Gå til innhold

Overvektig og gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått gravid med en BMI i på over 30? Jeg og samboeren har endelig bestemt oss for at tiden er inne for å få barn. Problemet er bare at jeg har en BMI på over 30, og på diverse sider har jeg lest meg opp på at med en BMI på over 30 kan gi døfødsler, misdannelser osv. Jeg har aldri lest eller møtt noen som har mistet eller at barnet har misdannelser pga mors overvekt. 

 

Er det egoistisk av oss å bli gravid når jeg er litt overvektig, eller er overvekt og graviditet ikke så farlig som nettet skal ha det til?  Jeg spiser sunt og har et bra kosthold, og det kommer jeg til å fortsette med under graviditeten. 

Anonymkode: 71e5b...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen her som har gått gravid med en BMI i på over 30? Jeg og samboeren har endelig bestemt oss for at tiden er inne for å få barn. Problemet er bare at jeg har en BMI på over 30, og på diverse sider har jeg lest meg opp på at med en BMI på over 30 kan gi døfødsler, misdannelser osv. Jeg har aldri lest eller møtt noen som har mistet eller at barnet har misdannelser pga mors overvekt. 

 

Er det egoistisk av oss å bli gravid når jeg er litt overvektig, eller er overvekt og graviditet ikke så farlig som nettet skal ha det til?  Jeg spiser sunt og har et bra kosthold, og det kommer jeg til å fortsette med under graviditeten. 

Anonymkode: 71e5b...12d

Ta en prat på fødeavdelingen... Selv om du ikke kjenner noen så skjer det ganske ofte komplikasjoner under fødsel (men i varierende grad -ikke bare dødfødsel.) 

Epidural kan fort bli et problem. Har pratet med en del anestesileger, og det er utrolig vanskelig på overvektige. Om det må bli ks så er det en kjempe risiko, både anestesien og kirurgien (infeksjon og blødningsrisiko, bl.a pga fett, metabolisme mm)

Utover det så har du jo sv diabetes, leddplager osv. Det er jo ikke tøys.

Det er ikke «Internett» som driver skremselspropaganda. Det er faglitteratur på det. (Les feks på «tidsskriftet» fra legeforeningen...) 

-Nå som du har muligheten til å planlegge så må du jo absolutt forsøke å gjøre noe med det. Dette er jo en kjempe mulighet til å gå ned i vekt.

Anonymkode: 1701c...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å føde uten smertelindring, så epidural er ikke noe jeg vil ha. Men må jeg, så må jeg. 

 

Jeg er bare så redd for å ikke bli gravid på mange år. Har lest at fertilitet går drastisk ned etter fylte 35, og jeg er allerede 33 år. Og jeg vil ikke se på meg selv som superovervektig. Veier 78 kilo, og er 160. 

Anonymkode: 71e5b...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker å føde uten smertelindring, så epidural er ikke noe jeg vil ha. Men må jeg, så må jeg. 

 

Jeg er bare så redd for å ikke bli gravid på mange år. Har lest at fertilitet går drastisk ned etter fylte 35, og jeg er allerede 33 år. Og jeg vil ikke se på meg selv som superovervektig. Veier 78 kilo, og er 160. 

Anonymkode: 71e5b...12d

Overvekt kan gjøre det vanskelig å bli gravid også, hvis det motiverer...

Epidural gis ikke bare fordi du vil ha det. Fødte en med og en uten, og vil sterkt anbefale uten -en får mye bedre rekonvalens (basert på studier, og egen erfaring). Men Epidural gis også hvis det må til med tang (noe som skjer oftere ved overvektige), ved haste ks fordi narkose er høyere risiko osv. 

Jeg er selv 160 og veier 51kg. Som høygravid med begge mine barn sov var 3,7 og 3,5 (så ikke små) veide jeg 70kg og var jo diger. Så 160 og nesten 80kg er ganske overvektig! 

 

Anonymkode: 1701c...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...