Gå til innhold

Et faktisk innlegg av julefeiring med store barn :-D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på fire, derav ungene er 15 og 18 år gamle. Vi har alltid brukt å feire julaften sammen med søsken. Ett år med min søster og familien og det andre året med min manns søster og familie. Det har alltid vært koselig, men nå merker vi at vi har store barn i forhold til de andre. Min manns søster har barn som er 2 og 5 år og det er de vi egentlig skal feire sammen med nå i år. Vi har ikke avtalt noe enda, men det ligger jo i kortene. Barna våre har ytret ønske om å bare være oss fire og besteforeldre på julaften i år. De har lyst til å prøve det. 

Men så er jeg litt i tvil om dette er greit å si at vi vil? Ønsker ikke at det skal bli galt for mannens familie. Hvordan ser dere på dette?

Anonymkode: f7599...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting i veien for å prøve det, vi prøvde det også et år, men både vi og ungene synes det var litt stusselig.

Men vi sluttet å feire med søsken og barn da, det ble altfor stort og altfor mange, bare stress og kaos.

Så vi feirer fremdeles hjemme hvert år, og det gjør også de av søskenene våre som er etablert. Foreldrene våre rullerer på hvem de besøker, og siden både mannen og jeg har et søsken som ikke har partner og barn følger de foreldrene.

I år får vi besøk av mannens foreldre og hans bror, i fjor hadde vi min mamma og min søster her (mamma og pappa er skilt). Det har hendt vi har hatt to sett med besteforeldre her også, men vi har bare vært alene den ene gangen.

Våre bar er nå fra 9 til 17 år gamle.

Anonymkode: e9af3...eea

Skrevet

Som jeg forstår det, er det da mannens foreldre dere vil ha hos dere? Siden det er dere som "bryter ut", vil jeg si at det er søsteren som har "rett" til å ha foreldrene hos seg, hvis hun vil det. Og hva er galt i å feire sammen? 

Anonymkode: 0c403...e55

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som jeg forstår det, er det da mannens foreldre dere vil ha hos dere? Siden det er dere som "bryter ut", vil jeg si at det er søsteren som har "rett" til å ha foreldrene hos seg, hvis hun vil det. Og hva er galt i å feire sammen? 

Snur om på spm ditt, hvorfor må man på liv og død feire julaften sammen? Noen liker å ha en rolig kveld, ungene ønsker tydelig dette og hvorfor ikke etterkomme ønsket?

Anonymkode: a4e5f...bcc

Skrevet

Dere kan jo gjøre det, men mulig besteforeldrene heller vil være med de mindre barnebarna.

Anonymkode: 1a880...784

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting i veien for å prøve det, vi prøvde det også et år, men både vi og ungene synes det var litt stusselig.

Men vi sluttet å feire med søsken og barn da, det ble altfor stort og altfor mange, bare stress og kaos.

Så vi feirer fremdeles hjemme hvert år, og det gjør også de av søskenene våre som er etablert. Foreldrene våre rullerer på hvem de besøker, og siden både mannen og jeg har et søsken som ikke har partner og barn følger de foreldrene.

I år får vi besøk av mannens foreldre og hans bror, i fjor hadde vi min mamma og min søster her (mamma og pappa er skilt). Det har hendt vi har hatt to sett med besteforeldre her også, men vi har bare vært alene den ene gangen.

Våre bar er nå fra 9 til 17 år gamle.

Åh, ser jeg misforsto litt, jeg trodde dere ville være bare dere fire...

Om dere skal begynne å feire uten søsken er det vel søsknene dere først og fremst må snakke med, og kanskje vente til neste år med å begynne invitere besteforeldre. Mannen din sin søster skal jo ikke sitte "alene" denne jula fordi dere vil invitere besteforeldrene.... De må også få omstille seg, og kanskje invitere de forskjellige besteforeldrene annenhvert år.

Skrevet

Jeg kan godt forstå at dere vil feire kun med dere, det blir mye fokus på de små barna og gaver tenker jeg. Og det er ingenting egoistisk ved å velge å feire jul med kjernefamilien, så sant ingen andre  da blir sittende alene i julen.

Men vær forberedt på at besteforeldrene kan ønske å feire med datteren og hennes barn.

Skrevet

For å oppklare litt her: Vi ønsker å være oss fire. Dersom besteforeldre til barna vil være hos oss, må de gjerne det. Det vi vil prøve ut i år, er å feire uten egne søsken som også har familie. Dette pga stor aldersforskjell på barna. Vi ønsker rett og slett en stille og rolig julefeiring i år. Våre unger er 15 og 18, og de andre ungene er 2 og 5.

HI

Skrevet

Vi forventer ikke at besteforeldre skal være hos oss, det får de selvsagt velge selv. 

HI

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det skal være noe i veien for det HI. Dere kan vel bare si det som det er, barna har ytret et ønske om å feire hjemme kun dere.

Skrevet

Dere kan jo bare ta en liten "hvit en", si at dere ønsker en stille og rolig julaften i år for dere trenger å hvile ut etter en travel høst så dere vil gjerne slippe kaoset som nødvendigvis blir når man har så høye forventninger til mat, pakker, tradisjoner osv

Men at dere veldig gjerne heller vil at dere møtes en av juledagene alle sammen, for da har alle litt lavere skuldre i forhold til tradisjoner og det er så hyggelig å møtes alle. Så inviterer dere søsken, besteforeldre osv på middag en av de første dagene etter julaften.

Skrevet

Hvilke tradisjoner har dere som kun feirer med store barn?

gavehaugen minker siden de kun ønsker seg penger, gavekort og litt diverse småting. Hva gjør dere etter middag og gaveåpning?

Anonymkode: e32d0...eed

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere kan jo bare ta en liten "hvit en", si at dere ønsker en stille og rolig julaften i år for dere trenger å hvile ut etter en travel høst så dere vil gjerne slippe kaoset som nødvendigvis blir når man har så høye forventninger til mat, pakker, tradisjoner osv

Men at dere veldig gjerne heller vil at dere møtes en av juledagene alle sammen, for da har alle litt lavere skuldre i forhold til tradisjoner og det er så hyggelig å møtes alle. Så inviterer dere søsken, besteforeldre osv på middag en av de første dagene etter julaften.

Poenget med å lyve er? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke tradisjoner har dere som kun feirer med store barn?

gavehaugen minker siden de kun ønsker seg penger, gavekort og litt diverse småting. Hva gjør dere etter middag og gaveåpning?

Anonymkode: e32d0...eed

Det er jo nettopp det som er så herlig! Vi sitter ofte med pakker i mange mange timer. Alle blir lei til slutt, og det blir til at ingen ser hva de andre får, for gavene blir nærmest kastet ut for å bli ferdig med haugen. Hva man gjør etter gaveåpning, er vel opp til hver enkelt? Spille spill eller prate og kose seg. Se på tv?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettopp det som er så herlig! Vi sitter ofte med pakker i mange mange timer. Alle blir lei til slutt, og det blir til at ingen ser hva de andre får, for gavene blir nærmest kastet ut for å bli ferdig med haugen. Hva man gjør etter gaveåpning, er vel opp til hver enkelt? Spille spill eller prate og kose seg. Se på tv?

Ikke sant. Kjøp en felles gave til dere alle, som være seg et spill som dere kan hygges med etter pakkeåpningen. Bare et tips :) Eller se en god film. Hvorfor skal det være hæla i taket og tennene i tapetet på julaften? Nok av andre dager i julen hvor man kan omgåes. 

Anonymkode: a4e5f...bcc

Skrevet

Si fra i god tid, NÅ, så burde det være greit synes jeg under forutsetning av at det ikke er deres tur til å holde, da ville jeg heller vente til neste gang. Men, om dere kan legge beslag på besteforeldre vet jeg ikke om dere kan forvente. Inviter de til dere og la de evt få velge selv. 

Anonymkode: dda84...094

Skrevet

Har også store barn, 13 og 18. De vil begge ha det slik vi pleier, feirer annenhvert år (ca) med Mine foreldre og søsken og annenhvert år med mannens foreldre og søsken. Mannens søsken har mindre barn, mine søsken har ikke barn. 

Har egentlig ikke noe svar på spørsmålet ditt, gjør som dere vil.

Anonymkode: 20087...ff4

Skrevet

Dere gjør jo så klart som dere vil, det er ikke tvang å feire med andre. Kan være dere synes det blir stusselig eller det kan være veldig behagelig. Kommer sikkert an på familieforholdet også. Kan være dere gjør det vanskelig for foreldrene som plutselig må velge? 

Anonymkode: 72c7d...401

Skrevet

veldig trist hvis besteforeldrene ønsker og feire med de mindre,men føler at de må komme til dere

Anonymkode: 98e69...1d7

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

veldig trist hvis besteforeldrene ønsker og feire med de mindre,men føler at de må komme til dere

Anonymkode: 98e69...1d7

Deg er vel besteforeldre på den andre siden?

Anonymkode: 08eb2...3f8

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Deg er vel besteforeldre på den andre siden?

Anonymkode: 08eb2...3f8

Så fordi hi sine barn vil gjøre det annerledes, skal hele slekta gjøre om på alt av julefeiring? Mye forlangt spør du meg. 

Hi har uansett sagt, lengre opp, at de ikke må ha besteforeldrene hos seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...