Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 På hvilke områder i samfunnet mangler vi likestilling mest og hva burde prioriteres høyest? Anonymkode: b664a...ba9
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 Arbeidslivet Anonymkode: dda98...504
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 Svigermødre som ikke har lært guttene å ta ansvar for is og hjem. Skolen som har helt ulike forventninger til gutter og jenter. Pressen som fokuserer på hvordan kvinnelige ledere klarer å kombinere lederrollen med familieliv, men ikke har den samme problemstillingen med menn, som fokuserer på kvinners antrekk og menns meninger osv. Arbeidsgivere som forventer at kvinner kan tilbys lavere lønn enn menn. Redsksps og maskinprodusenter som forventer at kundene er 180 cm høye og har hender og styrke som en gjennomsnittsmann. Helsevesenet som bruker mer midler på typiske mannsykdomer enn kvinnesykdommer. Mf Anonymkode: 454b9...d13
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anonymkode: 454b9...d13 Svigermødre som ikke har lært guttene å ta ansvar for is og hjem. Har de ikke? og hvorfor distanserer du deg fra dette da du på et likestillingsspørmål heller burde sagt. Kvinner som ikke har lært guttene å ta ansvar for hus og hjem. Vi har som kjent ikke et barne og svigermordepeartement. Skolen som har helt ulike forventninger til gutter og jenter. Litt vagt, tror jeg er enig med deg. Pressen som fokuserer på hvordan kvinnelige ledere klarer å kombinere lederrollen med familieliv, men ikke har den samme problemstillingen med menn, Helt enig. ..som fokuserer på kvinners antrekk og menns meninger osv. Har sett dette, gjaldt Erna tror jeg. Ser lite av dette. Leser mest DN E24 selv. Arbeidsgivere som forventer at kvinner kan tilbys lavere lønn enn menn. Jeg tror faktisk ikke det stemmer. Man burde ikke sammenligne all lønn for menn med all lønn for kvinner. Kvinner velger mer tradisjonelle yrker desto mer likestilt samfunnet blir Å klandre samfunnet for kvinners rett til å fritt velge yrker hvor de omgås mennesker og tjener mindre, er ikke mangel på likestilling, det er beviset på frihet. Ikke ønsker vi kommunisme med like lønn til alle. Dersom kvinner vil ha høyere lønn, må de også ta høyere risiko i oljesektoren f.eks. 95% av de som dør på arbeidsplassen er menn. Er det et tegn på manglende likestilling? Burde vi kjønnskvotere kvinner i døden og sørge for at resultatet blir mer likt når det kommer til lønn mellom kjønnene? Her taler kvinner for manglende lønn, men de søker seg ikke til jobbene og risikoen. Summen av all lønn i typiske kvinneyrker er lavere enn summen av all lønn i typiske mannsyrker. Der hvor det er ansatt 50/50 og menn tjener mer har du et likestillingsproblem. Redsksps og maskinprodusenter som forventer at kundene er 180 cm høye og har hender og styrke som en gjennomsnittsmann. Dette vet jeg lite om. Er ikke redskapene laget for å gjøre jobben? Er håndtakene så store? Er det faktisk kvinner som søker seg til disse jobbene, ref. oljesektoren eller søker de bare ikke pga dårlig tilrettelagte redskap? Jeg er usikker på om dette er et problem og om det isåfall er et likestillingsproblem. Hvem skal klandres for at det trengs styrken til en gjennomsnittsmann for et yrke og hva kan vi gjøre med det? Helsevesenet som bruker mer midler på typiske mannsykdomer enn kvinnesykdommer. Det stemmer Mf Anonymkode: 454b9.. Anonymkode: b664a...ba9
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #5 Skrevet 5. november 2018 Viktigst: Diskriminering ved barnefordelingssaker. Høyere utdanning hvor det er stor overvekt av jenter, samtidig som det i praksis kun er jenter som får særbehandling ved opptak pga. kjønn. Strengere straffer for menn sammenlignet med samme forbrytelse utført av kvinne. Kvinner tjener bare 93.1% av mennene Likestillingsloven som har til hensikt å "styrke kvinners stilling". Anonymkode: 35e98...db3
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 Utdanning, hvor kvinner utgjør 95% av studentene. For eksempel psykologi. Her må menn kvoteres inn. Så har vi IT-utdanning hvor det er 98% menn. Her må kvinner kvoteres inn, om så med makt. Det bør settes av (minst) 25% av studieplassene til det andre kjønn. Anonymkode: 580c4...377
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 16 minutes ago, Anonym bruker said: Viktigst: Diskriminering ved barnefordelingssaker. Høyere utdanning hvor det er stor overvekt av jenter, samtidig som det i praksis kun er jenter som får særbehandling ved opptak pga. kjønn. Strengere straffer for menn sammenlignet med samme forbrytelse utført av kvinne. Kvinner tjener bare 93.1% av mennene Kvinner tjener mindre fordi de jobber mindre, og velger seg til yrker i det offentlige som er dårligere betalt. Anonymkode: 580c4...377
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kvinner tjener mindre fordi de jobber mindre, og velger seg til yrker i det offentlige som er dårligere betalt. Anonymkode: 580c4...377 Det er også overvekt av småbarnsfedre som jobber overtid? Hvorfor? Da er det ikke så rart at det blir overvekt av mor som blir tildelt barna i barnefordelingssaker. Hvorfor er det slik at kvinner jobber mest ufrivillig deltid? Anonymkode: dda98...504
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: Det er også overvekt av småbarnsfedre som jobber overtid? Hvorfor? Da er det ikke så rart at det blir overvekt av mor som blir tildelt barna i barnefordelingssaker. Hvorfor er det slik at kvinner jobber mest ufrivillig deltid? Anonymkode: dda98...504 Fordi de velger yrker hvor det er slik. Anonymkode: 580c4...377
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 Svaret på spørsmålet i overskriften tror jeg er «i hodet». Det kreves holdningsendringer og bevisstgjøring. Jeg tror vi ubevisst forholder oss og snakker til gutter og jenter på ulikt vis, og vi forventer ulikt av barn/voksne avhengig av kjønn. Som min legevenninne sier; hennes mannlige kolleger blir spurt om faglige ting, hun blir gjerne spurt om å vanne begoniaen på pasientrommet. Kvinner blir også oftere bedt om å bake til tilstelninger på jobb, etc. Anonymkode: 6dfea...347
Hjertefru Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svaret på spørsmålet i overskriften tror jeg er «i hodet». Det kreves holdningsendringer og bevisstgjøring. Jeg tror vi ubevisst forholder oss og snakker til gutter og jenter på ulikt vis, og vi forventer ulikt av barn/voksne avhengig av kjønn. Som min legevenninne sier; hennes mannlige kolleger blir spurt om faglige ting, hun blir gjerne spurt om å vanne begoniaen på pasientrommet. Kvinner blir også oftere bedt om å bake til tilstelninger på jobb, etc. Anonymkode: 6dfea...347 Enig i dette. Det blir fortsatt blant mange sett som en selvfølge at fex daglig renhold og oppfølging av barn er kvinners hovedansvar, selv om begge jobber like mye. Dette er ikke bare menns tankegang. Like mye damer tenker sånn. Derfor tilpasser kvinner seg disse holdningene, velger jobber med mulighet for deltid, går ned i stilling osv. Det er i mange miljø også bred aksept for fex å benytte seg av sykefraværsordninger hvis det blir for mye med dobbeltarbeid...
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 Hvorfor ringer barnehage/ skole ALLTID til meg før mannen om noe har skjedd/ barnet er syk ell? Vi har ført opp mannen først, likevel ringer de meg. Mannen min og jeg har arbeid som krever like mye og vi tjener omtrent det samme. Likevel er det jeg som har full kontroll på logistikken i familien. Jeg lurer på om menn ikke evner å ha oversikt eller om de bare ikke gidder? For dette gjelder for alle (!) par jeg kjenner. Anonymkode: 62191...fed
Gjest Marihønne Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 Selv om Norge er et ganske likestilt land så er det nok holdningene som må bli forandret på. Lavtlønnede yrker er som regel typiske "kvinneyrker" Det burde vært høyere lønn på yrker som helsefag, barnehage, frisør etc med tanke på at de tjener mye dårligere enn andre yrkesfaglige yrker med akkurat like lang utdannelse. Burde også vært en holdningskampanje i forbindelse med rettsvesenet.. Straffen for voldtekt er alt for lav og kvinner opplever fortsatt spørsmål som hvilke klær de gikk med osv. Og en holdningskampanje i forhold til hva som blir forventet av kjønnene.. de er fortsatt slik at det hovedsakelig er kvinner som står for husarbeid osv selv om begge kjønn er ut i jobb. statistikk over seksuell trakassering viser at det er i størst grad kvinner som blir trakasserte ute i offentlighet og i arbeidslivet (selv om disse statistikkene er ganske unøyaktige da det er et mye større tabu for menn å rapportere om)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 Vi kunne gjerne begynt på lønn. Lik lønn for likt arbeid, for eksempel. Samt lønn etter utdanning, mange, både kvinner og menn, men særlig kvinner, med høy utdanning er grundig underbetalt. Anonymkode: 8a9aa...9ae
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ringer barnehage/ skole ALLTID til meg før mannen om noe har skjedd/ barnet er syk ell? Vi har ført opp mannen først, likevel ringer de meg. Mannen min og jeg har arbeid som krever like mye og vi tjener omtrent det samme. Likevel er det jeg som har full kontroll på logistikken i familien. Jeg lurer på om menn ikke evner å ha oversikt eller om de bare ikke gidder? For dette gjelder for alle (!) par jeg kjenner. Anonymkode: 62191...fed Det samme er det ved organisering av vennebesøk. Som regel er det mødrene som fikser dette, og til og med når fraskilte fedre skal ordne besøk i pappaukene kontakter de meg og ikke min mann. Mye har også blitt skrevet om «det tredje skiftet» som stort sett tilfaller kvinner. Ikke rart forskere finner at kvinners hjerner er langt mer aktive enn menns. Tenk på all støy de er skjermet fra, noe som tillater dem å konsentrere seg fullt og helt om én og én ting. Anonymkode: 6dfea...347
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Utdanning, hvor kvinner utgjør 95% av studentene. For eksempel psykologi. Her må menn kvoteres inn. Så har vi IT-utdanning hvor det er 98% menn. Her må kvinner kvoteres inn, om så med makt. Det bør settes av (minst) 25% av studieplassene til det andre kjønn. Anonymkode: 580c4...377 Kvoteres inn? Hvorfor det? Handler det ikke lenger om hvem som gjør det best, kan mest og er flinkest? Anonymkode: 0ef64...b0d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 I hele samfunnet. Det blir mindre og mindre av likestilling; det forventes at kvinner oppfører seg som menn, og at menn oppfører seg som kvinner. Menn skal dilte hjemme i 4 måneder med babyen imens mor jobber. Menn skal kvoteres inn i yrker kvinner er bedre egnet til, bare fordi de er menn. Kvinner skal kvoteres inn i andre yrker, fordi det er "for få kvinner der". Jeg hører ikke om noe mer diskriminerende enn å få studieplass eller arbeid på grunn av hvilket kjønn du har! Det er ikke likestilling å fravike fra de opplagte, urokkelige, biologiske forskjellene mellom kvinner og menn. Likestilling er å forholde seg til dem, å gi alle like muligheter, men samtidig ta hensyn til hvordan verden og samfunnet er og hvordan menneskenaturen er. Anonymkode: 0ef64...b0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå