Gå til innhold

Når er det leggetid for deres 4-5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når må de stå opp?

Jeg er i full diskusjon med far og mener at en 4-5 åring bør være i sengen senest kl. 20, uansett om han dagen etter skal opp kl.07, 08, eller 09.

Jeg vil at ungen skal være i sengen kl.19:30 men far sier at "men han er ikke trøtt, han vil bare leke litt, du er for streng" etc... 

Vi har samme diskusjon hver kveld. Det er som om jeg snakker til en vegg. Tar jeg feil?

Anonymkode: 0ff71...9d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 år, legger seg kl. 19. Hender klokka blir 20 i helgene hvis vi skal noe, men da er hun ofte enda tidligere oppe dagen etterpå og man merker det godt på humøret hele dagen etter.

Anonymkode: 0a669...bd0

Skrevet

Kl.20. Av og til litt senere i helgene. Hun er 5år. Tar gjerne litt tid før hun sovner. 

Må stå opp kl.08,men våkner oftest tidligere.

Skrevet

5 år.

I seng ca 19, ofte før. Kan sove så lenge han vil men våkner mellom 06 og 07 hver dag uansett. Om han legges senere våkner han like tidlig.

Anonymkode: 5083e...cd2

Skrevet

4 år. Legger seg ca 20.00 i hverdagen. Må opp 08.00, men våkner ofte rundt 7.30. I helgene legger han seg senere. Han har to eldre søsken og vi er mye sosiale i helgene. Er vi på besøk, kan det gå helt til midnatt før han legger seg. Tar igjen søvnen neste dag, så null stress. 

Anonymkode: 41d4f...5c8

Skrevet

Nettopp fylt 5, legger seg 19:30. Uansett om det er hverdag eller helg eller ferie. 

Anonymkode: 8ac72...76e

Skrevet

Blir 5 på nyåret. Legger seg etter barne-tv, da er han stuptrøtt og sier selv han vil gå på badet. Må opp 06.30. 

Anonymkode: c25a8...9cd

Skrevet

4,5 år. Legger seg 19:30-20:00. Må opp 07:30

Skrevet

Vår 4 åring legger seg 20. Hun har alltid vært et B menneske og er den siste som står opp. Vekker henne 07.15. Eldstejenta pleide å legge seg 19, hun var mer trøtt om kvelden og dessuten en morgenfugl. 

Anonymkode: e3795...ad3

Skrevet

Straks 5 år. Mellom 19:30 og 20. Vekkes 6:30 i ukedagene, men det rare er at han i helgene spretter opp kl 6, lys våken. 

Anonymkode: c6626...3cf

Skrevet

Min 5-åring legges etter barnetv og er sovnet innen kl 1900. Han vekkes klokka 0700. Vår gutt har lange dager i bhg og trenger såpass med søvn. Hvis han ikke får nok søvn blir han hyperaktiv, sint og grinete (rolig til vanlig), i tillegg til at han bruker lang tid på å sovne.

Hvor mye søvn barn trenger er individuelt. Hvordan er han når han er våken? Er han opplagt, blid og fornøyd så har han kanskje nok søvn? 

Skrevet

Fireåringen legges 18.45 og sovner ca 19.15. Sover til 7-7.30. 

Skrevet

Hadde det vært opp til meg, innen 19. Men siden han har lakenskrekk uten sidestykke så blir den 21 før han legger seg til å sove. Må opp 7.30

Anonymkode: 87aa6...47a

Skrevet

Mine er 5 og 7 og de bør sovne mellom 19 og 1930. 

Anonymkode: 5850f...2e5

Skrevet

4 åringen legger seg klokken 19 her. Sover da på 2 min. Våkner av seg selv i 06tiden. Legger seg senere i helger og ferier hvis vi skal noe spesielt.. 

Skrevet
10 timer siden, Plutselig_gravid skrev:

Min 5-åring legges etter barnetv og er sovnet innen kl 1900. Han vekkes klokka 0700. Vår gutt har lange dager i bhg og trenger såpass med søvn. Hvis han ikke får nok søvn blir han hyperaktiv, sint og grinete (rolig til vanlig), i tillegg til at han bruker lang tid på å sovne.

Hvor mye søvn barn trenger er individuelt. Hvordan er han når han er våken? Er han opplagt, blid og fornøyd så har han kanskje nok søvn? 

Han er opplagt når han står opp kl 0800.  Men saken er at jeg ikke vil at han skal være stuptrøtt ved leggetid, noe han er. Samtidig forstår jeg far, som ikke vil stresse med legging og vil at han skal få en rolig slutt på dagen. Men kanskje jeg overdriver... Hi her forresten.

Anonymkode: 0ff71...9d8

Skrevet

Min er straks 5, stelletid 19 og så er det legging, bok, nattasanger etter det. Så er i seng alt fra 19-20 (som regel 19.30) alt etter som hvor lang tid stellingen tar 😊

Oppe (før klokkestillinga..) mellom 6.30 og 7.30. Vekker henne senest 7.30 i hverdagene. 

Anonymkode: acd7b...efa

Skrevet

Min 5-åring sover innen kl 19. Våkner mellom 5.30-6.30, våkner tidligere om han sovner senere enn vanlig. Han har alltid vært en morgenfugl. 

Anonymkode: 06575...dac

Skrevet

Da mine var 5 år gikk de på badet kl.19. Nå er minstemann 6 år og må gå på badet 19.15, er da i seng til 19.30.

Anonymkode: 9ac00...426

Skrevet

Han nærmere seg 6, og legger seg mellom 19-20 kommer an på hvor sliten han er. Han er lengre oppe fredag og lørdag

Anonymkode: 5c9e9...a89

Skrevet

4.5 år - legger seg etter barne-tv og sovner som regel innen kl. 19. Våkner ca kl.6 av seg selv.

Anonymkode: 5d8db...d63

Skrevet

Vår på snart 5 er i seng ca kl 20 på hverdager. I helgene blir klokka gjerne mer.

Anonymkode: 69184...2ad

Skrevet

Lyset slukkes kl 20.30 her. Han sover til han våkner selv mellom 05.30-08.00. Hvis han legges før dette står han opp midt på natta.   I helgene kan han være oppe til 21.00. 

Skrevet

Jenta vår på 4 år legger seg mellom 19 og 19:30, stort sett sovner hun fort. 

Står stort sett opp mellom 08 og 0830

Anonymkode: b93e2...72d

Skrevet

Vi starter alltid kveldsstell klokken 19.00, om de (4 år og 6år) ønsker å leke med noe i sengen, høre på musikk/lydbok eller lese en bok får de lov til det, men må være rolige. Vi gir beskjed klokken 20.00 at de må avslutte og sove, om de ikke har sovnet enda. Men som regel sovner de innen 10 minutter. Yngste kan sovne i det hodet treffer puta. 

Eldste er A-menneske så det holder og står opp av seg selv mellom 05 og 06, yngste kan stå opp i syv-tiden, men det er ofte vi må vekke, senest klokken 08.00.

Anonymkode: 3d614...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...