Gå til innhold

Hvorfor så få mannlige tannlegeassistenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har faktisk aldri sett en mannlig tannlegeassistent.

Anonymkode: a2b95...1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tannlege selv, og har hatt én mannlig tannhelsesekretær. Han var på utplassering gjennom utdannelsen. Så godt som alle nye pasienter gikk automatisk ut fra at han var tannlegen og jeg sekretæren. Egentlig litt morsomt, men også litt trist med tanke på kjønnsroller. Han var 17 og jeg 30. Bortsett fra ham har jeg bare vært borti kvinnelige tannhelsesekretærer. Det samme gjelder vel legesekretærer?

Anonymkode: c5675...4ae

Skrevet

Elendig lønn er nok hovedgrunnen. Synd, kanskje fler menn i yrket kunne fått lønnen mitt opp. 

Jeg vet om et par mannlige, de jobber i privat sektor.

Anonymkode: 1d867...56f

Skrevet

Menn tiltrekkes av yrker med høyere status og lønn, og blir sett ned på dersom de velger jobber med lavere status/lønn. Dette gjelder ikke bare blant tannleger og assistentene deres, men blant leger, sykepleiere, helsesekretærer osv.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg er tannlege selv, og har hatt én mannlig tannhelsesekretær. Han var på utplassering gjennom utdannelsen. Så godt som alle nye pasienter gikk automatisk ut fra at han var tannlegen og jeg sekretæren. Egentlig litt morsomt, men også litt trist med tanke på kjønnsroller. Han var 17 og jeg 30.

Trodde de tannlegen var en 17 åring? 

Skrevet

Mannlige sykepleiere har det vel blitt flere av, men akkurat tannlegeassistent og helsesekretær vet jeg ikke om noen menn som er.

Regner med det er lønn og posisjon som gjør at menn ikke velger disse yrkene, ingen status og elendig lønn.

Anonymkode: bf82d...8e8

Skrevet

Sekretæryrket har vel aldri appellert veldig til menn. De som velger korte yrkesrettede utdannelser tar gjerne håndtverksfag.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Regner med det er lønn og posisjon som gjør at menn ikke velger disse yrkene, ingen status og elendig lønn.