Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg har i et år ulønnent permisjon 3 dager i uka. Det betyr at jeg alltid jobber 2 faste dager hver uke. Jeg hadde 3 ukers sammenhengende sommerferie. Har jeg lov å ta ut de resterende 10 dager med ferie som enkeltdager? Altså bare de dagene jeg skulle ha jobbet? Anonymkode: c9c4a...39c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Hvis du spør arbeidsgiveren din så får du sikkert et bedre svar enn her. Du har vel 2 uker ferie igjen? Altså 10 dager hvis du jobber 100%, noe du ikke gjør, da kan du heller ikke ta ut 10 enkeltdager, men 2 dager pr uke, som er 4 enkeltdager slik jeg forstår det. Anonymkode: 5637e...9cf
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Godt mulig du kan ta de ut som enkeltdager, det avgjør arbeidsgiver. Men du får jo selvfølgelig ikke 10 dager når du ikke jobber 100%, du får 4 dager. Anonymkode: b24cc...367
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Du har 2 ukers ferie til gode,og disse kan du få ta ut som enkeltdager hvis din arbeidsgiver tillater det. Da vil du ha krav på så mange arbeidsdager som du normalt har jobb pr uke,altså 2 dager pr uke. Så du har 4 feriedager til gode på disse 2 ukene. Anonymkode: a2d36...7e5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 Om du kan ta de ut som enkeltdager eller må ta hele uker er opp til arbeidsgiver, så du må nesten spørre. Men du får selvfølgelig ikke 10 dager, jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror det? Anonymkode: 120ee...ff4
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 Nei, en arbeidsuke skal gjenspeile faktiske vakter. Jobber du 2 dager pr uke og har 2 uker ferie til gode så er det 4 dager i enkeltdager. Om du kan få de en og en er opp til arbeidsgiver. Stort sett (de fleste steder jeg vet om) får man dele opp den siste ferieuka, i ditt tilfelle 2 dager. Anonymkode: 2d2e3...0cf
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du kan ta de ut som enkeltdager eller må ta hele uker er opp til arbeidsgiver, så du må nesten spørre. Men du får selvfølgelig ikke 10 dager, jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror det? Anonymkode: 120ee...ff4 Jeg sa ikke at jeg trodde noe som helst. Jeg spurte. Dessuten jobbet jeg 100% i fjor, og feriepengegrunnlaget er jo beregnet på fjorårets inntekt. Min arbeidsgiver har tendens til å svare til sin egen fordel. Det er grunnen til at jeg spør i et forum fremfor arbeidsgiveren. I tariffen står det vel 25 dagers ferie mener jeg å huske. Anonymkode: c9c4a...39c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sa ikke at jeg trodde noe som helst. Jeg spurte. Dessuten jobbet jeg 100% i fjor, og feriepengegrunnlaget er jo beregnet på fjorårets inntekt. Min arbeidsgiver har tendens til å svare til sin egen fordel. Det er grunnen til at jeg spør i et forum fremfor arbeidsgiveren. I tariffen står det vel 25 dagers ferie mener jeg å huske. Anonymkode: c9c4a...39c I ferieloven og tariffavtaler står det ingenting om antall arbeidsdager ferie. Der opereres det kun med virkedager ferie,altså mandag til lørdag. Alle med eks 5 ferieuker har krav på 30 virkedager ferie,men antall arbeidsdager til uttak vil variere ut fra stillingsprosent. En med 100% stilling vil ha krav på 25 arbeidsdager,mens en med deltidsstilling vil ha krav på arbeidsdager til uttak ut fra hvordan arbeidstiden er organisert. Jobber du 50% stilling fordelt på 5 halve dager pr uke,vil du også ha krav på 25 arbeidsdager ferie. Jobber du 50% stilling fordelt på 2 hele og en halv dag og uke,vil du ha krav på 10 hele og 5 halve dager ferie. Men alle har krav på like mange uker ferie uavhengig av stillingsprosent. Anonymkode: a2d36...7e5
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: I ferieloven og tariffavtaler står det ingenting om antall arbeidsdager ferie. Der opereres det kun med virkedager ferie,altså mandag til lørdag. Alle med eks 5 ferieuker har krav på 30 virkedager ferie,men antall arbeidsdager til uttak vil variere ut fra stillingsprosent. En med 100% stilling vil ha krav på 25 arbeidsdager,mens en med deltidsstilling vil ha krav på arbeidsdager til uttak ut fra hvordan arbeidstiden er organisert. Jobber du 50% stilling fordelt på 5 halve dager pr uke,vil du også ha krav på 25 arbeidsdager ferie. Jobber du 50% stilling fordelt på 2 hele og en halv dag og uke,vil du ha krav på 10 hele og 5 halve dager ferie. Men alle har krav på like mange uker ferie uavhengig av stillingsprosent. Anonymkode: a2d36...7e5 Takk for utfyllende svar Anonymkode: c9c4a...39c
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Du kan ikke kreve å ta de resterende dagene som enkeltdager slik at du spekulerer for å få lengst mulig sammenhengende ferie. Eks; hvis du jobber mandag og onsdag hver uke og har 10 feriedager igjen, kan du ikke kreve å ta ut ferie mandag og onsdag 5 påfølgende uker Anonymkode: 2644b...a6e
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 På 25.10.2018 den 19.50, Anonym bruker skrev: Du kan ikke kreve å ta de resterende dagene som enkeltdager slik at du spekulerer for å få lengst mulig sammenhengende ferie. Eks; hvis du jobber mandag og onsdag hver uke og har 10 feriedager igjen, kan du ikke kreve å ta ut ferie mandag og onsdag 5 påfølgende uker Anonymkode: 2644b...a6e Jeg kan ikke finne det står noe sted at jeg ikke kan gjøre det. Enig i at det kan være urimelig, men jeg har inntrykk av at det etter lovverket er tillatt. Anonymkode: c9c4a...39c
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke finne det står noe sted at jeg ikke kan gjøre det. Enig i at det kan være urimelig, men jeg har inntrykk av at det etter lovverket er tillatt. Anonymkode: c9c4a...39c Det er selvfølgelig ikke tillatt, og det er ikke en arbeidsgiver i verden som ville gått med på det. Kan du vise meg hva som står i lovverket som du tolker dit hen at det er tillatt? Anonymkode: b24cc...367
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke finne det står noe sted at jeg ikke kan gjøre det. Enig i at det kan være urimelig, men jeg har inntrykk av at det etter lovverket er tillatt. Anonymkode: c9c4a...39c I lovverket står det at arbeidsgiver bestemmer ferie innenfor tidsrammer. Mao kan du komme med ønsker, men det er arbeidsgiver som bestemmer. Anonymkode: 00add...729
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #14 Skrevet 27. oktober 2018 Nei, du får fire fridager. Feriepenger får du ut fra hva du tjente i fjor uansett. Anonymkode: ee107...952
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #15 Skrevet 27. oktober 2018 Du kan feks lese her: http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=cedo-58d0e3ffde4a1&resource=TVAD-7LXBN7 Anonymkode: 2644b...a6e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #16 Skrevet 27. oktober 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke finne det står noe sted at jeg ikke kan gjøre det. Enig i at det kan være urimelig, men jeg har inntrykk av at det etter lovverket er tillatt. Anonymkode: c9c4a...39c Det står her: Ferieloven §5 (2) sier blant annet: ”Deles ekstraferien, kan arbeidstaker bare kreve å få fri så mange arbeidsdager som vedkommende normalt har i løpet av en uke” Anonymkode: 37c02...89c
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #17 Skrevet 27. oktober 2018 Så du mener seriøst at en person som jobber redusert skal få 8 ukers ferie? Altså 3 uker mer enn det en som jobber 100% får? Er du helt i vater?? Anonymkode: b9968...101
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2018 #18 Skrevet 27. oktober 2018 På 25.10.2018 den 8.57, Anonym bruker skrev: Godt mulig du kan ta de ut som enkeltdager, det avgjør arbeidsgiver. Men du får jo selvfølgelig ikke 10 dager når du ikke jobber 100%, du får 4 dager. Anonymkode: b24cc...367 Loven er slik at ALLE har krav på 4 eller 5 uker feriefri, uansett stillingsprosent. Men hun får kun lønnet ferie for 20% (i form av feriepenger fra året før), resten må hun ta ulønnet. Ønsker hun å ta ut full ferie, så kan hun det, men hun kan ikke velge å ta disse dagene ut i form av enkeltdager som sammenfaller med når hun skulle ha jobbet. Hun må ta hele uker hvis arbeidsgiver ønsker det. Anonymkode: 276d8...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå