Gå til innhold

Familie som aldri flytter ut.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns bror har bodd fast hos oss i et halvt år. Til og fra i et halvt år før det. Vi har barn  og jeg savner familietid vi en gang i tiden hadde. Jeg ble forresten aldri spurt om det var greit heller. Bor og spiser gratis. Han hadde et turbulent liv men har skikket seg nå. Har ingen jobb og her ser det ut til at han skal være testens v sitt liv. Det holder på å klikke fullstendig for meg. Hjelp hvordan skal jeg få det menneske ut av huset ?????

Anonymkode: f7e4b...93c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med din mann og han må ta den jobben. 

Skrevet

Ja det burde vært det. Men det er vel så synd i lillebror. Får prøve å tatt meg en prat igjen😱

Skrevet

Selvsagt skal ikke en voksen mann bo hjemme hos dere mot din vilje! Og selvsagt skal han betale for kost og losji der han oppholder seg. 

Hvorfor du har latt dette gå i et halvt år er over min fatteevne. Jeg hadde holdt ut i Max ei uke!

Enten får du mannen til å gi beskjed om at han må finne seg et eget sted, eller så gjør du det selv. 

Nav skal kunne skaffe nødbolig på noen få dager, og hvis han ikke har inntekt så må han søke sosialhjelp eller annen stønad, og forsørge seg selv i påvente av jobb. Gi mannen en uke på å være ute av huset. 

Anonymkode: 48258...816

Skrevet

Mannen din får gi beskjed at skal hanbo videre hos dere skal han ha ansvar for p gjøre rent, lage sunn middag hver dag og stille sombarnevskt ved behov! 

Anonymkode: 815b5...3ac

Skrevet

Så fra å leve ett turbulent liv og til å ha skikket seg på 6 mnd. Så alt er strålende og livet til svoger er helt på topp ? Her i huset så hadde ett hvilket som helst familiemedlem kunne flyttet inn på dagen hvis det var i en livssituasjon som tilsa at det var løsningen. Kona vet at hun hadde ikke trengt å spørre meg på forhånd en gang og samme andre veien. Familie tar man hånd om så godt man kan. Han er ikke bare broren til mannen din. Han er din svoger og dine barns onkel. 

Når det er sagt så burde du kanskje vært litt mer på banen fra start og vært med å lagt litt føringer. Så kunne man jo hatt en dialog på at, OK, du kan bo og spise her gratis så du f.eks får spart deg opp til ett depositum. Ha en dialog på hva som er veien videre. Og så må du helt klart ha en bedre kommunikasjon med mannen din :)

Vi har selv hatt familiemedlemmer innom på sofaen/kjellerstua og i hybelen i perioder. Disse har riktignok selv tatt litt initiativ til å handle inn litt mat. 
Så jeg sier på ingen måte at det er greit av din svoger å "drive på" slik, men hva vet jeg eller du ? Kanskje har han tilbudt seg ovenfor din mann og betale. Og så har din mann sagt at han ikke trenger. 

Få i gang kommunikasjonen og ta litt eierforhold til situasjonen. Både i samtale med din mann og din svoger. Hva vet du om hans planer fremover ? Har du spurt han ? Hva har din mann sagt til sin bror ? 
Vær litt mer nysgjerrig og legg bort irritasjonen din for den kommer ikke til å tilføre situasjonen noe positivt.

Skrevet

Han må ut. Få hjelp av nav til å få bolig og betale for egen mat osv. Vi hadde ikke hatt råd til å forsørge en ekstra voksen. Jeg synes nå dere har vært mer enn sjenerøse og gavmilde her. 

Anonymkode: 7f119...866

Skrevet

Jeg har også hatt langtidsgjester, men de gjorde opp for seg, kjøpte mat, lagde middag, ryddet og støvsugde. Da gjorde det ikke så mye. Jeg visste også at de lette etter leilighet, så de flyttet ut etter noen måneder. Sånn som du fremstiller det, hadde jeg gått fort lei.

Anonymkode: dfef8...0c5

Skrevet
30 minutter siden, MrGoodMan skrev:

Så fra å leve ett turbulent liv og til å ha skikket seg på 6 mnd. Så alt er strålende og livet til svoger er helt på topp ? Her i huset så hadde ett hvilket som helst familiemedlem kunne flyttet inn på dagen hvis det var i en livssituasjon som tilsa at det var løsningen. Kona vet at hun hadde ikke trengt å spørre meg på forhånd en gang og samme andre veien. Familie tar man hånd om så godt man kan. Han er ikke bare broren til mannen din. Han er din svoger og dine barns onkel. 

Når det er sagt så burde du kanskje vært litt mer på banen fra start og vært med å lagt litt føringer. Så kunne man jo hatt en dialog på at, OK, du kan bo og spise her gratis så du f.eks får spart deg opp til ett depositum. Ha en dialog på hva som er veien videre. Og så må du helt klart ha en bedre kommunikasjon med mannen din :)

Vi har selv hatt familiemedlemmer innom på sofaen/kjellerstua og i hybelen i perioder. Disse har riktignok selv tatt litt initiativ til å handle inn litt mat. 
Så jeg sier på ingen måte at det er greit av din svoger å "drive på" slik, men hva vet jeg eller du ? Kanskje har han tilbudt seg ovenfor din mann og betale. Og så har din mann sagt at han ikke trenger. 

Få i gang kommunikasjonen og ta litt eierforhold til situasjonen. Både i samtale med din mann og din svoger. Hva vet du om hans planer fremover ? Har du spurt han ? Hva har din mann sagt til sin bror ? 
Vær litt mer nysgjerrig og legg bort irritasjonen din for den kommer ikke til å tilføre situasjonen noe positivt.

dette...

Og så tror jeg at det er viktig at du tar en prat med mannen din (og eit svoger) under roligere forhold. Ikke ta det opp når du er irritert, men ikke vent så lenge at du eksploderer og ødsler ut eder , galle og trusler ("han eller jeg" etc). Lillebror er et sårt punkt for din mann, og tror du skal være taktisk så ikke dette føles som et angrep og du dermed har din mann som forsvarer broren og du ender opp med å føle deg underverdsatt. Aldri be noen velge mellom familie og en selv...det er lavmål. Gå heller inn for en langsiktig og forholdsbevarende løsning, er mitt råd. 

Enig i at du burde vært på ballen ang kjøreregler og planer tidligere, men nå er det litt sent og konsekvensen er at du burde gå litt varsomt frem -uansett hvor urettferdig det måtte føles. 

Skrevet

dere må jo snakke sammen, hadde aldri kastet ut min bror eller noen andre i familien.

dere må heller bli enig om at han deltar litt i mat innkjøping og betaler kanskje litt penger, for han er vel ikke uten penger, for det er vel så og si nesten umulig her i norge

Anonymkode: 25880...dd3

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min manns bror har bodd fast hos oss i et halvt år. Til og fra i et halvt år før det. Vi har barn  og jeg savner familietid vi en gang i tiden hadde. Jeg ble forresten aldri spurt om det var greit heller. Bor og spiser gratis. Han hadde et turbulent liv men har skikket seg nå. Har ingen jobb og her ser det ut til at han skal være testens v sitt liv. Det holder på å klikke fullstendig for meg. Hjelp hvordan skal jeg få det menneske ut av huset ?????

Anonymkode: f7e4b...93c

Tror du skal være ærlig å si det som det er. Det var greit at du var her en stund men nå har det gått så lang tid at nå er det på tide å finne noe eget. Jeg har behov for bare å ha familien min her. Du kan gjerne komme på besøk men ikke bo her lengre.

Skrevet
På 27.10.2018 den 21.39, Anonym bruker skrev:

Selvsagt skal ikke en voksen mann bo hjemme hos dere mot din vilje! Og selvsagt skal han betale for kost og losji der han oppholder seg. 

Hvorfor du har latt dette gå i et halvt år er over min fatteevne. Jeg hadde holdt ut i Max ei uke!

Enten får du mannen til å gi beskjed om at han må finne seg et eget sted, eller så gjør du det selv. 

Nav skal kunne skaffe nødbolig på noen få dager, og hvis han ikke har inntekt så må han søke sosialhjelp eller annen stønad, og forsørge seg selv i påvente av jobb. Gi mannen en uke på å være ute av huset. 

Anonymkode: 48258...816

Nødbolig? Så du tror at barnløse voksne (noe jeg får inntrykk at hi sin svoger er)  får så enkelt nødbolig av nav? Hvor naiv er du? Min bror sto på gaten med 2 unger, det var ikke snakk om å få nødbolig for han i det hele tatt. Han kunne søke om bostøtte, og det var det.

Anonymkode: 8fb16...e9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...