Gå til innhold

Er dette for mye å forlange? (Barnehage)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 år som er noe forsinket i utvikling. Han har spes ped flere ganger i uka. Han har den siste tiden av ulike grunner vært en del utenfor lek i bhg noe som selfølgelig gjør at jeg bekymrer meg. 

Utfordringen min at jeg ikke er helt fornøyd med ped leder på avdelingen. Når jeg tar meg selv i å spørre ( noe jeg gruer meg til hver gang for hun har så negativ fokus) om hvordan det går/ dagen har vært så får jeg korte svar, litt slik som om hun ikke gidder å snakke/ ikke vet ol. Idag sa jeg at det var ok for meg å vite hvordan det sosiale går og da sier hun du kan jo spørre de andre også. 

Blir litt oppgitt. Skjønner ikke at hun ikke forstår at det er ok med tilbakemelding til en mor som tenker mye på dette og jeg forventer ikke det hver dag, men på slutten av uka hadde det vært ok. 

En periode skrev hun i en bok, men det har hun sluttet med, følte at det også var litt ørk. 

Det som bekymrer meg da er også hvor mye ser hun ham/ har fokus på dette når hun er så avvisende når jeg spør. 

Hva synes dere?

Anonymkode: 995be...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes du forventer altfor mye

Anonymkode: 13126...e67

Skrevet

Enten kan du be om ett møte der dere blir enige om hvordan ting skal være eller så får du gjøre som hun sier, snakk med de andre voksne på barnet ditt sin avd de kan svare de og. 

Hun har sikkert mye og gjøre for tiden.

Skrevet

Du forventer ikke for mye. Veldig uprofesjonelt av pedleder. Dette ville jeg gått videre med.

Jeg jobber selv i barnehage og her hadde ikke slik atferd hos pedleder gått upåaktet hen.

Anonymkode: a3379...080

Skrevet

Selvfølgelig skal du ha mulighet til å spørre hvordan det har gått med barnet den dagen. Spesielt med tanke på at det er ett barn som trenger ekstra oppfølging. Ta evt en prat med styreren i barnehagen eller som hun selv nevner spør noen av de andre ansatte på avdelingen. 

Skrevet
2 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Enten kan du be om ett møte der dere blir enige om hvordan ting skal være eller så får du gjøre som hun sier, snakk med de andre voksne på barnet ditt sin avd de kan svare de og. 

Hun har sikkert mye og gjøre for tiden.

Det er ikke alle barnehager hvor fagarbeiderne får uttale seg om barna utover det generelle "hva har vi gjort i dag". I vår barnehage må det henvises til pedleder. 

Skrevet

Klart du kan forvente en rapport på hvordan dagen har vært! Hver dag! 

Hilsen spes.lærer

Skrevet

Kan du ikke spørre spedialpedagogen, som sikkert kan vurdere best? Eller bare si det som det er til pedleder, at du gjerne ønsker litt grundigere tilbakemeldinger? I stedet for å løpe og klage til styrer (å klage synes å være refleksreaksjonen til mange her inne!).

Husk at pedleder har mange barn og oppgaver å følge opp. Trenger du virkelig lange rapporter hver eneste dag....?

Anonymkode: 43cf3...fc8

Skrevet
Akkurat nå, LME1001 skrev:

Klart du kan forvente en rapport på hvordan dagen har vært! Hver dag! 

Hilsen spes.lærer

Hun får jo det, bare ikke lange nok svar (noe hi tolker til at pedleder ikke vil snakke eller ikke vet hvordan barnet har hatt det).

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke spørre spedialpedagogen, som sikkert kan vurdere best? Eller bare si det som det er til pedleder, at du gjerne ønsker litt grundigere tilbakemeldinger? I stedet for å løpe og klage til styrer (å klage synes å være refleksreaksjonen til mange her inne!).

Husk at pedleder har mange barn og oppgaver å følge opp. Trenger du virkelig lange rapporter hver eneste dag....?

HI ønsker en "rapport" mot slutten av uka, ikke hver dag. Det er virkelig ikke for mye forlangt når man har barn med særlige behov. Denne rapporten bør inneholde spesifikke ting fremfor generelle. Hvis pedagog har så mye å gjøre at hun ikke rekker å fortelle akkurat i hente/leveringssituasjon så bør hun bruke boka. Det er utrolig viktig for barnet at dette følges opp. Det er så viktig at foreldrene og barnehagen jobber parallelt med utfordringene barnet har og da er hyppig kommunikasjon et must.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 4 år som er noe forsinket i utvikling. Han har spes ped flere ganger i uka. Han har den siste tiden av ulike grunner vært en del utenfor lek i bhg noe som selfølgelig gjør at jeg bekymrer meg. 

Utfordringen min at jeg ikke er helt fornøyd med ped leder på avdelingen. Når jeg tar meg selv i å spørre ( noe jeg gruer meg til hver gang for hun har så negativ fokus) om hvordan det går/ dagen har vært så får jeg korte svar, litt slik som om hun ikke gidder å snakke/ ikke vet ol. Idag sa jeg at det var ok for meg å vite hvordan det sosiale går og da sier hun du kan jo spørre de andre også. 

Blir litt oppgitt. Skjønner ikke at hun ikke forstår at det er ok med tilbakemelding til en mor som tenker mye på dette og jeg forventer ikke det hver dag, men på slutten av uka hadde det vært ok. 

En periode skrev hun i en bok, men det har hun sluttet med, følte at det også var litt ørk. 

Det som bekymrer meg da er også hvor mye ser hun ham/ har fokus på dette når hun er så avvisende når jeg spør. 

Hva synes dere?

Selvfølgelig skal du få vite hvordan dagen til barnet ditt har vært!! Du kan også kreve at barnehagen jobber for å få ham i lek med de andre. 

Det er jobben vår. Pedlederen høres uprofesjonell ut..:/ 

Gir utfyllende rapporter til alle foreldre som spør, skriver i boka til barnet også hvis det er noe spesielt. Feks i høst har vi skrevet opp alt et barn spiste i løpet av dagen fordi foreldrene var bekymret. 

Å være bekymret for at hun ikke ser barnet ditt er ikke noe greit. Jeg passer på at alle barna på avdelingen føler seg skikkelig sett av meg HVER eneste dag. 

Snakk med styrer! 

Anonymkode: 2c08d...aa9

Skrevet

Det er klart du skal få vite hvordan dagen har vært, men det er jo ikke noe i veien for at du kan snakke med andre ansatte og av og til.

Anonymkode: b519a...eb6

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg spør ikke hver dag, kanskje en gang i uka og har sagt st hun vi må gjerne ta det i slutten av uka, at hun f.eks skriver ned. Jeg har til og med sagt at jeg ikke trenger noen lange rapporter om hver enkelt dag, kun stikk ord på om han har vært i lek, med hvem ol. 

Jeg jobber selv med barn og familie i vanskelige situasjoner. Det jeg har blitt veldig bevisst på er hvor viktig det kan være med tilbakemeldinger også positive, for det er ikke lett å sitte på den andre siden av bordet, særlig når det er snakk om det kjæreste vi har. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal du få vite hvordan dagen til barnet ditt har vært!! Du kan også kreve at barnehagen jobber for å få ham i lek med de andre. 

Det er jobben vår. Pedlederen høres uprofesjonell ut..:/ 

Gir utfyllende rapporter til alle foreldre som spør, skriver i boka til barnet også hvis det er noe spesielt. Feks i høst har vi skrevet opp alt et barn spiste i løpet av dagen fordi foreldrene var bekymret. 

Å være bekymret for at hun ikke ser barnet ditt er ikke noe greit. Jeg passer på at alle barna på avdelingen føler seg skikkelig sett av meg HVER eneste dag. 

Snakk med styrer! 

Hvilken barnehage jobber du i 😉? Du høres ut som en person som er gullverdt å ha i barnehagen👍🏻. Skulle vært flere sånne som deg. 

Hilsen Hi

Skrevet

Har du prøvd å ta opp bekymringen med noen av de andre faste ansatte? Å kanskje du kan heller spørre en av de på det du lurer på. Har selv ett barn i barnehagen å syns heller ikke ped ledar gjør så god jobb,men to av de andre faste ansatte er gull verdt! De tar bekymringene mine på alvor å hadde følgt det opp,å gitt utfyllende svar på hvordan det sosiale går. Å skrive i en bok om dette er tidskrevende så det hadde de nok ikke gjort her heller,men det er vel heller ikke nøvendig hvis de bare svarer utfyllende når de ser deg.

Anonymkode: 0adba...fe5

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken barnehage jobber du i 😉? Du høres ut som en person som er gullverdt å ha i barnehagen👍🏻. Skulle vært flere sånne som deg. 

Hilsen Hi

Aw, takk😃

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle barnehager hvor fagarbeiderne får uttale seg om barna utover det generelle "hva har vi gjort i dag". I vår barnehage må det henvises til pedleder. 

Men i HI står det at ped sier at hun kan spørre de andre og, så da kan de sikkert uttale seg. 

Skrevet

Be om et møte med pes.leder, spes ped og dere og ta opp dette med kommunikasjon. Hvordan tenker bhg om dette? Hva trenger dere?

Med et barn med forsinket utvikling/spes.ped hjelp som begynner å sakke bak sosialt hadde jeg vært veldig på om jeg var ansvarlig i bhg. Det er sånt man bør ta tak i fort, kanskje bør det noen mål på sosial kompetanse inn i IOP? Er det lenge siden ppt gjorde en sakkyndig vurdering av barnets behov i bhg?

Anonymkode: 7541b...4d2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Be om et møte med pes.leder, spes ped og dere og ta opp dette med kommunikasjon. Hvordan tenker bhg om dette? Hva trenger dere?

Med et barn med forsinket utvikling/spes.ped hjelp som begynner å sakke bak sosialt hadde jeg vært veldig på om jeg var ansvarlig i bhg. Det er sånt man bør ta tak i fort, kanskje bør det noen mål på sosial kompetanse inn i IOP? Er det lenge siden ppt gjorde en sakkyndig vurdering av barnets behov i bhg?

Anonymkode: 7541b...4d2

Han er godt ivaretatt med spes ped og logoped. Tiltak som fungerer godt og han er i stadig utvikling så det er vi glad for. Han  er godt likt i bhg sv barn , en snill gutt. Språket hemmer han nok litt og så har han ikke god lekefantasi noe som gjør at han blir gående alene inimmellom. Som mamma er dette sårt så det hadde betydd då mye å få noe tilbakemelding. Spes peden roser ham stadig vekk og føler at hver gsng jeg spør spes peden så er det ikke bra nok, korte svar, eller spør andre.

Skrevet

Hei! Synes det er synd at du snakker så stygt om denne "negative" "avvisende" pedagogen. Pedagoger har ansvar for mange barn og også mye annet. Hun/han gjør nok så godt hun/han kan. Klart du skal få tilbakemelding men her har barnet utfordringer med det sosiale og da kan det jo være at pedagogen i dine ører høres negativ ut? Hvor er dere når du spør om leken? Hvis det f eks er i garderoben eller steder hvor det ofte er andre tilstede kan jo det være årsaken til korte svar?  Er ikke helt med på at det er rart at pedagogen sier at du også kan spørre de andre som jobber der. Selvsagt kan du det! De ser barnet ditt minst like mye som pedagogen. 

Barnehagen har plikt til å tilby alle foreldre en eller to utviklingssamtaler i året så det må du si at du ønsker så får du høre mer om utviklingen til ditt barn der.   Lykke til! 

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jobber selv med noe litt annet, er sykepleier på dementavdeling. Når det er problemer med en beboer ser jeg at de pårørende har et stort behov for informasjon, og da ønsker de naturlig nok å snakke med en fast person, og gjerne den de ser på som leder og høyskoleutdannet. Skulle tatt seg ut at jeg avviste de med beskjed om å henvende seg til en av helsefagarbeiderne. Det er ikke alt de har lov å informere om heller. Uprofesjonelt av ped leder. 

Bra at du ønsker dialog med barnehagen om barnet ditt. Ikke gi deg!

Anonymkode: 4a26e...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...