Gå til innhold

sliter med bonus mamman

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksmannen har 3 barn sammen på 15,12 og 8, vi gikk fra hverandre for 7 år siden. Han har vert sammens med ei annen i snart 5 år nå og de giftet seg i sommer og har fått 2 barn sammen som nå er 7mnd og snart 2.

Bonusmamman kjefter mye på tenåringer fordi de lager lyder på kvelden, når de minste sover. de er 50/50 hos faren, tenåringene spiller og kan bli litt høyrøstet, greit hun sier fra,men hun trenger ikke og skrike til dem hver gang. Jeg trodde ikke på de i begynnelsen men elsdegutten har tatt opp på tlf så jeg har hørt det selv.

Søsteren på 8 har en del problemer sosialt så hun er veldig på faren når hun er der, og det mener bonus mamman blir feil for de små, så hun sier at hun får går på rommet sitt mange ganger løpet av tiden hun er der, dette reagere både sønnene mine og henne veldig på.

De får ikke lov til få penger av faren, så lenge han betaler meg barnebidrag,så hvis de skal noe når de er hos dem, må jeg sende med de penger,synes ikke dette er riktig.

før de ble sammen hadde pappan masse klær til barna, disse måtte han selge etter hun flyttet inn og jeg må stå for alle klærne.

de 2 elsde ønsker og være der mindre,men dette nekter far, kan han det? de vil dit bare anhver helg og en gang i uka.

Datteren min er veldig pappa jente så hun vil gjerne være der,men hun føler seg ikke velkommen, hun får ikke holde små søskene sine pga bonusmoren sier hun mister dem, mens jeg og samboer fikk en sønn sammen for 5mnd siden, hun er kjempe flink med han, synes bonusmamman ødelegger mye, både for barna og faren og barna og halvsøskene.

er det noe jeg kan gjøre for og gjøre dette bedre for barna ? kan jeg for eksempel bare sende guttene anhver helg og en gang i uka,eller må jeg gjennom fvk?

Kjenner jeg er kjempe frustert.  Bonuspappan behandler alle 4 likt, vi har vert sammen i snart 3 år nå og han har aldri gjort forskjell, heller ikke når hans sønn kom til verden

Anonymkode: 0519e...554

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gå gjennom fvk, og, ja, de eldste er så store at de skal bli hørt/være med på å bestemme når det gjelder hvor de vil være mest. DU bør nok ta dette med fvk, også fordi barna blir behandlet slik. Gjør det fort.

Anonymkode: 47b88...55c

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Du må gå gjennom fvk, og, ja, de eldste er så store at de skal bli hørt/være med på å bestemme når det gjelder hvor de vil være mest. DU bør nok ta dette med fvk, også fordi barna blir behandlet slik. Gjør det fort.

Anonymkode: 47b88...55c

Takk. ringer dem i morgen tidlig.

Skrevet

Hvis de eldste er veldig høyrøstet når de spiller og vekker småsøsknene skjønner jeg at hun blir forbannet, hvis hun må gi beskjed om å roe seg ørten ganger hver gang de er der. Da får de la være å spille, jeg hadde ikke godtatt hyling og skriking fra store unger.

Vedr penger, siden dere har de 50/50 skal vel han dekke klær og utgifter når de er hos han.

Hvis den yngste på 8 år legger fullstendig beslag på faren skjønner jeg at hun må være litt på rommet, han må jo få mulighet til å gi de minste også litt oppmerksomhet.

Anonymkode: 85991...993

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis de eldste er veldig høyrøstet når de spiller og vekker småsøsknene skjønner jeg at hun blir forbannet, hvis hun må gi beskjed om å roe seg ørten ganger hver gang de er der. Da får de la være å spille, jeg hadde ikke godtatt hyling og skriking fra store unger.

Vedr penger, siden dere har de 50/50 skal vel han dekke klær og utgifter når de er hos han.

Hvis den yngste på 8 år legger fullstendig beslag på faren skjønner jeg at hun må være litt på rommet, han må jo få mulighet til å gi de minste også litt oppmerksomhet.

De er ikke veldig bråkete nei, men kan bli litt oppjaget, hun overdriver.

men skal bonusmor bestemme dette?? Nei

Men hun er der 50%, de små er der hele tiden

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De små er for små til å skjønne at storesøster skal ha førsteretten på pappa annenhver uke.

Men som andre sier, lurt å bestille time på FVK. Det at han krever at du skal betale alt når ungene er der må være feil. Da kan de jo i teorien bestille sydentur og kreve at du betaler for ungene.

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

De små er for små til å skjønne at storesøster skal ha førsteretten på pappa annenhver uke.

Men som andre sier, lurt å bestille time på FVK. Det at han krever at du skal betale alt når ungene er der må være feil. Da kan de jo i teorien bestille sydentur og kreve at du betaler for ungene.

Ja skal bestille time i morgen

Skrevet

Barn skal høres fra de er 7 år de, og få mer og mer bestemmelsesrett for hvor de vil bo jo eldre de blir. Så barna på 12 og 15 år skal i aller høyeste grad få være med å bestemme dette selv.

Når det kommer til bidrag så er det vel litt avgjørende om dere har en privat avtale eller om dere har tatt det gjennom nav? Har dere tatt det gjennom nav og han betaler deg bidrag fordi han tjener en del mer enn deg skal han likevel holde barna med det de trenger når de er hos han. Prisen det koster å ha barn skal fordeles etter inntekt, så den som tjener mest skal betale mest, men det skal jo tas hensyn til samvær. Så om disse hensynene er tatt kan ikke de kreve noe for ukene de er hos far, da skal han holde de med klær, lommepenger osv.

Men ring familievernkontoret i morgen, det må helt klart settes opp nye avtaler her.

Anonymkode: 95e0a...978

Skrevet

Lommepenger går ikke under bidraget.... Bidraget skal dekke det daglige underholdet og går jo til den som har barna boende hos seg. Hvis far vil gi unga litt lommepenger så synes jeg at bonuspoeng er urimelig som nekter det...,

Ta det på fvk 😊

Anonymkode: c0df8...660

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart bonusmamna kan og skal være med å bestemme. Dette er også hennes hjem og hjemmet til to små barn. 

Jeg hadde også blitt kraftig irritert hvis jeg til stadighet måtte be store tenåringer/barn om å roe seg. Klart de skal vise hensyn når småsøsken skal sove. 

8 åringen skal selvfølgelig få sin del av oppmerksomheten. Mennhun kan ikke legge beslag på far 100% av tiden hun er der. Hun har ingen førsterett på han selv om hun er der kun 50%. 

Du kan ikke pålegge han å gi ungene lommepenger hvis det er det du mener ned at de ikke får penger av far.

for meg høres det ut som om ungene føler seg tilsidesatt og kanskje oversett ved at far har fått to barn veldig tett. To så små barn krever selvfølgelig sitt i hverdagen og det kan være vanskelig å skjønne at man selv ikke får like mye oppmerksomhet som før. Kanskje skorter det på kommunikasjonen mellom far og de største barna, kanskje er far og bonusmor spesielt slitne akkurat nå, kanskje det er andre ting du ikke vet om som gjør at livet ikke er så idyllisk og enkelt v

FVK er nok lurt. Men i første omgang bør du jo forsøke å snakke med far om hvordan ungene føler det. Hva med å ha et familiemøte hvor ungene kan få si ha de føler om situasjonen og selv komme med forslag til løsninger? 

Anonymkode: 4222b...f95

Skrevet

Ville først forsøkt å prate med far. Å skrike til ungdommen fordi de bråker hører ingen sted hjemme. Men helt innafor å irettesette de, de er såpass store at de burde huske de ikke skal bli høyrøstet og bråke. Mine tenåringer klarer fint å ta hensyn. 

Ang yngste, klart hun må få pappakos, å be henne være på rommet bare fordi hun klenger er jo galskap og slemt. Det ville jeg tatt tak i. Å straffe henne fordi hun klenger? Stakkars barn. 

Skjønner ikke det med bidrag. Om dere har 50/50 betaler vel ikke far bidrag? Hvis han betaler bidrag og dere har 50/50 så tenker jeg at da bør du holde de med klær. Lommepenger synes jeg de må kunne få av far også, men de er opp til far og ikke stemor. 

Start med å prate med far du, ikle dra inn FVK uten å prøve å snakke først. FVK er dessuten frivillig etter ordinær mekling, far må ikke stille der. 

Anonymkode: d7c05...d52

Skrevet

Mange småbarnsmødre blir jo veldig anti store bonusbarn når de får sine egne små. Det er ikke noe nytt.

Problemet er vel at verden deles opp i mine barn og ikke mine barn. I stedet for at hele ungeflokken ses som en stor likeverdig og sammenhengende familie.   

Det jeg reagerer mest på er at faren virker litt tafatt opp i det hele. Det er henne som sender på rommet og kjefter osv. Hva gjør han? Hvor er han i dette bildet? 

Så ja, fvk er stedet.

Anonymkode: a98fc...88a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville først forsøkt å prate med far. Å skrike til ungdommen fordi de bråker hører ingen sted hjemme. Men helt innafor å irettesette de, de er såpass store at de burde huske de ikke skal bli høyrøstet og bråke. Mine tenåringer klarer fint å ta hensyn. 

Ang yngste, klart hun må få pappakos, å be henne være på rommet bare fordi hun klenger er jo galskap og slemt. Det ville jeg tatt tak i. Å straffe henne fordi hun klenger? Stakkars barn. 

Skjønner ikke det med bidrag. Om dere har 50/50 betaler vel ikke far bidrag? Hvis han betaler bidrag og dere har 50/50 så tenker jeg at da bør du holde de med klær. Lommepenger synes jeg de må kunne få av far også, men de er opp til far og ikke stemor. 

Start med å prate med far du, ikle dra inn FVK uten å prøve å snakke først. FVK er dessuten frivillig etter ordinær mekling, far må ikke stille der. 

Anonymkode: d7c05...d52

Om man tjener forskjellig skal det betales bidrag ved 50/50 deling også siden forsørgerbyrden fordeles etter inntekt. Den som tjener mest skal betale mest. Så da må den som tjener mest også bidra de ukene barna er hos den andre forelderen. Men skal selvfølgelig også betale de ukene barnet er hos dem.

Anonymkode: 95e0a...978

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvis far betaler bidrag, skal mor som mottar pengene sørge for klær.

Anonymkode: 5880d...675

Skrevet

Jenta di er jo hos deg 50 % også, hi. Gir du henne all oppmerksomhet når hun er hos deg? Henger og slenger på deg når du er mitt oppi noe med babyen? Det kan bli litt mye, og hvis hun ikke gir seg etter flere advarsler skjønner jeg at de kanskje må ta henne bort til hun gir seg. Klart hun skal få kos og oppmerksomhet, men for meg høres det ut som hun blir sjalu og litt for klengete. At hun skal markere at faren er HENNES. Det går jo ikke da de er 5 barn. 

Ellers må jo tenåringene ta hensyn til de små som sover, men hun trenger da virkelig ikke å hyle og skrike.

Dette med klær og penger synes jeg høres helt rart ut. Lommepenger må de da klare å gi barna. De kan også bestemme selv hvem de skal være mest hos. Skjønner godt de vil ha en fast plass å bo, og at det føles mer hjemme hos deg. 

Anonymkode: da3db...943

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

får ikke snakke med far alene med de 3 barna våres, da skal bonusmammaen også bli med og hun overkjører både meg og barna, så derfor må dette tas med fvk og bare mellom meg og far.

Far ønsker selv og betale bidrag, jeg har sagt at det går fint hvis han lar være ,da min mann tjener ganske godt, jeg selv er på sykepenger fortiden.

Ja minstejenta får masse oppmerksomhet når hun er hos meg, lillebror tar flaske, fikk dessverre ikke til og amme, så far har han mye når de andre barna er hjemme, og selvsagt er jenta med på masse ting med babyen også, hun elsker og stelle, skifte og bade han med hjelp fra meg, hos far får hun ikke leke med de små, uten at bonusmor må være oppi dem, her passer hun og leker med lillebror hvis jeg for eksempel lager middag eller tar et par klesvasker

jeg synes det er helt greit at hun snakker og sier at guttene skal være mer stille, men og skrike til dem, mener jeg ikke er nødvendig.

Jenta vår har alltid vert sikkelig pappa jente, så er sikkert en del av grunnen hun er så klengete, men jeg liker dårlig at de sender henne på rommet, bonusmamma kunne for eksempel heller sagt at de små må være med pappa litt men du kan gjerne bli her med dem.

at faren ikke har klær der, er helt og holden bonusmor som har bestemt, han ønsker og ha det,men det tar for mye plass.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja.. Jeg er helt uenig i det siste du skriver. Å be en 8 åring holde seg unna faren sin? 🤨 Hun er der bare 50% av tiden. Klart hun klenger på sin egen får da. Jeg hadde følt meg skvist ut av familiegreia hvis jeg var henne. 

Jeg, i en alder av straks 35 år, kan bli sjalu når barna til kjæresten til pappa er hos dem hele tiden. Meg ringer han aldri til. Det er sårt. Orker ikke forestille meg hvordan en 8 åring har det  

Anonymkode: 07b65...220

Skrevet

Ville tatt det på fvk, jeg kjenner meg godt igjen. Sliter selv med en stemor som skal bestemme alt, overkjøre og kjefte/brøle. Her får heller ikke far lov å treffe meg alene, heller ikke snakke med meg i telefonen. Min datter kommer hjem og forteller mye rart derfra.. Hun har også lyst til å være der mindre, men far nekter til tross for at hun er 13 år. Far spiller på samvittigheten hennes og på småsøskene hun har der..  Så eksen og jeg er innimellom på vei når det har gått for langt. Og hver gang får far beskjed om at det er far og mor som bestemmer, og at stemor bør ta et steg tilbake.

Anonymkode: f94b9...fa6

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Ville tatt det på fvk, jeg kjenner meg godt igjen. Sliter selv med en stemor som skal bestemme alt, overkjøre og kjefte/brøle. Her får heller ikke far lov å treffe meg alene, heller ikke snakke med meg i telefonen. Min datter kommer hjem og forteller mye rart derfra.. Hun har også lyst til å være der mindre, men far nekter til tross for at hun er 13 år. Far spiller på samvittigheten hennes og på småsøskene hun har der..  Så eksen og jeg er innimellom på vei når det har gått for langt. Og hver gang får far beskjed om at det er far og mor som bestemmer, og at stemor bør ta et steg tilbake.

Anonymkode: f94b9...fa6

trist du opplever det samme, det unner jeg ingen.

Fikk heldigvis en time allerede på mandag, da det var noen som hadde avbestilt

Skrevet
På 25.10.2018 den 18.43, Anonym bruker skrev:

Ikke helt enig. Hun ser faren sin mye mindre enn de yngre søsknene. Å nekte henne dette kan gi varige skader psykisk.

Anonymkode: bae6d...2cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...