Gå til innhold

Ser dere på priser i matbutikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, sug lut skrev:

Selvsagt. Alt annet er jo idiotisk. Det vil ikke nødvendigvis si at jeg kjøper det billigste, men jeg vil jo vite hva jeg kjøper.

Kan du utdype? Hvorfor er det idiotisk å ikke se på pris? Jeg vet jo fortsatt HVA jeg kjøper selv om jeg ikke nødvendigvis vet hva det koster.

Anonymkode: 91ec2...e6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du utdype? Hvorfor er det idiotisk å ikke se på pris? Jeg vet jo fortsatt HVA jeg kjøper selv om jeg ikke nødvendigvis vet hva det koster.

De færreste av oss har helt ubegrenset med penger og trenger derfor å ha en viss kontroll på hvor mye vi bruker.

Anonymkode: 3f874...09d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste av oss har helt ubegrenset med penger og trenger derfor å ha en viss kontroll på hvor mye vi bruker.

Dersom jeg hadde hatt dårlig råd er jeg enig i at det ville vært idiotisk å ikke se på pris, ja. Utsagnet til Sug Lut var derimot allment, altså alle er en idiot om de ikke ser på pris. Jeg er høyst uenig og ba henne derfor om å utdype om det faktisk var det hun mente, og i så fall hvorfor det er idiotisk å ikke se på pris dersom pris overhode ikke spiller noen rolle?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom jeg hadde hatt dårlig råd er jeg enig i at det ville vært idiotisk å ikke se på pris, ja. Utsagnet til Sug Lut var derimot allment, altså alle er en idiot om de ikke ser på pris. Jeg er høyst uenig og ba henne derfor om å utdype om det faktisk var det hun mente, og i så fall hvorfor det er idiotisk å ikke se på pris dersom pris overhode ikke spiller noen rolle?

Det finnes ingen nordmenn som går ubegrensede resurser. Det er noen sm har veldig store resurser, men det er ikke det samme.

Hvis du ikke sjekker pris går jeg ut fra at det betyr at du stoler på at butikken holder det du regner som greie priser. Som regel går det bra, men i teorien kan du ende opp med å kjøpe en liter melk til 5 millioner. Selv om det ikke ville veltet økonomien din ville de fleste følt at det var ganske flaut.

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Du lar deg med andre ord lure av grådige butikkeiere.

Anonymkode: edb9d...22a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelt og greit fordi man bør være en bevisst forbruker uavhengig av hvilke midler man har til disposisjon. Det inngår blant annet i barneoppdragelse og burde være allmenn kunnskap å ha en viss bevissthet rundt økonomi og forbruk.  Det å vite hva ting koster hindrer deg ikke i å kjøpe hva du vil.

Anonymkode: 8a0cf...33b

Skrevet

Jeg ser alltid på pris. Av gammel vane.

Anonymkode: 36c4f...835

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen nordmenn som går ubegrensede resurser. Det er noen sm har veldig store resurser, men det er ikke det samme.

Hvis du ikke sjekker pris går jeg ut fra at det betyr at du stoler på at butikken holder det du regner som greie priser. Som regel går det bra, men i teorien kan du ende opp med å kjøpe en liter melk til 5 millioner. Selv om det ikke ville veltet økonomien din ville de fleste følt at det var ganske flaut.

Haha! Jeg hadde nok stusset litt om jeg kom til kassen og de ville ha 5 millioner 😂 Altså, jeg handler vanlig mat i vanlige butikker og ser at det er omtrent samme sum som går til mat hver måned. Derimot vet jeg faktisk ikke helt hva melken, brødene eller eggene jeg kjøper faktisk koster. Jeg kan gjette sånn ca, men ser ikke på prisen, bare plukker med meg det jeg liker. Ressursene mine er på ingen måter ubegrenset, men så lenge forbruket er omtrentlig jevnt og godt innenfor hva vi har råd til, så spiller det vel ikke noen rolle?

Skrevet

Jeg kjøper det vi har behov for / det vi vil ha, men jeg ser likevel på pris og kjøper gjerne ekstra om det er tilbud, og jeg velger det billigste alternativet av merker når jeg syns at produktene deres er ca like gode, som for eks First Price eller Extra.

Skrevet

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er idiot om du kjøper et overpriset produkt om du kan få et rimeligere i samme kvalitet i disken ved siden av. Uansett hvor mye penger du har.

Skrevet
33 minutter siden, sug lut skrev:

Du er idiot om du kjøper et overpriset produkt om du kan få et rimeligere i samme kvalitet i disken ved siden av. Uansett hvor mye penger du har.

Men hvis jeg vil ha akkurat det spesielle merket? Det som er dyrere enn det i den andre disken? Det at jeg kjøper det jeg liker kontra det som er billigst til enhver tid gjør meg til idiot?

Jaja, det lever jeg godt med, kjenner jeg 😂

Anonymkode: ad9c2...64a

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis jeg vil ha akkurat det spesielle merket? Det som er dyrere enn det i den andre disken? Det at jeg kjøper det jeg liker kontra det som er billigst til enhver tid gjør meg til idiot?

Du liker merket utapå pakka med kjøtt, så du blåser i at det koster mer selv om det smaker det samme? Deg om det.

Skrevet
26 minutes ago, Anonym bruker said:

Fyrer du også opp i peisen med laken?

Anonymkode: edb9d...22a

Skrevet

Jeg ser på prisen. Har levd veldig stramt i en del år hvor det var helt nødvendig. Har det litt mer romslig nå, men jeg ser stadig på prisen. Må jo ha kontroll.

Anonymkode: f4127...9d6

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Du liker merket utapå pakka med kjøtt, så du blåser i at det koster mer selv om det smaker det samme? Deg om det.

Det er sjelden det smaker helt identisk, vel? 

Pølser, for eksempel. Der betaler jeg gjerne mer for tilsynelatende samme produkt fordi jeg kjenner stor forskjell på merkene. 

Det samme med leverpostei. Og ost. Og ...ja, du skjønner tegningen? Om min foretrukne vare koster mer eller mindre enn naboen bryr meg ikke. Jeg kjøper den jeg vil ha uavhengig av pris. 

Så ja, meg om det, idiot eller ikke. 

Skrevet

Både og, men kjøper igrunn bare det jeg skal ha. Er det på tilbud det jeg pleier å ha ett lager av i skapet kjøper jeg det, men lit utover det. Er ikke en som titter mye oå tilbud, men kan gjerne kjøpe butikkens merke istede for merkevaren pga pris. Jeg jobber i matbutikk og gidder ikke titte rundt etter tilbud, hater å handle så kjøper det jeg skal ha og ferdig med det. 

Anonymkode: 94cec...0c9

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sjelden det smaker helt identisk, vel? 

Pølser, for eksempel. Der betaler jeg gjerne mer for tilsynelatende samme produkt fordi jeg kjenner stor forskjell på merkene. 

Det samme med leverpostei. Og ost. Og ...ja, du skjønner tegningen? Om min foretrukne vare koster mer eller mindre enn naboen bryr meg ikke. Jeg kjøper den jeg vil ha uavhengig av pris. 

Så ja, meg om det, idiot eller ikke. 

Men da snakker vi forbi hverandre. Jeg vil også ha den smaken jeg liker. Men det finnes jo de som tror kotelettene smaker bedre når det står Gilde på pakka enn First Price, selv om det er samme grisen. 

Skrevet

Alltid. Kjøper det jeg vil, men er bevisst på prisen, evt.gode kjøp/tilbud, mengde/pris etc. 

Anonymkode: 68058...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...