Gå til innhold

Hvorfor så få mannlige tannlegeassistenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har faktisk aldri sett en mannlig tannlegeassistent.

Anonymkode: a2b95...1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tannlege selv, og har hatt én mannlig tannhelsesekretær. Han var på utplassering gjennom utdannelsen. Så godt som alle nye pasienter gikk automatisk ut fra at han var tannlegen og jeg sekretæren. Egentlig litt morsomt, men også litt trist med tanke på kjønnsroller. Han var 17 og jeg 30. Bortsett fra ham har jeg bare vært borti kvinnelige tannhelsesekretærer. Det samme gjelder vel legesekretærer?

Anonymkode: c5675...4ae

Skrevet

Elendig lønn er nok hovedgrunnen. Synd, kanskje fler menn i yrket kunne fått lønnen mitt opp. 

Jeg vet om et par mannlige, de jobber i privat sektor.

Anonymkode: 1d867...56f

Skrevet

Menn tiltrekkes av yrker med høyere status og lønn, og blir sett ned på dersom de velger jobber med lavere status/lønn. Dette gjelder ikke bare blant tannleger og assistentene deres, men blant leger, sykepleiere, helsesekretærer osv.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg er tannlege selv, og har hatt én mannlig tannhelsesekretær. Han var på utplassering gjennom utdannelsen. Så godt som alle nye pasienter gikk automatisk ut fra at han var tannlegen og jeg sekretæren. Egentlig litt morsomt, men også litt trist med tanke på kjønnsroller. Han var 17 og jeg 30.

Trodde de tannlegen var en 17 åring? 

Skrevet

Mannlige sykepleiere har det vel blitt flere av, men akkurat tannlegeassistent og helsesekretær vet jeg ikke om noen menn som er.

Regner med det er lønn og posisjon som gjør at menn ikke velger disse yrkene, ingen status og elendig lønn.

Anonymkode: bf82d...8e8

Skrevet

Sekretæryrket har vel aldri appellert veldig til menn. De som velger korte yrkesrettede utdannelser tar gjerne håndtverksfag.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Regner med det er lønn og posisjon som gjør at menn ikke velger disse yrkene, ingen status og elendig lønn.

Elendig lønn ja. Tannlegen drar inn flere millioner i året, og assistenten tjener under 400.000.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elendig lønn ja. Tannlegen drar inn flere millioner i året, og assistenten tjener under 400.000.

Jeg er tannlegen som svarte lenger oppe. Kan forsikre deg om at lønnen min er langt under en million. 

Skrevet

Tannhelseekretæren hos oss tjener 470.000 og har 10 ukers ferie så ikke alle steder det er kjipt å være sekretær. 

Anonymkode: 10279...654

Skrevet

Tannlegen jeg går til hadde mannlig assistent en periode. Helt topp. Men han forsvant til fordel for tannlegestudiet. Er vel selv tannlege nå.

Anonymkode: 0c5a7...f4d

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg er tannlegen som svarte lenger oppe. Kan forsikre deg om at lønnen min er langt under en million. 

Jeg mente private tannleger som eier egen praksis. De drar fint inn 2-3-4 millioner. Min gamle tannlege tjene 13 millioner i fjor så jeg i skattelistene.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannlige sykepleiere har det vel blitt flere av, men akkurat tannlegeassistent og helsesekretær vet jeg ikke om noen menn som er.

Anonymkode: bf82d...8e8

Man ser jo hvilke retninger de mannlige sykepleierene velger. Ofte på akuttmottak eller andre akutte instanser. 

Er ikke så spennende å være i tannlegebransjen hvis man er ute etter action. 

Anonymkode: 9c310...b20

Skrevet (endret)
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man ser jo hvilke retninger de mannlige sykepleierene velger. Ofte på akuttmottak eller andre akutte instanser. 

Kan bekrefte at mannlige sykepleiere ofte trekkes mot andre jobber enn kvinnelige sykepleiere, ofte innen psykisk helse og rusmisbruk, siden disse er sosialt anerkjent at det er "lov" for menn å jobbe i. Andre steder er sykepleierne 99% kvinner.

Endret av Pobie
Skrevet
14 hours ago, Anonym bruker said:

Menn og kvinner er forskjellige. Biologien kan ikke overstyres. Millioner av års evolusjon sørger for det.

Skrevet
3 timer siden, Pobie skrev:

Kan bekrefte at mannlige sykepleiere ofte trekkes mot andre jobber enn kvinnelige sykepleiere, ofte innen psykisk helse og rusmisbruk, siden disse er sosialt anerkjent at det er "lov" for menn å jobbe i. Andre steder er sykepleierne 99% kvinner.

Har jobba med ein god del menn innan somatikken, på sengepostar på sjukehuset, så det stemmer ikkje heilt.  Ein god del av desse har etter kvart teke vidareutdanning innan td anestesi eller intensiv, men det gjer jo svært mange yngre sjukepleiarar, anten dei er kvinner eller menn :)  

Set stor pris på å få jobbe i eit litt blanda miljø når det gjeld kjønn og alder, sjølv om eg av og til må sørge for å dreie lunsjsamtalane når ein av herrene er åleine der, og eg ser han kjeder seg med husmorpratet.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Menn og kvinner er forskjellige. Biologien kan ikke overstyres. Millioner av års evolusjon sørger for det.

Sånn bortsett fra at evolusjon ikke eksisterer så, ja. 

Anonymkode: 4305d...cce

Skrevet
8 minutes ago, soleia said:

Har jobba med ein god del menn innan somatikken, på sengepostar på sjukehuset, så det stemmer ikkje heilt.  Ein god del av desse har etter kvart teke vidareutdanning innan td anestesi eller intensiv, men det gjer jo svært mange yngre sjukepleiarar, anten dei er kvinner eller menn :)  

Set stor pris på å få jobbe i eit litt blanda miljø når det gjeld kjønn og alder, sjølv om eg av og til må sørge for å dreie lunsjsamtalane når ein av herrene er åleine der, og eg ser han kjeder seg med husmorpratet.

Så menn og kvinner snakker om ulike ting og har ulike interesser? Hvem skulle trodd.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Sånn bortsett fra at evolusjon ikke eksisterer så, ja. 

Anonymkode: 4305d...cce

Nei, jorda er 6000 år gammel, det vet alle.

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kva med oss damer som likar litt action då, er vi feilevolusjonert? :D  Vi er ulike, som både kvinner og menn, og det er viktig å legge til rette for at ein får ta den yrkesutdanninga og arbeidet ein likar og har anlegg for, utan å verte hemma av andre sine fordommar og forventningar.

Ellers trur eg mykje av svaret i spørsmålet ligg i assistent- eller sekretær-rolla.  Tidlegare har jo kvinner stort sett kun fått gå dei kloke herrane til hånde og assistert, så denne type jobbar er ganske innarbeidd i kjønnsrollene.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...