Gå til innhold

HPV-vaksinen under Vaksiner på helsenorge.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp inne på min datter, og oppdaget at hpv vaksinen kun er ført opp som "HPV-infeksjon". Ingen informasjon om hvilken vaksine hun har fått. Det finnes 3 forskjellige vaksiner mot hpv, der en beskytter kun mot 2 hpv virus, den andre mot 4 hpv virus, og den tredje varianten, som beskytter mot 9 hpv virus. Hvorfor står det ingenting om hvilken vaksine de har tatt? Jeg mistenker at grunnen er fordi norske barn kun blir tilbudt den rimligste vaksinen gjennom vaksinasjonsprogrammet, og at dette er en måte å skjule at det er stor forskjell på vaksinene. Vi har selv betalt for vaksinen, så jeg vet at min datter har fått den beste vaksinen, men finner det rart at vaksinasjonskortet ikke viser hva den enkelte er vaksinert mot. Det er jo hele poenget med vaksinasjonskort.

Anonymkode: 6c059...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare jeg som reagerer på dette? Prøvde å sende en E-post til folkehelseinstituttet, men fikk ikke svar en gang. Virker som dette skal ties i hjel. Det kommer vel til å bli en fin dokumentar på tv om noen år. Hvordan Norge valgte den billigste vaksinen, og hvor mange som har måttet lide for det. På toppen av alt, så skjuler de hvilken vaksine som er blitt gitt, slik at det blir vanskelig for den enkelte å vite hvilken vaksine de har fått. Utrolig at ikke flere reagerer. En ting er å ikke ville betale for den beste vaksinen, men å ikke dokumenter hva den enkelte har fått er jo skandale.

Skrevet

I år ble de vaksinert med cervarix iallfall, den som beskytter mot 2 virus. 

Skrevet
14 minutter siden, gresskar skrev:

I år ble de vaksinert med cervarix iallfall, den som beskytter mot 2 virus. 

Det stemmer. Det er den de har begynt å bruke, for den er billigest. Men det som er rart er at de ikke kan skrive i vaksinasjonskortet hvilken vaksine barna har fått. I vaksinasjonskortet står det bare vaksine mot hpv-infeksjon. Og da vet en jo ikke hvilken vaksine som er blitt brukt. Vesentlig forskjell om en har fått vaksine mot 2 hpv virus eller mot 9 hpv virus. Og er jo nyttig informasjon for barna når de blir eldre.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. Det er den de har begynt å bruke, for den er billigest. Men det som er rart er at de ikke kan skrive i vaksinasjonskortet hvilken vaksine barna har fått. I vaksinasjonskortet står det bare vaksine mot hpv-infeksjon. Og da vet en jo ikke hvilken vaksine som er blitt brukt. Vesentlig forskjell om en har fått vaksine mot 2 hpv virus eller mot 9 hpv virus. Og er jo nyttig informasjon for barna når de blir eldre.

Jeg vet ivetfal hvilken vaksine min datter har fått 

Idiotisk at det skal stå på pengene. 

Anonymkode: 36c45...600

Skrevet

Siden det er ulike typer hpv-vaksine så vil jeg tro det er brudd på loven om helsepersonell ikke dokumenterer i journal hvilken type som blir gitt, HI. Har du ork til å ta det videre, så gjør det - det er viktig.

Mye kan sies om disse vaksinene, men skal de gis må helsepersonell gjøre det korrekt, noe som også er viktig mtp. forskningen videre på effekten av denne vaksinen. Hvis noen får en type og andre betaler for andre typer selv, og dette ikke differensieres i journalene, så kan forskningsresultatene bli feil også.

Anonymkode: 47d1f...32b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ivetfal hvilken vaksine min datter har fått 

Idiotisk at det skal stå på pengene. 

Anonymkode: 36c45...600

Vil du skatte mer? Det er nemlig de pengene det hele går av. Da bruker du stemmen din ved neste valg til å få kastet regjeringen.

Anonymkode: 61312...700

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siden det er ulike typer hpv-vaksine så vil jeg tro det er brudd på loven om helsepersonell ikke dokumenterer i journal hvilken type som blir gitt, HI. Har du ork til å ta det videre, så gjør det - det er viktig.

Mye kan sies om disse vaksinene, men skal de gis må helsepersonell gjøre det korrekt, noe som også er viktig mtp. forskningen videre på effekten av denne vaksinen. Hvis noen får en type og andre betaler for andre typer selv, og dette ikke differensieres i journalene, så kan forskningsresultatene bli feil også.

Slik jeg har forstått det, så gjør Helsepersonellet rett, problemet er at myndighetene har kun gitt mulighet til å registrere HPV-vaksinen i vaksinasjonskortet som "vaksine mot HPV infeksjon". Ingen info hvilken vaksine som er blitt gitt. I alle fall ikke i vaksinekortet til mine barn. Hadde vært supert om noen kunne sjekket inne på Helsenorge.no, om det er slik hos dere også. Det kan jo hende det er gjort feil hos oss, men tviler i grunn på det.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg har forstått det, så gjør Helsepersonellet rett, problemet er at myndighetene har kun gitt mulighet til å registrere HPV-vaksinen i vaksinasjonskortet som "vaksine mot HPV infeksjon". Ingen info hvilken vaksine som er blitt gitt. I alle fall ikke i vaksinekortet til mine barn. Hadde vært supert om noen kunne sjekket inne på Helsenorge.no, om det er slik hos dere også. Det kan jo hende det er gjort feil hos oss, men tviler i grunn på det.

Ok, da misforstod jeg litt. Jeg ville tatt det opp igjen med Helsedepartementet, for det er jo veldig viktig at det blir registrert riktig mtp. den forskningen som gjøres/vil bli gjort på denne/disse vaksinene fremover.

Jeg har ikke barn, så får ikke sjekket, men håper andre tar en sjekk.

Uansett, ikke gi deg på dette før du får et svar. Og når du får det - oppdater! :) Får du ikke svar på neste henvendelse heller, ta kontakt med en av helsejournalistene i en av de store nyhetsformidlerne, f.eks. nrk eller aftenposten eller en av de andre store avisene.

Skrevet

Jeg kan se om jeg får sjekket hva som står hos min, jeg betalte vaksine selv for å få Gardasil 9. 

Skrevet

Står det samme hos mitt barn også, selv om det tok Gardasil 9.

Skrevet
20 minutter siden, gresskar skrev:

Står det samme hos mitt barn også, selv om det tok Gardasil 9.

Prøv å send en E-post til fhi og spør om en foklaring du også. Dette er nok gjort for at ingen skal stille spørsmål med vaksinevalget til fhi. Etter hvert som barna vokser til så vil de kanskje sammenligne med hverandre, og da ser det ut som alle har fått den samme vaksinen, og svært få tenker mer over det.

Skrevet

Fant nettopp ut at en kan se under «Helseregistrene», isteden for «vaksiner» inne på helsenorge.no, og DER! står det hvilken vaksiner de har fått, samt hvilken hpv virus de er beskyttet mot 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...