Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Jeg var og tok celleprøver og kolposkopi for 2 uker siden. Fikk svar i går kveld at jeg hadde celleforandringer som må utredes nærmere for å se om jeg trenger behandling og er satt opp til biopsi/vevsprøver allerede om 1 uke. Ringte i dag og spurte for jeg ville gjerne vite hvilken type celleforandring jeg har. Det kunne hun ikke si på tlf og gynekologen er borte i dag og i morgen. Det eneste jeg fikk vite var at hpv16 og hpv var negative og det er jo bra. Men da synes jeg det er litt rart at jeg må ta biopsi, for jeg har lest at selv med positiv hpv+celleforandring så er prosedyren ny celleprøve om 6-12 mnd og først hvis den da er positiv fremdeles så er det henvisning til biopsi. Jeg tenker da at dette betyr at jeg kan ha mer alvorlig forandringer? Noen som kan noe om dette og kan forklare meg? Anonymkode: d5a26...842
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 Ja slik retningslinjene er så har du antakelig grove celleforandringer. Det er kun lette velleforandringer man ser an i nye 6 mnd. Tenker det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Når det er sagt så er det igjen lite sannsynlig med grove celleforandringer og negativ hpv test. Det er viruset som gir de grove celleforandringene. Så enten er hpv testen feil ellers så er det ikke så grove forandringer og legen din ikke har helt oversikt over retningslinjene. Anonymkode: 32d63...995
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Ja det er sånn jeg tenker også. Har det noe å si at jeg har hatt hpv16 tidligere? Cirka 10 år siden. Anonymkode: d5a26...842
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 Dette er forresten en erfaren spesialist med god oversikt over retningslinjene. Anonymkode: d5a26...842
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 Jeg fikk tilslutt svar via fastlege som er henviser. Det er ASC-H forandring. Såvidt jeg forstår er dette et resultat hvor de er litt usikre på funnet, så det trenger ikke å være noe, men det kan være høygradig forandring og mer vet man ikke før biopsi. Noen som har hatt det samme og vil dele erfaringer? Anonymkode: d5a26...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå