Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Fastlegen jeg går til nå, spør mye om privatlivet mitt. Ting som egentlig ikke har noe med behandlingen å gjøre. Er det greit? Spør om interesser på fritiden, seksual partnere, status på forhold, hva jeg tenker på om dagen osv osv? Har aldri opplevd dette med andre. Anonymkode: eb26b...75f
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Helt vanlig 😊 Anonymkode: c3799...091
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Spørs hvorfor du er der. Er du der for halsbetennelse, er det spesiellt. Er du der fordi du er sykmeldt, sliter psykisk, naver osv... helt innafor. Anonymkode: ae8f8...0a6
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Det er bare for å få et oversiktsbilde. Du er ikke tvunget til å svare, hvis du ikke vil 🤷🏻♀️ Anonymkode: af497...11c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 Det er helt vanlig. 🙂 Min fastlege vet alt om meg og jeg syns det er betryggende for da vet han at jeg gjør en innsats og hvor det eventuelt svikter. Jeg møtte veggen for litt over ett år siden og når jeg var hos han snakket vi om absolutt alt så han kunne få et overblikk over hva det var som gjorde at jeg traff denne berømte veggen. Det var jobben fant vi ut. Ble friskmeldt litt før sommeren, og møtte han igjen til en legetime noen uker siden og han så at NÅ har jeg det bra. Han spurte litt rundt ny jobb, hvordan alt var osv. Så nå er han oppdatert igjen Anonymkode: 4c493...b5e
Pobie Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg synes det virker rart og har ikke opplevd det. Kommer an på hvorfor du er der. Som nevnt over, hvis du er der for halsbetennelse er det veldig rart at han spør slik. Hvis du er der pga du er utmattet, sover dårlig, psykiske problemer, osv, da vil jeg si det er normalt. Har egentlig aldri opplevd at en lege spør om bakgrunnen sånn helt utav det blå, det er alltid relevant for det jeg er der for. F eks seksualpartnere når jeg tar celleprøve, humøret rett etter jeg har født, osv. Fritidsinteresser har jeg aldri blitt spurt om.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #7 Skrevet 26. oktober 2018 Min lege spurte ikke om slike ting før han fikk brev fra nav, og etter kryssforhør ble det søkt om uføretrygd og nå har jeg endelig litt overskudd til familieliv. Anonymkode: b3373...d09
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 Spørs helt hvorfor du er der.. har selv vært hod lege grunnet angst og han spurte meg hvordan ting var hjemme og på privaten. Men ikke detaljer om sexlivet mitt?? Eller slike ting. Greit å få en oversikt på status, men kjære det er fastlege ikke behandler/psykolog... så ved mindre disse spørsmålene gjelder kjønnssykdommer kan ikke jeg se at dette skal være relevant. spørsmålene bør være åpne, slik at du velger hva du vil dele. Så kan lege ta en vurdering om du trenger psykolog, evt medisiner.. spør han om sånne ting når du er der for ørebetennelse eller bekkenløsning.., så er d merkelig ..og invaderende. Anonymkode: a0570...c82
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 Sist jeg var hos fastlegen, på grunn av videre utredelser/jeg måtte mase litt, så var mannen min med meg fordi jeg trengte støtte og er lei av å dra til legen alene og "ikke bli hørt". Noe av det første fastlegen spurte om var prevensjon. Han pleier å spørre om jeg planlegger å bli gravid (har to barn). Aner ikke hvorfor? Han har ultralydapparat så liker vel å ta svangerskapskontroller, kanskje :p Uansett... Det ble litt flaut da... For mannen min var som sagt med, og jeg sa som så var at vi ikke bruker prevensjon (tåler ikke), men at vi unngår eggløsning og har kontroll på den. Sånn ca. Det var greit nok, men da gliste fastlegen og så bort på min mann og spurte om han "hopper av i svingen". Jeg bare !!! Han ble kjempeflau. Han er sånn som ikke snakker om sex med andre enn meg :p Jeg lo bare av det, men skjønte ikke helt vitsen, tror han skulle være morsom. Anonymkode: 9eb96...bfb
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg skulle kun undersøke to føflekker, så skjønte ikke helt spørsmålene... Var vel sikkert bare generelt. Hyggelig ment fra legens side?! Hi Anonymkode: eb26b...75f
Bruker3 Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Nå har jeg lest så mye om fastleger og sex, at jeg selv kommer til å tenke på sex neste gang jeg er hos legen. Takk skal du faen meg ha dib! Endret 26. oktober 2018 av Bruker3
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sist jeg var hos fastlegen, på grunn av videre utredelser/jeg måtte mase litt, så var mannen min med meg fordi jeg trengte støtte og er lei av å dra til legen alene og "ikke bli hørt". Noe av det første fastlegen spurte om var prevensjon. Han pleier å spørre om jeg planlegger å bli gravid (har to barn). Aner ikke hvorfor? Han har ultralydapparat så liker vel å ta svangerskapskontroller, kanskje 😛 Uansett... Det ble litt flaut da... For mannen min var som sagt med, og jeg sa som så var at vi ikke bruker prevensjon (tåler ikke), men at vi unngår eggløsning og har kontroll på den. Sånn ca. Det var greit nok, men da gliste fastlegen og så bort på min mann og spurte om han "hopper av i svingen". Jeg bare !!! Han ble kjempeflau. Han er sånn som ikke snakker om sex med andre enn meg 😛 Jeg lo bare av det, men skjønte ikke helt vitsen, tror han skulle være morsom. Anonymkode: 9eb96...bfb Han ville vel prøve å få to voksne som ikke vil ha flere barn til å bruke fornuft å bruke prevansjon? Anonymkode: ed712...ef8
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 Mange som sliter psykisk som ikke nødvendigvis tør å fortelle dette til legen. Tenker at legen spør om privatlivet for å kunne avdekke det. Slik var det i midt tilfelle. Han oppdaget at jeg var deprimert. Dette så jeg ikke selv på den tiden så jeg er virkelig glad for at han spurte om privatlivet mitt. Anonymkode: 4c3d6...cd4
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle kun undersøke to føflekker, så skjønte ikke helt spørsmålene... Var vel sikkert bare generelt. Hyggelig ment fra legens side?! Hi Anonymkode: eb26b...75f Hva var spørsmålene da ? Anonymkode: c3799...091
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange som sliter psykisk som ikke nødvendigvis tør å fortelle dette til legen. Tenker at legen spør om privatlivet for å kunne avdekke det. Slik var det i midt tilfelle. Han oppdaget at jeg var deprimert. Dette så jeg ikke selv på den tiden så jeg er virkelig glad for at han spurte om privatlivet mitt. Anonymkode: 4c3d6...cd4 Dette 😊 Anonymkode: c3799...091
Pobie Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange som sliter psykisk som ikke nødvendigvis tør å fortelle dette til legen. Tenker at legen spør om privatlivet for å kunne avdekke det. Slik var det i midt tilfelle. Han oppdaget at jeg var deprimert. Dette så jeg ikke selv på den tiden så jeg er virkelig glad for at han spurte om privatlivet mitt. Anonymkode: 4c3d6...cd4 Legen skal da ikke gå utifra at alle kanskje er deprimerte og spørre alle slike spørsmål. Hvis man f eks er der for vondt i fingeren, skal jo legen behandle fingeren, ikke sjekke om man har en psykisk lidelse når dette ikke er relevant for hvorfor man er der.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Han ville vel prøve å få to voksne som ikke vil ha flere barn til å bruke fornuft å bruke prevansjon? Anonymkode: ed712...ef8 Hvem har sagt at vi ikke vil ha flere barn? Hvordan er det fornuftig å bruke prevensjon hvis jeg ikke tåler det?Du er dum ass 😂 Anonymkode: 9eb96...bfb
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem har sagt at vi ikke vil ha flere barn? Hvordan er det fornuftig å bruke prevensjon hvis jeg ikke tåler det?Du er dum ass 😂 Anonymkode: 9eb96...bfb Så du tåler ikke kondom, kobberspiral eller pessar?? Anonymkode: 0e4e7...b97
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #19 Skrevet 27. oktober 2018 21 timer siden, Pobie skrev: Legen skal da ikke gå utifra at alle kanskje er deprimerte og spørre alle slike spørsmål. Hvis man f eks er der for vondt i fingeren, skal jo legen behandle fingeren, ikke sjekke om man har en psykisk lidelse når dette ikke er relevant for hvorfor man er der. Det handler også om å være et medmenneske og bli kjent med pasientene sine. De dyktige legene ser hele pasienten, ikke bare fingeren som skal behandles. Anonymkode: 4c3d6...cd4
Pobie Skrevet 28. oktober 2018 #20 Skrevet 28. oktober 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det handler også om å være et medmenneske og bli kjent med pasientene sine. De dyktige legene ser hele pasienten, ikke bare fingeren som skal behandles. Anonymkode: 4c3d6...cd4 Ja det er jo greit nok, men hvis jeg er der for vondt i fingeren er det vel ingen grunn til å sjekke for depresjon? Det ville jeg forventet hvis jeg var der for noe som kan være et symptom på depresjon. Hvis man skal sjekke alle for depresjon hver gang de er der for helt andre ting er det ikke rart det er lang ventetid hos fastlegen.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #21 Skrevet 28. oktober 2018 Fastlegen min spurte om jeg var singel da jeg var der med sønnen min som hadde streptokokker.... byttet Anonymkode: aa38b...5c6
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #22 Skrevet 28. oktober 2018 6 timer siden, Pobie skrev: Ja det er jo greit nok, men hvis jeg er der for vondt i fingeren er det vel ingen grunn til å sjekke for depresjon? Det ville jeg forventet hvis jeg var der for noe som kan være et symptom på depresjon. Hvis man skal sjekke alle for depresjon hver gang de er der for helt andre ting er det ikke rart det er lang ventetid hos fastlegen. Det er ikke meningen at man skal ha full utspørring hver gang. Litt småprat med noen kjappe spørsmål tar ikke lang tid. Det er jo forskjell på hvilke spørsmål som blir stilt også. Ser jo flere her i tråden som ikke er helt passende. Uansett foretrekker jeg en lege som tar seg tid til litt småprat i stedet for en samlebåndslege som skal følge klokka. Anonymkode: 4c3d6...cd4
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #23 Skrevet 28. oktober 2018 Det kommer ann på hvorfor du er hos legen. Mange smerter kan komme av psykiske plager, så da må legen spørre og mase litt for å avkrefte slikt. Var hos ny lege på sykehuset for ett halvt år siden, da kom smørbrødlista med spm opp igjen. Han sa han måtte spørre for å avkrefte mye før han kunne begynne på den fysiske undesøkelsen. Jeg har hatt det slik i 20 år nå, ingen aner hva som er galt men noe ble galt etter en ulykke jeg var med i. Jeg ble lei og leegne ble lei av å leite og ikke finne noe for ørten år siden, men nå hadde de funnet noe nytt de ville prøve så da prøvde vi. Så ny lege inn i bilde, nye spm. Ett halvt år har det tatt, men det har fungert selv om det har gitt meg noen bivirkningen jeg ikke er like glad i, mulig jeg har litt lite tolmodighet siden det er så kort tid siden oprasjon men.., Anonymkode: be234...c3e
Pobie Skrevet 28. oktober 2018 #24 Skrevet 28. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke meningen at man skal ha full utspørring hver gang. Litt småprat med noen kjappe spørsmål tar ikke lang tid. Det er jo forskjell på hvilke spørsmål som blir stilt også. Ser jo flere her i tråden som ikke er helt passende. Uansett foretrekker jeg en lege som tar seg tid til litt småprat i stedet for en samlebåndslege som skal følge klokka. Anonymkode: 4c3d6...cd4 Har ikke noe imot småprat og relevante spørsmål. Det er spørsmål HI nevner som jeg reagerer på: "Spør om interesser på fritiden, seksual partnere, status på forhold, hva jeg tenker på om dagen osv osv?" og andre som forsvarer at dette er helt normalt. Det der ville jeg ikke regnet som normalt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2018 #25 Skrevet 28. oktober 2018 Da jeg var i et forhold med en voldelig mann ente jeg med å bli fysisk syk av det. Selv skjønte jeg ikke sammenhengen. Skulle i dag ønske legen hadde spurt den gangen i stedet for bare å gi meg medisin. Men klandrer jo ikke legen. Anonymkode: e6096...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå