Gå til innhold

Privatisteksamen i Norsk muntlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo,

Jeg har tenkt å ta Norsk muntlig eksamen som privatist til våren.

Er det noen som har tatt den de siste årene og som kan dele erfaring? Jeg er litt usikker på hvordan det hele foregår.
Jeg møter opp, trekker en oppgave (oppgave i hva eksakt, språkhistorie, litteratur, hva?) og får 30 min. til å forberede meg.

Slik jeg forstår det, så er eksamenen er delt i tre deler, og at eksaminator spør om språkhistorie og språkutvikling fra X år til nå, og litt rundt det, men hva med med de andre delen, er det helt tilfeldig hva de spør, eller kan jeg vite det på forhånd?

Vet ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal lese. Jeg kan ikke lære hele pensumet utenat.

Hva burde jeg lese og øve på mest? Føler meg helt blank når det gjelder dette faget.

Boka jeg bruker Tema VG3 - Norsk språk og litteratur.

Anonymkode: 5f471...0bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skal ikke lære pensum utenat. Du skal lære alt, men gjennom forståelse og sammenhenger. Sett i gang fra begynnelsen, ta notater mens du leser, lær deg å lære mens du holder på. For jeg antar du tar det opp for å få kompetanse til å gjøre noe annet som også vil kreve læring, så du kan likegodt etablere gode studievaner nå.

Er du forresten sikker på at du bare skal ha VG3? Den siste jeg kjente som tok norsk som privatist måtte ta både VG2 og VG3-pensumet.

Endret av sug lut
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hallo,

Jeg har tenkt å ta Norsk muntlig eksamen som privatist til våren.

Er det noen som har tatt den de siste årene og som kan dele erfaring? Jeg er litt usikker på hvordan det hele foregår.
Jeg møter opp, trekker en oppgave (oppgave i hva eksakt, språkhistorie, litteratur, hva?) og får 30 min. til å forberede meg.

Slik jeg forstår det, så er eksamenen er delt i tre deler, og at eksaminator spør om språkhistorie og språkutvikling fra X år til nå, og litt rundt det, men hva med med de andre delen, er det helt tilfeldig hva de spør, eller kan jeg vite det på forhånd?

Vet ikke hvor jeg skal begynne og hva jeg skal lese. Jeg kan ikke lære hele pensumet utenat.

Hva burde jeg lese og øve på mest? Føler meg helt blank når det gjelder dette faget.

Boka jeg bruker Tema VG3 - Norsk språk og litteratur.

Anonymkode: 5f471...0bc

Du kan se et eksempel på en oppgave her. 

Anonymkode: 6e63e...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...