Gå til innhold

Kvinner flest gir faen i menns utfordringer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kvinner tenker ikke fem sekunder på at gutter og unge menn er skoletapere, at menn topper selvmordsstatistikken, eller at menn sliter med helsen.

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/kvinner-flest-gir-faen-i-menns-utfordringer/3423555807.html

Jeg leser nok av det motsatte hvor likestilling alltid er synonymt med å bedre kvinners stilling. Noen tanker om denne kronikken?

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne, mor til to fantastiske sønner og jo, jeg tenker mye på menns og gutters utfordringer. Og kvinners også. Og alle mennesker. Kanskje er utfordringene ikke primært et "kjønns"-problem, men heller et strukturproblem som har med historie, krig, religion, politik, makt, industri, kapitalismen, modernitet, og flere andre ting. Det er sammensatt.

Anonymkode: d8685...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Anonym bruker said:

Kvinner tenker ikke fem sekunder på at gutter og unge menn er skoletapere, at menn topper selvmordsstatistikken, eller at menn sliter med helsen.

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/kvinner-flest-gir-faen-i-menns-utfordringer/3423555807.html

Jeg leser nok av det motsatte hvor likestilling alltid er synonymt med å bedre kvinners stilling. Noen tanker om denne kronikken?

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Vi ser kvinners holdinger når det f.eks. gjelder kvotering. At kvinner skal kvoteres inn (få ekstrapoeng) for å ta guttedominerte studier er de helt for, men at menn skal kvoteres inn på psykologi studier slik at kvinner blir skviset ut er de helt imot.

Anonymkode: db7c1...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis menn ikke gidder engasjere seg i sakene selv ser jeg ingen grunn til at det skal være kvinner som bruker resurser på mannsproblemene. Jeg kan være enig i ange av problemstillingene i artiklene, men når mennene selv ikke ser ut til å bry seg nevneverdig er det tydelig vis ikke så viktig for dem.

Anonymkode: f67ed...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vi som har sønner, fedre, brødre, venner... Klart vi bryr oss om menns utfordringer!! Mange gode gutter og menn rundt oss.

Anonymkode: 58420...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle vi som har sønner, fedre, brødre, venner... Klart vi bryr oss om menns utfordringer!! Mange gode gutter og menn rundt oss.

Anonymkode: 58420...0e0

Jeg er helt enig, men dersom du leser rapportene med tiltak fra barne og likestillingsdepartementet, så stemmer det ikke. Der er der noe kunne blitt gjort. Ingen hjelp i at folk bryr seg og løfter litt på skuldrene når man belyser menns problemer. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig, men dersom du leser rapportene med tiltak fra barne og likestillingsdepartementet, så stemmer det ikke. Der er der noe kunne blitt gjort. Ingen hjelp i at folk bryr seg og løfter litt på skuldrene når man belyser menns problemer. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Men veit vi hva som kunne hjelpe?? Tenker på selvmord f.eks. Hva kunne være gode tiltak?

Anonymkode: 58420...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men veit vi hva som kunne hjelpe?? Tenker på selvmord f.eks. Hva kunne være gode tiltak?

Anonymkode: 58420...0e0

Det viktigste tiltaket tror jeg kan være å endre lov og praksis som  dag diskriminerer menn i barnefordelingssaker. 

Urettferdigheten er spesielt tydelig på det området, og slår brutalt ned på menn som allerede er på sitt mest sårbare.

Anonymkode: fdd95...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner tenker ikke fem sekunder på at gutter og unge menn er skoletapere, at menn topper selvmordsstatistikken, eller at menn sliter med helsen.

https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/kvinner-flest-gir-faen-i-menns-utfordringer/3423555807.html

Jeg leser nok av det motsatte hvor likestilling alltid er synonymt med å bedre kvinners stilling. Noen tanker om denne kronikken?

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Jeg startet å lese med en åpen og nysgjerrig innstilling, for overskriften har helt klart et poeng.

Men forfatteren mistet meg ganske raskt igjen med faktafeil og fordommer.

Anonymkode: 96a19...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det viktigste tiltaket tror jeg kan være å endre lov og praksis som  dag diskriminerer menn i barnefordelingssaker. 

Urettferdigheten er spesielt tydelig på det området, og slår brutalt ned på menn som allerede er på sitt mest sårbare.

Anonymkode: fdd95...8c3

Du tar feil om du tror at barnefordeling skal være rettferdig. Tror man det så mangler man evne til å se det fra barnets perspektiv. En som påstår at barnefordeling skal skje etter et prinsipp om rettferdighet for de voksne, han/hun viser seg selv i det øyeblikket som en mindre egnet omsorgsperson som ikke forstår når barns behov må settes først.

Barneperspektivet handler om omsorgsfordeling som er til barnets beste fremfor alt, og årsaken til at mødre oftere vinner frem er at de fleste samlivsbrudd skjer når barn er små og som regel er det mor som da har stått for store deler av omsorgen og daglig oppfølgning, oger  den barna føler mest tilknytning til.

Anonymkode: 96a19...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men veit vi hva som kunne hjelpe?? Tenker på selvmord f.eks. Hva kunne være gode tiltak?

Anonymkode: 58420...0e0

Langt flere kvinner forsøker å ta sitt eget liv, men flere menn lykkes med det. 

Menn bruker rett og slett metoder som gir større mulighet for å lykkes, og de oppsøker dessverre sjeldnere enn kvinner hjelp for psykiske plager. Å fjerne stigmaet rundt menns psykiske helse er viktig.

Anonymkode: 96a19...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kvinne, mor til to fantastiske sønner og jo, jeg tenker mye på menns og gutters utfordringer. Og kvinners også. Og alle mennesker. Kanskje er utfordringene ikke primært et "kjønns"-problem, men heller et strukturproblem som har med historie, krig, religion, politik, makt, industri, kapitalismen, modernitet, og flere andre ting. Det er sammensatt.

Anonymkode: d8685...a81

Ja, viktig poeng, mye ligger der.

Anonymkode: 96a19...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig, men dersom du leser rapportene med tiltak fra barne og likestillingsdepartementet, så stemmer det ikke. Der er der noe kunne blitt gjort. Ingen hjelp i at folk bryr seg og løfter litt på skuldrene når man belyser menns problemer. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Skjønner ikke hvorfor du blander inn likestillingsdepartementet i en diskusjon om menns utfordringer. De jobber jo for å styrke kvinners rettigheter.

Eller har noen sett spor av noe annet?

Anonymkode: fdd95...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ser kvinners holdinger når det f.eks. gjelder kvotering. At kvinner skal kvoteres inn (få ekstrapoeng) for å ta guttedominerte studier er de helt for, men at menn skal kvoteres inn på psykologi studier slik at kvinner blir skviset ut er de helt imot.

Anonymkode: db7c1...472

Er dette noe du har funnet på selv, eller kan du vise til kilder? Jeg underviser selv lege- og tannlegestudenter, altså studier det gutter er underrepresenterte, og min oppfatning og erfaring samsvarer ikke med din. 

Anonymkode: cb376...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det viktigste tiltaket tror jeg kan være å endre lov og praksis som  dag diskriminerer menn i barnefordelingssaker. 

Urettferdigheten er spesielt tydelig på det området, og slår brutalt ned på menn som allerede er på sitt mest sårbare.

Anonymkode: fdd95...8c3

Men er det en link mellom disse to tingene? Av det jeg har lest er årsaken til at menn begår selvmord oftere, ganske sammensatt. Selvmordsforsøk og psykiske lidelser registreres oftere hos kvinner enn menn, men menn har en høyere rate fullførte selvmord.

"En delforklaring kan være at menn ofte bruker mer dødelige metoder[...] I tillegg er det forskning som peker mot biokjemiske forskjeller. For eksempel forskjeller relatert til mer voldelig impulsivitet blant menn enn kvinner, enten rettet mot andre eller selvdestruktive handlinger. [...] I tillegg til at kvinner og menn har forskjellige mønstre når det kommer til metode, har det lenge vært rapportert at menn er dårligere til å søke hjelp. Erlend Mork forteller at dette kan ha en sammenheng med at menn ofte har ulike roller og forventinger til seg selv i familie- eller samfunnssammenheng som gjør at de takler nederlag og skam på en annen måte enn kvinner."

Det kan jo være en forklaring at flere kvinner bruker selvmordsforsøk (underbevisst eller ei) som et rop om hjelp, mens flere menn, som allerede har en høyere terskel for å oppsøke hjelp, forsøker selvmord når de virkelig ikke ser noen annen utvei. Kanskje de ser på å søke hjelp som svakhet, og selvmord som styrke?

Jeg tror det viktigste er at menn må få lov til å være sårbare, menn må få hjelp og forståelse av hverandre (i tillegg til kvinner selvfølgelig). Og menn må oppmuntre andre til å søke hjelp (fordi når kvinner sier det samme har det ofte ikke like mye effekt), det er mye "man up", "gro noen baller", "jeg er ikke noen pyse så dette plager meg ikke".

Jeg har lagt merke til at når menns problemer dukker opp i media for eksempel, så er de som kommenterer støttende, et flertall av kvinner. Og av de få mennene som i det hele tatt kommenterer, er det mange som skriver enten spøkefult eller nedsettende/bagatelliserende, eller går rett til "dette er på grunn av de jævla xxxx" og hopper over å vise noe form for sympati.

Anonymkode: 81cb4...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men veit vi hva som kunne hjelpe?? Tenker på selvmord f.eks. Hva kunne være gode tiltak?

Anonymkode: 58420...0e0

Kvinner kvoteres inn i høyere utdanning i mye større grad enn menn. Det blir kjempemangel på mannlige psykologer som kan gjøre det lettere for mannlige pasienter. ref. selvmordsraten. Det er diskriminering av menn på utdanningsfronten. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det en link mellom disse to tingene? Av det jeg har lest er årsaken til at menn begår selvmord oftere, ganske sammensatt. Selvmordsforsøk og psykiske lidelser registreres oftere hos kvinner enn menn, men menn har en høyere rate fullførte selvmord.

"En delforklaring kan være at menn ofte bruker mer dødelige metoder[...] I tillegg er det forskning som peker mot biokjemiske forskjeller. For eksempel forskjeller relatert til mer voldelig impulsivitet blant menn enn kvinner, enten rettet mot andre eller selvdestruktive handlinger. [...] I tillegg til at kvinner og menn har forskjellige mønstre når det kommer til metode, har det lenge vært rapportert at menn er dårligere til å søke hjelp. Erlend Mork forteller at dette kan ha en sammenheng med at menn ofte har ulike roller og forventinger til seg selv i familie- eller samfunnssammenheng som gjør at de takler nederlag og skam på en annen måte enn kvinner."

Det kan jo være en forklaring at flere kvinner bruker selvmordsforsøk (underbevisst eller ei) som et rop om hjelp, mens flere menn, som allerede har en høyere terskel for å oppsøke hjelp, forsøker selvmord når de virkelig ikke ser noen annen utvei. Kanskje de ser på å søke hjelp som svakhet, og selvmord som styrke?

Jeg tror det viktigste er at menn må få lov til å være sårbare, menn må få hjelp og forståelse av hverandre (i tillegg til kvinner selvfølgelig). Og menn må oppmuntre andre til å søke hjelp (fordi når kvinner sier det samme har det ofte ikke like mye effekt), det er mye "man up", "gro noen baller", "jeg er ikke noen pyse så dette plager meg ikke".

Jeg har lagt merke til at når menns problemer dukker opp i media for eksempel, så er de som kommenterer støttende, et flertall av kvinner. Og av de få mennene som i det hele tatt kommenterer, er det mange som skriver enten spøkefult eller nedsettende/bagatelliserende, eller går rett til "dette er på grunn av de jævla xxxx" og hopper over å vise noe form for sympati.

Anonymkode: 81cb4...9fa

Så klart det har en sammenheng. Jeg kjenner selv en som har vært gjennom dette. Alt ble vinklet mot han og til mors fordel, -et mareritt for han. Hun fikk fri rettshjelp og han endte som en økonomisk ruin. Han var en millimeter fra å ta livet sitt. For de fleste er samvær med egne barn noe av det viktigste i livet, også for menn.

Anonymkode: fdd95...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du blander inn likestillingsdepartementet i en diskusjon om menns utfordringer. De jobber jo for å styrke kvinners rettigheter.

Eller har noen sett spor av noe annet?

Anonymkode: fdd95...8c3

Nei, jeg har ikke sett noe spor av noe annet, men når det heter likestilling og ikke kvinnedepartementet, så burde det være spor å finne. Å ha et departement som bruker hundrevis av millioner av skattebetaleres penger (flest menn i arbeid og jobber fulltid) så blir menns skatt brukt til å bli diskriminert av nettopp barne og likestillingsdepartementet. 

Det er flott av kvinnene gjorde jobben selv en gang i tiden for å få like rettigheter og komme i jobb, men nå må menn kjempe en helt annen kamp. De møter kvinner som stort sett ansetter kvinner og jobber for kvinner i f.eks departementet og barnevern. De liker å snakke om få kvinner i topplederstillinger, men har ingen likevekt på hjemmebane selv. 

Noen kvinner blir sure av å høre at de faktisk har fordeler eller at det er likestilling på noen områder. Det virker som om de elsker å være i offerrollen og den skal ikke tas bort. Like sirompa som gubbeveldet har vært i tidene løp, sitter nå kvinner og fornekter helt åpenbar diskriminering av menn. At menn ser ut til å bry seg lite er jeg enig i. Helt til de rammes av dette personlig. Det er ingen unnskyldning til at offentlig etater ikke gjør jobben sin. Noe de ikke gjør. 

 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette noe du har funnet på selv, eller kan du vise til kilder? Jeg underviser selv lege- og tannlegestudenter, altså studier det gutter er underrepresenterte, og min oppfatning og erfaring samsvarer ikke med din. 

Anonymkode: cb376...84d

Kvinner får tilleggspoeng ved 139 studier for å lette opptak, mot bare 2 for menn.

Uklart hva slags erfaring som skal være relevant. .Her er det snakk om lovverket hvor kvinner kan kvoteres inn ved f.eks 70% mannlige studenter, mens det må være over 80% kvinner uten at menn kan bli kvotert inn. Det er diskriminering på bakgrunn av kjønn med relativt nytt lovverk og ikke grums fra 1800-tallet. Du leser rett. Norsk lov diskriminerer menn. Unntaket er omsorgsarbeid der menn kan ansettes fremfor kvinner.

Som du leser så er det ingen interesse for å gjøre noe med dette. Det er ikke bare uklokt , men kan lett tolkes som at kvinner skal frem. Hva det kan koste neste generasjon av menn ser de ut til å bry seg lite om. Dette er 2018.

Av dei 123 som startar på psykologistudiet ved UiB denne veka, er 97 av dei kvinner. Men departementet har sagt nei til kvotering.

https://www.nrk.no/hordaland/universiteta-krev-at-departementet-snur-om-kvoteringsnekt-1.14164909

 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner får tilleggspoeng ved 139 studier for å lette opptak, mot bare 2 for menn.

Uklart hva slags erfaring som skal være relevant. .Her er det snakk om lovverket hvor kvinner kan kvoteres inn ved f.eks 70% mannlige studenter, mens det må være over 80% kvinner uten at menn kan bli kvotert inn. Det er diskriminering på bakgrunn av kjønn med relativt nytt lovverk og ikke grums fra 1800-tallet. Du leser rett. Norsk lov diskriminerer menn. Unntaket er omsorgsarbeid der menn kan ansettes fremfor kvinner.

Som du leser så er det ingen interesse for å gjøre noe med dette. Det er ikke bare uklokt , men kan lett tolkes som at kvinner skal frem. Hva det kan koste neste generasjon av menn ser de ut til å bry seg lite om. Dette er 2018.

Av dei 123 som startar på psykologistudiet ved UiB denne veka, er 97 av dei kvinner. Men departementet har sagt nei til kvotering.

https://www.nrk.no/hordaland/universiteta-krev-at-departementet-snur-om-kvoteringsnekt-1.14164909

 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Jeg kjenner til kvoteringsordningene, men du skriver «At kvinner skal kvoteres inn (få ekstrapoeng) for å ta guttedominerte studier er de helt for, men at menn skal kvoteres inn på psykologi studier slik at kvinner blir skviset ut er de helt imot.» Hvor har du det fra at de samme personene (jeg antar du mener kvinner) som er for kvotering av kvinner er mot det samme for menn? Jeg kjenner ikke til at det er gjort undersøkelser på dette, men ut fra egen erfaring er de som er for kvotering av kvinner også sterkt for kvotering i favør av menn. Selvfølgelig trenger vi menn i studiet som psykologi, medisin og odontologi. De fleste er enige i at tiltak bør settes inn, og ett av disse tiltakene kan være kvotering. 

Anonymkode: cb376...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kronikkforfatter.Det virker som veldig mamge kvinner driter langt i menns utfordringer.De som har guttebarn bryr seg selvfølgelig om dem,men mannen og faren til disse barna er det ikke så nøye med.Man ser jo bare her inne hvordan menn til tider blir omtalt.Det virker ofte som at når endel damer har fått de ungene de vil ha,så er det ikke så nøye med mannen lenger.Da kan mannen bare ryke og reise og betyr ingen ting lenger😢

Anonymkode: 8e107...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner til kvoteringsordningene, men du skriver «At kvinner skal kvoteres inn (få ekstrapoeng) for å ta guttedominerte studier er de helt for, men at menn skal kvoteres inn på psykologi studier slik at kvinner blir skviset ut er de helt imot.» Hvor har du det fra at de samme personene (jeg antar du mener kvinner) som er for kvotering av kvinner er mot det samme for menn? Jeg kjenner ikke til at det er gjort undersøkelser på dette, men ut fra egen erfaring er de som er for kvotering av kvinner også sterkt for kvotering i favør av menn. Selvfølgelig trenger vi menn i studiet som psykologi, medisin og odontologi. De fleste er enige i at tiltak bør settes inn, og ett av disse tiltakene kan være kvotering. 

Anonymkode: cb376...84d

Et eksempel på sånne personer er de som arbeider i departementet. De er for og har innført forskjellsbehandling til kvinners fordel, men de vil ikke gjøre det samme der menn/gutter kan ha nytte av det.

Anonymkode: fdd95...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner til kvoteringsordningene, men du skriver «At kvinner skal kvoteres inn (få ekstrapoeng) for å ta guttedominerte studier er de helt for, men at menn skal kvoteres inn på psykologi studier slik at kvinner blir skviset ut er de helt imot.» Hvor har du det fra at de samme personene (jeg antar du mener kvinner) som er for kvotering av kvinner er mot det samme for menn? Jeg kjenner ikke til at det er gjort undersøkelser på dette, men ut fra egen erfaring er de som er for kvotering av kvinner også sterkt for kvotering i favør av menn. Selvfølgelig trenger vi menn i studiet som psykologi, medisin og odontologi. De fleste er enige i at tiltak bør settes inn, og ett av disse tiltakene kan være kvotering. 

Anonymkode: cb376...84d

Det er barne og likestillingsdepartementet som gir tillatelse, som det fremgår av lenken til Aftenposten hvor de nekter å kvotere inn menn på psykologi. 

2/3 av studentene i høyere utdanning er kvinner, likevel får de tilleggspoeng ved 139 studier for å lette opptak, mot bare 2 for menn. 

Det er uten betydning hvem som lager diskriminerende lover, sålenge de er diskriminerende, men siden du spør så er det nesten utelukkende kvinner som har ledet og som jobber i departementet som krever kvinner i toppledelsen i privat næring. Noe de har fått mye kritikk for https://www.nettavisen.no/politikk/likestillingsdepartementet-darligst-pa-likestilling/8497199.html og etter 2014 har de ikke utgitt info om kjønnsfordeling blant sine ansatte. Langt mellom liv og lære der. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg startet å lese med en åpen og nysgjerrig innstilling, for overskriften har helt klart et poeng.

Men forfatteren mistet meg ganske raskt igjen med faktafeil og fordommer.

Anonymkode: 96a19...bdb

Selvfølgelig, når noen snakker om at menn kommer dårligere ut enn kvinner så er det fordommer. 

Anonymkode: db7c1...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, når noen snakker om at menn kommer dårligere ut enn kvinner så er det fordommer. 

Anonymkode: db7c1...472

Ikke bare det. Det er "faktafeil" som ikke dokumenteres og det er "fordommer" som ikke begrunnes. Kvinner har det verst på alle plan i Norge må vite. viktig å ikke ta bort offerrollen selv om kvinner faktisk har fordeler på noen områder. Det er ikke ulikt rasismekortet, som bare skal kunne nevnes for å få automatisk medhold. 

Anonymkode: 9e6b1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...