Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Datteren min på 14 år har satt inn pstav, noe jeg ikke visste om. Kan de som er under seksuell lavalder bare gjøre dette uten noe tillatelse fra foresatte? Og hva syntes dere egentlig om dette her? Hun har hatt fast kjæreste i 2 år nå. Anonymkode: a2dbf...645
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 Ja, fra de er 13 kan de gjøre ganske mye medisinsk uten foresatte. Jeg ordna meg p-piller da jeg var 13 uten at mamma visste noe. Hva jeg syns? At de er for unge til å ta det valget selv. Det gir fripass til sex, og de forstår kanskje ikke konsekvenser av bruk av prevensjon (bivirkninger etc) og de dropper kondom. Når det gjelder p-stav bør man jo bruke piller 3 mnd først for å se at man tåler preparatet, har hun gjort det? Skal hun gå til kontroll hos lege for blant annet blodtrykk og slike ting? Datteren min på 14 ønsker prevensjon for å slippe (forhåpentlig) så store blødninger og smerter, vi er i dialog med lege og ikke minst hverandre. Få datteren din til å forstå at kondom er det eneste som beskytter mot sykdommer hvertfall Anonymkode: eb682...2cf
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datteren min på 14 år har satt inn pstav, noe jeg ikke visste om. Kan de som er under seksuell lavalder bare gjøre dette uten noe tillatelse fra foresatte? Og hva syntes dere egentlig om dette her? Hun har hatt fast kjæreste i 2 år nå. Anonymkode: a2dbf...645 Fornuftig og fin ungdom du har 😊 Vet om flere ungdom som gjør dette for sin egen del også, ikke bare pga sex. Forsvinner kanskje mensen ? Reduserer smerter ? Uansett, kjekk ungdom 😊 Anonymkode: 8d8f6...ab8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #4 Skrevet 29. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Fornuftig og fin ungdom du har 😊 Vet om flere ungdom som gjør dette for sin egen del også, ikke bare pga sex. Forsvinner kanskje mensen ? Reduserer smerter ? Uansett, kjekk ungdom 😊 Anonymkode: 8d8f6...ab8 Ikke glem sterk økning i faren for depresjon, suicidalitet og blodpropp... Det burde være ulovlig å gi barn slikt uten at foreldrene er informert. Foreldrene kjenner familiens sykehistorie med risiko for psykiske plager og blodpropp, og de burde være obs på større endringer i tenåringens humør og livsglede. Anonymkode: e2be4...052
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #5 Skrevet 29. oktober 2018 Er det ikke 16 år som er aldersgrensen for hva legen kan gjøre uten foreldres samtykke?? Jeg vet at de kan få p-piller hos helsesøster, men jeg trodde ikke denne satt inn p-stav? Min datter på 14 ville også ha p-stav, men da frarådet legen det. Grunnen var så ung alder, i forhold til menssyklus, psyke og puberteten. Han ville heller bytte p-pille type enn å sette inn p-stav. Mente 16 år var laveste aldersgrense for det. Anonymkode: 00aa8...1e8
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #6 Skrevet 29. oktober 2018 Mellom 13 og 16 år er det opp til legen selv om foreldrene skal informeres, de skal bruke skjønn.... Etter 16 år får bare foreldrene vite om det er fare for liv og helse, da har lege og helsesøster opplysningsplikt, men ellers har ungdommen krav på hemmelighold. Jeg personlig tenker at det er bedre med p-stav enn å bli gravid, men at det er veldig tidlig. Anonymkode: de27c...9aa
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #7 Skrevet 29. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke glem sterk økning i faren for depresjon, suicidalitet og blodpropp... Det burde være ulovlig å gi barn slikt uten at foreldrene er informert. Foreldrene kjenner familiens sykehistorie med risiko for psykiske plager og blodpropp, og de burde være obs på større endringer i tenåringens humør og livsglede. Anonymkode: e2be4...052 Det er jeg og enig i. Anonymkode: 89eb4...753
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #8 Skrevet 29. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke glem sterk økning i faren for depresjon, suicidalitet og blodpropp... Det burde være ulovlig å gi barn slikt uten at foreldrene er informert. Foreldrene kjenner familiens sykehistorie med risiko for psykiske plager og blodpropp, og de burde være obs på større endringer i tenåringens humør og livsglede. Anonymkode: e2be4...052 En av grunnene til at det er viktig å fortelle barn/ungdom om utfordringer i familiens sykehistorie før de plutselig står hos helsesøster og vil ha prevansjon. Her har både svigermor, hennes bror og mannens to brødre hatt flere blodpropper og hjerteinfarkt i ung alder, så jeg vet ikke om jentene mine noen gang vil få hormonprevansjon, men eldste på 12 år er fullstendig klar over at dette er noe vi må ta hensyn til når de blir eldre. Anonymkode: de27c...9aa
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #9 Skrevet 29. oktober 2018 Du burde kanskje ta en prat om at sex kun er for mennesker som er i stand til å ta seg av et barn. Anonymkode: 6e7b8...cf1
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #10 Skrevet 29. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du burde kanskje ta en prat om at sex kun er for mennesker som er i stand til å ta seg av et barn. Anonymkode: 6e7b8...cf1 😂 Anonymkode: 2c9dc...327
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #11 Skrevet 29. oktober 2018 Ja, tenk så mye bedre det er med gravide 14-åringer hvis mødre mener de er for unge til sex. Det går jo alltid bra. Anonymkode: e6a62...888
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #12 Skrevet 29. oktober 2018 Takk for mye svar. Dattera mi gikk på ppiller et drøyt år før hun gikk over til p staven. Syntes selvfølgelig dette er tidlig, og syntes nesten det er litt dårlig at de kan ta disse valgene i så ung alder uten samtykke av en foresatt. Men selvfølgelig er hun jo smart og holder seg beskyttet. Jeg har møtt kjæresten også, han er utrolig hyggelig og ikke minst høflig. Får ta en prat med henne angående dette. Takk igjen😊 Anonymkode: a2dbf...645
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2018 #13 Skrevet 29. oktober 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: En av grunnene til at det er viktig å fortelle barn/ungdom om utfordringer i familiens sykehistorie før de plutselig står hos helsesøster og vil ha prevansjon. Her har både svigermor, hennes bror og mannens to brødre hatt flere blodpropper og hjerteinfarkt i ung alder, så jeg vet ikke om jentene mine noen gang vil få hormonprevansjon, men eldste på 12 år er fullstendig klar over at dette er noe vi må ta hensyn til når de blir eldre. Anonymkode: de27c...9aa P-stav og spiral gir ikke økt risiko for blodpropp. Anonymkode: c8066...0a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå