Gå til innhold

Praksis i 5 år istedenfor VGS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å bli hudpleier, men lurer på om det fortsatt er sånn at man kan få et slags fagbrev ved å gå 5 år i praksis istedenfor å gå skole? Jeg har fullført 1. året helse- og sosialfag for over 10 år siden og fullførte ikke andre året til tross for 2 forsøk på grunn av sykdom. Har vært inne i Nav-systemet siden og er nå lei av å leve i sykdomsbobla og at ingenting skjer. 

Jeg har ganske dårlige minner fra skoletiden på grunn av ADHD. Ble ikke tatt på alvor da og fikk diagnosen i voksen alder, men har ikke funnet medisiner som hjelper på konsentrasjonen. 

Anonymkode: 338ad...dc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan man. 

Anonymkode: e0084...cdd

Skrevet

Du gidder ikke være syk lenger? 

Anonymkode: b8f6c...230

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du gidder ikke være syk lenger? 

Anonymkode: b8f6c...230

Sykdommen kan jeg jo ikke si fra meg, men hvordan jeg takler den og hva jeg gjør med livet mitt for å bidra til å få det bedre har absolutt et forbedringspotensiale. Jeg føler meg udugelig, verdiløs, flau, sett ned på... 

Anonymkode: 338ad...dc4

Skrevet

Men får du en fulltidsjobb som hudpleier uten utdannelse da?

Jeg skjønner at en barnehageansatt som har jobbet som assistent i over 5 år kan ta fagbrevet som barne- og ungdomsarbeider, eller at en som har jobbet som håndtlanger på et tømrer eller rørleggerlag kan gjøre det, men hudpleier?

Anonymkode: 72fda...184

Skrevet

Ta kontakt med fylkeskommunens opplærigskontor, de kan nok hjelpe deg videre. Selv om det er 5 år i jobb betyr det ikke at du kan jobbe med hva som helst, du må innom spesifikke punker innenfor de forskjellige fagområdene, og du må fortsatt opp til eksamen.

Anonymkode: 13cac...643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...