Gå til innhold

Vårt samfunn er ikke tilpasset aspergere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ssperger passer jeg ikke inn. I dette samfunnet er sosialisering og feminine verdier viktige, derfor er det masse løgn, falskhet og irrelevante normer som er på plass. Velger å kalle de irrelevante for de har ingen reell verdi. 

Anonymkode: f354b...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dette som gjør det vanskelig for mange som er annerledes. Det sosiale spillet er noe som skaper større avstand og vaskeligere å danne relasjoner, nettopp fordi det er så mye "falskhet".

Det har ført til at jeg holder meg mer og mer for meg selv. Blir helt utslitt av å prøve å henge med i dette latterlige hule livet folk lever og å spille skuespill. 

Skrevet

Hva mener du med det?

Sosialisering er jo viktig for de fleste mennesker nettopp fordi vi er sosiale av natur. Løgn og falskhet er ikke en del av mitt sosiale liv ihvertfall, men man lever jo i forskjellige miljøer.

Anonymkode: 7b79d...aa0

Skrevet

Alternativt kan du si at "asbergere" ikke er tilpasset samfunnet. Dere er i mindretall. Tilpass dere eller fall utenfor.

Anonymkode: 307b2...805

Skrevet

Enig i at det er snevert. I gamle dager kunne du alltids ta deg en jobb på brygga eller i landbruket eller på syfabrikken selv om du var litt spesiell. Sliter mye med usagte koder selv og er kvinne. Men å kalle dette feminine verdier synes jeg ikke stemmer. Ville heller sagt post-moderne eller post-industrielt. 

På den andre siden la de folk i band i månedsvis på anstalter for "åndssvake" og drev med lobotomering, så veldig "hjertelig" var det nok ikke heller i gamle dag for de som falt utenfor normene.

Anonymkode: 43fb3...bb3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som ssperger passer jeg ikke inn. I dette samfunnet er sosialisering og feminine verdier viktige, derfor er det masse løgn, falskhet og irrelevante normer som er på plass. Velger å kalle de irrelevante for de har ingen reell verdi. 

Det gjelder jo ikke bare folk med asbergers. Det gjelder jo alle som av en eller annen grunn sliter med å komme inn i, eller holde seg i arbeidslivet, enten det er pga fysiske eller psykisk diagnose.

Anonymkode: f036a...541

Skrevet

Jeg synes at de normale hele tiden skal tilpasse seg jeg. Innvandrere, sosiale avvik, funksjonshemmede, psykisk syke osv osv. Samfunnet forlanger at alle som er normale skal ta hensyn til og tilpasse alt. Det er snart ikke sosialt akseptert å være normal. 

Og bare så det er sagt, så er jeg ikke normal. Jeg har flere diagnoser som adhd og ptsd, men jeg tilpasser meg de som er normale. Det er tross alt flest av de og de skal slippe å ta hensyn til alle mine vansker. De må jeg stå for selv.

Anonymkode: 2db4e...cbf

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes at de normale hele tiden skal tilpasse seg jeg. Innvandrere, sosiale avvik, funksjonshemmede, psykisk syke osv osv. Samfunnet forlanger at alle som er normale skal ta hensyn til og tilpasse alt. Det er snart ikke sosialt akseptert å være normal. 

Og bare så det er sagt, så er jeg ikke normal. Jeg har flere diagnoser som adhd og ptsd, men jeg tilpasser meg de som er normale. Det er tross alt flest av de og de skal slippe å ta hensyn til alle mine vansker. De må jeg stå for selv.

Anonymkode: 2db4e...cbf

Normal?

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager  men jeg kjenner meg ikke igjen i det samfunnet du beskriver? Hva er galt med sosialisering? Selv om du ikke klarer dette, så må vel vi andre kunne sosialisere med hverandre? Feminine verdier? Hva er det? Løgn og falskhet, mulig de rundt deg lever med dette, men dette er ikke en beskivelse av mitt liv! Det kunne ikke falle meg inn å kalle deg irrelevant eller at du ikke har noen verdi fordi du er annerledes enn meg. 

Anonymkode: 63d17...444

Skrevet

Du får danne ditt eget samfunn med likesinnede, da, så kan dere være asosiale sammen og klippe hverandres asosiale hår. Det er du som eier dette problemet og det skrudde synet på samfunnet du lever i.

Anonymkode: 19043...ac1

Skrevet

Jeg passer heller ikke helt inn. Men det er nå engang slik at flertallet legger føringene, slik er det. JEG må tilpasse meg som best jeg kan og søke meg vekk når det blir for mye. Hvorfor skulle en hel omgangskrets tilpasse seg meg når min adferd og mine behov ikke er normalen? Ja, jeg er mange ganger frustrert, over meg selv, at jeg ikke klarer være som andre til enhver tid. Jeg har likevel valgt å akseptere at verden er slik og jeg er sånn. Jeg får det mye bedre med meg selv på den måten. 

Anonymkode: ac989...368

Skrevet

Hva da «passer ikke inn?»  Hva mener du med normal? Ingen er lik, og alle er nødt til å tilpasse seg samfunnet vi lever i. Man kan ikke ikke gjøre det. Hva er det som er så galt da? Er de de sosiale kodene, som at man håndhilser på nye mennesker man treffer? Er det at man står opp og går på jobb? Jeg forstår ikke hva som ikke passer deg.

Anonymkode: 2dfc5...13b

Skrevet

Samfunnet er ikke tilpasset meg som sliter med allergier. Det finnes ikke én pose halvfabrikata jeg tåler. 

Anonymkode: 33ddb...7e4

Skrevet

Er du sikker på at det er aspergeren som er problemet, da? Kanskje du bare har skikkelig dårlige holdninger? Du har tydeligvis mye kvinnefiendlighet, det bør du snakke med noen om, kanskje det vil bedre tilpasningen din?

Anonymkode: 087fc...47a

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Er du sikker på at det er aspergeren som er problemet, da? Kanskje du bare har skikkelig dårlige holdninger? Du har tydeligvis mye kvinnefiendlighet, det bør du snakke med noen om, kanskje det vil bedre tilpasningen din?

Dette. Jeg kjenner flere med asperger. De fleste er trivelige, men strever selvsagt med sosiale spilleregler. En er bare drittsekk, og det forverres dessverre av autismetrekkene

Anonymkode: 2e092...b64

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dette som gjør det vanskelig for mange som er annerledes. Det sosiale spillet er noe som skaper større avstand og vaskeligere å danne relasjoner, nettopp fordi det er så mye "falskhet".

Det har ført til at jeg holder meg mer og mer for meg selv. Blir helt utslitt av å prøve å henge med i dette latterlige hule livet folk lever og å spille skuespill. 

Hvordan kom du til konklusjonen at folk rundt deg lever latterlige, hule liv? Om du kanskje så på folk du omgås med mer respekt, interesse og et ønske om å forstå, for forståelse skal ikke gå bare én vei, så kan det hende at du ville skjønne den sosiale omgangsformen også. Om du derimot går rundt og tror at alle andre spiller spill, lyver og er falske hele tiden, så har du allerede distansert deg fra dem, og da blir det vanskelig å bygge en relasjon. Alternativt så omgås du med en hel haug skrudde folk, men jeg har vondt for å tro at ikke noen i din nærhet er ekte, åpne, hyggelige og alminnelige mennesker, som hverken spiller skuespill eller driver med falskhet på en alminnelig tirsdag. Folk flest er ikke som på GoT ;) 

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Du er bare frekk i kjeften.

Skrevet

3 hours ago, Anonym bruker said:

Dette. Jeg kjenner flere med asperger. De fleste er trivelige, men strever selvsagt med sosiale spilleregler. En er bare drittsekk, og det forverres dessverre av autismetrekkene

Anonymkode: 2e092...b64

Frekt å klassifisere folk som drittsekk. Kanskje du er en drittsekk selv?

Skrevet
6 minutes ago, Himmel og hav said:

Hvordan kom du til konklusjonen at folk rundt deg lever latterlige, hule liv? Om du kanskje så på folk du omgås med mer respekt, interesse og et ønske om å forstå, for forståelse skal ikke gå bare én vei, så kan det hende at du ville skjønne den sosiale omgangsformen også. Om du derimot går rundt og tror at alle andre spiller spill, lyver og er falske hele tiden, så har du allerede distansert deg fra dem, og da blir det vanskelig å bygge en relasjon. Alternativt så omgås du med en hel haug skrudde folk, men jeg har vondt for å tro at ikke noen i din nærhet er ekte, åpne, hyggelige og alminnelige mennesker, som hverken spiller skuespill eller driver med falskhet på en alminnelig tirsdag. Folk flest er ikke som på GoT ;) 

Folk driver med så mye meningsløst pjatt.

Skrevet

Det må være noe helt annet enn asberger som plager deg, du er jo kjempesinna på verden og da er det ikke lett å bygger relasjoner til deg.

Du har flere diagnoser har du ikke?

Anonymkode: 7b79d...aa0

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meningsløst for hvem? For deg?

Å snakke sammen om småting, som været, ferieplaner, guttungens fotballtrening eller hva man skal i helga, er ikke meningsløst. Det er det som gjør akkurat det du synes er vanskelig: det bygger relasjoner. Jeg hører på deg, du hører på meg, jeg husker noe om hva du skulle i helga og spør deg, du synes det er hyggelig at jeg spør og kommenterer kanskje også min nye genser. Ja, det er sikkert pjatt, men det er det som er limet mellom oss mennesker og gjør at vi kjenner hverandre litt bedre for hver gang. Det er sjelden man møter noen og går rett inn i dype samtaler om krig, fred, religion og hva de nå driver med på CERN om dagen. Det er samtaler for andre anledninger enn i lunsjen på jobben, over hagegjerdet el., men det er småpraten som bygger relasjonene som kan føre til en annen slags samtale, når det er tid og anledning. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ut i fra de svarene du gir her, så er det jo ganske tydelig at store deler av problemet ligger hos deg, ikke hos alle andre

Skrevet

Utifra svarene dine, så er det ganske tydelig at det ikke er aspergeren som er problemet her. Slenger du dritt til alle irl også?  

Skrevet
1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev:

Utifra svarene dine, så er det ganske tydelig at det ikke er aspergeren som er problemet her. Slenger du dritt til alle irl også?  

Har aldri møtt en med aspergers som er hyggelig. sikkert helt tilfeldig 

Anonymkode: 33ddb...7e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...