Gå til innhold

Mamma- og pappa-treff i småskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre unger. De to eldste går på skole, og minste har siste året i barnehagen. Vi er blitt oppfordret av rektor til å bli venner med andre foreldre, for det minimerer mobbing mellom ungene. Okei, kanskje det stemmer, men jeg syns det blir så mye styr. 

Hvordan er det på deres skoler? Arrangeres det mamma- og pappa-treff jevnlig? Hos oss er det forventet å delta på minst to treff hvert år, ett om høsten og ett om våren, for hver av foreldrene på hvert trinn. Så til helgen er det pappaene som skal møtes i skogen for å drikke øl og skravle. Det er meldt grisevær og kaldt. Neste helg skal mammaene på et show før de skal møtes hjemme hos ei for vin og mat.

Er det vanlig å holde på sånn flere ganger i året? 30-40 foreldre? Jeg orker ikke mere. Er det innafor å ikke dra? Jeg har ikke noe lyst til å mingle med alle disse mammaene i halv-fylla...

Anonymkode: 9800f...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hadde jeg aldri gjort! 

Får no vere måte på. Her lager dei til sammenkomst med barn etter skolen med grilling osv. Men med 3 barn rekker jeg aldri møte opp på kveldstid. Får no vere måte på 😄  

Anonymkode: 77f7b...1bd

Skrevet

Vi møtes et sted en ettermiddag/ kveld hvor man kan ta en øl eller en kaffe eller spise litt og komme når man vil og gå når man vil. 

Jeg liker å møte de andre foreldrene. Både med tanke på mobbing nå og også med tanke på kontroll senere når de blir eldre. Jo flere foreldre man kjenner, jo lettere er det å ta kontakt med dem hvis det er noe som skjer med barna. 

Anonymkode: 5ea82...889

Skrevet

Hadde jeg ikke dratt på. Men jeg har sosial angst :o

Og hvorfor skal ALT HANDLE OM MAT OG DRIKKE? Hvorfor kan man ALDRI møtes uten at sånt må være med? 

Jeg kan ikke spise noe eller drikke noe "ute" pga masse allergier. Tåler ikke øl engsang. Ikke vin. osv. 

Anonymkode: cd2cb...5b6

Skrevet

Vi treffes, men det er absolutt frivillig, og det er lav-terskel. Vi har lagt oss på et nivå der det ikke er flaut å ikke ha råd til eksempelvis å gå på et show eller på en restaurant. En av mammaene kan legge ut på facebookgruppa at alle er velkommen til kaffe hos oss på lørdag i tre-tiden, og så kommer de som vil og kan, og de som ikke gjør det hadde sikkert ikke tid eller ork.

Skrevet

Dette må du se på som positivt. Det er så mange foreldre som ikke bryr seg, men det er hverdagen til barna dine du investerer i. 

Foreldrenettverk er utrolig viktig og noe man kan støtte seg på fremover. 

Anonymkode: f154d...c74

Skrevet

Vi har det flere ganger i året, elsker mammatreff, vin, mat og skravling. Og så har vi foreldrepub, noen bestiller bord og så møter de som kan opp, veldig hyggelig!

Anonymkode: df465...e85

Skrevet

Tror det er riktig at å kjenne de andre foreldrene forebygger mobbing. Så er det om å gjøre at denne kontakten blir så lavterskel at det ikke blir en belastning i en ellers travel hverdag. 

Det jeg reagerer på er at det skal være kjønnssegregering. Hvorfor skal ikke mammaene bli kjent med pappaene osv? De siste åra har presset for å unngå utestenging(som i seg selv er en bra ting) ført til at mange kun ser seg mål på å  invitere barn av ett kjønn i bursdager. Er det virkelig ønskelig i 2018 at denne trenden utvides til foreldrene?

Skrevet
5 minutter siden, Hjertefru skrev:

Tror det er riktig at å kjenne de andre foreldrene forebygger mobbing. Så er det om å gjøre at denne kontakten blir så lavterskel at det ikke blir en belastning i en ellers travel hverdag. 

Det jeg reagerer på er at det skal være kjønnssegregering. Hvorfor skal ikke mammaene bli kjent med pappaene osv? De siste åra har presset for å unngå utestenging(som i seg selv er en bra ting) ført til at mange kun ser seg mål på å  invitere barn av ett kjønn i bursdager. Er det virkelig ønskelig i 2018 at denne trenden utvides til foreldrene?

Jeg for min del skulle gjerne hatt det mindre kjønnsdelt, men det lar seg ikke praktisk gjennomføre hos oss. De færreste har plass til ca 40 voksne mennesker hjemme hos seg selv (hvis alle kommer). Noen av mammaene kommer ikke dersom pappaene er der (religion),og dette gjerne er foreldrene til de av barna som har mest behov for et foreldrenettverk. Vi har også foreldretreff som ikke er kjønnssegregerte, men da er det en annen gruppe som stiller.

Skrevet

Ideen i seg selv er jo positiv. Det kan være veldig greit å kjenne de andre foreldrene den dagen den håpefulle blir utestengt, mangler venner, krangler om utetider/spilltider/hjemmefester eller andre ting.

Det å ha litt kontakter i lokalmiljøet betyr også at det er et sikkerhetsnett for flere barn. Når foreldrene kjenner hverandre og barna blir det vanskeligere å mobbe hverandre og utfordringer som oppstår i tenårene kan kanskje oppdages og løses lettere.

Når det er sagt så forstår jeg også at mange er opptatte, de har sine venner og at det kan bli mye med slike treff hvert halvår.

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Ideen i seg selv er jo positiv. Det kan være veldig greit å kjenne de andre foreldrene den dagen den håpefulle blir utestengt, mangler venner, krangler om utetider/spilltider/hjemmefester eller andre ting.

Det å ha litt kontakter i lokalmiljøet betyr også at det er et sikkerhetsnett for flere barn. Når foreldrene kjenner hverandre og barna blir det vanskeligere å mobbe hverandre og utfordringer som oppstår i tenårene kan kanskje oppdages og løses lettere.

Når det er sagt så forstår jeg også at mange er opptatte, de har sine venner og at det kan bli mye med slike treff hvert halvår.

Har en venninne som var totalt uinteressert i å være i barselgruppe, hadde ingen interesse av å bli kjent med andre mammaer i nærmiljøet og betalte seg ut av alle dugnader fordi hun er så travel. Hennes datter har hele tiden slitt sosialt og hatt lite venner. Venninnen min er en flott dame, men hun ser ikke helt sin egen rolle her altså.

Skrevet
11 minutter siden, Hjertefru skrev:

HI her.

Ja, jeg er så absolutt enig i det med kjønnssegregering. Likevel ser jeg problemet med at 70-80 mammaer og pappaer skal treffes på en gang. Og når det i tillegg skal skje flere ganger i året pr unge, blir det jo et himla styr.

Jeg er litt lei av den greia at «alle skal med,» for det funker ikke. Alle kan ikke være venner med alle, og slik er jo ikke verden heller. Fint at vi skal bli kjent med de andre foreldrene, men det må da være ok at man treffes i mindre grupper?

Jeg tror jeg takker nei til neste uke, jeg. Mannen jobber borte hele den uka også, så jeg trenger litt tid til bare meg selv. Dvs, det er jo to barnebursdager, fotballcup og kakebaking den helga og. 😓

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her.

Ja, jeg er så absolutt enig i det med kjønnssegregering. Likevel ser jeg problemet med at 70-80 mammaer og pappaer skal treffes på en gang. Og når det i tillegg skal skje flere ganger i året pr unge, blir det jo et himla styr.

Jeg er litt lei av den greia at «alle skal med,» for det funker ikke. Alle kan ikke være venner med alle, og slik er jo ikke verden heller. Fint at vi skal bli kjent med de andre foreldrene, men det må da være ok at man treffes i mindre grupper?

Jeg tror jeg takker nei til neste uke, jeg. Mannen jobber borte hele den uka også, så jeg trenger litt tid til bare meg selv. Dvs, det er jo to barnebursdager, fotballcup og kakebaking den helga og. 😓

Alle kan ikke være venner med alle, men alle kan trenge en arena for å bli kjent. Det er litt som barnebursdager, om du kun inviterer de du omgås med, er det noen som ikke bli invitert- stort sett aldri. Et sånt mammatreff kan gjøre det lettere å ta opp ting i en setting hvor folk er i godt humør og innstilt på samarbeid, og stort sett alle foreldre ønsker jo kun det beste for barna sine.

Skrevet

Oisann, nei slik er det ikke her heldigvis. Elevene, foreldre og søsken samles 1-2 ganger i året for å grille i fjæra, det får være nok synes jeg. De er 26 stk i klassa, så hadde blitt litt av et styr om alle mødre/fedre skulle treffes🙈 Kanskje det fungerer best i mindre klasser. 

Anonymkode: cf8e5...19a

Skrevet
31 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg for min del skulle gjerne hatt det mindre kjønnsdelt, men det lar seg ikke praktisk gjennomføre hos oss. De færreste har plass til ca 40 voksne mennesker hjemme hos seg selv (hvis alle kommer). Noen av mammaene kommer ikke dersom pappaene er der (religion),og dette gjerne er foreldrene til de av barna som har mest behov for et foreldrenettverk. Vi har også foreldretreff som ikke er kjønnssegregerte, men da er det en annen gruppe som stiller.

Som alenemor blir du fort uglesett om du hadde møtt opp på et treff med blanding av mødre og fedre, for vi skal visst helst ikke snakke med mennene til andre. Og du blir snakket om dersom du gjør det. 

Anonymkode: 1e1e6...d7e

Skrevet

Ja, på skolen her er det veldig opptatt av foreldrenettverk så mamma og pappakvelder arrangeres, men det er lavterskel og man kommer selvfølgelig bare om man kan.

Det har heller ikke vært med en max en gang i året, litt sjeldnere etterhvert som de vokser til, også litt oftere igjen når de begynner på ungdomsskolen og alkohol, nettvett osv har blitt et tema.

Jeg synes det fungerer greit, jeg har fire skolebarn selv så jeg har slett ikke vært med hver gang, men jeg har vært med når jeg kan og kjenner mange foreldre i alle klassene etterhvert.

Anonymkode: 2508a...928

Skrevet

Det er slik her også, men det frister ikke meg å møte opp. Kommer ikke til å gjøre det. Hverdagen er travel nok og fritid er hellig. Orker ikke å bruke fritiden min på smalltalk. 😛

Anonymkode: 163cb...7e3

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som alenemor blir du fort uglesett om du hadde møtt opp på et treff med blanding av mødre og fedre, for vi skal visst helst ikke snakke med mennene til andre. Og du blir snakket om dersom du gjør det. 

Hvor i alle dager bor du, dette har jeg aldri hørt om..

Anonymkode: df465...e85

Skrevet

Vi har også slike uformelle treff. Null press, og man møter når man vil og har anledning. Det er litt synd at foreldrene til barna som hadde hatt størst utbytte av slike nettverk sjelden/andri møter, men slik er det vel på de fleste arenaer. 

Anonymkode: a8e84...e00

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd. Jeg føler at jeg uansett kjenner mange foreldre i klassa gjennom at barna besøker hverandre, bursdager, idrett etc. 

Anonymkode: a5810...301

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, seriøst. Hva feiler det folk. 😂

Skjønner greia med at det blir mye med 70-80 pers, men er fortsatt imot oppdeling i kjønn. På alle områder. Tenker at det er ikke bare alenemødre, det er alenefedre også. Å treffes på tvers kunne det også kommet noe positivt ut av. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ, hvor i alle dager bor du siden du opplever det sånn?

Har aldri hverken tenkt selv eller hørt andre tenke sånn altså, om en alenemor vil snakke med mannen min så værsågod ;)

Anonymkode: 2508a...928

Skrevet

Vi har treff en sjelden gang, jeg synes godt det kunne vært oftere. Men ja, det er helt innafor å ikke dra. Det er mye hyggeligere for oss som faktisk liker sånt, dersom de andre som er der også har lyst til å være der.

Vi kjenner ikke så mange av de andre foreldrene, og vil gjerne ha denne arenaen for å kunne bli kjent med andre i samme båt. Det skal ikke bety at dere som synes dere kjenner mange nok og ikke har det samme behovet skal være forpliktet til å møte opp. Synes jeg i alle fall.

Anonymkode: c8239...1cd

Skrevet

Slike treff har (heldigvis!) aldri vært et tema på barna sin skole. Her har de treffene som har vært, vært med både barn og foreldre. Vi hadde treff da barna begynte i første klasse, slik at barn og foreldre skulle bli litt kjent og vite hvem de gikk i klasse med. Hos eldstemann var det spillkveld og hos yngste var det tur i skogen. Tilsvarende er det ved avslutning av hvert skoleår, man finner på noe sammen med barna. Å møtes kun foreldrene på det måten høres veldig slitsomt og unødvendig ut. Jeg hadde aldri orket å være med på noe sånt. Jeg har mer enn nok med å forsøke å få tid til å treffe venninner en gang i skuddåret i en travel hverdag ;-P

Skrevet

Ufattelig kjedelig, andre foreldre er en pest og en plage å få påført i sin fritid og det får virkelig holde med de arrangementene hvor faktisk barna er i sentrum. Vi har boikottet alt slik i alle år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...