Gå til innhold

Hvordan kan mennesker som har barn være for abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan mennesker som har barn være for abort? Hvordan kan de mene at det er greit å drepe barn i mors mage? Hva med tvillingabort; mange er for «vanlig» abort, men imot tvillingabort. Men det er overhodet ingen forskjell på det; du fratar et barn livet uansett. Det er det det handler om.

Jeg forstår ikke hvordan mødre, og fedre, kan tenke hvor heldige de er som har barn, hvor mye de verdsetter barna sine, hvor glade i barna sine de er og kjenne på hvor verdifulle barna er, men samtidig sitte på Internett, eller i en diskusjon med noen utenfor Internett, og skrive at barna i mors mage er verdiløse. Dumme, verdiløse celleklumper!

Hvor mange celler må et menneske bestå av før det får verdi?

Er det mulig å stikke hodet så langt ned i sanden? Og ignorere livet, og verden så til de grader? Er fornektelse den eneste måten å overleve på, for enkelte? Eller er de kun uvitende stakkarer som ikke veit bedre?

Hvis du hadde abortert barnet ditt, hadde du ikke hatt barnet ditt. Du kunne ikke bli gravid 2 år senere og få barnet du aborterte, det fungerer ikke sånn. Alle barn er unike, verdifulle og spesielle. Og hvis man virkelig forstår det, så kan man ikke være for abort.

«Men hva med mor?». Hvis en soldat skal overleve i krig, er et greit å bruke et barn som skjold? Barnet er en uskyldig tredjepart, at mor «ikke ønsker barn» - fullstendig uavhengig av hvordan hun ble gravid, forandrer ikke det faktum at barnet faktisk har en verdi. Det er et lite barn, en liten person, som ikke kan noe for dette her i det hele tatt. Som aldri har gjort noen noe vondt i livet. Og som ikke fortjener å dø.

Anonymkode: 2c242...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det går an å ha flere tanker i hodet samtidig!

Jeg personlig hadde ikke klart å ta abort, men det er fordi jeg er i et stabilt forhold og barn har vært en gave og ikke en krise, vi har fire stykker.

Men jeg skjønner da at verden kan være ganske annerledes for andre. Det kan være utallige grunner til at en kvinne ønsker abort, og er det en ting jeg vet så er det at alle barn fortjener å være ønsket.

Anonymkode: 37392...a26

Skrevet

Det er jo du som stikker hodet ned i sanden her, som ikke klarer å se at det noen ganger er det til det beste å ikke pine barnet gjennom skader og diagnoser som som knapt er forenelig med liv.

Anonymkode: 43f4f...6e5

Skrevet

Herlig. 

Har 3 barn. Med din logikk burde jeg hatt 5. Tatt abort to ganger fordi det overhodet ikke passet. Angrer ikke et sekund 

Anonymkode: e1791...c29

Skrevet

Om noe er jeg enda MER for abort etter at jeg har fått barn enn jeg var før. For nå vet jeg hvor tøft det kan være, selv når barnet er (mer eller mindre) friskt, hvor sliten man kan bli, hvor mye penger det koster, hva det krever av oppfølging +++. Jeg har også blitt langt mer ydmyk. Selv om JEG ikke har tatt abort (flaks - det er mange omstendigheter som kunne ført til at jeg hadde tatt det valget, men de tingene skjedde aldri), betyr ikke det at jeg ikke skjønner at det kan være riktig for ANDRE. Det er forskjell på å ta et valg selv, og å nekte andre å ha et valg! 

Forøvrig er jeg enig med deg angående tvillingabort - et liv er et liv, samme om det er en eller to (eller tre) i magen - men vi har kommet fram til ulike konklusjoner. Prinsipielt sett er det det samme som annen selvbestemt abort før uke 12. Det er ikke alle som føler de makter to barn på en gang, og det må man respektere. Det valget tar de best selv. 

Anonymkode: 4a871...103

Skrevet

Jeg har tre barn blir jeg gravid tar jeg abort. Jeg orker ikke et høyrisikosvangerskap. Hvorfor skal jeg sette mitt liv på spill og kanskje frarøvet de tre barns jeg har deres mor?

Synes du fremstår som lite reflektert i denne saken. Kvinner må får bestemme over sin kropp. Og ting som ikke lever på egenhånd er parasitter hos mor. 

Anonymkode: 5d4e2...4af

Skrevet

Veldig få mennesker er vel for abort - om de har barn eller ikke.

Mange av oss er derimot for selvbestemt abort. Noen ganger må  folk velge mellom to onder, og da skal retten til å bestemme hvilket onde som er minst ligge hos den som faktisk påvirkes av valget. Noen ganger er livet slik, at det ville være til stor ulempe å få barn. Etter voldtekt, ved veldig ung alder på mor,  dersom fosteret har skader som er uforenelige med liv m.m.

Skrevet
2 minutter siden, Ulydia2 skrev:

Veldig få mennesker er vel for abort - om de har barn eller ikke.

Mange av oss er derimot for selvbestemt abort. Noen ganger må  folk velge mellom to onder, og da skal retten til å bestemme hvilket onde som er minst ligge hos den som faktisk påvirkes av valget. Noen ganger er livet slik, at det ville være til stor ulempe å få barn. Etter voldtekt, ved veldig ung alder på mor,  dersom fosteret har skader som er uforenelige med liv m.m.

Enig. Det er vel ingen som er for abort i den forstand at de mener det er en positiv ting. Vi har ikke noe alternativ til selvbestemt abort. Da er vi tilbake til strikkepinnenes og kvakksalverne tid. Min mor fortalte om en ung jente som døde i nabolaget; dette var etter et inngrep utført av en klok kone..

Jeg er enig med hi i spørsmålet om tvillingabort, det syns jeg er grotesk. Men der er jeg nok farget av å være tvillingmamma...

Skrevet

Jeg undrer meg mer over hvordan noen kan være mot abort! Hvordan er det mulig å ikke forstå at det er forskjell på et foster og et barn? Hvor lite empatisk er man når man ikke klarer å sette seg inn i andre mennesker sin situasjon? Og ikke klarer å forstå at deres utgangspunkt for en uønsket graviditet ikke er den samme som sin egen? At man ikke forstår at alternativet til selvbestemt abort er strikkepinner og det som være er?

og det er forunderlig at ikke alle disse som mener kvinner skal bære frem alvorlig syke barn ikke er fosterforeldre/ adopterer er par tre stykker av disse syke barna! Er du Hi klar over hvor vanskelig det er for barnevernet å finne fosterhjem til syke barn?

Skrevet

Må være fantastisk å leve i en slik svart/hvit verden som du gjør HI.

Mitt valg om abort var det vanskeligste og samtidlig det enkleste valg jeg har gjort i mitt liv. Jeg valgte abort netopp fordi jeg hadde barn fra før. Barn som måtte skånes for opplevelsen av en dødssyk lillebror som i verste fall vil dø kort etter fødselen på en grusom måte. Jeg må for altid leve med den beslutning jeg tok og mennesker som deg er flinke til å legge sten til byrde ved å stemple mitt valg som forkasteligt. Håper for din skyld du aldrig kommer til å stå overfor et slik valg.

Anonymkode: 043d5...778

Skrevet

...fordi man med alder og erfaring evner og se at verden ikke er sort/hvitt. 

(Mor til 2barn, helsepersonell og 35år)

Anonymkode: 3bda3...bf1

Skrevet

Altså, hvem er du til å bestemme at en graviditet har høyere verdi enn livene graviditeten påvirker? Retten til abort er mye mer sammensatt enn å frarøve et lite barn livet. 

Hadde jeg blitt gravid nå, hadde jeg tatt abort nettopp på grunn av barna jeg har. Jeg ønsker ikke og er ikke på en plass i livet, der et nytt barn hadde vært gunstig, verken for meg eller resten av familien. 

Noen ganger kan abort være mer skånsomt for alle enn det ville være at et barn, uansett grunn, blir påtvunget satt til verden. Det nytter ikke å dvelende hvilket liv dette barnet kunne hatt. Selvsagt kunne det blitt til et flott barn. Mest sannsynlig ville det levd et «vanlig» liv, hva nå enn det er, men det er et poengløst tankeeksperiment. Barnet kunne dødd i mors liv nærmere fødselen, det kunne vært født med osteogenesis imperfecta, det kunne fått kreft i en alder av 2 eller blitt kjørt i hjel i en alder av 7. Det kunne kommet til foreldre som ikke evnet å ta vare på barnet slik det fortjener, slik at det vokser opp under fysisk og psykisk mishandling. Kanskje hadde det blitt en narsissistisk psykopat som velger å drepe andre mennesker. Det er irrelevant. 

Hvordan jeg elsker og setter pris på de barna jeg har, er helt frakoblet mitt forhold til abort. Barna mine har vært ønsket, og jeg forbeholder meg retten til å ikke bli påtvunget barn jeg ikke ønsker. 

Hvor mange celler barnet må bestå av før det får verdi, er subjektivt. Hvordan tolke verdi? Det er absurd å påstå at de fleste som er for selvbestemt abort anser embryoet som en dum, verdiløs celleklump. 

Jeg sier ikke at det å avbryte et svangerskap er et enkelt valg, men svangerskapet i seg selv er kun en liten del av problemstillingen. Barna skal ivaretas følelsesmessig, fysisk, økonomisk. 

Det å bruke barn som fysiske skjold for soldater i krig, er en så hinsides sammenligning med å abortere fostre. Fostre er ikke levedyktige før uke 23 - med enormt mye hjelp. Et barns verdi før fødsel kan bare ikke sees i forhold til et barn som allerede er født. En abort har ingenting med å gjøre om fosteret fortjener å dø eller ikke. Fosteret er ingen martyr som ofrer seg i egoismens navn. Det å fjerne fosteret er et valg mor må kunne ta uten at andres moralske dilemmaer skal være rettesnoren. I Norge har vi heldigvis fornuftige regler rundt abort, og et mer restriktivt lovverk er ikke til noens beste.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan mennesker som har barn være for abort? Hvordan kan de mene at det er greit å drepe barn i mors mage? Hva med tvillingabort; mange er for «vanlig» abort, men imot tvillingabort. Men det er overhodet ingen forskjell på det; du fratar et barn livet uansett. Det er det det handler om.

Jeg forstår ikke hvordan mødre, og fedre, kan tenke hvor heldige de er som har barn, hvor mye de verdsetter barna sine, hvor glade i barna sine de er og kjenne på hvor verdifulle barna er, men samtidig sitte på Internett, eller i en diskusjon med noen utenfor Internett, og skrive at barna i mors mage er verdiløse. Dumme, verdiløse celleklumper!

Er det mulig å stikke hodet så langt ned i sanden? Og ignorere livet, og verden så til de grader? Er fornektelse den eneste måten å overleve på, for enkelte? Eller er de kun uvitende stakkarer som ikke veit bedre?

Hvis du hadde abortert barnet ditt, hadde du ikke hatt barnet ditt. Du kunne ikke bli gravid 2 år senere og få barnet du aborterte, det fungerer ikke sånn. Alle barn er unike, verdifulle og spesielle. Og hvis man virkelig forstår det, så kan man ikke være for abort.

«Men hva med mor?». Hvis en soldat skal overleve i krig, er et greit å bruke et barn som skjold? Barnet er en uskyldig tredjepart, at mor «ikke ønsker barn» - fullstendig uavhengig av hvordan hun ble gravid, forandrer ikke det faktum at barnet faktisk har en verdi. Det er et lite barn, en liten person, som ikke kan noe for dette her i det hele tatt. Som aldri har gjort noen noe vondt i livet. Og som ikke fortjener å dø.

Tror du alternativet til 15000 aborter (ca antall aborter i Norge per år) er 15000 lykkelige barn med glade velfungerende mødre i gode livssituasjoner? 

Soldat og barn som skjold, du er ikke riktig vel bevart.

Venstre og FrP får vise hva de står for og hindre Høyre og KrF å kødde dette til. Vet ikke hvem som er mest maktkåt, Solberg eller Ropstad. 

Anonymkode: dce6c...a96

Skrevet

Jeg hadde tatt abort om jeg ble gravid nå. Jeg har 2 barn fra før og det er så vidt jeg holder hodet over vannet. Et barn fortjener ikke å komme til en mamma som ikke vil klare det. Jeg gir alt jeg har og pluss litt til for de jeg har, men det koster mye. Og jeg har rett og slett ikke mer å gi et tredje barn. Så av hensyn til mine allerede 2 barn, meg selv og et eventuelt nytt barn så hadde det ikke gått.

Selvinnsikt og empati er en fin ting og det tror jeg du ikke forstår hi.

Anonymkode: 902a4...eb0

Skrevet

Så du synes det er mer humant å føde et barn som vil ha handikap og funksjonshemninger som gjør at det vil lide av smerter hele livet? Aldri kan være som andre barn?

Eller hva med barn av rusmisbrukere? Har du sett hvordan en del slike barn lider? 

Hva med en 16- åring som blir uønsket gravid selv om hun har brukt prevensjon. Synes du hun skal tvinges til å føde frem barnet, selv om det kanskje er best for både mor og barn at det tas abort?

Verden er allerede overbefolket, så vi skal være glade for at dette er en mulighet som finnes i enkelte situasjoner. Du er vel ikke i mot prevensjon også? 

Anonymkode: b023e...f9d

Skrevet

Fordi abort ikke dreier seg om å drepe barn man allerede har fått. Å avbryte et svangerskap er å avslutte noe som ikke har begynt. 

Poenget er at du skal ha rett til å bære frem de barna du ønsker, og jeg skal ha rett til det samme. Men vi skal også begge selv kunne vurdere hvor mange det er, uten at utenforstående forståsegpåere tror de vet best.

Du er neppe feilfri. Ta valg som er riktige for deg - men ikke tro det gir deg noen rett til verken å bestemme for andre, eller dømme dem.

Anonymkode: dd8ed...070

Skrevet

Her har jeg begynt å få et mer nyansert syn på abort med årene. Jeg er egentlig i mot abort, men er moden nok til å se at abort kan være gunstig i enkelte situasjoner.

Det må aldri bli som i enkelte Sør Amerikanske land, med 40 års fengsel for en spontanabort.

Er det fare for mor eller fosteret sitt liv, eller incest /voldtekt, bør det kunne være en mulighet til abort

Selv hadde jeg ikke tatt abort ved Down syndrom. Da det er så mange andre sykdommer og syndromer/kromosomfeil som er så mye verre en Down syndrom.

Skrevet

Jeg kunne hatt ett barn med et syndrom som ville gjort henne pleietrengende resten av livet hennes, og lengre enn jeg hadde levd. Hun ville dermed nesten garantert levd store deler av livet på institusjon. Vi ville neppe maktet flere barn, da de i småbarnstiden omtrent bor på sykehuset pga følgesykdommer.

Men nå har vi to barn. To friske. De ville ikke blitt laget hvis jeg ikke tok abort for 8 år siden. Jeg har aldri angret, fordi valget var gjennomtenkt.

Det er så enkelt å være i mot abort og sorteringssamfunn. Men da vet de virkelig ikke hva de snakker om.. 

Anonymkode: 86d03...84e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne hatt ett barn med et syndrom som ville gjort henne pleietrengende resten av livet hennes, og lengre enn jeg hadde levd. Hun ville dermed nesten garantert levd store deler av livet på institusjon. Vi ville neppe maktet flere barn, da de i småbarnstiden omtrent bor på sykehuset pga følgesykdommer.

Men nå har vi to barn. To friske. De ville ikke blitt laget hvis jeg ikke tok abort for 8 år siden. Jeg har aldri angret, fordi valget var gjennomtenkt.

Det er så enkelt å være i mot abort og sorteringssamfunn. Men da vet de virkelig ikke hva de snakker om.. 

«Det er så enkelt å være i mot abort og sorteringssamfunn. Men da vet de virkelig ikke hva de snakker om.. «

Hva vet du om det? Du tok abort du så da vet du vel ikke selv hva du snakker om..

Anonymkode: e81f5...19b

Skrevet

Etter min mening har ikke et foster på 12 uker så mye mer menneskeverd enn det nylig befruktede egget som aborteres ved bruk av spiral eller angrepille. Verdien av et menneske stiger helt frem til tjueårene før den begynner å falle igjen.

Anonymkode: 0d5c4...28c

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

«Det er så enkelt å være i mot abort og sorteringssamfunn. Men da vet de virkelig ikke hva de snakker om.. «

Hva vet du om det? Du tok abort du så da vet du vel ikke selv hva du snakker om..

Jeg vet mye om syndromet vi valgte vekk. Og viktigere, hvor mye det påvirker livskvaliteten til barnet, og familien rundt. Da den er genetisk så har vi sett hvordan familien har strevd. Sykehusinnleggelser månedlig, sondemat, ppt, ørten skoleåret, sosiale vansker, utagering, fysiske vansker, Skilsmisseraten er skyhøy for foreldrene som har barn med spesielle behov.

Hi og du er sikkert supermennesker som hadde taklet alt dette og mer til, perfekte som dere er.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er faktisk veldig for selvbestemt abort i Real life også altså. Ikke bare på nett.

Litt kjedelig å måtte være den som realitetsorienterer deg, men er foster er ikke et lite barn, en liten person. Det er noe som har potensialet til å bli dette. Det er en vesentlig forskjell på dette!

Og jeg må bare beklage, men etter å ha lest innlegget ditt igjen, så opplever jeg at du er naiv, kunnskapsløs og muligens ikke så veldig smart.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det går an å være så lite reflektert at en er i mot selvbestemt abort. Da kan en umulig ha særlig empati eller ha forstått omsorgsoppgaven en har ovenfor egne barn fullt ut.

Anonymkode: 49632...f99

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet mye om syndromet vi valgte vekk. Og viktigere, hvor mye det påvirker livskvaliteten til barnet, og familien rundt. Da den er genetisk så har vi sett hvordan familien har strevd. Sykehusinnleggelser månedlig, sondemat, ppt, ørten skoleåret, sosiale vansker, utagering, fysiske vansker, Skilsmisseraten er skyhøy for foreldrene som har barn med spesielle behov.

Hi og du er sikkert supermennesker som hadde taklet alt dette og mer til, perfekte som dere er.

At skilsmisseraten er skyhøy for foreldre som har barn med spesielle behov stemmer virkelig ikke. 

«To norske studier som er gjennomført av Ingstad og Sommerscild (1984) og Lundeby og Tøssebro, 2008, viser til en lavere forekomst av skilsmisser i familier som har barn med funksjonshemming.»

og btw du aner virkelig ikke noe om meg eller mine, men ja. Jeg takler det og mer til faktisk!

Skrevet

Har ikke lest svarene, men jeg ville nok aldri tatt abort selv. Er imot abort. Alikevel har jeg tiltro til at andre mennesker selv ser sine begrensninger, og respekterer at de syns det er det beste både for seg selv, omgivelser og barnet.

Anonymkode: 75641...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...