Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 I turnusen min står jeg satt opp på to nattevakter, er da ca 12 uker på vei. Lege sa jeg burde ta det opp med sjefen. Dette er bare under to uker til og jeg har ikke fått sagt noe enda siden sjefen er sykmeldt. Når er det for sent å spørre om rutinene mtp graviditet og nattevakter? Eller vet noen av dere hva slags rutiner som gjelder ifht graviditet og nattevakter? Jeg jobber som sykepleier. Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: I turnusen min står jeg satt opp på to nattevakter, er da ca 12 uker på vei. Lege sa jeg burde ta det opp med sjefen. Dette er bare under to uker til og jeg har ikke fått sagt noe enda siden sjefen er sykmeldt. Når er det for sent å spørre om rutinene mtp graviditet og nattevakter? Eller vet noen av dere hva slags rutiner som gjelder ifht graviditet og nattevakter? Jeg jobber som sykepleier. Anonymkode: a2d04...d6c Alle legene på min avd har gått 18 t vakter til 6 uker før termin. Men de fleste spl slutter å gå nattevakter med en gang. Så arbeidsmoralen er nok litt forskjellig i de to arbeidsgruppene. Anonymkode: a1662...a43
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 Du kan gå inn på e-håndboken å lese om rutinene i ditt helseforetak selv, istedenfor å mase på sjefen om sånt. Eller høre med arbeidsmiljøavdelingen, der er de tilknyttet bedriftsjordmor for ansatte i helseforetaket. Anonymkode: f0e5a...61d
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan gå inn på e-håndboken å lese om rutinene i ditt helseforetak selv, istedenfor å mase på sjefen om sånt. Eller høre med arbeidsmiljøavdelingen, der er de tilknyttet bedriftsjordmor for ansatte i helseforetaket. Anonymkode: f0e5a...61d Takk for tips. Jeg har sendt mail til bedriftsjordmor,så avventer svar der. Føler jeg må gå litt stille i dørene siden jeg er nyansatt. HI Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle legene på min avd har gått 18 t vakter til 6 uker før termin. Men de fleste spl slutter å gå nattevakter med en gang. Så arbeidsmoralen er nok litt forskjellig i de to arbeidsgruppene. Anonymkode: a1662...a43 Høres ut som ulik arbeidsmoral ja. 18 timers vakter som gravid høres umenneskelig ut.. Man skulle jo tro at legene sluttet tidligere med nattevakter som gravid siden de har mye større ansvar HI Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #6 Skrevet 7. november 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle legene på min avd har gått 18 t vakter til 6 uker før termin. Men de fleste spl slutter å gå nattevakter med en gang. Så arbeidsmoralen er nok litt forskjellig i de to arbeidsgruppene. Anonymkode: a1662...a43 Eller kanskje det handler om de forskjellige arbeidsoppgavene i de forskjellige yrkene? Anonymkode: dc239...df5
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #7 Skrevet 7. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Høres ut som ulik arbeidsmoral ja. 18 timers vakter som gravid høres umenneskelig ut.. Man skulle jo tro at legene sluttet tidligere med nattevakter som gravid siden de har mye større ansvar HI Anonymkode: a2d04...d6c Det er ikke ansvaret som er risikoen. Det er medikamenthåndtering, tunge løft og stell etc. Det har ikke de fleste leger. Anonymkode: dc239...df5
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke ansvaret som er risikoen. Det er medikamenthåndtering, tunge løft og stell etc. Det har ikke de fleste leger. Anonymkode: dc239...df5 Ja, det er sant Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #9 Skrevet 7. november 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke ansvaret som er risikoen. Det er medikamenthåndtering, tunge løft og stell etc. Det har ikke de fleste leger. Anonymkode: dc239...df5 Kan du spesifisere tunge løft? Man skal jo ikke løfte, men skal forflytte og i dag skal jo de fleste sykehus være godt utstyrt med hjelpemidler? Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #10 Skrevet 7. november 2018 Leger kan slippe nattevakter fra 3. Trimester. Men har flere sykepleiervenninner som ikke har gått nattevakter i det hele tatt. Merkelig, vaktlegene har jo ofte mye stress og løping på disse lange vaktene....samt minimalt med søvn. Anonymkode: 0ff77...3ff
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #11 Skrevet 7. november 2018 Det utgjør ingen risiko så lenge du er vant med å jobbe natt. Jobber selv på en døgnbemanna avdeling på sykehuset, og selv om vi selvsagt legger til rette for at de gravide skal slippe å jobbe natt så er det ytterst få som ønsker å la det være. Belastningen er jo stor selv om man jobber dag eller natt, men det kan i enkelte tilfeller være vanskelig å tilrettelegge på natt pga lavere bemanning. Så om du føler du kan, så jobber du. Vil du slippe fordi du har hørt du kan, så er det litt dårlig arbeidsmoral. Er du utslitt, så er det noe annet. Da må du jo i verste fall få sykemelding fra nattevaktene dine. Anonymkode: a4d10...406
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #12 Skrevet 7. november 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du spesifisere tunge løft? Man skal jo ikke løfte, men skal forflytte og i dag skal jo de fleste sykehus være godt utstyrt med hjelpemidler? Anonymkode: a2d04...d6c I stellsituasjoner, som det er mange av enkelte steder, er det fysisk tungt på jobb. Ikke det direkte 100 kilo rett opp og ned- løftet men stadig belastning på rygg og kropp. Det kommer du ikke unna som sykepleier. Anonymkode: dc239...df5
amandine Skrevet 7. november 2018 #13 Skrevet 7. november 2018 Det er vel egentlig ikke interessant å snakke om arbeidsmoralen alle den tid det er veldokumentert at nattevakter, spesielt i turnus med dag/ aften( hvis jeg husker riktig) gir økt fare for abort.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #14 Skrevet 7. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det utgjør ingen risiko så lenge du er vant med å jobbe natt. Jobber selv på en døgnbemanna avdeling på sykehuset, og selv om vi selvsagt legger til rette for at de gravide skal slippe å jobbe natt så er det ytterst få som ønsker å la det være. Belastningen er jo stor selv om man jobber dag eller natt, men det kan i enkelte tilfeller være vanskelig å tilrettelegge på natt pga lavere bemanning. Så om du føler du kan, så jobber du. Vil du slippe fordi du har hørt du kan, så er det litt dårlig arbeidsmoral. Er du utslitt, så er det noe annet. Da må du jo i verste fall få sykemelding fra nattevaktene dine. Anonymkode: a4d10...406 Hvordan kan du si at det ikke er en rissiko!? Min jordmor sa at det er 50%større rissiko for spontanabort i første trimester når man jobber natt. Hun sykemeldte meg fra nettene mine og jeg jobbet dag istedet. Resten av svangerskapet. Jeg hadde ingen plager eller motforestillinger mot å jobbe natt. Men jeg godtok å få tilrettelegging av redsel for å miste babyen.. Anonymkode: 493d6...ec4
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #15 Skrevet 7. november 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du si at det ikke er en rissiko!? Min jordmor sa at det er 50%større rissiko for spontanabort i første trimester når man jobber natt. Hun sykemeldte meg fra nettene mine og jeg jobbet dag istedet. Resten av svangerskapet. Jeg hadde ingen plager eller motforestillinger mot å jobbe natt. Men jeg godtok å få tilrettelegging av redsel for å miste babyen.. Anonymkode: 493d6...ec4 Rart ingen av gynekologene er fritatt for vakter da. Ikke mister de i stor grad heller. Anonymkode: a1662...a43
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #16 Skrevet 7. november 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rart ingen av gynekologene er fritatt for vakter da. Ikke mister de i stor grad heller. Anonymkode: a1662...a43 Jeg snakket med bedriftsjormor og hun sa at så lenge jeg føler meg i god form (noe jeg gjør, føler meg ikke gravid) og får sovet nok går det greit med nattevakter. Jeg jobber to nattevakter på rad når jeg er 12 uker på vei, er så heldig at jeg kun har to nattevakter per 12 uker, men neste nattevaktsperiode kommer jeg til å be om å få dag eller aftenvakt i stedet HI Anonymkode: a2d04...d6c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2018 #17 Skrevet 7. november 2018 Jeg har dårlig tid og rekker ikke linke, men ta et kjapt googlesøk på økt risiko for abort nattevakt. Det er godt dokumentert. Anonymkode: dc239...df5
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #18 Skrevet 8. november 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Rart ingen av gynekologene er fritatt for vakter da. Ikke mister de i stor grad heller. Anonymkode: a1662...a43 De går ikke netter når de er gravide i første trimester.. Anonymkode: 493d6...ec4
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #19 Skrevet 8. november 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: De går ikke netter når de er gravide i første trimester.. Anonymkode: 493d6...ec4 Jo, det gjør de faktisk. Og det er helt nytt at legene er fritatt fra nattevakt siste trimester. Før var det ingen rettighet og man måtte i tilfelle sykemelde seg. Anonymkode: 9ab15...2ac
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #20 Skrevet 8. november 2018 Skiftarbeid er også belastende, men det er det få som ber seg fri fra. Jeg finner ikke noe nyere forskning som tilsier at det er absolutt farlig, men anbefalt og unngå i stor grad da det kan påvirke søvnen, som jo er alfa omega for fler enn bare gravide. Og det sto i en gammel artikkel at det og kunne være avgjørende hvor ofte man jobber natt. Og to vakter på 12 uker er vel ikke noe å bytte da. Anonymkode: a4d10...406
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #21 Skrevet 8. november 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: De går ikke netter når de er gravide i første trimester.. Anonymkode: 493d6...ec4 Ehhh jo. Anonymkode: a1662...a43
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #22 Skrevet 8. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: De går ikke netter når de er gravide i første trimester.. Anonymkode: 493d6...ec4 Jo det gjør de. De har og bakvakt slik at de er tilgjengelig fra 16-8 etter endt dagvakt, som gjør at de jobber 24 timer i strekk. Anonymkode: a4d10...406
Anonym bruker Skrevet 8. november 2018 #23 Skrevet 8. november 2018 Det er mange spl som fortsetter å jobbe nattevakter langt ut i svangerskap. Det fungerer fint så lenge man får sove og det ikke blir så stressende. Fra kveldsvakt til dagvakt er vel nesten mer krevende, etter min mening. Anonymkode: 90d4c...264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå