Gå til innhold

Juletradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen koselige, morsomme eller spesielle juletradisjoner?

Fra egen barndom husker jeg kun at vi pyntet huset til jul første søndag i advent (eller noe), pynta juletre 2-3 dager før jul og at vi spiser kalkun på julaften. Hadde et par år med pakkekalender. Også husker jeg julestrømpene jeg og storebror hadde. Disse brukte vi hvert år.

Nå som jeg selv har fått barn ønsker jeg å skape en koselige tradisjoner, gjøre litt stas på advents- og juletiden. Jeg personlig elsker juletiden, syns det er så koselig. Se julefilmer, disney, drikke gløgg, bake pepperkaker, pynte juletre. Vil at hun skal sitte igjen med gode minner, og glede seg til jul hvert år, for da gjør vi sånn og sånn <3 

Hva gjør dere? :) 

Anonymkode: 91452...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bestevenninnene fra advent var at vi jobbet sammen for å gjøre klart til jul. Alle var med på å rydde, vaske, lage mat osv. Slik gjør vi det også. Feiringen og "kosingen" jenter vi med til jula begynner, men vi har det veldig fint sammen når vi hjelper hverandre med å rulle duker, bake, går i skogen etter juletre, rydde boden, lage fuglemat og alle de andre tingene som skal gjøres før jula ringes inn.

Ellers har vi egen adventspynt, sier frem vers når vi tenner lysene i adventsstaken og smaker på julebaksten den dagen vi baker, men generelt bruker vi advent som en vente og forberedelsestid.

Anonymkode: 2fe52...20d

Skrevet

Vi setter ut grøt og saft til nissen på trappa om kvelden lillejulaften. Det er stor spenning om morgenen på julaften for å se om han har spist opp grøten. Og det har han jo selvfølgelig😜🎅🏽

Anonymkode: dccd1...f35

Skrevet

Jeg er vokst opp med gave i julesokken natt til 1. juledag. Da kommer nissen og legger en liten gave i en hjemmelaget julesokk som mamma sydde og broderte. Var alltid så spennende å ha en gave igjen å glede seg til etter at julekvelden var over. Den tradisjonen har vi fortsatt med til våre barn, og mamma har laget julesokk til de også:-) Det settes selvsagt ut litt pepperkaker og melk til nissen som har spiser og drikker opp når han kommer på besøk om natten;-)

Har også videreført tradisjonen med julegrøt med mandel på julaften på formiddagen.

Julestrømpe med godteri får de når de står opp julaften morgen, og så sitter vi lenge i pysjen og spiser godteri, knekker nøtter og ser på tv. Ingen jul uten Disney eller Tre nøtter til Askepott;-)

Julehefter kjøpes også inn, og de spares til julaften. Da ligges de frem på bordet.

Anonymkode: 10d59...e43

Skrevet

1 søndag i advent tenner vi lys og sier verset før middag. I adventstiden baker vi 3-4 sorter ( alle disse ligger i kalenderen til barna) vi pynter pepperkakehus(er også i kalenderen) Lille juleaften ryddes det bort ting og julepynt settes frem. Juletreet kommer opp og jeg pynter det etter at barna har lagt seg. 

På.morgenen julaften har eldste en juletrepynt han henger på treet. Alle får en julesokk med litt godt oppi. Frokost med godt pålegg og 3 nøtter til askepott på TV.  Vi stresser aldri på julaften. 

Anonymkode: 6caed...59f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...