Gå til innhold

Noen har med barn som sier t og d istedetfor k og g?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min  fireåring gjør det. Har logoped. 

Hun har jobbet nå en del med at han skal forstå foran (t) bak (k). Han skjønner foran og bak men klarte ikke å sette det i sammenheng med t og k, hvis dere skjønner hvs jeg mener🙈

Burde han forstått det. Han er ellers sen med språk så føler st han vurderes hele tiden, litt lei sv hele opplegget. 

Noen med fireåringer som kan si noe om de hadde forstått dette?

Anonymkode: 873cd...a94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sa fittboller, fittekaker og fittepinner, murmur, skulle på tyr i skygen og en del mer da hun var 4. I dag snakker hun helt rent og har gjort det siden før skolestart. 

Minste skulle tose på tattepus og sa tatt til katt og takk og tatt da han var 4. Snakket rent før skolestart. 

Men de hadde aldri logoped. En på 4 klarer ikke forstå alt dette. Hvorfor stresser dere med dette? 

Anonymkode: 0ffbf...f51

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste sa fittboller, fittekaker og fittepinner, murmur, skulle på tyr i skygen og en del mer da hun var 4. I dag snakker hun helt rent og har gjort det siden før skolestart. 

Minste skulle tose på tattepus og sa tatt til katt og takk og tatt da han var 4. Snakket rent før skolestart. 

Men de hadde aldri logoped. En på 4 klarer ikke forstå alt dette. Hvorfor stresser dere med dette? 

Anonymkode: 0ffbf...f51

Han er forsinket på flere områder (?), har spes ped og logoped. Bra det, men noen ganger føler jeg når først noe er galt så er galt. Alt blir målt, så derfor spør jeg. Logopeden sa på fredag at hun kanskje forventet st han ville se sammenheng mellom k- bak, t foran. Blir stresset over slike ting for da blir det enda en ting å putte i « gærne bøtta»😏

Skrevet

Min sønn sa i alle fall t for k til han var fire. Var aldri bekymret for språket hans

Anonymkode: ceaa6...d32

Skrevet

Sønnen min var 4,5år da han plutselig klarte g og k. Barnehagen anbefalte logoped, men vi kom aldri så lang før han klarte det selv. Vi stresset ikke med det. 

Anonymkode: dd98c...708

Skrevet

Språk tar den tiden det tar. Min har hatt store språkvansker og sa ikke K og G helt riktig før i 3 - 4. Kl. Enda vi jobber daglig med språk hjemme, på skolen og hos logoped. 

Ikke stress. Det kommer når barnet er kor for det.

Anonymkode: e2c89...552

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Språk tar den tiden det tar. Min har hatt store språkvansker og sa ikke K og G helt riktig før i 3 - 4. Kl. Enda vi jobber daglig med språk hjemme, på skolen og hos logoped. 

Ikke stress. Det kommer når barnet er kor for det.

Anonymkode: e2c89...552

Så godt å høre. Kunne tenkt meg å høre hva innebær språkvanskene til ditt barn og hvordan går det idag? Bekymrer meg mye for ham. Sliter nå også litt sosialt da de andre snakker så mye bedre så han trekker seg 😢.

Skrevet

Jeg hadde det samme problemet da jeg var liten. Ble sendt til logoped før jeg begynte skole. Gikk ikke i barnehage, ei tante anbefalte foreldrene mine å skaffe hjelp til meg. Mange timer hos logopeden som forresten var fantastisk! Det tok noen år før jeg fikk rettet på det, masse øving via leker. Jeg så frem til timer med henne, fordi vi lekte. Bildelotto, blåse ut lys (p og t lyden), etc. Jeg ble testet for dyseleksi  da jeg var 12. Jeg klarte testen. Det tok sin tid, men nå snakker jeg nogenlunde rent. Litt usikker av og til. Ganske interessant at jeg mødte min første logoped i en barnehage jeg jobbet i da jeg var 24. Hun kom for å hjelpe ett barn, og hun husket meg! Og ja, det kan gå bra.  Jeg holder nå på med min andre Batchelor grad. 

Anonymkode: 11eda...203

Skrevet

Da min sønn var ca 4,5 år så spurte ei i bhg om det var greit at vi søkte logoped pga K/T og G/D. Logopeden hadde vært innom pga et annet barn og hadde da hørt vår sønn snakke. Verken vi eller de i bhg hadde tenkt noe særlig på det i det hele tatt. Vår sønn snakket fort, og var ikke alltid vi hørte at han brukt T istedetfor K. Men logopeden ble innvilget og de begynte 2 uker senere.  De har 1 time annen hver uke sammen hvor de leker og spiller spill. Det tok lang tid før han fikk til K. Det var ikke det at han ikke ville, men han klarte ikke å si K. verken lyden eller bokstaven.  Han er nå 5,5 år og G er på plass. Han tar seg selv i å rette på seg selv når det gjelder K og T. Bruker fortsatt t til tider, men nå er det mest k. 🙂  

Anonymkode: 65739...521

Skrevet

Takk dere. Godt å høre om andres erfaringer. Er så lett å bekymre seg for slt mulig rart og det hjelper ikke når det er mange rundt som mener og forventer så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...