Gå til innhold

Kriminalitet i Oslo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet til Oslo i august og reagerer på hvor mye kriminalitet som råder her.

Er det ekstra ille i år eller er det bare pga jeg legger mer merke til det siden jeg bor her?

Eks: Knivstikking på Majorstuen på formiddagen, knivstikking på Grønland i dag...

Dere som bor i Osloområdet; Føler dere at dere er trygge?

Hilsen nordlending som er flyttet til Oslo 

Anonymkode: 221cc...aae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bodd sentralt i Oslo i 20 år, nå med tre barn og har selv aldri opplevd noe kriminelt/ubehagelig/skummelt. Føler meg trygg, ja! Tenker aldri over det i hverdagen, kriminalitet forekommer overalt i verden. 

Anonymkode: d5aad...361

Skrevet
20 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det ekstra ille i år eller er det bare pga jeg legger mer merke til det siden jeg bor her?

Eks: Knivstikking på Majorstuen på formiddagen, knivstikking på Grønland i dag...

Nei, tør ikke bo i Oslo.

Anonymkode: 5614a...e44

Skrevet

Har bodd i Oslo i nesten 20 år og føler meg trygg. Vi bor jo ikke i sentrum der det er kriminalitet, det er det svært få som gjør. 

Anonymkode: 1ea7b...1f9

Skrevet

Bodd i Oslo i hele mitt liv og føler meg trygg og vil ikke bo noe annet sted.

Begge barna ferdes fritt rundt og både de og jeg føler at det er sikkert, trygt og godt.

Det er registrert flest lovbrudd per innbygger i Oslo, men generelt sett registreres det flere lovbrudd per innbygger der folk bor tett.

Jeg tar hensyn til at jeg bor i en storby og lærer også barna å være aktsomme, oppmerksomme og forsiktige, men vi er ikke redde.

Anonymkode: 8732b...322

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, tør ikke bo i Oslo.

Hvor bor du da?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bodd i Oslo i hele mitt liv og føler meg trygg og vil ikke bo noe annet sted.

Begge barna ferdes fritt rundt og både de og jeg føler at det er sikkert, trygt og godt.

Det er registrert flest lovbrudd per innbygger i Oslo, men generelt sett registreres det flere lovbrudd per innbygger der folk bor tett.

Jeg tar hensyn til at jeg bor i en storby og lærer også barna å være aktsomme, oppmerksomme og forsiktige, men vi er ikke redde.

Hvordan forteller du barna det på en pedagogisk måte?

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bodd i Oslo i nesten 20 år og føler meg trygg. Vi bor jo ikke i sentrum der det er kriminalitet, det er det svært få som gjør. 

Anonymkode: 1ea7b...1f9

Hva betraktes på sentrum? Ring 1? Ring 2?

Jeg bor i Ring 3

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan forteller du barna det på en pedagogisk måte?

Vi snakker om fremmede, om at ikke alle er snille osv. 

Vi snakket om å si fra hvor man er, med hvem osv. Selvfølgelig henter og bringer jeg mye også.

Vet ikke egentlig helt hvordan jeg skal forklare det. Jeg følger opp barna og er selv en sosial person. Får lett kontakt med folk og er aktiv i nærmiljøet, noe som gjør at vi har et stort nettverk her vi bor. Både barna og jeg har en stor bekjentkrets som skaper en naturlig trygghet.

Jeg deltar i barnas hverdag og følger de opp.

Vi følger med på nyhetene og snakker om det som skjer, ofte med hvorfor og hva vi kan gjøre for å unngå slike situasjoner.

Hevder ikke at kriminalitet ikke kan skje oss, men   prøver å minimere sannsynligheten for at vi havner i situasjoner hvor vi er utsatte.

Er alene med barna som er 10 og 12 år.

Skrevet
16 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvor bor du da?

Utenfor Oslo.

Skrevet

Har også bodd i Oslo i 20 år. Aldri opplevd noe skummelt. Har vært rundt omkring i de fleste deler av byen midt på natta (men nå er det noen år siden, siden jeg fikk barn). Jeg har mistet lommeboka mi på gata midt på Grønland klokka fire om natta og fått den tilbake. Bor i indre Øst. Jeg tenker at det som skjer av slike ting ofte er interne oppgjør som sjelden rammer 'vanlige' folk. 

Her jeg bor hilser vi på naboene, og folk bryr seg om hverandre. Vi kjenner mange i nærmiljøet, litt som ei bygd i byen. Da jeg flyttet til Oslo på nittitallet, synes min bestemor at det var forferdelig, for det skjedde så mye fælt i Oslo. Hun leste mye i VG, og der sto det selvsagt med store overskrifter hvor farlig det var i Oslo. 

Skrevet

Jeg personlig har opplevd innbrudd, ran og politisk vold, men aldri i Oslo.

Anonymkode: 05277...c1e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trygge? Selvsagt. Krim? Det bor 680000 mennesker i Oslo, 1,5 mill i utvida Osloregion. Regn ut sjøl.

Skrevet
12 timer siden, sug lut skrev:

Trygge? Selvsagt. Krim? Det bor 680000 mennesker i Oslo, 1,5 mill i utvida Osloregion. Regn ut sjøl.

Tenkte det var 550.000 mennesker i Oslo 😅 Jeg er ikke helt oppdatert

HI

Skrevet
12 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Har også bodd i Oslo i 20 år. Aldri opplevd noe skummelt. Har vært rundt omkring i de fleste deler av byen midt på natta (men nå er det noen år siden, siden jeg fikk barn). Jeg har mistet lommeboka mi på gata midt på Grønland klokka fire om natta og fått den tilbake. Bor i indre Øst. Jeg tenker at det som skjer av slike ting ofte er interne oppgjør som sjelden rammer 'vanlige' folk. 

Her jeg bor hilser vi på naboene, og folk bryr seg om hverandre. Vi kjenner mange i nærmiljøet, litt som ei bygd i byen. Da jeg flyttet til Oslo på nittitallet, synes min bestemor at det var forferdelig, for det skjedde så mye fælt i Oslo. Hun leste mye i VG, og der sto det selvsagt med store overskrifter hvor farlig det var i Oslo. 

Grønland midt på natta hadde jeg aldri tort. Gikk av på feil t-bane sammen med datteren min i går og da var jeg litt redd siden jeg har hørt at Grønland er mye kriminalitet og gjenopprør. Det gikk jo bra da, men ekkelt å høre senere på dagen at det hadde vært knivstikking på Grønland noen timer senere. Sikkert gjengopprør da, men uansett.

HI

Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Oslo øst. Det er ikke noe skumlere her en andre steder. Det meste av kriminalitet og gjengoppgjør (skyting, knivstikking osv) er mellom gjenger og eventuelt familiemedlemmer. Den vanlige mann i gata blir ikke rammet av disse tingene. 

Anonymkode: 9e49e...437

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grønland midt på natta hadde jeg aldri tort. Gikk av på feil t-bane sammen med datteren min i går og da var jeg litt redd siden jeg har hørt at Grønland er mye kriminalitet og gjenopprør. Det gikk jo bra da, men ekkelt å høre senere på dagen at det hadde vært knivstikking på Grønland noen timer senere. Sikkert gjengopprør da, men uansett.

HI

Vi er ofte på Grønland, hele familien (dog ikke midt på natta!), det er en stor og god grønnsaksbutikk der, og så hender det at det er markedsdager og tivoli, noe som er morsomt for ungene. 

Nå er det fryktelig sjelden at jeg er på byen, men det er mange utesteder på Grønland, og i helgene er det stappfullt av folk der til langt på natt. Jeg føler meg egentlig mindre trygg på Karl Johan nattestid, der er det mange flere folk som ikke er vant til å gå på byen og som oppfører seg som idioter. Typisk godt voksne folk som har vært på firmafest og mistet helt gangsynet etter altfor mange avec og syttenåringer fulle på rusbrus. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Oi såpass 😁😂

HI

Høy innvandring, vet du.

Anonymkode: 635af...c50

Skrevet

Jeg ble slått ned på Karl Johan nær Oslo S på vei til taxikø. Blind vold. På natten etter at utestedene hadde stengt. Spiste en kebab og ble møtt av 4-5 gutter/menn. Det er en viss risiko og den avhenger av tid og sted. 

Anonymkode: 51b09...bf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...