Gå til innhold

Var det sånn da vi var små og?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er så himla mye som arrangeres for ungene hele tiden. Nå er vi nettopp ferdig med halloween, og straks er det høstfest på sfo. Så kommer lucia og juletrefest/julebord. Det blir avslutninger på fotball og turn, med bolle- og kakebaking. Over nyttår kommer vinterfest, og så kommer karneval og utkledningsfest (eller fargefesten/solfesten osv.) Våren kommer med ny fest på sfo, og så kommer 17. mai med dugnader over hele fjøla. Mere kakebaking til det ene og det andre, og så er det sommeravslutninger og fest igjen. En liten pause over sommeren, og så braker det løs igjen. Og selvsagt er det minst 20 bursdager innimellom alt dette.

Og dette er bare for det ene barnet. Jeg ser med gru frem til de to yngste begynner på skolen neste år - jeg føler det er altfor mye nå. Var det sånn da vi var små? Jeg kan ikke huske det.

Anonymkode: 5968a...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke sånn da jeg var barn, men det er ikke sånn for 7-åringen min heller. Det har vært hallooween ja, men ingen høstfest på sfo, ingen juletrefest, kun juleavslutning på skolen, og ingen vinterfest, karneval eller vårfest. Blir vel ikke noe mellom jul og 17. mai så vidt jeg vet.

Han går på to fritidsaktiviteter, men ingen av dem har avslutning med baking osv. Den ene har juleavslutning med grøt, men det er ikke noe vi foreldre skal være med på eller bidra til. Ikke blir han invitert til mer enn 5-6 bursdager i året heller.

Det er nok store forskjeller på dette, så du har vel vært "uheldig" med skole, fritidsaktiviteter og antall venner som inviterer i bursdag. 😛

Anonymkode: 4852b...d55

Skrevet

Da jeg gikk p skolen var det ikke SFO, så det utgikk, men ellers tror jeg vi hadde alt du ramser opp.

Anonymkode: 18401...a4d

Skrevet

Jeg var (barneskole) barn fra 1988/89 og kan ikke huske at det var så mye rart... eventuelt så var mine foreldre "flinke" til å prioritere. Min mor var alenemor og drev eget firma, så godt mulig at hun satt en annen terskel en hva normen er i dag. 
Kan huske det var "juletrefest" på skolen, og ca 10-15 bursdager i året (en til hver av jentene i klassen). Vi hadde hverken halloween eller julebukk.

Nå med min(e) barn så er jeg også tydelig på hva som er "godt nok". Vi drar ikke på alle avslutninger til fotball og allidrett osv osv. Sfo har, så vidt jeg vet, ikke noe festligheter her. 17.mai er hva det er, men jeg brekker ikke ryggen for FAU -Har jeg ikke kapasitet så får det lett bli "Toro kake" herfra. Ikke har vi karnevaler eller solfest heller.

-Nei, det er lov til å prioritere hvis det blir så mye som hi beskriver... 

husk "godt nok" ;) 

Skrevet

Her er det ikke så mye som du beskriver.

Alt på sfo skjer i sfo-tiden, vet de har div arrangementer, men det ordner de uten at vi foreldre trenger tenke på det. 

Skolen har et lucia-arrangement, men det er 2.klasse som går i tog for resten av skolen, i skoletiden. Vi har ikke juletrefest på skolen heller. De har kosedag siste skoledag, og noen klasser har kake denne dagen, men det er aldri noe probem å få en elelr annen frivillig forelder til å bake den.

Fritidsaktivitetene har juleavslutning da, men det er igrunn bare koselig.

Karneval har de, men igjen i skoletiden. Vi foreldre hjelper selvfølgelig litt med kostymer o.l. men jeg tror det er 6.klasse som står som arrangører også møter ungene utkledd på skolen og de har noen timer med lek, utdeling av priser for beste kostymer osv. Igjen helt uten foreldres innblanding.

17.mai arrangementet er stort, da må man bidra alle mann. Men her på skolen er det 8.klasse som har det arrangementet, så det er bare det året du har 8.klassing du må jobbe.

Så jeg synes det var mye mer i barnehagen enn på skolen.... I barnehagen var det jo stadig vekk et arrangement rett før eller rett etter barnehagetid som vi foreldre måtte være med på, mens på skolen skjer det meste i skoletiden uten at vi foreldre er med på noen ting egentlig.

Anonymkode: 25db1...ba7

Skrevet

Det var ikke sånn når jeg var liten. SFO var ikke i det hele tatt. På 17 mai var det noen aktiviteter på den ene skolen eller i sentrum, ingen dugnader som foreldre var med på. Ingen høstfest, Halloween, karneval, julebord, julebukk eller vinterfest. Lucia kan jeg ikke huske om vi hadde. Juleavslutninger på skolen var kun for elevene. Vi var på en juletrefest i januar, og det var det. Avsluninger på idrett og andre aktiviteter hadde vi uten foreldre, sammen med trener/leder, jeg skjønner ikke hvorfor foreldre skal være med på det?

Anonymkode: b950d...209

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er så himla mye som arrangeres for ungene hele tiden. Nå er vi nettopp ferdig med halloween, og straks er det høstfest på sfo. Så kommer lucia og juletrefest/julebord. Det blir avslutninger på fotball og turn, med bolle- og kakebaking. Over nyttår kommer vinterfest, og så kommer karneval og utkledningsfest (eller fargefesten/solfesten osv.) Våren kommer med ny fest på sfo, og så kommer 17. mai med dugnader over hele fjøla. Mere kakebaking til det ene og det andre, og så er det sommeravslutninger og fest igjen. En liten pause over sommeren, og så braker det løs igjen. Og selvsagt er det minst 20 bursdager innimellom alt dette.

Og dette er bare for det ene barnet. Jeg ser med gru frem til de to yngste begynner på skolen neste år - jeg føler det er altfor mye nå. Var det sånn da vi var små? Jeg kan ikke huske det.

Du trenger ikke grue deg. Nå er du bare ikke vant til å bruke tid på slike ting. Når du kommer inn i det går det helt greit. Det tar før eksempel ikke mye ekstra tid å bake 5 kaker i steden for 1. Legg 4 i fryseren så er du klar til de neste arrangementene.

Med flere barn må må ha en oversiktlig kalender der hele familien fører inn alt, men når man har fått inn rutinen ser man også veldig godt når man har tid til å forberede ting som kommer. Du venner deg til å gjøre klar halloweenkostymer 3 uker før på en dag med god tid, ikke legge kveldsmøte til 16.mai når du vet du har oppgaver med skolen osv. I tillegg blir barna eldre og mer selvhjulpne. Det går helt fint.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke grue deg. Nå er du bare ikke vant til å bruke tid på slike ting. Når du kommer inn i det går det helt greit. Det tar før eksempel ikke mye ekstra tid å bake 5 kaker i steden for 1. Legg 4 i fryseren så er du klar til de neste arrangementene.

Med flere barn må må ha en oversiktlig kalender der hele familien fører inn alt, men når man har fått inn rutinen ser man også veldig godt når man har tid til å forberede ting som kommer. Du venner deg til å gjøre klar halloweenkostymer 3 uker før på en dag med god tid, ikke legge kveldsmøte til 16.mai når du vet du har oppgaver med skolen osv. I tillegg blir barna eldre og mer selvhjulpne. Det går helt fint.

Dette er nok mye riktig, man må rett og slett senke skuldrene og la være å stresse seg opp over tingene som skjer i barnas liv.

Jeg og mannen snakket om det senest i går, at dagens barn får mye mer oppfølging og tid fra oss foreldre enn vi fikk da vi var barn. Men det er jo likt for de fleste barn, det er sånn samfunnet har blitt. Det er sikkert både positive og negative sider ved det, men sånn er det og sånn må vi tilpasse oss.

Vi har selv fire barn og i perioder er det helt klart hektisk, men det nytter ikke å stresse seg opp. Man må planlegge og være litt smart isteden :)

Anonymkode: 25db1...ba7

Skrevet

Dere har nok rett. Mye er nytt og uvant, og jeg vil jo ikke være hun kjipe mora som aldri stiller opp. Kanskje vi også får la ting fare litt. Jeg var i ferd med å la denne høstfesten «gå i glemmeboka,» men så var det noen som tok det opp på halloween-festen i går, og da skulle visstnok alle barna, så jeg har ikke hjerte til å la jentungen ikke gå. Hun er ikke veldig keen, så kanskje hun dropper det likevel. Hun syns også det blir mye. 

Jaja. En dag om gangen. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...