Gå til innhold

Har du tatt slankeoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne som snart er 30 år, jeg her to barn og vært sykelig overvektig i 10 år. Jeg la på meg over 30 kg da jeg ble gravid med første, og tok det aldri av meg, derimot la jeg på meg 25 kg til, men har nå gått ned i vekt pga jobb og min andre graviditet. Jeg veier nå 113 kg og er 173 høy. Jeg har prøvd alt, men bruker mat som trøstespising på kveldene når barna har lagt seg, og jeg klarer ikke å snu det. Jeg har mye problemer med depresjon, angst og sover dårlig, dette er pga en barndom fylt med mye psykisk og fysisk vold. 

Jeg er rett og slett lei av at alt skal være tungt, nå er jeg i jobb, men all tid går til barna når jeg er hjemme, har en baby og en på 10 år. Baby er krevende og trenger mamma sårt, så jeg prøver det jeg kan å prioritere meg selv, men gåturer med baby når hun skal sove i vogna, fører til at hun ikke sovner og jeg har ikke samvittighet til å hemme hennes aktivitet fordi at jeg trenger det.

Hele livet mitt er en lang historie, så ikke døm meg så fort.

Men spørsmålet er som følge, har du tatt slankeoperasjon? Angrer du? Fordeler, ulemper med det? og fikk du det dekt eller betalte du selv? Føler du at andre ser ned på deg etter at du tok operasjonen? Har du blitt mer aktiv og fått "livet" tilbake igjen?

Håper på svar fra deg som har gått igjennom slankeoperasjon, og håper på at ingen dømmer, livet er hardt nok som det er, og man prøver å gjøre det bedre.

Takker så mye på forhånd. 

Anonymkode: 0c485...619

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt slankeoperasjon. Angrer ikke. Har fått et nytt liv. Tok i 2010

Anonymkode: 12c55...ac1

Skrevet

Har møtt mange som har tatt det i forbindelse med jobben min. Noen får grusomme komplikasjoner, noen blir reoperert, noen får små plager, noen merker ikke at de er operert engang. Og en del legger på seg igjen. Det sitter i hodet og operasjonen snur ikke alltid på det. 

Anonymkode: ddb6f...5ff

Skrevet

Jeg var 109kg når jeg tok. Gikk ned til 57. Og har holdt meg her i mange år.

jeg sliter med at jeg ikke får nok vitaminer i meg. Er underernært, får ikke i meg nok mat. Men for meg er det bare små ting. Legen følger med meg så alt er under kontroll ☺️ Jeg angrer ikke! Fått helt nytt liv. Det er gøy å trene. Det er gøy å leve ! 

Men du må regne med løshud. Men det kan opereres. Men blir såklart arr. 

Jeg fekk det dekket. 

(Om du har baby, må du slutte å amme før  dei opererer deg)

går nok 1-2 år før du blir operert fra legen sende inn henvisning.

Anonymkode: 82c7c...d60

Skrevet

Du skriver at du bruker mat som trøst. Dette er noe som sitter i hodet, og en operasjon vil ikke endre dette "behovet" ditt for trøst. Kan ikke helt se for meg poenget med en såpass omfattende operasjon før du har fått psyken mer på plass. 

Anonymkode: 8b09d...4b4

Skrevet

Trøstet meg med mat jeg også ... 

Tok sleeve operasjon 😊... nytt liv ..  men må fremdeles passe på hva jeg spiser .. men lettere å holde seg nede i vekt .. 

Anonymkode: 6d177...15e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt slankeoperasjon. Angrer ikke. Har fått et nytt liv. Tok i 2010

Jeg fikk det dekket. Tok sleeve. Helt supert. Men må hele tiden kjempe for å holde vekten. Er "Mye jobb", en operasjon holder degikke evig slank. Det er bare et hjelpemiddel 

Skrevet

Facebook :  slankeoperasjon 

Anonymkode: ecca1...f73

Skrevet

Prøv lavkarbo før du gjør det, da er du mett lenge og mister søtsuget 😊 Last ned Lifesum appen og les deg godt opp før du starter. Jeg har gått fra 109 til 106 på to uker nå og kjenner dette er noe jeg kan leve med

Anonymkode: f6314...9c7

Skrevet

Ja, i 2013. Betalte selv.  Historie som ligner din. Angrer ikke et sekund. 

Har komplikasjoner,  i form av vansker med å spise mange matvarer og nok til at det er sosialt akseptabelt,  en del "kontrollert oppkast" (blir dårlig, må kaste opp før det kommer seg), må kompensere folat, b12 og d-vit med tilskudd. 

Men fullkomment verdt det. Relativt stabil, normal vekt. Mat er ikke en viktig greie lenger, og det er ikke noe opplevd behov å erstatte den med andre emosjonsregulatorer. Men jeg har hatt en parallell terapiprosess, for sikkerhets skyld, knyttet til barndomstraumene - nettopp fordi jeg var redd for at jeg kunne finne på å erstatte en ting med noe annet.  

Anonymkode: 74961...e81

Skrevet

Jeg tok sleeve i 2014 og angrer ikke et sekund. Gått fra 101 kg til 64. 

Har vært litt opp og ned i vekt, la på meg 10 kg under en depresjon, men disse er nå borte. Spiser vel litt for lite, men er frisk og har energi. 

Jeg betalte selv da jeg ikke hadde høy nok BMI eller noen medisinske ting som tilsa at jeg skulle trenge operasjon. 

Alt sitter i hodet, det er ikke en quick fix som mange tror. En raser ned i vekt i starten, men en må jobbe for å holde seg der. 

Lykke til uansett hvilket valg du tar. 

Anonymkode: d5e75...e6a

Skrevet

Jeg tok gastric bypass for 7 måneder siden. Har gått ned 40 kg. Er kjempefornøyd! Ingen bivirkninger så langt og alle blodprøver er finne. Bruker baricol daglig, spesielt vitamintilskudd for slankeopererte. Angrer kun på at jeg ikke gjorde det før. Helsen er bedre nå og alt er lettere. Har hatt flere ryggoperasjoner og mye smerter. Smertene forsvant da jeg gikk ned i vekt. 

Anonymkode: e68ff...22c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en kvinne som snart er 30 år, jeg her to barn og vært sykelig overvektig i 10 år. Jeg la på meg over 30 kg da jeg ble gravid med første, og tok det aldri av meg, derimot la jeg på meg 25 kg til, men har nå gått ned i vekt pga jobb og min andre graviditet. Jeg veier nå 113 kg og er 173 høy. Jeg har prøvd alt, men bruker mat som trøstespising på kveldene når barna har lagt seg, og jeg klarer ikke å snu det. Jeg har mye problemer med depresjon, angst og sover dårlig, dette er pga en barndom fylt med mye psykisk og fysisk vold. 

Jeg er rett og slett lei av at alt skal være tungt, nå er jeg i jobb, men all tid går til barna når jeg er hjemme, har en baby og en på 10 år. Baby er krevende og trenger mamma sårt, så jeg prøver det jeg kan å prioritere meg selv, men gåturer med baby når hun skal sove i vogna, fører til at hun ikke sovner og jeg har ikke samvittighet til å hemme hennes aktivitet fordi at jeg trenger det.

Hele livet mitt er en lang historie, så ikke døm meg så fort.

Men spørsmålet er som følge, har du tatt slankeoperasjon? Angrer du? Fordeler, ulemper med det? og fikk du det dekt eller betalte du selv? Føler du at andre ser ned på deg etter at du tok operasjonen? Har du blitt mer aktiv og fått "livet" tilbake igjen?

Håper på svar fra deg som har gått igjennom slankeoperasjon, og håper på at ingen dømmer, livet er hardt nok som det er, og man prøver å gjøre det bedre.

Takker så mye på forhånd. 

Jeg har ikke tatt operasjon, men kjenner også til mange som har tatt operasjonen og alle har fått den dekket. Noen har fått den pga overvekt, andre pga andre sykdommer som diabetes, eller arvelige alvorlige sykdommer i tillegg til litt overvekt.

Jeg har også fire i familien som har hatt en mini gastric bypass. Alle har fått komplikasjoner og en av de har ikke fått tatt løshuden fordi h*n ikke klarer å legge på seg igjen og er undervektig. 

To av de har hatt flere komplikasjoner som har krevd nye operasjoner og andre operasjoner. To av de har blitt alvorlig psykisk syk etter inngrep og 3av fire endte opp som uføre etter operasjon. 

Den ene av de fire, klarte aldri å ta av etter operasjon, fordi matlysten tydeligvis ikke forsvant med operasjonen, så  her ble det spist alt annet enn det som var tillatt og personen er nå syk pga overspisingen. 

Legen til det ene familiemedlemmet hadde sagt at slankeoperasjon alltid var siste utvei. Personlig hadde jeg ikke våget å ta en slik operasjon, da jeg har forstått det slik at flesteparten får livslange komplikasjoner.

Bare det å måtte ta haugevis med vitaminpiller hver dag for å i det hele tatt kunne fungere, synest ikke jeg noe om. Og det er noe som alle slankeopererte må ta. 

En av de tre i familien har et så godt som normalt liv etter operasjonen, hvis man ser bort fra at psyken har fått seg en alvorlig knekk. 

De som får innvilget slankeoperasjon, må gjennom et opplegg før operasjonen utføres og det tar ca 2 år fra man er henvist til man får tatt operasjon. Da må man på både kurs og samtaler med psykolog, samt prøve å gå ned visse antall kilo. 

Anonymkode: a454e...018

Skrevet

Hi her. 

Takk for tilbakemelding. Noen av dere er temmelig krasse i kommentarene, noe jeg ikke skjønner noe av siden det faktisk ikke er deres valg. 

Men anyway, en slankeopperasjon er siste utvei for meg, jeg har gått i terapi i 1 år av forskjellige årsaker og skal prøve nå å kastlegge hva jeg spiser og se om jeg får til å snu en siste gang. Problemet mitt er at, triggeren for at jeg spiser usunt er så nært meg i hverdagen og jeg har Ingen valg enn å vente til det forsvinner eller jeg forsvinner fra det. Det er tungt og jeg skjønner at mange opplever komplikasjoner, men flesteparten som opplever det, har jeg inntrykk av går utenom det som er anbefalt av å spise for mye og feil mat. Jeg er klar over at det krever egeninnsats. Men jeg skal prøve en gang til, og se om jeg får til å snu. 

Takk for tilbakemelding og god helg. 

Skrevet

Hi her. 

Takk for tilbakemelding. Noen av dere er temmelig krasse i kommentarene, noe jeg ikke skjønner noe av siden det faktisk ikke er deres valg. 

Men anyway, en slankeopperasjon er siste utvei for meg, jeg har gått i terapi i 1 år av forskjellige årsaker og skal prøve nå å kastlegge hva jeg spiser og se om jeg får til å snu en siste gang. Problemet mitt er at, triggeren for at jeg spiser usunt er så nært meg i hverdagen og jeg har Ingen valg enn å vente til det forsvinner eller jeg forsvinner fra det. Det er tungt og jeg skjønner at mange opplever komplikasjoner, men flesteparten som opplever det, har jeg inntrykk av går utenom det som er anbefalt av å spise for mye og feil mat. Jeg er klar over at det krever egeninnsats. Men jeg skal prøve en gang til, og se om jeg får til å snu. 

Men hva er det som gjør at du tror triggeren automatisk forsvinner etter en operasjon? 

Anonymkode: 8b09d...4b4

Skrevet

Hi her. 

Var ikke meningen å være frekk i svaremåte, men spør man her inne får man gjerne svar på både det man spør om og det man ikke spør om.

jeg liker å være ærlig når jeg svarer og i.o.m at jeg stort sett bare har dårlige erfaringer i form av at en hel familie har tatt operasjonen, og det har mer eller mindre gått skeis, så velger jeg å si det som det er.

men selvfølgelig, det finnes et hav av folk som har tatt de samme operasjonene og som det har gått helt fint med :) 

og du kan fint være en av de som kommer ut av dette , uten en eneste komplikasjon.

som du skriver , operasjon er siste utvei og når du er kommet til den konklusjonen og er fit for fight, så er det nok det som er riktig for deg, uansett hva andre måtte synest og mene om den saken og uansett hvor dårlig erfaring andre har av denne type operasjon. 

Lykke til :) 

Anonymkode: a454e...018

Skrevet

Effekten av operasjonen blir vel borte etter ca 2 år, så må du gjøre jobben selv.

Fakta er at flere har god effekt av å bruke denne tiden på å legge om vanene sine, og flere klarer holde vekten nede etter en sånn operasjon enn av de som har gått ned på egenhånd.

Men operasjonen har helt klart noen negative bivirkninger også, så man må tenke seg godt om, og det må være siste utvei.

Om du har en "trigger i nærheten" bør du jobbe med det, for den triggeren kommer vel til å være der etter operasjonen også?

Jeg kjenner tre stykker som er operert, en er feitere enn noen gang og har gått opp alt sammen igjen, en har gått opp omtrent halvparten av det han gikk ned og siste har forblitt slank.

Anonymkode: 34830...5a5

Skrevet

Nei . og vil heller aldri gjøre det, noen sliter resten av livet med mat og sliter med deprasjon og slik

Anonymkode: 13de3...894

Skrevet

Jeg tok gastric bypass i 2017. Angrer ikke et sekund. Jeg er en av de heldige som ikke har hatt noen bivirkninger, og har fått livet mitt tilbake. Jeg tar kalsiumtabletter, multivitaminer og b12-injeksjon hver tredje måned. Ikke noe stress eller hokus pokus. Vet om andre som har vært uheldige og fått komplikasjoner/blitt underernært/gått opp igjen i vekt, det er umulig å vite på forhånd hvem det vil gå bra med, dessverre. 

Anonymkode: e34fe...8b7

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv lavkarbo før du gjør det, da er du mett lenge og mister søtsuget 😊 Last ned Lifesum appen og les deg godt opp før du starter. Jeg har gått fra 109 til 106 på to uker nå og kjenner dette er noe jeg kan leve med

Anonymkode: f6314...9c7

Det er væske du har kvittet deg med, nå som du spiser mindre karbo, ikke fett (siden du reklamerer med hvor stort vekttap du har hatt på lavkarbo). Mange tror at ting går knallbra i starten, og er ikke klar over hvorfor.

Skrevet

Jeg har to venninner som begge har tatt slankeoperasjoner. Den ene gikk ned 60 kg i vekt, men dessverre opp igjen alt etter ca 5 år. Nå har hun gått ned igjen 20 kg, men er veldig stor.

Den andre venninna mi har det gått enda verre med. Hun gikk ned i vekt og ble slank, men fikk veldig mye bivirkninger. Oppkast og diaré, store magesmerter, svimmelhet og dumping. Hun ble etterhvert ufør og måtte slutte med hobbyene sine, mistet hele sitt sosiale liv. I sommer endte hun sitt eget liv:'(

Dette er nok et svar du ikke vil ha. Men prøv ALT før du vurderer operasjon. Det er ikke alltid verdt det. 

Anonymkode: b865d...d04

Skrevet

Hi her.

Jeg er klar over at dette ikke er en lettvint løsning, men jeg vurderer alle faktorer i forhold til min situasjon. Jeg har ikke bestemt meg for å ta operasjon, jeg leter etter andre metoder også. Jeg ønsker ikke å gå på diett, jeg ønsker en total livsstilsendring og det er det du gjør med en slankeoperasjon. Det vil si at hvis du går utenom det opplegget som er laget for deg så går det galt og man kan bli alvorlig syk. Så jeg tenker meg jo om, jeg ønsker bare kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...