liknende. Vi kan ikke ha det slik!

Skrevet

Har en gutt som har hatt flere urinveisinfeksjoner(blant annet vært innlagt til tross for at vi bytter bleier med en gang det kommer avføring. Flere antibiotikakurer). Har snakket mye med barnehagen om dette og informert om at de må bytte bleie med en gang han har avføring. De har også fått informasjon om at det må vaskes grundig. Har vært 2 ganger i løpet av ett år hvor jeg har måttet gi tilbakemelding om at det ikke har vært godt nok, men de har faktisk skjønt hvor alvorlig det er. Hvis din barnehage ikke skjønner dette kan du ta det opp med lederen for barnehagene i kommunen. Det er IKKE greit at datteren skal bli syk fordi de ikke rengjør henne skikkelig. Husk skrifteligentilbakeneldinger til styrer og pedagog. Det er de som står ansvarlig for å få dette gjennomført.

Anonymkode: 64d0e...bc3

Skrevet

Jeg synes ikke det er gor mye forlangt st barna vaskes rene ved bleieskift. 

Men det er kanskje noe ned hvordan ting blir formidlet. hvordan skal de f.eks unngå å «dra, ta på eller vaske inni noe som helst» samtidig som du mener at de skal «ta en kikk der urinrøret ligger» og følgelig også vaske rundt urinrøret? For å klare det må de nødvendigvis både brette ut og ta på!

jeg forstår barnehagen som kanskje føler at de krysser en intimgrense og kanskje også er redde for å bli beskyldt for ting av seksuell art. 

Men ide kunne kanskje vært et konkret skriv fra barnelegen som har behandlet henne med beskrivelse av hvordan vasken skal utføres? Eller en faktisk opplæring fra helsesøster? Hvis de får konkret info og opplæring vil de kanskje føle seg mer trygge i det de skal utføre. 

Anonymkode: 5a118...0d8

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er gor mye forlangt st barna vaskes rene ved bleieskift. 

Men det er kanskje noe ned hvordan ting blir formidlet. hvordan skal de f.eks unngå å «dra, ta på eller vaske inni noe som helst» samtidig som du mener at de skal «ta en kikk der urinrøret ligger» og følgelig også vaske rundt urinrøret? For å klare det må de nødvendigvis både brette ut og ta på!

jeg forstår barnehagen som kanskje føler at de krysser en intimgrense og kanskje også er redde for å bli beskyldt for ting av seksuell art. 

Men ide kunne kanskje vært et konkret skriv fra barnelegen som har behandlet henne med beskrivelse av hvordan vasken skal utføres? Eller en faktisk opplæring fra helsesøster? Hvis de får konkret info og opplæring vil de kanskje føle seg mer trygge i det de skal utføre. 

Anonymkode: 5a118...0d8

Jeg har vært konkret, både muntlig og vist i praksis, vask avføringen som ligger synlig, ikke vask over urinrøret for da dyttes bakteriene unødvendig oppi, før man spyler vekk evt rester som ligger igjen. Vet liksom hvordan jeg tydeligere kan formidle det når jeg sammen med en ansatt har skiftet bleie og vist og pekt hvor man vasker og hvor man spyler. Akkuratt ordene dra, ta på er deres ord, ikke mine. Så det var jeg nok litt uklar på i opprinnelig innlegg. Jeg har sagt at jeg forstår at de ikke vil dra og ta på unødvendige, men forutsetter at de tar på og vasker det som er nødvendige for å få det rent. Det har ikke vært et tema fra min side hvor mye de må røre for å utføre bleieskift. Det har utelukkende kommet fra bhg, og jeg har forsøkt å være forståelsesfull overfor deres ubehag. Men når deres ubehag og følelse av grensekryssing går utover barnet, da er det nok forståelse. 

Forøvrig tror jeg du har et poeng, at de muligens redde for å bli beskyldt for noe. Men nå har de har blitt vist i praksis hvordan man gjør det mest mulig skånsomt. Så vet jeg ikke om det hjelper med mer opplæring altså, da hovedproblemet tydeligvis er at de ikke vil kikke og åpenbart røre minst mulig. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt som har hatt flere urinveisinfeksjoner(blant annet vært innlagt til tross for at vi bytter bleier med en gang det kommer avføring. Flere antibiotikakurer). Har snakket mye med barnehagen om dette og informert om at de må bytte bleie med en gang han har avføring. De har også fått informasjon om at det må vaskes grundig. Har vært 2 ganger i løpet av ett år hvor jeg har måttet gi tilbakemelding om at det ikke har vært godt nok, men de har faktisk skjønt hvor alvorlig det er. Hvis din barnehage ikke skjønner dette kan du ta det opp med lederen for barnehagene i kommunen. Det er IKKE greit at datteren skal bli syk fordi de ikke rengjør henne skikkelig. Husk skrifteligentilbakeneldinger til styrer og pedagog. Det er de som står ansvarlig for å få dette gjennomført.

Anonymkode: 64d0e...bc3

Skriftlige tilbakemeldinger var et godt innspill, der har jeg nok vært litt sløv. Takk! 

Skrevet

Ser liksom ikke helt hvordan de tenker de skal gjøre det? Må de ta å kle ungen naken og putte henne i dusjen? Har jobbet 22 år på småbarnsgruppe i bhg og har aldri vasket med annet enn klut, vann og olje. Ja, noen ganger må vi brette forsiktig til side for å forsikre oss om at alt er borte og rent, men sånn er det jo å stelle jentebarn. Helt ukomplisert spør du meg. 

Anonymkode: c2294...d20

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser liksom ikke helt hvordan de tenker de skal gjøre det? Må de ta å kle ungen naken og putte henne i dusjen? Har jobbet 22 år på småbarnsgruppe i bhg og har aldri vasket med annet enn klut, vann og olje. Ja, noen ganger må vi brette forsiktig til side for å forsikre oss om at alt er borte og rent, men sånn er det jo å stelle jentebarn. Helt ukomplisert spør du meg. 

Anonymkode: c2294...d20

Nettopp, det er jo sånn vi gjør hjemme, bortsett fra en enkel spyling for å fjerne det som eventuelt ligger ved urinrøret. Men det er da bretten og kikken som ikke går i dette tilfellet 😕

Skrevet

Her må bhg rett og slett bare skjerpe seg. Å vaske alle barn rene er en del av jobben, også jenter hvor man må kikke for å være sikre på at alt er borte. Jeg har jobbet i bhg i over 10 år og opplevd mange såre barn også. Selv de må man vaske rene (og ev smøre) ellers blir det jo aldri bedre.

Kanskje helsesøster kan komme på besøk til bhg og «faglig godkjenne» skikkelig vask, så de ansatte føler seg tryggere på hva som er ok og ikke ift vask av jentebarn? 

Anonymkode: bb1ad...62a

Skrevet

Ja til siste taler! Helsesøster/helsepersonell må på banen. Opplæring og kunnskap.

Få skriftlige tilbakemelding og ta dette videre til opplæringsenheten i kommunen om det ikke blir en ordning.

Skrevet

Har jobbet med en som slet med det samme før. For å slippe å bruke dusjen og ekstra styr hvert bleieskift. La vi en ren bleie eller kladd under barnet, åpnet forsiktig opp og skylte med enten saltvann eller med vann fra en stor sprøyte som lå klar med vann. Tørket området og ny bleie. Brukte lite ekstra tid og det ble mindre infeksjoner. 

Anonymkode: 7f67a...38d

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jobbet med en som slet med det samme før. For å slippe å bruke dusjen og ekstra styr hvert bleieskift. La vi en ren bleie eller kladd under barnet, åpnet forsiktig opp og skylte med enten saltvann eller med vann fra en stor sprøyte som lå klar med vann. Tørket området og ny bleie. Brukte lite ekstra tid og det ble mindre infeksjoner. 

Anonymkode: 7f67a...38d

I barnehagen her har de rennende vann rett ved siden av stellebordet og bruker engangskluter i papir som de først skyller i vann også vasker barnet, så som du sier må det da være enkleste ting i verden å legge noe under barnet og bare ta litt mye vann på disse papirklutene og klemme på dem over barnets "tiss" så hun blir ren rundt urinveisåpningen. Skjønner virkelig ikke problemet...

Anonymkode: 0b81b...19a

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Har ei frøken på litt over to år, som overhodet ikke er interessert i bleieslutt. Frøkna har en lang forhistorie med gjentatte nyrebekkenbetennelser pga refluks. Hun har gjennomgått operasjon og er i utgangspunktet friskmeldt, men er fortsatt ekstra utsatt for uvi. 

Hun begynte på ny avdeling i bhg. De er informert om viktigheten av å få vasket henne helt ren etter bæsjebleier pga forhistorie (noe jeg egentlig tenker burde være en selvfølge for alle barn). Allikevel har jeg gjentatte ganger fått hjem ei frøken med avføringsrester langt oppi tissen, noe jeg konsekvent har gitt tilbakemelding på, samt bedt om tilbakemelding på om det er noe utstyr de trenger for å lette bleieskiftet. På to mnd har hun fått like mange uvi. 

En dag jeg henter står de midt i bleieskift, de spør om det er rent, hvilket det ikke er, da det fortsatt er masse rester oppi tissen. Jeg viser hvordan vi gjør det hjemme, dvs vasker vekk det synlige og spyler vekk resten med rennende vann, ferdig. Dagen etter får jeg telefon fra barnehagen og blir informert om at de ikke kan sjekke om de har fått vekk alle avføringsrester, da de føler de krysser en grense. Dette hadde de da drøftet på avdelingen. Jeg har vært tydelig på at jeg ikke forventer at de skal dra, ta på eller vaske inni noe som helst, men at den mest skånsomme måte for henne å bli helt ren da altså er å ta en kikk, spyle vekk evt rester. Men det går da altså ikke. 

Altså, jeg skjønner at det ikke er gøy å vaske underlivet til andres barn, synes ikke det er alright selv, og det har jeg formidlet. Men kan jeg virkelig ikke forvente at de skal sjekke om de har fått vekk alle avføringsrester, skal ungen måtte gå med bæsj oppi tissen gjennomgå nye uvi, bli sår, fordi de føler at de krysser en grense? Det her var heller ikke noe problem på den forrige avdelingen, fikk alltid hjem ren unge, så jeg skjønner ikke helt hvor det stopper hen. 

hvorfor stresse? barnet er ikke klart, da venter man

Anonymkode: 9e901...73e

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, det er jo sånn vi gjør hjemme, bortsett fra en enkel spyling for å fjerne det som eventuelt ligger ved urinrøret. Men det er da bretten og kikken som ikke går i dette tilfellet 😕

Det er ikke spylingen  de henger seg opp i da, for det kan fort bli litt tidkrevende

Anonymkode: 5972a...f30

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor stresse? barnet er ikke klart, da venter man

Anonymkode: 9e901...73e

Leste du innlegget mer enn  første setning? Det handler ikke om bleieslutt, men om at barnehagen ikke vasker godt nok når de skifter bleie. 

Anonymkode: 7ee1c...653

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å fortsette den rolige dialogen med barnehagen. Du har snakket med dem gjentatte ganger, jenta har vært operert, du har informert om viktigheten av dette for jentas helse, hver gang de har feilet har du gitt tilbakemeldinger og forklart konsekvensen for jenta (infeksjon med påfølgende antibiotikabehandling). Likevel mener barnehagens ansatte at dette er noe de ikke vil/kan ta hensyn til. Og da tenker jeg at det vil være nesten umulig å snu dem. Det de driver med er jo omsorgssvikt, de påfører jenta sykdom og gjentatte unødvendige antibiotikabehandlinger som svekker immunforsvaret hennes.

Jeg ville skriftlig kontaktet den som er ansvarlig for barnehagene i kommunen og bedt om å få skifte barnehage, og jeg ville også vist til all dialog med barnehagen, hvem du har snakket med der, at du har forklart og vist og at de deretter tar et møte for å diskutere dette og konkluderer med at de ikke kan/vil gjøre det som er nødvendig for å holde jenta frisk. Dette brevet ville jeg så ha sendt kopi av til kommunelegen, helsestasjonen og ev. fylkesmann (og barnehagen).

Anonymkode: 68561...4bd

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spyle oppi tissen? Høres ut som derehar en for invasiv metode. De vasker jo andre jenter uten problem...

Anonymkode: 536c2...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...