Gå til innhold

Venninna mi er kjempeflink å lage mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror hun selv. Sannheten er at det hun lager sjelden smaker bra. Noen få ting er hun god på, men ellers er det kjedelig, smakløst, over/underkokt osv. Hovedproblemet er ofte at hun bare bytter ut ingredienser med en sunnere alternativ. Pasta carbonara med kylling i stede for bacon. Står det at det skal være creme fraiche så bare bytter hun til mager kesam. I tillegg er hun litt gjerrig. Så hun kjøper ofte dårlige råvarer og kutter ut mengder som skal være med. 

Nå skal vi snart på jentetur. Og ALLE gruer seg til diskusjonen «NEI, vi skal spise ute så da får du lage mat til deg selv» hun insisterer ofte på å få lage middag istede for å gå ut. Nå skal vi kose oss med å spise ute og har bestemt oss for at fiskeburger med råkost ikke er bedre enn burgerrestauranten nedi gata. 

Skal vi si det rett ut til henne? Eller skal vi bare la henne tro hun er en god kokk fortsatt?

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å holde på med dette i ti år uten å lære av sine feil underveis. Maten er like dårlig fortsatt som den var i starten liksom. 🙄

Anonymkode: 3ac49...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig lar dere henne fortsette å tro at hun er en god kokk. Men fortell henne gjerne at hun har dårlige venninner.

Anonymkode: 5c6fc...323

Skrevet

Ikke si hun er dårlig kokk, men si f eks at dere er lei hjemmelaget og insisterer på å spise ute,basta bom liksom 😁

Skrevet

Ville aldri sagt til en venninne at hun var en dårlig kokk altså, hun er jo tydeligvis fornøyd med maten og siden det stort sett er hun som spiser den er jo det helt topp.

Men at dere skal på en tur helt fri for hverdagsoppgaver er greit, si at nei denne gangen skal oppvask, rydding, handling osv være helt fraværende og dere skal spise ute, og sånn er det med den saken. Skikkelig husmorferie :)

Anonymkode: 37d96...dac

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Tror hun selv. Sannheten er at det hun lager sjelden smaker bra. Noen få ting er hun god på, men ellers er det kjedelig, smakløst, over/underkokt osv. Hovedproblemet er ofte at hun bare bytter ut ingredienser med en sunnere alternativ. Pasta carbonara med kylling i stede for bacon. Står det at det skal være creme fraiche så bare bytter hun til mager kesam. I tillegg er hun litt gjerrig. Så hun kjøper ofte dårlige råvarer og kutter ut mengder som skal være med. 

Kanskje hun har dårlig råd.

Anonymkode: 11cf0...052

Skrevet

Dere må jo ikke fortelle at hun er dårlig kokk, bare si at dere ønsker å spise ute.

Og hun er jo tydeligvis veldig glad i sin egen mat. Jeg synes jo jeg lager verdens beste lasagne, da jeg lager den sånn jeg liker det, har og en venninne som mener hun lager verdens beste lasagne. Hennes er jo god, men ikke så god som min, og hun synes jo nøyaktig det samme.

Anonymkode: 45c82...b9e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tenkte jeg og på.

Men jeg skjønner ikke hva problemet er med å bytte ut varer med et sunnere alternativ

Anonymkode: 67dd4...b4f

Skrevet

Men kylling er ikke bedre enn bacon, fiskeburger ikke billigere enn karbonade, langt ifra.

Anonymkode: 7305a...6df

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men kylling er ikke bedre enn bacon, fiskeburger ikke billigere enn karbonade, langt ifra.

Kylling er ikke billigere*

Skrevet

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Kylling er ikke billigere*

Kiloprisen på kyllingfilet er lavere enn bacon.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kiloprisen på kyllingfilet er lavere enn bacon.

Den forskjellen er ikke nevneverdig

Skrevet

Hvorfor skal dere si at dere ikke liker maten hennes? 

Det holder vel å si at dere vil spise ute? Og når anledningen tilsier at noen skal lage mat, så kan dere jo ta den på rundgang. 

Med folkeskikk og sosiale antenner kommer man et godt stykke på vei. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tenkte jeg og på.

Men jeg skjønner ikke hva problemet er med å bytte ut varer med et sunnere alternativ

Forsøk å putte kesam i en saus du skal ha rømme eller creme fraiche så skjønner du det. 😊

Hun har ikke dårlig råd. Hun er bare veldig kresen og liker best sin egen mat. Vi andre er ikke spesielt kresen men sliter altså litt med hennes. 

Hun bruker aldri bacon i noe fordi det er usunt, her handler det ikke om pris at hun bytter. Med gjerrig mener jeg at hun ofte bruker mye av de billige råvarene og halverer de dyrere. Slik at man ofte må lete etter kjøttbiter i en gryterett. Greit å spise vegetarisk altså men det er liksom gjennomgående i alt hun gjør. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forsøk å putte kesam i en saus du skal ha rømme eller creme fraiche så skjønner du det. 😊

Hun har ikke dårlig råd. Hun er bare veldig kresen og liker best sin egen mat. Vi andre er ikke spesielt kresen men sliter altså litt med hennes. 

Hun bruker aldri bacon i noe fordi det er usunt, her handler det ikke om pris at hun bytter. Med gjerrig mener jeg at hun ofte bruker mye av de billige råvarene og halverer de dyrere. Slik at man ofte må lete etter kjøttbiter i en gryterett. Greit å spise vegetarisk altså men det er liksom gjennomgående i alt hun gjør. 

Utenom at kesam ikke skal kokes, så ser jeg ikke problemet med å bruke det i stedet for rømme eller creme fraiche

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utenom at kesam ikke skal kokes, så ser jeg ikke problemet med å bruke det i stedet for rømme eller creme fraiche

Det blir en annen smak. Om man liker den eller ikke vil jo være en smakssak, men det er helt udiskutabelt at resultatet vil bli annerledes. 

Anonymkode: 5964f...775

Skrevet

Men da har du jo svaret her: Hun liker best det hun selv lager, eventuelt hun lager det hun selv liker best. Det er derfor hun ikke "lærer av sine feil", for for henne er det ikke feil - det blir best slik.

På jentetur tenker jeg at dere andre bare bestemmer at dere skal gå ut og spise, det trenger ikke å bli en diskusjon en gang. Flertallet avgjør. Og velger hun da å bli hjemme og lage mat til seg selv, la henne gjøre det. Det går fint an å si at dere vil nyte den luksusen det er å spise ute, uten å tenke på handling, matlaging, rydding og oppvask.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...