Gå til innhold

Gravid, Lærling, borteboer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er 21 og har nylig funnet ut at jeg er gravid.. ønsker såklart å beholde, men tenker litt på økonomi. Lærlingelønn er ikke så masse og jeg har borteboer. På dette klarer jeg og ta vare på med selv og en liten. 

Men jeg vet ikke om jeg får beholde borteboer når jeg går ut i permisjon.. så da spør jeg.. er det noen her som har vært lærling og vet hvilken støtte de har fått av Lånekassen under permisjon? Har jobbet meg opp til redd på foreldre penger, men vil vite hva annet jeg har krav på og kan søke om gjennom Lånekassen.

 

mvh HI

Anonymkode: 9c9b1...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hva du mener med at du er borteboer, du får vel ikke noe mer gjennom lånekassen som lærling?

Selv fikk jeg barn mens jeg var lærling, jeg var 19 år, kjøpte meg egen leilighet like før barnet ble født. Jeg hadde vært lærling i 1 år når jeg gikk ut i permisjon, men rakk ikke å stige i lærlignelønn, da jeg hadde vært litt sykemeldt i perioden rett før permisjonsstart, noe som ble trekt i fra, slik at det ble beregnet at jeg kun hadde vært lærling i 11 mnd.

Lærlingelønna lå til grunn for permisjonsutbetalingen, var jo ikke allverdens, men vi klarte oss fint. Det er noen år siden dette, og jeg husker faktisk ikke om jeg fikk noe ekstra fra nav siden jeg hadde lav inntektsgrunnlag, men det tror jeg ikke.

Du sier ingenting om om du er alene eller bor sammen med barnefar.

Anonymkode: 523d5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg ikke hva du mener med at du er borteboer, du får vel ikke noe mer gjennom lånekassen som lærling?

Selv fikk jeg barn mens jeg var lærling, jeg var 19 år, kjøpte meg egen leilighet like før barnet ble født. Jeg hadde vært lærling i 1 år når jeg gikk ut i permisjon, men rakk ikke å stige i lærlignelønn, da jeg hadde vært litt sykemeldt i perioden rett før permisjonsstart, noe som ble trekt i fra, slik at det ble beregnet at jeg kun hadde vært lærling i 11 mnd.

Lærlingelønna lå til grunn for permisjonsutbetalingen, var jo ikke allverdens, men vi klarte oss fint. Det er noen år siden dette, og jeg husker faktisk ikke om jeg fikk noe ekstra fra nav siden jeg hadde lav inntektsgrunnlag, men det tror jeg ikke.

Du sier ingenting om om du er alene eller bor sammen med barnefar.

Anonymkode: 523d5...21a

Hei, jo nå kan man få borteboer mens man er lærling så har det nå :) jeg er ikke alene akkurat, men barnefar reiser i militæret i januar. Så vi har valgt å ikke flytte sammen før etter det da vi ønsker en fin og stor leilighet/hus og dette er enklere med 2 inntekter. Men fram til januar 2019 så er jeg vell alene men mest sannsynlig ikke singel. :) 

HI

Anonymkode: 9c9b1...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, jo nå kan man få borteboer mens man er lærling så har det nå :) jeg er ikke alene akkurat, men barnefar reiser i militæret i januar. Så vi har valgt å ikke flytte sammen før etter det da vi ønsker en fin og stor leilighet/hus og dette er enklere med 2 inntekter. Men fram til januar 2019 så er jeg vell alene men mest sannsynlig ikke singel. :) 

HI

Anonymkode: 9c9b1...8ba

Januar 2019? eller Januar 2020?

Dette borteboerstipendet, er jo regulert etter inntekt. For du stiger jo litt i lærlingelønn. Jeg var å leste på lånekassen sine sider nå.

Du har jo ikke rett til stipend hvis du tar permisjon fra utdannelsen, noe du sikkert planlegger å gjøre. Så da har du ikke krav på noe gjennom lånekassen mens du er i permisjon. Vet ikke hvordan det blir heller når du kommer tilbake fra permisjon, da er jo du 23 år. Jeg finner ingen plasser på lånekassen sine sider hvor lange du kan motta borteboerstipend, om det er noen øvre aldersgrense, men du kan ha mulighet å få støtte fra nav dersom du har for lav inntekt til å forsørge deg og barnet. Du får også mer dersom du ikke bor sammen med barnefar. Det er ingen krav til at dere ikke kan være kjærester, men er et krav om at dere ikke kan bo sammen.

Ring lånekassen og nav, så får du et ordentlig svar utfra din situasjon.

Du kommer til å kunne klare deg økonomisk. Lykke til.

Anonymkode: 523d5...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at kjæresten din reiser i militæret i januar. Om dere blir samboere nå, så betaler militæret halve leien deres, pluss de betaler en del for barnet også 😊 anbefaler at kjæresten din ringer inn til Forsvaret og hører med de ang støtte fra de osv! 

 

Just a tip❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...