Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Hei. Jenta vår på 4 år har akkurat fått briller. Hun er langsynt +3.5 og +3.25 samt litt skjeve hornhinner. Vi strever sånn med å få henne til å bruke brillene. Hun klager og sier hun ikke ser med de på og at det er tåkete.. Jeg har selv +5.5 og har aldri opplevd at brillene har gitt tåkesyn. Jeg fikk briller i voksen alder og startet vel på rundt +3. Kan synsmålingen være feil? Vi var hos øyelege og synsmålingen ble tatt ved at de dryppet øynene før de tok måling.. Anonymkode: bca92...40b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 Hadde dratt til øyelege. Anonymkode: eb967...350
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Det er lite sannsynlig at målingen er feil når de begynte dråper, men når musklene i øynene hennes er vant til å jobbe hele tiden for at hun skal kunne se (og det gjør de når hun er langsynt og ikke bruker briller), bruker de tid på å skjønne at de må slappe av. Jo mer dere får henne til å bruke dem, jo raskere vil hun venne seg til dem. De bør egentlig sitte på fra hun står opp til hun legger seg. Inntil hun blir vant til dem, er det lettere for henne å se på nær enn på avstand, så la henne sitte og tegne, se i bøker ol, så er det lettere for henne å ikke ta dem av. Likevel ville jeg, hvis det ikke bedrer seg, først gått til optikeren dere har kjøpt den av så de kan sjekke en gang tik at glassene er montert riktig. Hvis det også er i orden, ville jeg tar kontakt med øyelegen. Det er i alle fall viktig at dere ikke bæres lar henne slippe uten å følge det opp mer. Det kan i verste fall gi henne varige problemer med synet. Anonymkode: f1838...e9b
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Min datter er 4 år og har brukt briller i ca et halvt år. Har pluss 7 ca, og selv om det var rart å bruke brillene de første to dagene har det aldri vært noe problem å få henne til å bruke dem. Hun ser mye bedre med dem, og det er lettere for henne å se det hun holder på med. Men vi fokuserte veldig på hva hun så bedre de første dagene, slik at hun selv kunne tenke over det også. Anonymkode: 81e8a...23c
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 Det tar som regel noen dager for øynene å venne seg til (nye) briller. Tom. vår sønn som har hatt briller et par år og bare endrer 0,25 - 0,50 på styrken trenger 1-2 dag på at øynene slapper av og venner seg til brillene. Tok lengst tid første gang da alt skulle rettes med briller på en gang. Hadde prøvd tipsene over her, og ventet noen dager før jeg undersøkte om alt var rett.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 Tusen takk for alle svar og råd gode dere❤️ Hun er i utgangspunktet ikke fornøyd med å ha fått briller, noe som er litt merkelig for både min mann og jeg pluss storebrødrene bruker briller. Da vi var på brillebutikken spurte optikeren spent da hun fikk på brillene om hun så bedre.. Hun svarte kontant - Nei!! De lo litt.. Både de og vi foreldre tenkte det ikke ville være så vanskelig å venne henne til briller. Vi tenkte det ville gå litt av seg selv og at bare hun oppdaget at med briller ble alt bedre så ville hun velge å ha de på. Vi har perlet, tegnet, puslet, laget smykker og forsøkt etter beste evne å gjøre aktiviteter der hun kanskje ville kjenne hvor godt det var med briller uten hell. i dag har jeg brukt en annen løsning. Kjøpe inn litt fine perler (hun elsker perler) og så får hun en ny perle som premie for hvert 30 minutt. Dette motiverte henne skikkelig, men det var da hun fortalte hvor vanskelig hun synes det var å se fordi alt ble tåkete.. Da vi bestilte briller spurte optikeren om vi hadde vært til flere øyeleger. Det hadde vi ikke. Jeg er usikker på hvorfor optikeren stilte meg det spørsmålet.. og lurer fortsatt på det.. Er det vanlig at foreldre undersøker hos flere øyeleger?? Gjorde optikeren seg opp en mening om at målingene øyelegen tok kunne være feil i forhold til når hun så datteren vår pusle og leke?? Jeg ble bare så usikker når hun klagde IG sa alt var tåkete og da begynte spørsmålet optikeren stilte også å kverne i hodet mitt. Ingen av oss andre har jo hatt problemer med tåkesyn ved brillestart eller nye briller. Anonymkode: bca92...40b
Superdolly Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg ville ha begynt med å ringe optikeren, spørre om han/hun husker dere og spurt hva han/hun mente med det spørsmålet. Så ville jeg fortalt at dere strever med å få barnet til å bruke brillene, og lurt på om de hadde noen tanker.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 Tusen takk Superdolly ❤️ Jeg skal ta turen til optikeren på mandag for å høre litt med de.. Hadde gjort det i dag hadde det ikke vært for at frøkna våknet opp med feber og hoste.. Jeg setter utrolig pris på alle tilbakemeldingene jeg har fått i all min usikkerhet. Guttene var litt eldre da de startet med briller så da var det litt enklere. De har aldri vært noe annet enn fornøyd med brillene. Eldste har minus på ene øyet og pluss på andre. Han i midten har omtrent samme styrke som lillesøsteren. Anonymkode: bca92...40b
Toneelise Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for alle svar og råd gode dere❤️ Hun er i utgangspunktet ikke fornøyd med å ha fått briller, noe som er litt merkelig for både min mann og jeg pluss storebrødrene bruker briller. Da vi var på brillebutikken spurte optikeren spent da hun fikk på brillene om hun så bedre.. Hun svarte kontant - Nei!! De lo litt.. Både de og vi foreldre tenkte det ikke ville være så vanskelig å venne henne til briller. Vi tenkte det ville gå litt av seg selv og at bare hun oppdaget at med briller ble alt bedre så ville hun velge å ha de på. Vi har perlet, tegnet, puslet, laget smykker og forsøkt etter beste evne å gjøre aktiviteter der hun kanskje ville kjenne hvor godt det var med briller uten hell. i dag har jeg brukt en annen løsning. Kjøpe inn litt fine perler (hun elsker perler) og så får hun en ny perle som premie for hvert 30 minutt. Dette motiverte henne skikkelig, men det var da hun fortalte hvor vanskelig hun synes det var å se fordi alt ble tåkete.. Da vi bestilte briller spurte optikeren om vi hadde vært til flere øyeleger. Det hadde vi ikke. Jeg er usikker på hvorfor optikeren stilte meg det spørsmålet.. og lurer fortsatt på det.. Er det vanlig at foreldre undersøker hos flere øyeleger?? Gjorde optikeren seg opp en mening om at målingene øyelegen tok kunne være feil i forhold til når hun så datteren vår pusle og leke?? Jeg ble bare så usikker når hun klagde IG sa alt var tåkete og da begynte spørsmålet optikeren stilte også å kverne i hodet mitt. Ingen av oss andre har jo hatt problemer med tåkesyn ved brillestart eller nye briller. Anonymkode: bca92...40b Kanskje optikeren har dårlig erfaring med den øyenlegen... at han gjør dårlig jobb og skriver ut gal styrke på brillene (opplevde selv at øyenlegen skrev brillestyrke som var 1 i styrke lavere enn det skulle være )
Anonym_1 Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 For å forhindre tåkesyn må brillene tilvennes. Hvis tåkesynet aldri gir seg så må styrken reduseres, og så får man heller øke igjen dersom det blir behov for det. Som regel trekker øyelegene av +0,50 eller +0,75 fra styrken de finner med dråper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå