Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Kjørte nettopp forbi noe som så ut som en politikontroll av vanlige bilister, men med statens vegvesen. Har de myndighet til å kontrollere og gi bøter? Anonymkode: 4f7bc...698
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 Ja, det har de. De kan f.eks sjekke at du har sikret barna riktig og bruker bilbelte selv osv. Anonymkode: 80c62...477
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 Og gi forelegg? Er denne myndigheten delegert gjennom forskrift eller noe slikt? Anonymkode: 4f7bc...698
Anonym bruker Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Jeg vet statens veivesen har hatt flere kontroller her, men det er mulig det har vært en politimann/dame tilstede også, det tør jeg ikke svare på. Anonymkode: 80c62...477
Yellow Brick Road Skrevet 10. november 2018 #5 Skrevet 10. november 2018 (endret) 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjørte nettopp forbi noe som så ut som en politikontroll av vanlige bilister, men med statens vegvesen. Har de myndighet til å kontrollere og gi bøter? Anonymkode: 4f7bc...698 De kan kontrollere en del ting som har med trafikksikkerhet å gjøre, og de kan gi gebyr, men ikke bøter eller forelegg. Men det har vært / muligens er opp til vurdering om de skal få mer myndighet, f.eks tillatelse til å bruke blålys i enkelte tilfeller. De kan kontrollere og gi gebyr for ting som manglende førerkort, vognkort, lovpålagt utstyr , dekk, bilbelte / hjelm, overvekt på kjøretøy, brudd på enkelte trafikkregulerende tiltak etc. Sånn i korte trekk. Endret 10. november 2018 av Yellow Brick Road
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå