Gå til innhold

"Det så kaldt ut" .. Pass på egne unger for f..!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi stoppa på butikken idag og parkerte bokstavlig talt fem meter fra inngangen. Treåringen min løp inn i bare genser, vi hadde brukt lengre tid på å stå ute å kle på jakka enn det det tar å løpe inn på butikken uten. På vei ut av butikken møter vi en mann som ser på meg, uten å smile og ikke med noe glimt i øye, også sier han "Herregud det så kaldt ut". Littsmåsur virka han faktisk.

I bilen hans sitter da tre unger i baksetet, alle med svære vinterjakker på. Hadde jeg vært litt kjappere i huet hadde jeg fortalt han om hvilken risiko han utsette ungene for ved å ha så mye klær på dem i bilen og at det er større sannsynlighet for at de skader seg i en kollisjon enn at min fryser i hjel de tre sekundene det tok henne å løpe fra butikken og ut i bilen.

Skjønner ikke hvorfor jeg ble så irritert på dette kunne jo gått videre med livet og latt være å blåse ut frustrasjonen min her, men man kan da for fader feie for sin egen dør før man begynner å kritisere andre syns jeg.

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som noe jeg kunne ha sakt. Da mener jeg bare akkurat det, Oj, det så kaldt ut". Hverken mer eller mindre, og ikke noe vondt ment. Folk må slutte å overtolke alt.
 

Anonymkode: c467a...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi stoppa på butikken idag og parkerte bokstavlig talt fem meter fra inngangen. Treåringen min løp inn i bare genser, vi hadde brukt lengre tid på å stå ute å kle på jakka enn det det tar å løpe inn på butikken uten. På vei ut av butikken møter vi en mann som ser på meg, uten å smile og ikke med noe glimt i øye, også sier han "Herregud det så kaldt ut". Littsmåsur virka han faktisk.

I bilen hans sitter da tre unger i baksetet, alle med svære vinterjakker på. Hadde jeg vært litt kjappere i huet hadde jeg fortalt han om hvilken risiko han utsette ungene for ved å ha så mye klær på dem i bilen og at det er større sannsynlighet for at de skader seg i en kollisjon enn at min fryser i hjel de tre sekundene det tok henne å løpe fra butikken og ut i bilen.

Skjønner ikke hvorfor jeg ble så irritert på dette kunne jo gått videre med livet og latt være å blåse ut frustrasjonen min her, men man kan da for fader feie for sin egen dør før man begynner å kritisere andre syns jeg.

Anonymkode: 1b09b...253

Så du mener helt seriøst at hvis barna hans fryser skal de ikke få ha klær på for de kan bli skadet ? Det er iskaldt ute i dag og jeg forstår godt at han kommenterte hvis ungen din løp uten jakke ute om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Toneelise skrev:

Så du mener helt seriøst at hvis barna hans fryser skal de ikke få ha klær på for de kan bli skadet ? Det er iskaldt ute i dag og jeg forstår godt at han kommenterte hvis ungen din løp uten jakke ute om vinteren.

Ja, jeg mener seriøst at de heller kan ha en dyne på seg i bilen enn å sitte med store vinterjakker. Eller varme opp bilen før han kjører. Å sitte med så store jakker i bilen kan være livsfarlig i en kollisjon.

"Løp uten jakke"? Hun gikk 5 meter fra butikken til bilen. 

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Toneelise skrev:

Så du mener helt seriøst at hvis barna hans fryser skal de ikke få ha klær på for de kan bli skadet ? Det er iskaldt ute i dag og jeg forstår godt at han kommenterte hvis ungen din løp uten jakke ute om vinteren.

Selvsagt! Ved kollisjon vil ikke selen stramme seg rundt kroppen fordi tykke klær skaper mellomrom, og så vil man gli ut av selen, med de konsekvensene det kan få. Det er ikke snakk om "for de kan bli skadet", det er snakk om at de kan bli lemlestet eller drept. Det er ren, skjær omsorgssvikt å la barn sitte i bil med store ytterklær, helt på linje med å ikke sikre dem i det hele tatt. Hvis det er kaldt får man varme opp bilen, eller legge klærne over seg som dyne, eller ha teppe/dyne i bilen. 

Anonymkode: 1fac8...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred... Han kommenterte at det var kaldt og det var det sikkert. Han kritiserte ikke deg for noe som helst. Hvordan er det mulig å overtolke så mye???

Anonymkode: 40e48...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i himmelens navn!

Hvordan fikk du dette til å bli negativt?

Det er jo du som henger deg opp i andres barn her? Sten i glasshus og sånn...

Anonymkode: 2b5cc...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i himmelens navn!

Hvordan fikk du dette til å bli negativt?

Det er jo du som henger deg opp i andres barn her? Sten i glasshus og sånn...

Anonymkode: 2b5cc...49f

Det var måten han sa det på som var problemet, ikke akkurat ordene han brukte. Skikkelig sur tone. Hadde han sett litt mer blid ut hadde jeg aldri reagert, for genser i 0-temperatur ER jo kaldt. Men ut og inn av bilen er det ingen som tar skade av det og da syns jeg måten han sa det på var totalt unødvendig. Spesielt når ungene hans satt livsfarlig sikret i bilen nettopp fordi han hadde kledd på dem for mye.

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, hi...gravid? Makan til hormonell dame!

Anonymkode: 80b03...d15

Ikke gravid (håper jeg), men litt hormonell kan nok stemme likevel 😅hi 

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var måten han sa det på som var problemet, ikke akkurat ordene han brukte. Skikkelig sur tone. Hadde han sett litt mer blid ut hadde jeg aldri reagert, for genser i 0-temperatur ER jo kaldt. Men ut og inn av bilen er det ingen som tar skade av det og da syns jeg måten han sa det på var totalt unødvendig. Spesielt når ungene hans satt livsfarlig sikret i bilen nettopp fordi han hadde kledd på dem for mye.

Anonymkode: 1b09b...253

Dette kunne jeg lett også gjort med min 4-åring, å la henne gå 3 meter uten jakke

Hvorfor må folk kommentere alt mulig?

Anonymkode: 2b5b0...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha følt deg skikkelig truffet av hans kommentar i forbifarta og antagelig ha et lass dårlig samvittighet for at ungen din gikk uten jakke for å kunne tenke ut et sånt overdimensjonert og ikkerelatert svar. Hva hadde hans unger med dette å gjøre? (og kom ikke å si at du er genuint bekymra for deres overlevelsesevne i trafikken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Du må ha følt deg skikkelig truffet av hans kommentar i forbifarta og antagelig ha et lass dårlig samvittighet for at ungen din gikk uten jakke for å kunne tenke ut et sånt overdimensjonert og ikkerelatert svar. Hva hadde hans unger med dette å gjøre? (og kom ikke å si at du er genuint bekymra for deres overlevelsesevne i trafikken.)

Neida, jeg vet at min greier seg veldig fint uten jakke inn på butikken så ikke et snev av dårlig samvittighet. Og jeg er, kanskje, over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet i bil, så sånne ting legger jeg merke til uansett. Sjelden jeg kommenterer det til andre, men når han var i gang med å kommentere mine valg burde jeg egentlig ha kommentert tilbake.

Bare et lite "oi, det så livsfarlig ut", i samme tone som han mente at det så for kaldt ut å gå uten jakke inn på butikken. 

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi stoppa på butikken idag og parkerte bokstavlig talt fem meter fra inngangen. Treåringen min løp inn i bare genser, vi hadde brukt lengre tid på å stå ute å kle på jakka enn det det tar å løpe inn på butikken uten. På vei ut av butikken møter vi en mann som ser på meg, uten å smile og ikke med noe glimt i øye, også sier han "Herregud det så kaldt ut". Littsmåsur virka han faktisk.

I bilen hans sitter da tre unger i baksetet, alle med svære vinterjakker på. Hadde jeg vært litt kjappere i huet hadde jeg fortalt han om hvilken risiko han utsette ungene for ved å ha så mye klær på dem i bilen og at det er større sannsynlighet for at de skader seg i en kollisjon enn at min fryser i hjel de tre sekundene det tok henne å løpe fra butikken og ut i bilen.

Skjønner ikke hvorfor jeg ble så irritert på dette kunne jo gått videre med livet og latt være å blåse ut frustrasjonen min her, men man kan da for fader feie for sin egen dør før man begynner å kritisere andre syns jeg.

Anonymkode: 1b09b...253

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må si noe?? Ikke ta det til deg, herregud,hormonell! Er ikke noe menneskerett å ytre det man tenker om alt og alle hele tiden. Folk burde ha mer enn nok med seg selv!

Anonymkode: 8500b...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, jeg vet at min greier seg veldig fint uten jakke inn på butikken så ikke et snev av dårlig samvittighet. Og jeg er, kanskje, over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet i bil, så sånne ting legger jeg merke til uansett. Sjelden jeg kommenterer det til andre, men når han var i gang med å kommentere mine valg burde jeg egentlig ha kommentert tilbake.

Bare et lite "oi, det så livsfarlig ut", i samme tone som han mente at det så for kaldt ut å gå uten jakke inn på butikken. 

Anonymkode: 1b09b...253

Mao. et behov for å ta igjen for det sparket du følte han ga deg. Om du er så trygg på at det var helt innafor at ungen din løp tynnkledd som du sier, så hadde du ikke latt deg ense av hans kommentar. Tydeligvis traff han et sted det svei litt, siden du så gjerne skulle ha sparka litt tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mao. et behov for å ta igjen for det sparket du følte han ga deg. Om du er så trygg på at det var helt innafor at ungen din løp tynnkledd som du sier, så hadde du ikke latt deg ense av hans kommentar. Tydeligvis traff han et sted det svei litt, siden du så gjerne skulle ha sparka litt tilbake. 

Ta igjen ja, ja takk!  Ikke fordi jeg har dårlig samvittighet for å la barnet sitte trygt i bilen og fryse i til sammen 6 sekunder i løpet av en butikktur, men jeg er dritt lei av kommentarer generelt. Ikke bare fra denne mannen, men svigermor (som har vært på besøk i dag og fyra meg litt opp) er også raus med sine "velmenende råd". Den dagen folk innser at de ikke kjenner min unge bedre enn jeg kjenner henne selv skal jeg slutte å sutre. Inntil da trenger jeg en utblåsning innimellom. Dette ble dagens. 

hi

Anonymkode: 1b09b...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må si noe?? Ikke ta det til deg, herregud,hormonell! Er ikke noe menneskerett å ytre det man tenker om alt og alle hele tiden. Folk burde ha mer enn nok med seg selv!

Anonymkode: 8500b...f40

Det er da mye hyggeligere å veksle noen ord med noen av dem man møter gjennom dagen, selv om det ikke er viktige ting man sier.

Anonymkode: 2a4de...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta igjen ja, ja takk!  Ikke fordi jeg har dårlig samvittighet for å la barnet sitte trygt i bilen og fryse i til sammen 6 sekunder i løpet av en butikktur, men jeg er dritt lei av kommentarer generelt. Ikke bare fra denne mannen, men svigermor (som har vært på besøk i dag og fyra meg litt opp) er også raus med sine "velmenende råd". Den dagen folk innser at de ikke kjenner min unge bedre enn jeg kjenner henne selv skal jeg slutte å sutre. Inntil da trenger jeg en utblåsning innimellom. Dette ble dagens. 

hi

Anonymkode: 1b09b...253

Da skulle du ha sett meg i går HI ! 

Uff. Barna mine på 2 og 6 år var ute å lekte på gårdsplassen. Eldste fikk beskjed om å legge inn en ball i garasjen før vi skulle gå inn." IKKE Ta ned porten, jeg skal gjøre det selv etter at jeg har gått inn med melka. " 

Da jeg kommer ut 3 sek etterpå , står 2 åringen inne garasjen, eldste hadde trykket på knappen til porten og sto utenforgarasjen, porten var nesten nede. Eldste prøver å dra yngste under porten. Jeg løper som en gal og drar ungen under og ut. Fy fader.. så for meg ungen lå å sprelle under porten som var nede. Det verste jeg har opplevd ! Var snakk om sekunder. Så ikke ut som om porten hadde tenkt til å stoppe pga hindring heller. 

Og der.. midt i kaoset. Drit redd mamma og unger som griner, står ei gammel dame og sier:" ja, det der så ikke bra ut. Ja, det kunne gått riktig ille. " repeterte dette 20 ganger før jeg fikk tatt med barna inn. Der og da orket jeg ikke å snakke eller de på dama. Jeg var døds flau og følte meg som verdens dårligste mor! Hjalp ikkr en dritt at hun sto å kommenterte. 

Men jeg ble ikke sur på henne. Bare ble flau og lei meg av episoden. Hun trengte ikke kommentere, men hun ble vel redd selv. 

Hadde jeg sett barnet ditt uten jakke, hadde jeg nok tenkt at det så kaldt ut. Men jeg er ikke dum. Jeg hadde skjønt at dere bare skulle løpe inn. Så det er ikke noe vits i å kommentere slike ting. 

Men da får vi lukke ørene 😊

Anonymkode: 5e9d0...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mao. et behov for å ta igjen for det sparket du følte han ga deg. Om du er så trygg på at det var helt innafor at ungen din løp tynnkledd som du sier, så hadde du ikke latt deg ense av hans kommentar. Tydeligvis traff han et sted det svei litt, siden du så gjerne skulle ha sparka litt tilbake. 

Noen mødre er bare usikre på seg selv og derfor veldig opptatt av hva de tror andre tenker eller mener om dem. Ikke så lett å være dem, det er ikke så lett å gjøre noe med en slik grunnleggende usikkerhet. Og det gir seg gjerne utslag i overtolking og angrep på andre. 

Anonymkode: 40e48...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det altså livsfarlig å ha på seg jakke i bil?

Anonymkode: e9292...c41

Tykk jakke, ja pga sikkerhetsbelte som ikke ligger stramt til kroppen

Anonymkode: 80b03...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...