Gå til innhold

Hjerteinfarkt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder tilbake så fikk jeg brystsmerter og tyngde følelse i armen. Tungpusten og svimte nesten av. 

Ut på kvelden så dro jeg til legevakten bare i tilfelle... ble lagt inn veldig raskt da det viste seg at jeg hadde ST- elevasjoner på EKG. De utførte koronar angiografi og alt så bra ut. Konkluderte med at midlertidig diagnose var pericarditt og  lymfocytose.

Måneder senere skjedde det igjen. De tok blodprøver ekg (med samme ST elevasjon som sist) og ultralyd av hjertet. Alt så OK ut sa de. 

Jeg tør ikke dra til fastlegen for å be om EKG måling i et døgn, er samtidig redd for at dette vil skje igjen og at det da ikke vil være noe tvil om hva det er. Har noen noe lignende erfaring ? 

Kan også nevnes at jeg er ung, Og begynner rett å slett redd av å være alene pga det. 

Takknemlig for svar. 

Anonymkode: b7cf0...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noen måneder tilbake så fikk jeg brystsmerter og tyngde følelse i armen. Tungpusten og svimte nesten av. 

Ut på kvelden så dro jeg til legevakten bare i tilfelle... ble lagt inn veldig raskt da det viste seg at jeg hadde ST- elevasjoner på EKG. De utførte koronar angiografi og alt så bra ut. Konkluderte med at midlertidig diagnose var pericarditt og  lymfocytose.

Måneder senere skjedde det igjen. De tok blodprøver ekg (med samme ST elevasjon som sist) og ultralyd av hjertet. Alt så OK ut sa de. 

Jeg tør ikke dra til fastlegen for å be om EKG måling i et døgn, er samtidig redd for at dette vil skje igjen og at det da ikke vil være noe tvil om hva det er. Har noen noe lignende erfaring ? 

Kan også nevnes at jeg er ung, Og begynner rett å slett redd av å være alene pga det. 

Takknemlig for svar. 

Dra til legen kjære deg, om du ikke liker legen din så bytter du asap. Trenger ikke være noe livstruende, men noe som bør følges opp. Du trenger hjertet ditt ❤

Anonymkode: 75b60...a39

Gjest Marihønne
Skrevet

Kan også være panikkanfall? Da symptomene på et panikkanfall og et hjerteinfarkt kan være skremmende like. Veldig sjeldent at unge mennesker får hjerteinfarkt. Mener å huske at en lege fortalte meg en gang at 40 % av de som kom med brystsmerter og ble innlagt egentlig viste seg å ha panikk angst.. spesielt blant de yngre, men for å være helt sikker burde du kanskje oppsøke flere leger etc. Det er lurt å sjekke en gang for mye :)  

Skrevet
10 minutter siden, Marihønne skrev:

Kan også være panikkanfall? Da symptomene på et panikkanfall og et hjerteinfarkt kan være skremmende like. Veldig sjeldent at unge mennesker får hjerteinfarkt. Mener å huske at en lege fortalte meg en gang at 40 % av de som kom med brystsmerter og ble innlagt egentlig viste seg å ha panikk angst.. spesielt blant de yngre, men for å være helt sikker burde du kanskje oppsøke flere leger etc. Det er lurt å sjekke en gang for mye :)  

Har tenkt den tanken selv for en stund siden, sånn i tilfelle. Men begge gangene så har jeg vært ekstremt rolig. Ikke gjort noe spesielt de dagene heller. Ikke svett ikke stressa eller noe. 

Har god jobb, har det bra hjemme grei økonomi så det er på en måte ingenting som skulle ha fremkallet det. Har fårsåvidt aldri opplevd panikk anfall såvidt jeg vet

Men alt kan jo være mulig ? 

Skrevet

Du kan ikke ha mellomgulvsbrokk ? Legen min fortalte meg at det kan gi smerter som føles som brystsmerter men egentlig kommer det fra brokk. (jeg hadde det slik som deg)

Skrevet

Det er tryggest å ha god kunnskap om sin kropp. Anbefaler deg å gå med 24 t EKG, og ta de testene som er nødvendig. Slik kan du få raskest og best behandling om/når det skulle være nødvendig, og du kan få info om hvordan man best kan minske risikoen for at noe skal skje. 

Anonymkode: 2432c...c3d

Skrevet

Nå får man jo ikke ST-elevasjon av hverken angstanfall eller brokk da...😏 Her har det jo vært reelle funn på at hjertet har en «ledningsfeil», dog så har utredningen konkludert m at det er forbigående tilstand.

Anbefaler deg å snakke med fastlegen din. Flott at du hadde negativ angio, men dette preger din hverdag såpass at du burde få oppfølging nok til at du kan slå deg til ro igjen. 

Anonymkode: 3f9a5...0e8

Skrevet

Myocarditt!? 

Anonymkode: 8f48c...105

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå får man jo ikke ST-elevasjon av hverken angstanfall eller brokk da...😏 Her har det jo vært reelle funn på at hjertet har en «ledningsfeil», dog så har utredningen konkludert m at det er forbigående tilstand.

Anbefaler deg å snakke med fastlegen din. Flott at du hadde negativ angio, men dette preger din hverdag såpass at du burde få oppfølging nok til at du kan slå deg til ro igjen. 

Anonymkode: 3f9a5...0e8

Bestilt legetime nå, er alene med barnet mitt så er derfor det preger hverdagen så veldig. I tilfelle det skjer igjen mens vi er alene...

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Myocarditt!? 

Anonymkode: 8f48c...105

Leste litt om det, kan nevne det for legen. Kjenner du til tilstanden ? 

Skrevet
På 27.10.2018 den 23.33, Anonym bruker skrev:

Takknemlig for svar. 

Vet ikke hvor ung du er, men jeg fikk hjerteproblemer helt ut i det blå, når jeg var i 20 årene. Jeg hadde forlangt en 24 timers måling. Når man blir syk, må man stå på selv for å få det man har krav på. Og hvis du er begynt å bli redd for å være alene, så er det på tide å be om en skikkelig utredning. Hvis fastlegen ikke vil hjelpe deg, så hadde jeg tatt det privat, på volvat el.l

Anonymkode: f6854...4cb

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvor ung du er, men jeg fikk hjerteproblemer helt ut i det blå, når jeg var i 20 årene. Jeg hadde forlangt en 24 timers måling. Når man blir syk, må man stå på selv for å få det man har krav på. Og hvis du er begynt å bli redd for å være alene, så er det på tide å be om en skikkelig utredning. Hvis fastlegen ikke vil hjelpe deg, så hadde jeg tatt det privat, på volvat el.l

Under 25. Hva slags problemer var det om det er greit at jeg spørr ? 

Skrev lengre opp grunnen til at jeg er redd for å være alene er fordi jeg har barn. Vil ikke at noe skal skje når jeg er alene med henne 

Skrevet

Hvorfor er du redd for å gå til fastlegen da?

Det bør jo utredes, kanskje er det en enkel fix.

Jeg hadde selv hull i hjertet, et ganske stort et også, men de oppdaget det ikke på sykehuset. Ikke før jeg måtte "svelge" en slange med ultralydapparat på så de fikk tatt ul av baksiden av hjertet så de det. Men da det endelig ble oppdaget var det en helt greit liten operasjon å få det fikset...

Anonymkode: fc0d2...a96

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du redd for å gå til fastlegen da?

Det bør jo utredes, kanskje er det en enkel fix.

Jeg hadde selv hull i hjertet, et ganske stort et også, men de oppdaget det ikke på sykehuset. Ikke før jeg måtte "svelge" en slange med ultralydapparat på så de fikk tatt ul av baksiden av hjertet så de det. Men da det endelig ble oppdaget var det en helt greit liten operasjon å få det fikset...

Anonymkode: fc0d2...a96

Et var veldig leit å høre, håper at du har det bedre nå. 

Har hatt en dårlig lege frem til nå som aldri har tatt noe seriøst, som jeg endelig har bytta. Dro til han etter at dette skjedde og han blåste det bare vekk uten å ha lest noe ifra sykehuset.... 

Redd for at den nye legen ikke tar meg seriøst. Samt at vi har generelt mye hjertefeil / død pga infarkt i familien.har tenkt at Så lenge jeg ikke drar til legen så er det på en måte ikke noe problem.

Vet det er veldig veldig dumt, men en del av meg har vel tenkt at gjør jeg ingenting med det så fins det ikke. men når det skjedde igjen så har jeg bare tenkt mer på der. nå ble timen endelig bestilt ihvertfall. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Under 25. Hva slags problemer var det om det er greit at jeg spørr ? 

Skrev lengre opp grunnen til at jeg er redd for å være alene er fordi jeg har barn. Vil ikke at noe skal skje når jeg er alene med henne 

Blodpropp i hjertet, ble av legevaktlege beskyldt for å ha angstanfall, men det viste seg å være langt mer alvorlig enn som så. Hadde brystsmerter, som gikk ut i venstre armen og oppover halsen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...