Gå til innhold

Så inderlig lei av lus på skolen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På trinnet til dattera mi er det lus HELE tiden! Har ikke tall på hvor mange runder vi har hatt med lusekurer og sjekk. Det har vært et problem helt siden 1. klasse. 

Er det ingenting skolen kan gjøre? Jeg mistenker at det er et par sløve foreldre på trinnet som ikke følger opp, sånn at det bare kommer igjen og igjen.. 

Anonymkode: dccb3...5b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Minst 4 ganger i mnd kommer det på face. «Vi har lus!». Lurer på om de faktisk har det eller om ungene bare har bøss i håret! Jeg har hatt barn i 14 år og lus to ganger.... 

Anonymkode: 76147...026

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På trinnet til dattera mi er det lus HELE tiden! Har ikke tall på hvor mange runder vi har hatt med lusekurer og sjekk. Det har vært et problem helt siden 1. klasse. 

Er det ingenting skolen kan gjøre? Jeg mistenker at det er et par sløve foreldre på trinnet som ikke følger opp, sånn at det bare kommer igjen og igjen.. 

Det er garantert derfor... 😕 
Vet ikke, men i vår bhg var det sånn for noen år siden. Da tok de faktisk å sjekket barna selv to ganger i uken i et par uker, og sendte hjem de med lus, tilslutt fordi de var så lei. -Så kan det sikkert diskuteres om det var innafor eller invaderende, men jeg personlig var bare glad til for at de tok tak ;) 
Tviler på at skolen har ressusjer til å gjøre noe sånt, men hva med å høre med helsesøster feks -det må jo bare mer propaganda til, frem til alle tar tak? 

Anonymkode: cdb22...1c0

Skrevet

Hvis det er så ofte, så kan det kanskje være et økonomisk problem for noen

Anonymkode: e5513...c9d

Skrevet

Til det ene barnet mitt så var det lus kontinuerlig i klassen i HELE 7 år! En gang ble hele klassen sendt hjem unntatt to stykk.  Helt utrolig at foreldre ikke klarer å følge opp dette problemet.

Anonymkode: 899f5...c1a

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Minst 4 ganger i mnd kommer det på face. «Vi har lus!». Lurer på om de faktisk har det eller om ungene bare har bøss i håret! Jeg har hatt barn i 14 år og lus to ganger.... 

Stakkars deg da, som må lese om at andre har lus🙄 Tro meg, her er det ikke blad i håret. Og det er drit ekkelt at folk ikke følger opp slik at man aldri blir kvitt det! 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til det ene barnet mitt så var det lus kontinuerlig i klassen i HELE 7 år! En gang ble hele klassen sendt hjem unntatt to stykk.  Helt utrolig at foreldre ikke klarer å følge opp dette problemet.

Anonymkode: 899f5...c1a

Fantastisk at de sender barna hjem da! Det tror jeg ikke de gjør her..

Skrevet

I barnehagen hos oss går det nå lus, hånd/fot/munn syke og øyekatarr. Har gått nå i 5 uker. Barnehagen får ikke sende unger hjem og det er ikke behandling (utenom for lus)

Anonymkode: 984c6...f5a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen hos oss går det nå lus, hånd/fot/munn syke og øyekatarr. Har gått nå i 5 uker. Barnehagen får ikke sende unger hjem og det er ikke behandling (utenom for lus)

Da er det nok forskjellige regler på dette fra barnehage til barnehage,for vi sender unger med øyekatarr hjem. De får komme i barnehagen etter de har begynt på behandling mot øyekatarr.

Anonymkode: 54164...f77

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det nok forskjellige regler på dette fra barnehage til barnehage,for vi sender unger med øyekatarr hjem. De får komme i barnehagen etter de har begynt på behandling mot øyekatarr.

Også komme man til legen og får beskjed om at det gir de helst ikke behandling for. Det går over av seg selv, tar bare en dag eller to lenger.

Hadde det å yngstemann for noen uker siden. Denne gangen gadd jeg ikke dra til legen. Men måtte holde han hjemme fra bhg i 3 dager + helg da.

Anonymkode: ae894...b63

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også komme man til legen og får beskjed om at det gir de helst ikke behandling for. Det går over av seg selv, tar bare en dag eller to lenger.

Hadde det å yngstemann for noen uker siden. Denne gangen gadd jeg ikke dra til legen. Men måtte holde han hjemme fra bhg i 3 dager + helg da.

Anonymkode: ae894...b63

Du får øyendråper reseptfritt

Skrevet

Helt enig med deg hi! Her har vi lus for 3. gang på 3 mnd! Mistenker at det kommer fra barnehagen. De to eldste som går på barneskolen har aldri hatt lus (før nå) og har heller ikke fått beskjed om at det går lus i klassen(noe vi pleier å få) Første gang fikk alle barna og jeg lus. 

Reagerte sånn på at de to eldste klødde sånn i håret, sjekket de og fant levende lus på de begge pluss et par egg. Minstemann stakkars fant jeg 2 svære lus og egg😩 sjekket meg og fant to egg så tok lusekur på hele gjengen. Og brukte lusekam i 2 uker etter vi tok siste kur.

Så fikk minstemann det igjen, ny lusekur og forrige uke fikk vi det faen meg igjen. Minste og mellomste fant jeg lus på, fant ingenting på meg og eldste, men vi klødde vi også så tok kur på hele gjengen fordi det smitter jo så jævlig fort.

Har brukt 2500 på lusekur på disse 3 tilfellene. 

Anonymkode: 07d92...200

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg hi! Her har vi lus for 3. gang på 3 mnd! Mistenker at det kommer fra barnehagen. De to eldste som går på barneskolen har aldri hatt lus (før nå) og har heller ikke fått beskjed om at det går lus i klassen(noe vi pleier å få) Første gang fikk alle barna og jeg lus. 

Reagerte sånn på at de to eldste klødde sånn i håret, sjekket de og fant levende lus på de begge pluss et par egg. Minstemann stakkars fant jeg 2 svære lus og egg😩 sjekket meg og fant to egg så tok lusekur på hele gjengen. Og brukte lusekam i 2 uker etter vi tok siste kur.

Så fikk minstemann det igjen, ny lusekur og forrige uke fikk vi det faen meg igjen. Minste og mellomste fant jeg lus på, fant ingenting på meg og eldste, men vi klødde vi også så tok kur på hele gjengen fordi det smitter jo så jævlig fort.

Fy flate :( Føler med deg! Du bor ikke i nærheten av Sverige da? Billigere å kjøpe der.

Skrevet

Vi var også lei for noen år siden. Brukte en formue i luseshampo for 3 barn.  Drit irriterende....

Skrevet

I Sverige selger de forebyggende lusespray. Mine har aldri hatt lus, selv om det har vært mange utbrudd. 😊

Anonymkode: 80ca7...7d0

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Sverige selger de forebyggende lusespray. Mine har aldri hatt lus, selv om det har vært mange utbrudd. 😊

Anonymkode: 80ca7...7d0

Forebyggende lusespray selges på apotek i Norge og.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars deg da, som må lese om at andre har lus🙄 Tro meg, her er det ikke blad i håret. Og det er drit ekkelt at folk ikke følger opp slik at man aldri blir kvitt det! 

Haha nei det var da ikke sånn ment!! Noen har det nok, men jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ha det såååå mye som det angivelig er i vår klasse. Og når én skriver det i gruppa er det mins 10 som tar kur og Vipps så er man resistent...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke antibiotika. 

Anonymkode: acc8f...c66

Skrevet

For et par år siden ble de ikke kvitt luseproblemet på trinnet sønnen min går (ca 100 elever). Fikk e-post hver uke i månedsvis om at alle måtte gres med lusekam. Til slutt innførte de påbud om fletter på jentene og at alle måtte ha hver sin pose hengende i garderoba til å ha lua i. Da forsvant det faktisk. 

Anonymkode: d529f...29e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke rart at ikke alle har råd til det

Anonymkode: e5513...c9d

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

For et par år siden ble de ikke kvitt luseproblemet på trinnet sønnen min går (ca 100 elever). Fikk e-post hver uke i månedsvis om at alle måtte gres med lusekam. Til slutt innførte de påbud om fletter på jentene og at alle måtte ha hver sin pose hengende i garderoba til å ha lua i. Da forsvant det faktisk. 

Anonymkode: d529f...29e

Fletter er muligens effektivt, aner ikke. Men lus smitter ikke via luer.  Akkurat denne myten kunne godt dødd. 

Lus holder seg på hår, eventuelt hopper over til noen andres hår. Den forlater ikke hodet. 

Finner du lus på hodepute, så er de døende. Levende forblir på hodet ..

Anonymkode: 4b99f...aa1

Skrevet

Tror folk og bør forstå at lus kan gi symptomer flere mnd etter smitte, så denne «hvor kommer den fra» heksejakten jeg ofte ser er rimelig unødvendig. 

Sønnen min fikk lus i sommer. Etter to uker på ferie uten kontakt med andre. 

Og lus trives best i nyvaska hår, så det «alle tror» om at det er den mest uflidde ungen som sprer det er heller ikke nødvendigvis tilfelle 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

De øyedråpene er faktisk antibiotika, og hvis man fortsetter med overforbruk av antibiotika, vil vi bli kollektivt resistente. Det er en reell problemstilling. Det er ikke uten grunn at leger ikke foreskriver behandling om det ikke er ekstremt mye puss. Fylkeslegens og helsedirektoratets anbefalinger er å behandle med skylling med saltvann ved «normal» øyekatarr og at når man har begynt med det er det ingen grunn til å holde barna hjemme fra barnehagen. 

Anonymkode: a5ce0...aba

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De øyedråpene er faktisk antibiotika, og hvis man fortsetter med overforbruk av antibiotika, vil vi bli kollektivt resistente. Det er en reell problemstilling. Det er ikke uten grunn at leger ikke foreskriver behandling om det ikke er ekstremt mye puss. Fylkeslegens og helsedirektoratets anbefalinger er å behandle med skylling med saltvann ved «normal» øyekatarr og at når man har begynt med det er det ingen grunn til å holde barna hjemme fra barnehagen. 

Rettelse. De reseptfrie øyedråpene inneholder selvsagt ikke antibiotika. Mente behandlingen som uvitende barnehageansatte krever at man skal sette i gang med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...