Gå til innhold

Frustrerende tider.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor ofte bør man ha samleie for å bli gravide? Kan man bli gravid selv om man har lite samleie eller er sjansen like stor så lenge det er innenfor EL, uavhengig av hvor ofte man har samleie?

Er det slik at alle har størst sjanse for å bli gravid 14 dager etter mens, men er alikevel fruktbar fra 2 dager etter mens til 12 dager før ny mens? Jeg får opp i følge syklusen min at jeg har eggløsning 9 dager etter siste mens dag. 

Kan man fortsatt være gravid selv om man tester negativt? Hadde samleie for snart 3 uker siden (siste mens dag), og på nytt for under en uke siden (siste EL dag). Er sjansen for å være gravid (selv i veldig tidlig stadium) der enda? Er det mulig at man ikke blir gravide med ubeskyttet sex fordi man ikke passer ilag som partnere?

Har også lest at noen produserer lav hcg som gjør at man kan være gravid opptil flere uker før man for utslag, kan dette være tilfellet? Kan blodprøver måle feil på hcg, eller at det også stiger senere hvis det gjør det i urinen? Har også lest at hvis man er gravid med GUTT kan hcg stige saktere enn hvis man er gravid med jente - noen som har opplevd det?

Har så mange spørsmål, og føler aldri jeg blir klok nok på dette emnet. 

Anonymkode: fd9f8...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger kun å ha sex én gang for å bli gravid. Sjansen er litt høyere hvis man har oftere sex pga at man har større sjanse for å treffe EL.

EL finner sted ca 14 dager *før* neste mens, ikke et visst antall dager *etter* mens. Man har kun én EL- dag, EL finner ikke sted over flere dager. Grunnen til at man er fruktbar i flere dager er pga sæd kan leve inni deg i flere dager og ligge og vente på egget. Egget lever i ca ett døgn, og man kan derfor bli gravid hvis man har sex dagen etter EL. Derfor er den fruktbare perioden fra ca 4 dager før EL til dagen etter EL. 

Siste blødningsdag er heller ikke viktig, starten på syklusen regnes fra første blødningsdag, ikke siste.

Man kan få utslag på en test ca 2-3 uker etter EL-dagen hvis man ble gravid, og hvis man ikke tester positivt 3 uker etter EL er det svært usannsynlig at man er gravid. Hvis man er gravid og produserer lite HCG, er dette som regel fordi embryoet ikke er levedyktig og det ender i SA.

Kjønnet på fosteret spiller ingen rolle for hvor mye HCG du produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg hadde EL den 21. oktober, og samleie den 12 og den 23. oktober, så er sjansen for at jeg er gravid nå veldig liten? Eller er sjansen der enda? Lastet ned en app som sier at jeg har sjanse for å bli gravid fra den 14-23. oktober og at selve EL er den 21.oktober, er jo usikker på om den stemmer, men er det jeg har å gå etter.... Bare nysgjerrig, men tror jo også at min forrige mens var en SA pga at den var annerledes enn slik min normale mens er og den var 1 uke forsinka... Så vil vite hva du tror? Har null peiling på slikt, men er gira på å lære!

 

Har vært gravid før, men da merka jeg det og fikk positiv test så fort jeg hadde misstanke - men siden jeg har ny partner nå enn under mine to forrige svangerskap så klarer jeg ikke helt å vite....

Anonymkode: fd9f8...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si sjansen er ganske lav ja, men hvis du ikke vet nøyaktig når du hadde EL er det fremdeles mulig at du har truffet EL og at du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOK FORRESTEN OGSÅ EN EL TEST!
Den var positiv rundt den 14.oktober, men det var bare 2 dager etter mensen? Trodde ikke man hadde EL rett etter mensen? Kan testen ha slått ut feil? Syns jo det virket merkelig... Tok test dagen etter og den ble bare svakere og svakere (tok 3 dager på rad)... Vet ikke om det har noe å si eller noen sammenheng? 

Anonymkode: fd9f8...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt forstyrret av alle disse symptomene.. Har trodd i to måneder at jeg har vært gravid pga dem... Vært hos lege, men dem finner ikke ut noe.... Har liksom alle symptomene på graviditet...

- Stikkende følelse i nedre del av mage
- Kvalme
- Hodepine
- Sure oppstøt
- Ingenting smaker som det bruker lengre
- Varierer mellom forstoppelse og diare
- Økt utflod, den er mer kremete enn normalt
- Oftere tissetrengt enn jeg har brukt å være
- Konstant tørst og sulten, men nedsatt matlyst

Vet ikke, kan sikkert være stress som gjør det eller andre ting... 

Anonymkode: fd9f8...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har all min sympati! 😂 drevet med dette i 14månder nå, blir aldri klok. Lykke til

Anonymkode: 58613...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

TOK FORRESTEN OGSÅ EN EL TEST!
Den var positiv rundt den 14.oktober, men det var bare 2 dager etter mensen? Trodde ikke man hadde EL rett etter mensen? Kan testen ha slått ut feil? Syns jo det virket merkelig... Tok test dagen etter og den ble bare svakere og svakere (tok 3 dager på rad)... Vet ikke om det har noe å si eller noen sammenheng? 

Anonymkode: fd9f8...c6b

EL-tester er kun positive når begge strekene er like sterke, og vil være positiv 1-2 dager før EL, ikke den dagen du har EL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...