Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Skrevet 28. oktober 2018 Vi vurderer å kjøpe hus ved jernbanen. Det er bare godstog som går forbi, vet ikke hvor mange/hvor ofte. Dette er like ved 20, men sporet er i en skråning nedenfor. Vi har et lite barn. Jeg lurer på om noen vil fortelle litt om hvordan det er å bo så nærme jernbanesporet med tanke på både støy, risting i huset og om det føles trygt når man har barn? Anonymkode: 3b73e...519
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Skrevet 28. oktober 2018 *like ved, 20 meter. Skulle det stå Anonymkode: 3b73e...519
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg er vokst opp i et hus ved siden av jernbanelinja (men foreldrene mine bor ikke der nå, de flyttet da jeg var drøye 20 år). Vi bodde nok litt nærmere enn 20 meter, mer 10-15 tenker jeg. Ca 5 meter hage også en jordvoll med gjerde på toppen og jernbane på andre siden. Gikk både persontok et par ganger i timen og godstog hele døgnet. Jeg merket ærlig talt aldri noe til de togene, de var en del av livet mitt så jeg hørte de ikke i det hele tatt. Hadde overnattingsgjester som våknet av de, og kunne kommentere at det var et langt godstog som kjørte forbi osv, men selv la jeg aldri merke til dem. Jeg tror du blir så vant til dem at du ikke merker dem i det hele tatt, ihvertfall vil barn bli det. Anonymkode: f7c07...50f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #4 Skrevet 28. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er vokst opp i et hus ved siden av jernbanelinja (men foreldrene mine bor ikke der nå, de flyttet da jeg var drøye 20 år). Vi bodde nok litt nærmere enn 20 meter, mer 10-15 tenker jeg. Ca 5 meter hage også en jordvoll med gjerde på toppen og jernbane på andre siden. Gikk både persontok et par ganger i timen og godstog hele døgnet. Jeg merket ærlig talt aldri noe til de togene, de var en del av livet mitt så jeg hørte de ikke i det hele tatt. Hadde overnattingsgjester som våknet av de, og kunne kommentere at det var et langt godstog som kjørte forbi osv, men selv la jeg aldri merke til dem. Jeg tror du blir så vant til dem at du ikke merker dem i det hele tatt, ihvertfall vil barn bli det. Anonymkode: f7c07...50f Takk for svar. Siden du var barn så lurer jeg på hva du tenkte om togene? Var de spennende? Lekte du på skinnene? Er livredd for at barnet skal komme seg ned dit og leke der, da det ikke er noen form for sikring. Anonymkode: 3b73e...519
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #5 Skrevet 28. oktober 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Siden du var barn så lurer jeg på hva du tenkte om togene? Var de spennende? Lekte du på skinnene? Er livredd for at barnet skal komme seg ned dit og leke der, da det ikke er noen form for sikring. Anonymkode: 3b73e...519 Nei, at togene gikk der var liksom bare en del av hverdagen og aldri noe jeg skjenket en tanke. For meg var de ikke spennende. Å leke på skinnene var selvfølgelig helt utelukket og aldri noe vi ville finne på, vi visste jo at det var farlig. Anonymkode: f7c07...50f
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #6 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg bor ut til jernbanespor. Tog en gang i timen. Merket det akkurat da vi flyttet inn, men etterhvert ble det en vane. Legger ikke merke til de når - kanskje en stille sommerdag når jeg sitter på terrassen. Vi bor nedenfor sporene så hører mindre til togene enn de som bor i samme høyde som skinnene men lengere borte. Vi har gjerde mot skinnene så barna har aldrig vært i nærheten av de. Anonymkode: cfa85...27c
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #7 Skrevet 28. oktober 2018 Det hadde jeg ikke turd uten sikring. Anonymkode: a7326...2fb
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #8 Skrevet 28. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jeg ikke turd uten sikring. Anonymkode: a7326...2fb Tenkte litt på det samme, men tok det som en selvfølge at da setter man opp gjerde. Å bo ved jernbane blir veldig fort en vane. Anonymkode: e7b5b...25d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 Mormor bodde rett ved togskinnene, kun stintog som kjørt forbi på dagtid. De hørtes og merkts i huset, men spurte noen oss om toget hadde kjørt kunne vi ikke svare for vi registrerte de igrunn ikke. Vi kunne ikke prate når de kjørte forbi, men dette var jo helt naturlig og en vane som vi bare gjorde. Jeg bodde lengre unna samme toglinje hjemme, kunne høre det når det blåste riktig. Merket det igrunn mer hjemme enn hos mormor. Svigermor bor 10m unna toglinja, passasjertog. De først nettene der sov jeg minimalt for våknet for hvert tog som kom forbi. Så ble de en vane og merktes ikke lengre, Jeg har lekt på toglinja i min barndom, mendet skal sies toglinja kun var i bruk mellom 7 og 15 på hverdager og ett tog som gikk seint. Alltid hatt stor respekt for tog, og kunne aldri ha funnet på å gjøre det andre steder enn der. Det viktige er å lære ungene respekt for tog og hva som kan skje. Sier du bare nei og de ikke får lov, så kan det være spennende å trosse hva mamma sier. La de se hvor for togene kommer, lær de litt om tog og hvor langt det triller før det klarer å stoppe. Ta de med på en togtur slik st de ser hvor stort, tungt og massivt det er. Vi haiket med steintoget som gikk forbi med mormor, så har nok litt unormalt forhold til tog og toglinjer. Veldig gøy å få kjøre toget, lære mye og ikke minst slippe å gå hjem fra mormor noen ganger. (Joda, det var naboen som kjørte toget) Anonymkode: 641a8...04d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 Signerer de andre. Det blir en vane. Jeg likte å ligge i senga og høre togene som kjørte forbi. Å gå opp på skinnegangen tenkte vi aldri på. På samme måte som vi ikke dro til elva for å leke alene, hoppet fra taket eller stakk av hjemmefra. Det finnes mange farlige ting barn kan utforske, men noen regler ligger så i ryggmargen at man ikke vurderer det en gang. Anonymkode: c63eb...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå