Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Engangsstønad. Jeg hører at man skal bruke en ca 3 mnd av engangstønaden til å betale som livsopphold. Men det står verken på NAV siden eller i vedtaket. Hvor finner jeg ut av hvor det står hen? De bare sier det inne på NAV kontoret at folk som går på sosialen skal bruke nesten halvparten på livsopphold. Så NAV stanser altså livsoppholdet mitt for noen mnd. Men det er kun for de som går på sosialstønad. Det er jo plikta til å stå på vedtaket eller på NAV siden vel? Anonymkode: ba4f8...c12
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 Ts her. Kommer det på utbetaling siden på NAV når det er på vei inn på kontoen? Anonymkode: ba4f8...c12
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Alle utbetalinger fra nav kommer på som dine utbetalinger på nettsiden ja. Engangsstønaden gis jo nettopp for at du skal kunne være hjemme med babyen første tiden selv om du ikke har krav på foreldrepenger, så at den skal dekke livsopphold første månedene sier seg jo selv? Sosialstønad gis jo også bare til de som har tomme kontoer, og det har du jo ikke når du får engangsstønaden, da har du en periode penger på konto til å klare deg en stund før du trenger mer penger. Anonymkode: e00c9...dad
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Syns det er rart at når man har overgangstønad så trenger man ikke å bruke 3 mnd av engangsstønaden til livsopphold. Går man på sosialen får man mindre penger og må bruke nesten halvparten på livsopphold. om man hadde gått på overgangsstønaden. Men spørsmålet mitt var jo om hvor dette står hen. Da det ikke står i vedtaket eller på NAV siden. Har en bekjent som gikk på sosialen før og fikk engangsstønad men de "glemte" å stoppe livsoppholde hennes. Hun viste jo ikke at en del av det skulle gå til livsopphold siden det ikke stod i vedtaket. Også kommer NAV etterpå og sier at hun fikk for mye og at hun muligens må betale tilbake. Men det kan de jo ikke gjøre siden det ikke står på NAV siden eller i vedtaket eller sagt noe om dette. for engangsstønad. Anonymkode: ba4f8...c12
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns det er rart at når man har overgangstønad så trenger man ikke å bruke 3 mnd av engangsstønaden til livsopphold. Går man på sosialen får man mindre penger og må bruke nesten halvparten på livsopphold. om man hadde gått på overgangsstønaden. Men spørsmålet mitt var jo om hvor dette står hen. Da det ikke står i vedtaket eller på NAV siden. Har en bekjent som gikk på sosialen før og fikk engangsstønad men de "glemte" å stoppe livsoppholde hennes. Hun viste jo ikke at en del av det skulle gå til livsopphold siden det ikke stod i vedtaket. Også kommer NAV etterpå og sier at hun fikk for mye og at hun muligens må betale tilbake. Men det kan de jo ikke gjøre siden det ikke står på NAV siden eller i vedtaket eller sagt noe om dette. for engangsstønad. Anonymkode: ba4f8...c12 Det er jo fordi når man får livsopphold, så får man det fordi man ikke har noen andre penger. Anonymkode: 82345...2e4
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Syns det er rart at når man har overgangstønad så trenger man ikke å bruke 3 mnd av engangsstønaden til livsopphold. Går man på sosialen får man mindre penger og må bruke nesten halvparten på livsopphold. om man hadde gått på overgangsstønaden. Men spørsmålet mitt var jo om hvor dette står hen. Da det ikke står i vedtaket eller på NAV siden. Har en bekjent som gikk på sosialen før og fikk engangsstønad men de "glemte" å stoppe livsoppholde hennes. Hun viste jo ikke at en del av det skulle gå til livsopphold siden det ikke stod i vedtaket. Også kommer NAV etterpå og sier at hun fikk for mye og at hun muligens må betale tilbake. Men det kan de jo ikke gjøre siden det ikke står på NAV siden eller i vedtaket eller sagt noe om dette. for engangsstønad. Anonymkode: ba4f8...c12 Livsopphold og overgangsstønad er jo to helt forskjellige stønader, du kan ikke sammenligne dem sånn. Livsopphold får du når du står helt uten penger til å leve, det gjør du ikke når du har fått engangsstønad. Anonymkode: e00c9...dad
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #7 Skrevet 26. oktober 2018 Det er vel også sånn at det står i vedtaket for livsopphold at man ikke kan ha andre inntekter uten å si ifra, for da mister man livsoppholdet. Det trenger ikke stå i vedtaket for engangsstønad i tillegg. Anonymkode: e00c9...dad
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg tenker at det er rart folk velger å få barn når man går på sosialen. Anonymkode: 79b4e...ad6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det er rart folk velger å få barn når man går på sosialen. Anonymkode: 79b4e...ad6 Det tenker vel de fleste.... Men livet skjer, også med de som går på sosialen, det er ikke alltid man har kontroll. Håper personen det her er snakk om får stablet livet på bena, tatt en utdannelse og får seg jobb. Ingen ønsker vel å være blant de "ressurssvake" for alltid, og her er det tross alt et barn oppi det hele. Anonymkode: e00c9...dad
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns det er rart at når man har overgangstønad så trenger man ikke å bruke 3 mnd av engangsstønaden til livsopphold. Går man på sosialen får man mindre penger og må bruke nesten halvparten på livsopphold. om man hadde gått på overgangsstønaden. Men spørsmålet mitt var jo om hvor dette står hen. Da det ikke står i vedtaket eller på NAV siden. Har en bekjent som gikk på sosialen før og fikk engangsstønad men de "glemte" å stoppe livsoppholde hennes. Hun viste jo ikke at en del av det skulle gå til livsopphold siden det ikke stod i vedtaket. Også kommer NAV etterpå og sier at hun fikk for mye og at hun muligens må betale tilbake. Men det kan de jo ikke gjøre siden det ikke står på NAV siden eller i vedtaket eller sagt noe om dette. for engangsstønad. Anonymkode: ba4f8...c12 I sosialhjelpsvedtak står det at man plikter å opplyse om alle inntekter, dette innebærer overgangsstønad, pengegaver osv. Om man ikke gjør det kan man bli krevd for tilbakebetaling, men faktisk også bli anmeldt for urettmessig hevet sosialhjelp. Det er ikke NAV sitt ansvar å stoppe stønaden, det er brukers ansvar å informere NAV Anonymkode: b7f6a...e7c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: I sosialhjelpsvedtak står det at man plikter å opplyse om alle inntekter, dette innebærer overgangsstønad, pengegaver osv. Om man ikke gjør det kan man bli krevd for tilbakebetaling, men faktisk også bli anmeldt for urettmessig hevet sosialhjelp. Det er ikke NAV sitt ansvar å stoppe stønaden, det er brukers ansvar å informere NAV Anonymkode: b7f6a...e7c Kjempe teit 😂 så de som går på sosialen er pliktet til å si ifra til NAV at NAV utebetaler penger til seg? For en teit sirkel. Men har fått svar på det jeg lurte på. Takk alle sammen. Kommer ikke flere svar ifra meg nå da jeg har fått svaret. God kveld videre. Anonymkode: ba4f8...c12
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjempe teit 😂 så de som går på sosialen er pliktet til å si ifra til NAV at NAV utebetaler penger til seg? For en teit sirkel. Men har fått svar på det jeg lurte på. Takk alle sammen. Kommer ikke flere svar ifra meg nå da jeg har fått svaret. God kveld videre. Anonymkode: ba4f8...c12 Det er helt forskjellige instanser innen nav, derfor vet ikke den ene om den andre. Det er for gjort å gå seg vill i nav systemet Anonymkode: 82345...2e4
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjempe teit 😂 så de som går på sosialen er pliktet til å si ifra til NAV at NAV utebetaler penger til seg? For en teit sirkel. Men har fått svar på det jeg lurte på. Takk alle sammen. Kommer ikke flere svar ifra meg nå da jeg har fått svaret. God kveld videre. Anonymkode: ba4f8...c12 Overgangsstønad kommer ikke fra sosialen. Det er kanskje vanskelig å forstå, men offentlige forvaltningsorgan har taushetsplikt. NAV består av en rekke ulike organ og enheter, både statlige og kommunale. Muligens teit, men dette er da ikke noe de som jobber der har bestemt Anonymkode: b7f6a...e7c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 Det er jo «kjempeteit» om man skal få både engangsstønad og sosialhjelp. Man får ikke os og sosialhjelp. Eller andre ytelser for den saks skyld. Med unntak av supplerende om man ligger under norm. Sosialhjelp er aller siste utvei, ikke en måte å forsørge seg selv på over lang tid. Anonymkode: 0dd12...10c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå