Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #1 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg ble i sommer omplassert pågrunn av overtallighet på daværende jobb i Kommunen. Nå har jeg vært ansatt på ny plass i 2 måneder og det går ikke med min helse tiø tross for gradert sykemelding - jeg har både lege og spesialist med på laget. Nå har både sjef, personalsjef og personalavdelingen sagt at jeg har prøvd for lite og ikke rett til å bli vurdert omplassert i annen jobb. (Skal sies at disse tre kjenner hverandre godt og nok har en plan.) Fagforbundet vet om flere stillinger som er ledige og mener jeg burde blitt omplassert til en av disse - men nei fra Kommunen. Jeg tenker : er det ikke bedre at jeg begynner å jobbe med noe som helsa klarer enn at jeg enda er sykemeldt i 1 år før de vurderer en omplassering? Ringte nav og fikk i svar om at jeg var Kommunens ansvar og at de måtte tilrettelegge. Hvem har rett og hva ville du ha gjort i min situasjon? Anonymkode: 1326f...58c
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #2 Skrevet 27. oktober 2018 Samle alle relevante instanser til et møte og snakk sammen. Anonymkode: 56624...02f
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #3 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg hadde nok bare søkt en annen jobb, også sagt opp den du har i dag når du har fått ny. Du har lov å søke ny jobb selv om du er sykmeldt. Det høres ut som det kan ta lang tid å få det gjennom kommunen, så i stedet for å slite med en kamp der, så fiks det selv. Det er nok best for helsa og. Anonymkode: 644f9...373
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 For å ha rett til i vurderes for omplassering til annet arbeid må det være helt klart at det er behov for varig tilrettelegging. Jfr AML 4-6. To mnd i en jobb er normalt for kort tid til i konkludere ned at du ikke kan være i denne med mindre det er noe helt konkret som som hindrer deg. I så tilfelle må legen komme med en veldig tydelig erklæring på hva det er i denne jobben du ikke kan gjøre og hvorfor. Anonymkode: cab03...ef9
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å ha rett til i vurderes for omplassering til annet arbeid må det være helt klart at det er behov for varig tilrettelegging. Jfr AML 4-6. To mnd i en jobb er normalt for kort tid til i konkludere ned at du ikke kan være i denne med mindre det er noe helt konkret som som hindrer deg. I så tilfelle må legen komme med en veldig tydelig erklæring på hva det er i denne jobben du ikke kan gjøre og hvorfor. Anonymkode: cab03...ef9 Jeg kan få ett skriv av både spesialist og legen ja. Anonymkode: 1326f...58c
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 Bør jeg bare forbli 100% sykemeldt nå? Jeg har prøvd med korte dager og lite jobb - men jeg får alltid anfall etter endt arbeidsdag. Hi Anonymkode: 1326f...58c
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Ta en prat med legen din. Han/hun kjenner deg og din helse og kan helt sikkert litt om hva som er beste vei videre nå. Anonymkode: 644f9...373
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #9 Skrevet 28. oktober 2018 23 hours ago, Anonym bruker said: hindrer N On 10/27/2018 at 8:04 AM, Anonym bruker said: Jeg ble i sommer omplassert pågrunn av overtallighet på daværende jobb i Kommunen. Nå har jeg vært ansatt på ny plass i 2 måneder og det går ikke med min helse tiø tross for gradert sykemelding - jeg har både lege og spesialist med på laget. Nå har både sjef, personalsjef og personalavdelingen sagt at jeg har prøvd for lite og ikke rett til å bli vurdert omplassert i annen jobb. (Skal sies at disse tre kjenner hverandre godt og nok har en plan.) Fagforbundet vet om flere stillinger som er ledige og mener jeg burde blitt omplassert til en av disse - men nei fra Kommunen. Jeg tenker : er det ikke bedre at jeg begynner å jobbe med noe som helsa klarer enn at jeg enda er sykemeldt i 1 år før de vurderer en omplassering? Ringte nav og fikk i svar om at jeg var Kommunens ansvar og at de måtte tilrettelegge. Hvem har rett og hva ville du ha gjort i min situasjon? Anonymkode: 1326f...58c Er du omplassert til en jobb du ikke vil ha? Er det den egentlige årsaken til at du er sykemeldt? Mitt neste spørsmål da er: Hvis det ikke er tilfelle, kan det likevel være at HR mistenker det, og at de derfor ikke vil tilrettelegge for ny omplassering? Kommunen må tilrettelegge, men kun innenfor mulighetene de har. Det er jo ikke nødvendigvis alltid fagforening og arbeidsgiver er helt enig i rammene for tilrettelegging, den diskusjonen må du nesten overlate til forbundet. La det også være sagt at det ikke er andre krav for kommunen å tilrettelegge om et år, de kravene er de samme nå. Dersom planen din er å gå sykemeldt et år, har kommunen lov til å kjøre prosess og i verste fall si deg opp. Min anbefaling vil jo helt klart være å forsøke å finne en løsning nå, ikke vente til du står med «kniven på strupen» om et år! Anonymkode: 7e378...28b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg tenker de forsøker å bli kvitt deg. Trolig fungerte du dårlig i din forrige jobb også. Pass på i samtaler. Hva du signerer på av papirer. De ser muligens etter en mulighet til å si deg opp. Anonymkode: 70d72...2d2
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 Du søker jobber med fortrinnsrett pga utfordringer med helsen. Anonymkode: 50a81...1e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå